Gå til innhold

Netcom 60 prosent raskere på EDGE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Telenor har 98% dekning i Norge hvor det bor folk, Netcom har 97% dekning hvor det bor folk i Norge. Så det er ikke så stor forskjell lenger :)

5883527[/snapback]

 

Den ene prosenten sier ikke alt, problemet (for meg) er at netcom har dårlig dekning mange steder jeg er, ikke at de ikke har dekning.

 

Ellers: Hvor trivielt er det å bruke en mobiltelefon til å surfe med på en bærbar PC? Min far drev å tenkte seg et slikt system, da vi har meget dårlig telefonlinje hjemme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

 

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

 

AtW

5883832[/snapback]

Tja... vanlig pris er vel 2.499 kr. hvis du kjøper de uten abonnement.

Har du et bedrift-abo. får du mellom 1.000 kr. og 1.400 kr. avslag. ;)

Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

 

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

 

AtW

5883832[/snapback]

Tja... vanlig pris er vel 2.499 kr. hvis du kjøper de uten abonnement.

Har du et bedrift-abo. får du mellom 1.000 kr. og 1.400 kr. avslag. ;)

5883853[/snapback]

 

Det er jo en monsterpris, du får jo en velutstyrt telefon for samme pris, men bedriftsabo, holder det å kjøpe det der og da? Dvs kjøpe en sånn bare data-sak og kortet på en gang?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

 

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

 

AtW

5883832[/snapback]

Tja... vanlig pris er vel 2.499 kr. hvis du kjøper de uten abonnement.

Har du et bedrift-abo. får du mellom 1.000 kr. og 1.400 kr. avslag. ;)

5883853[/snapback]

 

Det er jo en monsterpris, du får jo en velutstyrt telefon for samme pris, men bedriftsabo, holder det å kjøpe det der og da? Dvs kjøpe en sånn bare data-sak og kortet på en gang?

 

AtW

5883868[/snapback]

Mener du å kjøpe det datakortet + et nytt bedriftsabo.?

Det går helt fint...

Lenke til kommentar
Vel, istedenfor å kople mobilen til pcen kan du jo også kjøpe en pcmcia-kort som har umts eller edge. ;)

5883714[/snapback]

 

Ja, men disse koster ifølge sjappa 3000 spenn (vanvittig nok), om de skal støtte både 3g og edge. Derfor kan mobil være greit alternativ.

 

AtW

5883832[/snapback]

Tja... vanlig pris er vel 2.499 kr. hvis du kjøper de uten abonnement.

Har du et bedrift-abo. får du mellom 1.000 kr. og 1.400 kr. avslag. ;)

5883853[/snapback]

 

Det er jo en monsterpris, du får jo en velutstyrt telefon for samme pris, men bedriftsabo, holder det å kjøpe det der og da? Dvs kjøpe en sånn bare data-sak og kortet på en gang?

 

AtW

5883868[/snapback]

Mener du å kjøpe det datakortet + et nytt bedriftsabo.?

Det går helt fint...

5883923[/snapback]

 

Lurte egentlig mer på om "bare data" eller hva det heter til 30 i måneden regnes som et bedrifsabonnement.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lurte egentlig mer på om "bare data" eller hva det heter til 30 i måneden regnes som et bedrifsabonnement.

 

AtW

5883932[/snapback]

- Bare data er et rent dataabonnement

 

Bare Data er et abonnement for deg som bruker bærbare PCer, PDAer eller maskinelt utstyr til mobil data kommunikasjon. Trenger du tilgang til internett når du er på farten eller har behov for maskin til maskin(M2M) mobil kommunikasjon er dette abonnementet for deg.

 

Hva kan Bare Data brukes til?

 

Dataoverføring via linjesvitsjet data, GPRS, EDGE,UMTS,SMS og MMS

Maskin-til-Maskin (M2M) kommunikasjon hvor typiske anvendelser er; overvåkning og styring av tekniske installasjoner, flåtestyringsløsninger, sikkerhetsinstallasjoner, m.m.

Bare Data gir deg markedets raskeste mobil baserte dataoverføring og rask tilgang til feks internett

 

Bare Data kan ikke benyttes til tale. Dersom du ønsker en kombinasjon av tale og høyhastighetsdata, og et eget SIM-kort til dataoverføring (til for eksempel cardphone) - anbefaler vi abonnementet Bedrift med Datakort. Dersom du ønsker et annet abonnement enn Bedrift eller Bedrift Netto kan du bestille abonnementet Bare Data i tillegg til ditt GSM-abonnement.

