Gå til innhold

TES: En liten innføring i skillsystemet i Oblivion


Anbefalte innlegg

Det er mange poster som spør om hjelp til skillsystemet i Oblivion. Jeg tenke derfor jeg skulle poste denne lille innføringen. Den fokuserer på skills og attributter.

 

Innledning

I oblivion spiller du en rollefigur, en character (#1), som skal gjennom ulike oppdrag. Dog er spillet laget slik at du ikke gjøre oppdragene, det er en hel verden å oppleve på akkurat den måten du vil. De fleste velger likevel å gjennomføre hovedoppdraget, den såkalte main quest. Du opplever verden som denne personen, selv om du kan velge om du vil se den i første person (med rollefigurens øyne) eller "utenfra" i tredje person.

 

Siden rollefiguren skal være deg, får du være med å bestemme hvordan han eller hun skal være. Du velger både kjønn, rase og spesialitet, og disse tre elementene danner grunnlaget for din rollefigur.

 

I Oblivion er det nemlig sånn at de ulike rasene (#2) har helt unike fortrinn. Kanskje ikke så politisk korrekt men slik er det altså i spillet. De er rett og slett utstyrt med spesielle evner fra naturens side. Eller kanskje det er generasjoners arv. I tillegg er rollefiguren din voksen når du lager ham/henne. Han er ferdig med skolegangen, og har alt valgt hva slags ting han vil drive med, og har opparbeidet seg basiskunnskaper i disse. Dette kalles klasse eller spesialitet (#3) i Oblivion. Og sist men ikke minst sier Oblivion hurra for den lille forskjellen, altså den mellom kjønnene. Mennene er i utgangspunktet litt sterkere eller raskere, mens kvinnene er mer intelligente eller viljesterke. (#2B) Men dette en bare en forskjell i utgangspunkt, det er ingenting som hindrer oss gutta å bli like smarte som jentene hvis vi bare jobber med saken.

 

Din rollefigur (jeg kommer til å kalle den character i etterfølgende avsnitt) vokser med oppgavene. Han blir rett og slett flinkere med trening og praksis. Mottoet "øvelse gjøre mester" passer godt på Oblivion. (Det er også sånn at motstanderne blir flinkere etterhvert, akkurat som du. Det er det ikke alle som liker, men det blir en helt annen diskusjon.)

 

Du kan tenke deg din rollefigur som en "person" med styrker og svakheter. Han har en helt bestemt personlighet og fysikk ulik alle andre personer. I Oblivion har man valgt å definere dette ved et begrenset antall nøkkel-egenskaper, de 8 såkalte hovedattributter. (#4) En slik attributt er intelligens, en annen er utholdenhet. Og denne personligheten forandres i livets gang slik den gjør for oss alle. Bruk hodet mye, så utvikles intelligensen, sloss mye så utvikles utholdenheten.

 

For å kunne utnytte og utvikle sine egenskaper, må man lære seg hvordan. Skal du utvikle intelligensen, lærer man seg et fag der man kan bruke den. I Oblivion skjer dette gjennom et antall ferdigheter, såkalte skills (#6), som påvirker hver attributt. Du kan selv bestemme hvilke egenskaper/skills du synes er viktigst, ved å bruke disse ekstra mye.

 

I virkelighetens verden må du kanskje gå opp til eksamen for å vise dine ferdigheter. I Oblivion er det nok å bruke en ferdighet, så vil du få lønn for strevet. Du kan si at du får praksispoeng. Med jevne mellomrom (når du har utviklet dine ferdigheter nok) får du en beskjed om at du har bestått nok et år i livets skole, og får lønn for strevet gjennom at dine attributter forbedres (#9). Og som i virkelighetens verden får du være med å bestemme veien videre, ved at du kan velge hvilke attributter du vil satse på. Kanskje har du gjort det godt både i tankearbeid og fotarbeid, men du velger å satse på intelligensen videre. Du velger altså selv hvilke attributter du vil bruke dine oppsparte "praksispoeng" på, men du får selvsagt mest igjen for å bruke dem der du har fått mest trening (#10).

