Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Det jeg ble fortalt er at "myndighetene" fra og med i fjor eller i år har lagt til rette for at man skal kunne utveksle i VG2, med andre ord skal man slippe å ta fag som privatist når man kommer hjem. Dette ble jeg fortalt, men om det har rot i virkeligheten er jo ikke helt sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da må jeg ha 3 i alle fag, går nok helt fint. Men er litt bekymret for jeg ligger på en 3 i matte, men er vel bare å jobbe litt hardere så står jeg nok med glans. Skal ta p-matte, dette har vel ikke noe betydning? For dere som har vært nede, hvordan har det vært uten å kjenne noen? Var det kleint å møte familien første gangen, gikk det fort å skaffe seg venner? Setter på pris på erfaringer.

Lenke til kommentar

Så da må jeg ha 3 i alle fag, går nok helt fint. Men er litt bekymret for jeg ligger på en 3 i matte, men er vel bare å jobbe litt hardere så står jeg nok med glans. Skal ta p-matte, dette har vel ikke noe betydning? For dere som har vært nede, hvordan har det vært uten å kjenne noen? Var det kleint å møte familien første gangen, gikk det fort å skaffe seg venner? Setter på pris på erfaringer.

Hvor vill du?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-0BI3DS

Veldig lite aktivitet her i år! Ingen som har tenkt seg/er på utveksling?

 

Er ganske sikker på å søke selv, men har bare en liten bekymring angående matematikk. Har P-matte i år, og hadde egentlig tenkt å velge S1 i VG2. Er litt usikker på om jeg kan klare det i USA, og om da heller et P2 lignende fag hadde vært bedre? Ligger foreløpig på en 5er i matte forresten.

Lenke til kommentar

Veldig lite aktivitet her i år! Ingen som har tenkt seg/er på utveksling?

 

Er ganske sikker på å søke selv, men har bare en liten bekymring angående matematikk. Har P-matte i år, og hadde egentlig tenkt å velge S1 i VG2. Er litt usikker på om jeg kan klare det i USA, og om da heller et P2 lignende fag hadde vært bedre? Ligger foreløpig på en 5er i matte forresten.

Jeg har tenkt meg på utveksling til USA 2014/15! Hadde vært supert om aktiviteten i denne tråden fortsatte! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Håper vi kan dra i gang tråden litt her da! Sendte forøvrig interesseskjema til Explorius i går kveld :new_woot:

Hadde egentlig bestemt meg for Speak, men helte til slutt litt mer mot Explorius. Så vidt jeg har forstått det er det ikke mange forskjeller mellom disse, men Explorius har 5-dagers camp i NY inkludert, og er i tillegg 5000 billigere (programavgift). Hvis ikke det er noe jeg burde vite ellers da?

 

PS: Bare ignorer brukernavnet mitt for øyeblikket! Skulle inn å sjekke om jeg kunne bytte, og da var e-postadressen min allerede skrevet inn. Når jeg skulle ta det bort klarte jeg å komme borti ok-knappen :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg reiser med STS og blir trolig snart innkalt til intervju. Grunnen til at jeg valgte STS er mest fordi mine to eldre søsken valgte denne organisasjonen men også litt fordi jeg synes hjemmesida deres ser best ut, haha.

jeg bestemte meg for å droppe forberedelses kurset i NY som koster ca. 10 000, og velger da kanskje heller å bruke penger på Hawaii turen STS også pleier og arrangere. :wee:

Lenke til kommentar

Da jeg reiste til USA for et par år siden ble jeg anbefalt å holde meg unna Explorius fra flere personer som akkurat hadde reist med de i denne tråden. Problemet ser ut til å være at de pusher limiten for hvor mange studenter det er hensynsmessig å ta med i programmet, dermed blir du bare et nummer i en rekke av studenter hvis du skulle trenge hjelp med noe. Selv gikk jeg for Speak og stortrivdes, fikk faktisk en telefon fra de for et par måneder siden om jeg kunne være med på et foredrag og svare på spørsmål fra nye studenter dette året. Det finnes selvfølgelig nok av studenter med positive opplevelser fra Explorius også, og personlig hadde jeg ikke behov for å ta kontakt med organisasjonen en eneste gang under oppholdet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Da jeg reiste til USA for et par år siden ble jeg anbefalt å holde meg unna Explorius fra flere personer som akkurat hadde reist med de i denne tråden. Problemet ser ut til å være at de pusher limiten for hvor mange studenter det er hensynsmessig å ta med i programmet, dermed blir du bare et nummer i en rekke av studenter hvis du skulle trenge hjelp med noe. Selv gikk jeg for Speak og stortrivdes, fikk faktisk en telefon fra de for et par måneder siden om jeg kunne være med på et foredrag og svare på spørsmål fra nye studenter dette året. Det finnes selvfølgelig nok av studenter med positive opplevelser fra Explorius også, og personlig hadde jeg ikke behov for å ta kontakt med organisasjonen en eneste gang under oppholdet mitt.

 

Hmm, har hørt nesten utelukkende positive ting om Explorius jeg da. Sikker på at dette ikke var en del år siden?

Og er det mulig å ha intervju med Explorius og så et med Speak?

Lenke til kommentar

Det går fint an å ha intervju med begge organisasjonene også bestemme seg etterpå. At Speak er noen høvdinger dyrere burde ikke spille så mye rolle hvis du får et bedre inntrykk av dem på intervjuet, og organisasjonen er selvfølgelig viktig hvis du får problemer i løpet av året. Bruk litt tid på å undersøke de forskjellige organisasjonen før du tar et valg.

 

Jeg var på forberedelseskurs i NY, men reiste likevel ikke sammen med andre studenter. Møtte en representant på Gardermoen og noen få andre studenter som skulle reise, men var alene under reisen.

Endret av Naiits
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Det går fint an å ha intervju med begge organisasjonene også bestemme seg etterpå. At Speak er noen høvdinger dyrere burde ikke spille så mye rolle hvis du får et bedre inntrykk av dem på intervjuet, og organisasjonen er selvfølgelig viktig hvis du får problemer i løpet av året. Bruk litt tid på å undersøke de forskjellige organisasjonen før du tar et valg.

 

 

Da tar jeg et intervju med Speak i tillegg, også får jeg bestemme meg etter det. Har undersøkt de fleste organisasjoner, men sto til slutt igjen med disse to :). Er bare utrolig redd for å velge "feil".

Lenke til kommentar

Det er organisasjonen du skal forholde deg til i vertslandet. Det er de lokal- og/eller områderepresentanten jobber for. Det er de som finner vertsfamilie til deg etc. Det er også dit du skal ringe om du får problemer, og de fleste har hotline som er åpen 24/7, slik at du kan få hjelp når du trenger det.

takk for svar! Da har egentlig underorganisasjonene ganske mye og si. Men har de ulike organisasjonene egne underorganisasjoner eller kan to personer som reiser med f.eks Speak og STS få samme underorganisasjon? :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...