Gå til innhold

TEST: Noctua NH-U9 og NH-U12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannkjøling vs denne:

Luft fordeler: støysvak, sikker med tanke på ingen kjølevæske. Ulemper: vil aldri kjøle bedre enn vannkjøler, kan rive ut socketen hvis ikke en hel del av hovedkortet under transport eller uforsiktig montasje. Veldig stor!

 

vannkjøling fordeler : MYE mindre kjøler, ca 100-200gram MAX, my bedre kjølepotensial (kan gå under 0 hvis skikkelig kjølevæske er brukt ilag med f.eks. en fryseboks), færre vifter. Ulemper: kan lekke.

 

 

Selv forstår ikke jeg hvorfor folk kan tenke seg å kjøpe så store kjølere. Ok, hvis den står for seg selv er den støyfri, men hjelpe meg da må jo en annen vifte ventilere kabinettet uansett. Et helt vifteløs system er veldig vanskelig å lage og ytelsesmessig er dette IKKE mitt personlige førstevalg for kjøling med tanke på overklokking. En beskjeden vannkjøler vil som oftest ligge 10, hvis ikke 15 eller mer grader lavere på temperatur enn lutkjødere. Også da det gjelder vedlikehold så krever luftkjølere mer rengjøring enn for eksempel enkel vannradiator. Også er risikoen for statisk elektrisitet redusert da radiatoren står alltd separat fra komponentene, som oftest montert på kabinettet.

 

Luftkjøling mot vannkjøling med stadig økende ytelser og varme er som å sammenligne stempelmotorer og gassturbiner. Gamer-maskiner vil nok bli 90% vannkjølte i fremtiden tipper jeg.

Lenke til kommentar
En beskjeden vannkjøler vil som oftest ligge 10, hvis ikke 15 eller mer grader lavere på temperatur enn lutkjødere.
Det er ikke min erfaring. Fikk for eksempel samme temperatur med TT Bigwater som med en Zalman cnps7000a-cu på samme system, og 7000`en er vel for mid-range å regne i dag. Å sette inn en ekstra radiator senket tempen med 4-6 grader.
Også da det gjelder vedlikehold så krever luftkjølere mer rengjøring enn for eksempel enkel vannradiator.
Og dine radiatorer samler ikke minst like mye støv som en luftkjøler? Slike vil jeg også ha... vannkjøling må også ettersees for å holde væskenivået på riktig nivå, og væsken må byttes av og til. Så vannkjøling krever mer vedlikehold enn luft.
Også er risikoen for statisk elektrisitet redusert da radiatoren står alltd separat fra komponentene, som oftest montert på kabinettet.
Den var ny for meg...
Lenke til kommentar

Har hatt vannkjøling en stund nå,men bestemte meg for å gå over til luft kjøling igjen pga overgang til mindre kabinett.

 

Gikk da for Tuniq Tower 120,som er den største av alle sammen og må si meg mektig imponert.

Kjører den på 1500rpm,hører den ikke, 3700+@264x11 1.475v ligger på 39-40'c ved full load. Lå på 52'c med standard amd kjøler.

 

Hvis man ikke trenger vannkjøling,så er ikke luft så ille lengre.

Og at den er stor og tung er ikke negativt for min del,da jeg aldri drar på lan, så pc'en står i ro.

 

Virket meget bra disse kjølerene som ble testet i denne testen,synd de ikke testet tempraturer ved passiv kjøling.

Lenke til kommentar
Vannkjøling vs denne:

Luft fordeler: støysvak, sikker med tanke på ingen kjølevæske. Ulemper: vil aldri kjøle bedre enn vannkjøler, kan rive ut socketen hvis ikke en hel del av hovedkortet under transport eller uforsiktig montasje. Veldig stor!

 

vannkjøling fordeler : MYE mindre kjøler, ca 100-200gram MAX, my bedre kjølepotensial (kan gå under 0 hvis skikkelig kjølevæske er brukt ilag med f.eks. en fryseboks), færre vifter. Ulemper: kan lekke.

