Gå til innhold

Power-virtualisering bak kulissene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for fyldig og god artikkel. Skulle gjerne likt å se dokumentasjon på prisene du indikerer, en power5 sak til 20.000,- er vesentlig billigere enn de tilbudene jeg har sett, men jeg er ikke spesielt oppdatert på dette, så det kunne vært interessant å få en referanse. Sist jeg så på Power arkitektur var det såvidt jeg husker flere momenter enn de du nevnte som ikke var støttet i linux, men det har kanskje endret seg? På den generelle siden vil jeg påpeke at hele verdikjeden i en bedrift, slik som IBM har, ikke nødvendigvis er det beste. Med standardiserte løsninger som åpner for konkurranse på de enkelte delene, kan markedet akselerere utviklingen, og gi kunden en valgfrihet på hver del.

Lenke til kommentar

Chipkill-minne er også tilgjengelig på noen av IBM's x86 servere, nærmere bestemt serverne med X eller X3-arkitektur.

 

At IBM kommer til å satse noe større på AMD-cpu'er på serversida enn i dag stiller jeg meg tvilende til. IBM har i smp-servere bedre ytelse med Intel+X3 enn AMD+HT. Dessuten er inntjeningen pr server med AMD-cpu mindre da IBM ikke har utviklet chipset osv selv på disse. Jeg tok opp dette med IBM da jeg var i statene før jul og fikk dette til svar. Så med mindre noen har skiftet mening så skal vel dette fortsatt være gjeldende ;)

 

Det er vel startprisen for en server som kan være rundt 20k, men den må vel bestykkes med disk+minne+cpu osv? Har ikke anskaffet noen OpenPower-maskiner enda (har flere Power4/Power5 med AIX), men vi kommer til å vurdere det etterhvert nå. Uansett vil en OpenPower-maskin være mye rimeligere enn en RS6k med AIX selv om hw i prinsippet er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...