 

Slik spiller en rekke faktorer sammen i det som kalles "skill-systemet" i Oblivion. La oss se nærmere på dem:

 

#1: Character

En character i Oblivion tilhører en bestemt rase, og i tilllegg en gitt klasse/spesialitet, og kan være enten mann eller kvinne. Disse velges i starten av spillet, men du får en sjanse til å ombestemme deg når du når slutten av introduksjonen. Både rasen og klassen gir fordeler på bestemte områder, det vil si en "startbonus" på skills og attributter, og det er også slik at disse øker lettere enn andre etterpå. Også valget av kjønn påvirker startverdien på attributtene. Derfor er det er lurt å tenke på hva man velger for å få en optimal character til den måten man ønsker å spille på.

 

#2: Raser

I Oblivion kan du velge mellom flere ulike raser for din character: Argonian, Breton, Dark Elf, High Elf, Imperial, Khajiit, Nord, Orc, Redguard og Wood Elf.

 

Disse rasene påvirker ikke bare utseendet, de har også forskjellige styrker og svakheter. For eksempel er en Dark Elf motstandsdyktig mot varme, mens en Nord er motstandsdyktig mot frost. I tillegg har de har forskjellige nedarvede talenter. En Breton er flink i magi, en Nord er en kriger. Dette gjøres ved at hver rase er en gitt kombinasjon av skillbonuser. Hvis du vet at du primært skal bruke magi velger du en Breton eller High Elf, da får du en startbonus (+5 eller +10) på en rekke magirelaterte skills, altså at du starter med ekstra gode evner i nettopp de ferdighetene fra starten av.

 

#2B. Kjønn

Valget mellom en mannlig og en kvinnelig character påvirker også langt mere enn utseendet. Det er også forskjell på startverdiene på enkelte attributter. Menn får typisk en bonus på styrke eller hurtgihet, kvinner på intelligens eller viljestyrke. Akkurat hvilke attributter som er forskjellige avhenger av rasen.

 

Merk at denne forskjellen kun gjelder startverdiene for attributtene, det er ingen forskjell på maksimumsverdiene.

 

For å se nøyaktig hvordan rase og kjønn påvirker dine skills og attributter, sjekk ut wikien på The Unofficial Elder Scroll Pages: Link.

 

#3: Klasser - spesialitet

En character i Oblivion tilhører en valgt klasse. Klassen bestemmer hva man er spesialist på, og hvilke spesielle ferdigheter (major skills) man har. Spesialitet og klasse er altså to sider av samme sak. Du kan også lage en egendefinert (custom) klasse og velge sammensetningen av ferdigheter selv. En klasse får +10 i alle skills som hører til spesialiteten. Videre har de spesielle ferdighetene (major skills) en startverdi på 25, mens alle andre skills starter på 5. I tillegg øker major skills og skills tilhørende spesialiteten raskere enn andre skills ved bruk.

 

Ved å velge fornuftig når du bestemmer deg for rase og klasse/spesialitet kan du altså lage en character som både har et bedre utgangspunkt og raskere utvikling på de områdene du synes er viktigst!

 

#4: Attributter

En character i Oblivion har uansett klasse 8 hovedattributter som styrer mental, fysisk og magisk "helse". Disse attributtene er Styrke, Intelligens, Viljestyrke, Smidighet, Hurtighet, Utholdenhet, Personlighet og Hell. (Strength, Intelligence, Willpower, Agility, Speed, Endurance, Personality og Luck.) Disse påvirkes av level-økninger, slik at når du går opp et level kan du velge inntil tre attributter som du ønsker å forbedre. Merk at når du velger klasse får to av attributtene en +5 startbonus.

 

#5: Avledete attributter

Ut fra de 8 hovedattributtene får du de tre attributtene Helse, Magika og Utmattelse. (Health, Magicka og Fatigue.) Avledet betyr at de avhenger av hovedattributtene. Helsen er for eksempel avhengig av utholdenheten, så jo mer utholdende du blir, jo mer helse har du etterhvert å miste i kamp. Det betyr at hvis du ofte dør tidlig i kamp fordi helsen tar slutt før du rekker å slå motstanderen, kan det være lurt å fokusere på skilløkninger som gir bedre utholdenhet. (Se nedenfor hvordan du gjør dette.)

 

I tillegg til disse tre har du Bæreevne (Encumbrance), altså hvor mye du klarer å bære. Max Encumbrance = 5 ganger Strength.