 

 

Selv forstår ikke jeg hvorfor folk kan tenke seg å kjøpe så store kjølere. Ok, hvis den står for seg selv er den støyfri, men hjelpe meg da må jo en annen vifte ventilere kabinettet uansett. Et helt vifteløs system er veldig vanskelig å lage og ytelsesmessig er dette IKKE mitt personlige førstevalg for kjøling med tanke på overklokking. En beskjeden vannkjøler vil som oftest ligge 10, hvis ikke 15 eller mer grader lavere på temperatur enn lutkjødere. Også da det gjelder vedlikehold så krever luftkjølere mer rengjøring enn for eksempel enkel vannradiator. Også er risikoen for statisk elektrisitet redusert da radiatoren står alltd separat fra komponentene, som oftest montert på kabinettet.

 

Luftkjøling mot vannkjøling med stadig økende ytelser og varme er som å sammenligne stempelmotorer og gassturbiner.  Gamer-maskiner vil nok bli 90% vannkjølte i fremtiden tipper jeg.

5903946[/snapback]

 

Du glemte pris forkjellen da, bare vannblokken til cpu koster jo omtrent like mye som en skikkelig luftkjøler. For å ikke nevne arbeidet med vannkjøling, siden omtrent alle kabinett må tilpasses radiator, evt. pumpe og tank. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke min erfaring. Fikk for eksempel samme temperatur med TT Bigwater som med en Zalman cnps7000a-cu på samme system, og 7000`en er vel for mid-range å regne i dag. Å sette inn en ekstra radiator senket tempen med 4-6 grader.

 

Det vil nok variere, blandt annet hvordan du monterer radiatoren (hva slags luft den vil suge), utførelse av kabinettet (feks tette hull som suger varm luft inn igjen bakfra etc). Min erfaring med en Zalman kobberkjøler vs Bigwater cpu kjøler (hel sett med pumpe og radiator ca 900 nok) gar meg 35-40 idle og 50-53 full guff (og dette med gpu kjøler i tillegg) mot 40-45 idle og 65 full kraft med Zalman\s kjøler, og det med to ekstra 80mm vifter bak. Nå bare en 120 radiator.

 

Og dine radiatorer samler ikke minst like mye støv som en luftkjøler?

 

Å jo, men forskjellen er mellom å støvsuge en radiator contra hele maskinen. Radiatoren er montert på sidelokket, så bare å ta av den så er jobben gjort.

 

vannkjøling må også ettersees for å holde væskenivået på riktig nivå,

 

Ja men bare i begynnelsen da det finnes luft i systemet som kommer ut etter hvert. Hvis ikke, så er det gjort en dårlig jobb med nipler ol.

Jeg har kanel (ja, kanel!) i kjølevæske siden den tetter små og store hull hvis slike skulle oppstå.

 

og væsken må byttes av og til. Så vannkjøling krever mer vedlikehold enn luft.

 

Bare hvis du vil bytte den så må du. Vanlig kjølevæske har f eks metanol i, den dreper alt av alge, og den kjemiske sammensetningen forandres ikke over tid. I tillegg har væskens alder ingenting å si på kjøleevnen, og da all av (som kunne være i "hjemmelaget" kjølevæske) oksygenet er brukt opp på korrosjon (hvis man ike gidder å ha antikorrosjonsmiddel oppi. Jeg har) så vil det skje ingen ytterligere forandringer. Jeg tipper maskinen går i stykker av alderen før man må bytte væske.

 

Så vannkjøling krever mer vedlikehold enn luft.

 

Som sagt så gjør den ikke det hvis det er bygd skikkelig.

 

Den var ny for meg...

 

Rense (støvsuge, bruke trykkluft, fjerne komponenter for rensing etc) er alt en fare for å skade komponentene.