Lenke til kommentar

Det finnes rimelige telefoner med EDGE. Det er nok en bedre (og langt billigere!) løsning. Inntil UMTS-dekningen blir bedre, er det heller ikke særlig forskjell i faktisk hastighet på EDGE og UMTS. Der jeg bor (i Trondheim) får jeg høyere hastighet på EDGE enn på 3G-nettet.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Det finnes rimelige telefoner med EDGE. Det er nok en bedre (og langt billigere!) løsning. Inntil UMTS-dekningen blir bedre, er det heller ikke særlig forskjell i faktisk hastighet på EDGE og UMTS. Der jeg bor (i Trondheim) får jeg høyere hastighet på EDGE enn på 3G-nettet.

 

-snubbel

5884722[/snapback]

 

Men er det vansklig å sette opp? Forsåidt kan jeg jo godt sette det opp selv, om jeg bare vet at det ikke trenger å styres med noe senere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men er det vansklig å sette opp? Forsåidt kan jeg jo godt sette det opp selv, om jeg bare vet at det ikke trenger å styres med noe senere.

AtW

5884783[/snapback]

 

Hei Anders! :-)

 

Litt avhengig av hvilken telefon du velger og hvilket OS du har.

 

Eksempel: Nokia-telefon med medfølgende usb-kabel eller blåtann mot en PC med WinXP er heeelt uproblematisk. Drivere installeres fra CD, så lager man en ny oppringt tilkobling der man ringer *99#.

 

Eksempel: SE-telefon med blåtann mot en Mac. Heeelt uproblematisk det også. Pek-og-klikk, tast inn *99# og klart til bruk.

 

Siemens og Nokia har medfølgende programvare som gjør innstillingene for deg. Samsung og SE må knotes litt med, men ikke mer enn du klarer :thumbup:

 

-snubbel

Lenke til kommentar
60% er vel langt fra "over dobbelt så raskt".

Da må det være over 100% raskere i så fall.

 

 

(teskje-forklaring: om telenor var 10, og netcom var 60% større, ville netcom vært 16. Ikke mye dobbelte det)

5884793[/snapback]

 

Som det står i saken:

"De verste forskjellene finner vi i Oslo, hvor Netcom-kunder med mobiltelefoner uten EDGE-teknologi vil oppnå høyere hastigheter enn det Telenor-kunder får med EDGE-telefoner. Om du bruker en telefon med EDGE i hovedstaden, oppnår du over dobbelt så høy internetthastighet når du bruker Netcom i stedet for Telenor."

 

Netcoms makshastighet var ca 153 kbps, mens Telenors lå på 55 kbps. Dermed er Netcom faktisk mer enn dobbelt så rask på EDGE-hastigheter.

Lenke til kommentar
Nå er strengt tatt 60% økning langt fra "over dobbel" hastighet. 100% mer = det dobbelte sist jeg sjekket. Men for all del, 60% er mye,  :thumbup:  til Netcom,  :thumbdown:  til Telenor

5885550[/snapback]

Neste gang kan du vurdere å lese tidligere poster før du sier det opplagte som allerede har blitt sagt. :)

 

Jeg har forøvrig testet EDGE vs UMTS her om dagen (Telenor):

 

EDGE: 7.3 kb/sec

UMTS: 38.9 kb/sec

 

Median-verdi, WGET av en 4 MB stor fil.

Lenke til kommentar
Men er det vansklig å sette opp? Forsåidt kan jeg jo godt sette det opp selv, om jeg bare vet at det ikke trenger å styres med noe senere.

AtW

5884783[/snapback]

 

Hei Anders! :-)

 

Litt avhengig av hvilken telefon du velger og hvilket OS du har.

 

Eksempel: Nokia-telefon med medfølgende usb-kabel eller blåtann mot en PC med WinXP er heeelt uproblematisk. Drivere installeres fra CD, så lager man en ny oppringt tilkobling der man ringer *99#.

 

Eksempel: SE-telefon med blåtann mot en Mac. Heeelt uproblematisk det også. Pek-og-klikk, tast inn *99# og klart til bruk.

 

Siemens og Nokia har medfølgende programvare som gjør innstillingene for deg. Samsung og SE må knotes litt med, men ikke mer enn du klarer :thumbup:

 

-snubbel

5884822[/snapback]

 

Ok, takk for tipset, jeg skal ha dette på minnet, blir antakelig å anbefale far en nokia-telefon da.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...