 

#6: Skills

Til hver hovedattributt hører et antall evner, eller skills. Skills kan for eksempel være å kaste spells, å snike, å reparere våpen eller bueskyting, og definerer hva din character er flink til. Vi sier at en gitt skill har en bestemt "Governing attribute". Din evne til å blokkere angrep er foreksempel avhengig av smidighet, smidighet (Agility) er altså governing attribute for Block-skill'en. Allikevel er det slik at det er skill'ene som forbedrer attributtene, du øker altså din smidighet ved å blokkere mye. (Se nedenfor hvordan du velger hvilke attributter du vil forbedre.) Skills telles i poeng (points eller pts), og max skillpoeng er 100 (med mindre du har skillforbedrende items, se #12).

 

#7: Skill-nivåer

Etterhvert som dine skills øker, går du fra nybegynner (Novice) til læregutt og videre til du tilslutt blir en mester på området. Du går opp et skillnivå når du når 25 (Apprentice) , 50 (Journeyman), 75 (Expert) og 100 poeng (Master) i den skill'en. Med en nivåøkning får du nye måter å bruke skill'en på. For eksempel kan en Expert i Blade slå mostanderen i gulvet med et spesielt slag. Dette kalles "skill levels" på engelsk, men har ingenting med levels slik de er beskrevet i #9 å gjøre.

 

#8: Major vs minor skills

Skills'ene deles opp i major og minor skill, og hvilke som er major skills bestemmes som nevnt innledningsvis av klassen du har valgt for din character. Disse skillsene får du også en "startbonus" på, de starter på 25 poeng. Resten av skills'ene blir pr. definisjon minor skills. Disse starter på 5 poeng. Både major og minor skills blir du flinkere i etterhvert.

 

#9: Leveløkning

Forskjellen er at major skills bestemmer leveløkningen. Når du har gått opp tilsammen ti poeng i en eller flere major skills (f. eks. 10 poeng i en skill, eller 2+4+4 i tre ulike skills), går du opp et level. Du må sove (ved å aktivere en seng, det holder ikke å "vente" (Wait) andre steder) før leveløkningen skjer. Om du ikke har tid til å sove, så er det ikke farlig, du kan sove flere ganger på rad og få alle leveløkningene du har opparbeidet deg i mellomtiden. Hvor langt du har igjen før du får et nytt poeng i en skill eller til du går opp et level ser du i statsmenyen. (Se #11)

 

Minor skills blir du også flinkere i etterhvert som du bruker dem, og du får poeng for dem, men de teller ikke for når du går opp et level. De teller derimot for hvor mye de ulike attributter forbedres:

 

#10: Forbedring av attributter - og modifikator-bonuser

Når du går opp et level får du opp et skjermbilde hvor du kan velge 3 hovedattributter som du ønsker å øke. Da får du muligheten for å gi noen attributter en ekstra økning, vist ved tall fra +2 til +5 ved siden av den enkelte attributt. (De som ikke har noe slikt tall har pr. definisjon +1.) Denne modifikatorbonusen bestemmes av summen av poengøkninger i alle skills som hører til attributten. Og her gjelder både major og minor skills. Økningen for alle skills tilhørende en attributt (siden siste leveløkning) legges sammen, og resultatet deles på to. Så har du tilsammen 4 skilløkninger for alle major og minor skill for en attributt får denne en +2 istedet for den vanlige +1 økningen. Har du tilsammen 10 skilløkninger for den attributten får den +5, som er max.

 

Det vil si at hvis du planlegger hvilke skills du bruker og trener kan du påvirke denne modifikatoren. Du vil som regel få noen plusser i alle fall, fordi det er naturlig at din character bruker skills tilhørende noen attributter mer enn andre.

 

Merk at skilløkningene (minor og major) bare teller for modifikatoren for første level-økning etter det level de ble opptjent. Selv om du får mer enn de 10 poeng du trenger for å få maksimum (+5) får du ingen glede av de overskytende poengene neste gang du går opp et level. (Men glede av å forbedre en skill har du jo uansett, de har en jo en egeneverdi uavhengig av stat-modifikatoren. Se #7.) Det er allikevel slik at spillet husker hvilket level skills ble tjent opp på, så om du går opp flere levels før du sover får du riktig modifikator for hver av dem.

 

#11: Hvordan ser jeg hvor mye mine skills øker?