 

Ikke alle som gidder å stresse

 

? Stresse? Vel hvis man stresser med vannkjøling så bør man holde seg unna pc-bygging generellt :!:

 

og da kommer slike monster-kjølere godt med. Dessuten, hvor mange personer bruker en fryseboks sammen med vannkjøling?

 

Jeg sa at det er MULIG å tilføre kjølevæske av ønsket temperatur ganske lett, men det kan ikke gjøred med luftkjølere (hvis ikke du har HELE maskinen oppi en fryseboks).

 

Hvor LAN-vennlig blir da den PCen kontra en med 700 grams kjøler?

 

Hvor gøy blir lan-partyen da denne ballasten river ut hele socketen da du setter pc`en på sin plass?

 

Du glemte pris forkjellen da, bare vannblokken til cpu koster jo omtrent like mye som en skikkelig luftkjøler.

 

Niks! Min grunnleggende system er en Bigwater komplett sett til ca 900 NOK, inkludert radiator, kjølebrikke og pumpe. GPU-kjøleren kostet 600 ekstra, men med 10c lavere temp full verdt.

Lenke til kommentar

G5R:

 

Pris forskjellen er et viktig tema, ordentlig vannkjøling er ganske dyrt, big water derimot er billig og kjøler deretter. Ikke den beste vannkjølings løsningen som finnes.

 

Hvor mange har radiatoren i side døren? De fleste har den skrudd fast i toppen,bunn eller i bak kant på kabinettet. Så å rense radiatoren for støv innebærer litt arbeid.

 

Du kan ikke argumentere med hvor Lan vennelig pc'en blir med en stor kjøler, hvor mange drar egentlig på lan. Jeg drar ikke på lan og har derfor en enorm luft kjøler. Kjøleren kan rive av socketen hvis man mister den fra en hvis høyde,men å flytte rundt på pc'en eller løfte den går helt fint.

 

Vannkjøling er mere stress en luft kjøling,hvis man ikke kjøper seg noe som Big Water eller Zalman Reserator. Allt annet er mye jobb når det innebærer modding av kabinett o.s.v.

 

Har hatt vannkjøling og luft kjøling,syns begge deler krever like mye vedlikehold.

 

Og,hvordan tempraturer får du med big water settet ditt på hva slags oppsett?

Lenke til kommentar
Vannkjøling vs denne:

kan rive ut socketen hvis ikke en hel del av hovedkortet under transport eller uforsiktig montasje. Veldig stor!

 

 

Hvordan fester du kjølerne dine da? Limer dem fast i socket?

 

Denne er festet med gjennomgående bolter i en plate som sitter på baksiden. Hvordan man skal klare å rive løs en socket som sitter i klem lurer jeg veldig på.

Når det gjelder å rive løs en del av hovedkortet, så sier jeg bare glem det. Finn frem et gammelt hovedkort, og gjør et forsøk på å brekke det. Tipper du blir overasket.

 

Alu veier ikke stort.. det som veier mest er basen, og den befinner seg bare millimeter fra hovedkortet. Dermed vil det aldri bli moment nok til å gjøre noe skade med mindre man kjører uten HS eller velger å kaste maskinen ned en trapp. Gjør man det så spiller det pent liten rolle hva slags kjøler man har.

Lenke til kommentar

Godt og se at kvaliteten på testene holder seg, selv om sidene er slått sammen.

 

En ting: "og hete dobbelkjerne-systemer", det er vel strengt tatt lenge siden vi har hatt så kalde prosessorer som dual core`ene er.

 

Chipsettet derimot, er en historie for seg selv ;)

Den "lille" hadde gjort seg som passiv kjøler i beste Artic OC stil.

Lenke til kommentar

Det å "knekke" av socketen er vel ikke et problem lengre, greit på socket A og Socket 370,da er det stor mulig het for å knekke av festeørene. Men på socket 939 hvor man bruker gjennomgående bolter,så er det ikke noe problem. Enda mindre problem på socket 775,hvor man bruker 4 gjennomgående bolter.

