Gå til innhold

Holografisk disk på 300 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
No other optical storage method comes close to this and holographic storage looks to be a viable alternative to tape media

 

Its capacity is so high that business customers in the broadcast media market will be the first market focus. But data transfer speed and media cost will still determine whether the technology catches on.

 

Dette blir en erstattning for CD/DVD. Hittil har de klart å komme opp med disker som tar 30GB, men i mediabransjen blir faktisk dette lite. Med tanke på hvilken bransje de sikter seg inn på så vil vel prisen ligge ett stykke over hva "Hvermansen" har råd til. Intill videre.....

Endret av ShitHead_No
Lenke til kommentar

Holografiske disker har jeg ventet på siden jeg leste om ideen i Illustrert Vitenskap for mange år siden. At det går an å lese informasjon fra dem, skjønner jeg fint hvordan funker, men jeg skjønner ikke hvordan skriveprosessen skal kunne fungere...

 

BTW: De trenger vel ikke mer strøm enn det laseren som leser mediet bruker. Det er ingen mekaniske deler, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

å det er nok av mekaniske delere, i hvertfall på noen løsninger...

 

skrivingen skjer ved at en sender inn to lasere, slik at dem møtes på ett vist sted. dette stedet er hvor 1-ere i binæren blir lagret. siden forskjellige mønstre av 1-ere kommer fram etter hva vinkel lese-laseren blir sendt gjennom (ikke reflektert som på en cd/dvd, men gjennomlyst som ett lysbilde) platen, kan en i teorien lagre informasjon flere ganger i samme område.

 

det å vinkle lasere for lesing og skriving er en høyst mekanisk prosess...

 

og jeg mener å ha sett en video av en hologfrafisk lese/skrive-enhet i arbeid, og den drev å flyttet på selve media frem og tilbake.

 

enheten var forøvring på størrelse med to shuttle tårn stablet etter hverandre. altså ikke noen liten sak akkurat.

 

men jeg tror det var en prototyp, og jeg tror ikke det var inphase sin løsning...

 

edit:

 

oops, ser ut til at videoen jeg husker var av inphase sin enhet likevel.

dere finner den her:

http://www.inphase-technologies.com/

 

venstre kolonne, "inside the box". det er en windows media video...

 

maxell er vist innblandet:

http://www.maxell-usa.com/Content/Pages/Pa...r&Open=datapr41

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Hvis dette tar rotta på blu-ray og hd-dvd, så ler jeg meg skakk!

5837264[/snapback]

 

Det gjør det nok ikke med det første. HDDVD og Blue-Ray vil nok dominere film bransjen de kommende årene. Fordi en slik disk det er snakk om her kommer til å koste flesk. Las en artikkel for noen måneder siden om disse diskene og de satser på Backup markedet, ikke private markedet. De skal erstatte tape driven.

Trur også det var snakk om at diskene kunne komme opp i 1-2TB kapasitet om noen år.

Lenke til kommentar
Hvis dette tar rotta på blu-ray og hd-dvd, så ler jeg meg skakk!

5837264[/snapback]

Selv om det blir tilgjengelig i år vil det nok ta noen år før teknologien er moden for massene(dvs oss). Så jeg tror vel egentlig ikke at dette blir noen reel konkurrent til blue-ray og hd-dvd før disse er utdaterte uansett, dessuten er vel ikke dette tenkt som noe annet enn ett medie for å lagre data, dvs ikke film, musikk etc.

Lenke til kommentar

Jeg håper dette blir et brukervennlig og ok priset lagringsmedie der man kan lagre det man vil.

 

efikkan: Jeg tror det er snakk om en brenne-prosess ala det vi har på CD og DVD i dag.

 

qez: Jeg tror det er snakk om plater som snurrer ala CD og DVD.

 

hobgoblin: Jeg regner med de får ned størrelsen til vanlig DVD-rom størrelse før lansering.

Lenke til kommentar

at dem snurrer er nok sikkert. men jeg har fått en viss oppfattelse av at laserne må stå ganske stivt for å få korrekt skriving, og dermed så er det media som må flyttes på for å få gjort skrivingen.

 

greit nok, dem kan sikkert skrive flere lag med data pr flytting men likevel så stiller jeg meg tvilende til at dem kan krympe enheten noe særlig mer en det dem viser på videoene...

 

når det gjelder genskriving eller ikke gjenskriving så snakker de om ett lysfølsomt lag. det er altså ikke en brenneprosess i den konvensjonelle metoden, men mer en prosess for materialets egenskaper endres når det blir belyst på en spesiell måte. altså burde det teoretisk være mulig å nullstille eller få materialets tilstand til å endre seg igjen.

 

men det er genrellt veldig vanskelig å finne skikkelige detaljer om inphase sin løsning, noe som jo ikke er så rart siden dem har sikkert en god del millioner i utvikling å beskytte mot industrispionasje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...