Hvorlangt du er kommet i skill og leveløkning kan du se på den midterste fliken i stats-menyen. Progressbaren på hver enkelt skill viser hvor langt du er kommet i å gå opp i den skill'en. Progressbaren under main skills viser hvor langt du er fra å gå opp et level. Ved siden av progressbaren står et tall som viser hvor mange poeng du har oppnådd hittil. Dette tallet kan være blått, grønt eller rødt. Blått betyr at alt er normalt. Grønt betyr at denne skill'en eller attributten er forbedret utover det normale slik det er beskrevet i #12. Rødt betyr at skill'en/attributten er svekket på grunn av en spell eller sykdom. Ser du røde tall er det bare å løpe til nærmeste kirke og be ved alteret. Det finnes også potions (eliksirer) og spells som kan reparere en ødelagt skill/attributt.

 

#12: Hva kan påvirke mine skills?

I tillegg til startbonusene for rase og spesialitet er det hardt arbeid og trening som gjelder. Du kan forbedre en skill varig på tre måter:

 

a. Du kan bruke den (løp, svøm og hopp mye så øker din Acrobatics skill). Her det ingen snarveier, men det er slik at noen måter å bruke en skill på gir mer trening enn andre. Er du mye ute å løper, så hopp og sprett (trykk 'e') gjerne litt, det gir raskere resulateter enn bare å jogge rett fram. Skills øker fortere ved bruk i starten, etterhvert som du blir flinkere tar det lenger tid å forbedre en skill.

 

b. Du kan også bruke helsestudiotaktikken og betale for opplæring i en skill hos en trener. Husk at du kan ikke trene mer enn 5 ganger totalt for alle skills pr. level, så det gjelder å bruke tiden fornuftig, selv om du har penger nok. De fleste trenere er heller ikke guder, de er ikke så mye flinkere enn deg selv, så det er en grense for hva de kan lære bort. Til slutt sier de bare "Jeg kan ikke lære deg mer om dette."

 

c. Den tredje måten å forbedre en skill på er å lese bøker som lærer deg den evnen. (Du behøver selvsagt ikke å faktisk lese hele boka, det kan ikke maskinen vite, det er nok å åpne den.) Dette fikk jeg faktisk mye skills av i Morrowind. Men det er litt tidkrevende, mange spillere er for utålmodige til å ta bryet med å titte i bøker hele tiden. (Det er gjerne de samme som synes spillet varer for kort.)

 

I tillegg kan du forbedre dine skills midlertidig eller pemanent på to viktige måter:

 

a. Du kan bruke "magiske" items som inneholder skillbonuser, for eksempel en ring som gir +10 til block. For at bonusen skal gjelde må du bruke (equip) det item som gir bonusen, det er ikke nok å ha det i inventory. Slike skillbonuser er som regel permanente (så lenge du bruker itemet), i motsetning til "angrepsbonuser" på våpen som brukes opp, slik at våpenet må "lades på nytt".

 

b. Du kan bruke spells eller potions (eliksirer) som midlertidig forbedrer en skill eller attributt. Jo kraftigere spell/potion, jo større forbedring og/eller lengre varighet. Kan være nyttig for å gi deg det lille ekstra for å komme deg ut av en knipe.

 

Edit: Merk at slike skillforbedringer kommer på toppen av ditt egentlige skillnivå, og teller ikke med i maks skillpoeng. (De teller heller ikke som poeng for leveløkning.) Du kan derfor komme over 100 poeng i en skill med slike tillegg. Jeg har to ringer som begge gir +10 til blade, så min blade skill er nå på 118. Allikevel kan jeg øke den to ganger til, fordi det egentlige nivået er 98.

 

#13. Hva er det høyeste level jeg kan nå?

Det avhenger av kombinasjonen rase og klasse, men ligger normalt i underkant av 50.

 

Du har 7 major skills som teller for levels. De kan nå maks 100 poeng, og starter på 25 poeng (+ eventuelle skillbonuser fra rasen og spesialiteten du valgte.) Altså har du max 75 poeng å hente for hver major skill, tilsammen 75*7=525 poeng. Siden du trenger 10 poeng for hvert level, er max level 52.