 

Hvis man da er så uheldig å mister pc'en fra 3meters høyde,så går nok mere en bare luft kjøleren i dass.

Lenke til kommentar
I likhet med miracl, skulle jeg ønske det ble testet å bruke denne passivt, i et normalt luftet kabinett. Det er veldig aktuelt for min del.

5904686[/snapback]

 

 

Jeg skjønner godt at folk vil ha lydløse maskiner, men hvorfor helt uten vifter?

 

Monterer man en 12db vifte, så vil det fortsatt være lydløst, men kjølingen ekstremt mye bedre. Skulle det bli for mye støy ved flere 12db vifter, så kan man bare kjøre viftene på 7v.

Lenke til kommentar

Som vanlig har jeg noe jeg vil klage over:

 

Først noe jeg har påpekt før, nemlig størrelsen på bildene.

741 KB (758 385 bytes)

469 KB (479 295 bytes)

På 0.73 og 0.85 megapixels bilder holder ikke.

 

Jeg lurer også på om dere har tatt bildene selv.

 

NH-U12 ble utrustet med en 120 millimeter vifte fra NorthQ satt til 7V, mens NH-U9 ble utstyrt med en 92 millimeter Nexus DF1209SL-3 vifte, satt til 12V.

Dette sier meg ingenting. Oppgi RPM på viftene dere bruker.

Dere må også oppgi om dette er de samme viftene som er brukt i de andre testene. Skriv RPM i paranteser etter kjølernavnene i grafene!

 

Og til slutt syntes jeg dere heller bør gjøre en flathetstest enn å vurdere finishen og poleringen.

Lenke til kommentar
vannkjøling må også ettersees for å holde væskenivået på riktig nivå,

 

 

Ja men bare i begynnelsen da det finnes luft i systemet som kommer ut etter hvert. Hvis ikke, så er det gjort en dårlig jobb med nipler ol.

Feil. Hørt om diffusjon?
...støvsuge en radiator contra hele maskinen. Radiatoren er montert på sidelokket, så bare å ta av den så er jobben gjort.
Man bruker da ikke støvsuger til å fjerne støv i en pc, da ber man jo om trøbbel. Man bruker trykkluft.
Jeg har kanel (ja, kanel!) i kjølevæske siden den tetter små og store hull hvis slike skulle oppstå.
Slik som man gjør for å tette lekkasje i en bilradiator i nødsfall for å komme seg til nærmeste verksted? Vil ikke det legge seg som et belegg i systemet og gjøre sitt med kjøleevnen?
Bare hvis du vil bytte den så må du. Vanlig kjølevæske har f eks metanol i, den dreper alt av alge, og den kjemiske sammensetningen forandres ikke over tid. I tillegg har væskens alder ingenting å si på kjøleevnen, og da all av (som kunne være i "hjemmelaget" kjølevæske) oksygenet er brukt opp på korrosjon (hvis man ike gidder å ha antikorrosjonsmiddel oppi. Jeg har) så vil det skje ingen ytterligere forandringer. Jeg tipper maskinen går i stykker av alderen før man må bytte væske.
Så din kjølevæske har ikke forandret farge etter f.eks. et år? Kanskje vanskelig å se når det er kanel i blandingen...kjølevæsken skal byttes regelmessig på biler og det jeg har vært borti av teknisk utstyr i næringslivet, hvorfor?
Lenke til kommentar
Hvordan fester du kjølerne dine da? Limer dem fast i socket?

 

Altså tenk selv når man har flere lag av VELDIG tynne kobberledere etset inni kortet, og man får en moment fra nærmest kilo-tunge kjøleren ja jeg vil faktisk si det er en fare! Å rive av socketen kan nok være litt grovt sagt jeg må innrømme, men med min 360g (ca) tunge zalman kjøler får du med et varselblad som sier om denne fare. Og den adre er MER EN TO GANGER tyngre! Tenk selv!

 

 

Og,hvordan tempraturer får du med big water settet ditt på hva slags oppsett?

 

Her:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4038

Og her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310216

 

Prosessor er:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123710

Og GPU:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302148

 

Nå ved bruk av nett, zone alarm, pg2 og norton i bakgrunnen ligger cpu på 38C (har nett spillt Dod:S), gpu på 51C og tilhørende minne på 33,1C.

 

Som sagt tidligere, er det rett og slett ikke plass til rediatoren noen helsikes plass enn i sidelokket. Egentlig en fin løsning, da den er ikke i veien for noe.

 

Feil. Hørt om diffusjon?

 

Fortell.

 

Man bruker da ikke støvsuger til å fjerne støv i en pc, da ber man jo om trøbbel. Man bruker trykkluft.

 

Ja og hva blir det av de store støvfillene? Tilbake på andre komponenter? Da radiatoren er stand-alone, er det bare av med viften (4 skruer), støvsugeren på den ene enden og AirDuster på den andre. På 10 sekund er den like fin som ny.

 

Slik som man gjør for å tette lekkasje i en bilradiator i nødsfall for å komme seg til nærmeste verksted? Vil ikke det legge seg som et belegg i systemet og gjøre sitt med kjøleevnen?

 

Kanel inneholder både små og store partikler. Blandet med vann får man "slim" av den, den er helt ubrukelig. Filtrert får man mikropartikler som ga min gule kjølevesken en sitronte-farge. Ja jeg så på gpu og cpu kjøleren belegg er det nok men den er antakeligvis veldig tynn siden kjøleevnen er like god.

 

Så din kjølevæske har ikke forandret farge etter f.eks. et år? Kanskje vanskelig å se når det er kanel i blandingen...kjølevæsken skal byttes regelmessig på biler og det jeg har vært borti av teknisk utstyr i næringslivet, hvorfor?

 

Fordi bilens kjølevæske har ekstreme temperaturfall, bilens motor har mye lettere korroderende deler og sammensertningen av bilens kjølevæske er my mer kompleks. Egentlig har jeg selv sett biler med bare vann i radiatoren og like mye eller like lite så å si sideeffekter. I tillegg kommer alle slags galvaniske forskjeller og kjølevæsken får en ledeevne av rust og metallpartikler, derfor skiftingen.

PC-væske derimot treffer på kun kobber, ingen friksjon unntat pumpen som er av plast.

Min pc kjører på samme væske over ett år, absolutt ingen forandringer i kjøleevnen.

Lenke til kommentar

Gr5 har ett godt poeng; det blir mindre støv i en vannkjølt pc nettopp fordi vannblokker frakter vekk varmen fra 'hotspots' i systemet. Behovet for luftgjennomstrømming blir defor redusert betraktelig.

 

Personlig har jeg aldri opplevd det å bruke trykkluft som noe problem - pc'n ut på verandaen, sidedøra av- det er aldri snakk om å blåse støv tilbake på andre komponenter. Min erfaring med vannkjøling er faktisk at renhold av radiatoren er det som er mest tidkrevende - der er her støv og & skitt sitter som hardest.

 

Når det gjelder bytte av kjølevæske - mange bruker destillert vann m/ 10-15% frostvæske. Undertegnede har ikke byttet kjølevæske på over 2 år. Væsken har samme konsistens, farge og kjøleevne som ved starten. Sammenligningen med kjølevæske i biler føler jeg blir likt 'søkt' i dette tilfelle- særlig der både blokkene og innsiden av radiatorene er av kobber. Blander man f.eks kobber og aluminium vil det nok være behov for å bytte kjølevæske fra tid til annen.

 

Litt on-topic: fin test som viser at det etterhvert finnes gode alternativer til vannkjøling, men hovedproblemet gjenstår; hvordan frakte denne varmen ut av kabinettet?

 

 

mvh r.-

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...