 

Men så er det slik at rasen din (#2) gir 5 eller 10 poeng til enkelte skill, og at spesialiteten (#3) gir +10 til tilhørende skills. De av disse skillbonusene som du får på major skills kommer på toppen av de 25 poengene som startpunkt for skill'en, (med +10 i bonus starter du altså på 35), og dermed har du mindre enn 75 poeng å tjene før du når 100, og dermed får du mindre en 525 poeng tilsammen å fordele på level'ene.

 

Dersom du velger en rase som ikke "passer" med klassen, slik at skillbonusene til rasen ikke kommer på noen major skills, kan du klare et par levels ekstra, men "betaler" for det ved at du sliter mer i starten siden dine major skills er svakere.

 

Og så er det sånn i praksis at du ikke bruker alle major skills like mye. Du vil kanskje nå 100 på noen av dem før du når 50-60 på andre, og det betyr at det kan ta veldig lang tid å klare de siste level'ene fordi du plutselig må bruke skills du ikke pleier å bruke så mye...

 

The end

 

Og det var alt så langt. Kanskje legger jeg til litt etterhvert. Håper dette gir folk som er nye i Elder Scrolls-verdenen en bedre forståelse av skillsystemet.

 

Geir :)

 

P.S. Hvis noen har kommentarer, tillegg eller rettinger til dette så si fra! :thumbup:

 

Edit: La til innledning. Endret litt og rettet leifer.

Edit2: Forbedret # 11, la til et #12 om hva som påvirker skills, og flyttet en del stoff dit. Har endret noen formuleringer og lagt til litt rundt om.

Edit3: La til en presisering i #10 om at skillpoeng bare virker på modifikatoren i level-up fra det level de ble opptjent.

Edit4: Rettet noen leifer (og et par faktafeil) og forbedret en del formuleringer.

Edit5: La til litt informasjon om startverdier for major og minor skills, og litt mer om attributtmodifikatorer.

Edit: La til avsnitt i delen om skillforbedringer

Edit: La til punkt #13 om max level.

Edit: La til et punkt #2B om kjønn, samt litt om det i innledningen.

Edit: La til link til The Unofficial Elder Scroll Pages side om raser.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin guide dette. Eneste jeg har å utsette, er at det jevnt over er litt rotete formuleringer, og noe uoversiktlig. Men dette bør gi mange nybegynnere svar på spørsmål, og bør spare forumet for en del nye tråder om dette emnet fremover. Keep up the good work! :)

 

Edit: Disregard that, etter litt korrektur og mer innhold har denne guiden blitt ganske så bra. Supert jobbet! :thumbup:

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet og godt forklart. Skillsystemet er litt komplisert, og jeg bommet litt da jeg laget en custom profil på andre forsøk, men det å lære av sine feil er en del av moroa :) Og med et spill som dette vil en lage mange karakterer uansett, og en lærer mer på veien.

 

Igjen, veldig bra skrevet!

Lenke til kommentar
Ikke for å klage, men du har glemt Stjernetegn! Du bør kanskje fikse på det...

 

Ellers var posten Genial!

5942101[/snapback]

Takker!

 

Jeg hoppet over stjernetegnene fordi det jeg valgte (The Shadow) ikke er skillrelatert, og så glemte jeg i farten at noen av dem faktisk har innvirkning på attributter. Men det skal jeg rette på. Takk for tipset!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hei

Fin tråd. Du kan legge til at man får fortere opp "bevegelses skill" ved å svømme kontra å gå

5978719[/snapback]

Det stemmer. Takk for at du nevner det. Men jeg tror jeg skal være litt forsiktig med å putte for mange detaljeksempler inn i innføringen, da blir den fort altfor lang og omstendelig.

 

Fin guide, Geir. Denne har hjulpet meg mye, i kaoset som oppstår som nybegynner i Olivion.  :)

5981936[/snapback]

Takk skal dere ha. Den hadde sikkert hjulpet meg også, hvis jeg hadde skrevet den før jeg begynte på spillet. :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hmm..kan en hoppe over levels ?

 

Jeg ikke sovet på en uke(real life) fordi jeg synes jeg har det greit nok og lurer litt på om jeg skal ta meg en lur.

 

Får ikke håper jeg plutselig går fra lvl 7 til 11.

5992736[/snapback]

Du går bare opp ett level hver gang du sover, men hvis du sover flere ganger på rad vil du gå opp et nytt level til du har nådd alle du har spart opp til på den uken som er gått.

 

Hvorfor håper du at du ikke går opp til level 11?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...