Gå til innhold

Counter Strike 1.6 Server - HW og Colocation?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg og et par venner hadde tenkt å starte opp en server vi kunne bruke til CS og muligens også som Ventrilo server.

 

Vi har sett på forskjellige løsninger, men sliter litt med å finne en server med et akseptabelt prisnivå. Vi hadde tenkt til å kjøre 3-4 HLDS server på den, og en Ventrilo server. I tillegg skal vi kjøre Metamod og AMXX på HLDS, noe som kanskje fører til økt CPU bruk?

 

Tenkte på å kjøre AMD Opteron 165 på S939. Siden det er ikke er snakk om tunge databasespørringer osv, tenkte at det kanskje ikke er nødvendig å bevege seg inn på S940 og de litt dyrere løsningene.

 

Jeg er ikke helt sikker på hovedkort og RAM enda, siden jeg ikke er HELT kjent med hvordan racksystemer er bygget opp. Vi tenkte å kun leie colocation til 1U. Hvordan er det med kabinett og hovedkort (funker ATX?). Er det vits med ECC og REG på en slik server som dette?

 

Det siste jeg lurte på var om noen har anbefalinger når det kommer til colocation eller serverhousing? Skal helst være plassert i Oslo/Akershus området. Billig og lav responstid er det som teller mest for oss :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trur det holder med en opteron 165 og 2gb ram

er ikke helt sikker på det med rack men tror de bruker atx hovedkort

 

men når det gjelder colocation så tror jeg novanett kan være en bra plass og sette serveren

det koster 150kr for et 1U rack kabinett

og så betaler du kun for den båndbreden du bruker

mer info her:

her

Lenke til kommentar

Det å bygge sitt eget 1U system krever NØYE planlegging av komponenter.

Det er ikke bare bare å finne hovedkort, minnebrikker og prosessorkjøler som passer inn i et så lav kabinett og samtidig tillater luftgjennomstrømning.

 

Hva gjelder båndbreddebruk skal dere vite det at 4*16playere bruker omtrent 3-4Mbit hver vei, konstant, og da blir det brått dyrt med den løsningen som var nevnt over.

 

Jeg vil heller anbefale dere å finne en tilbyder som kan gi dere en dedikert server med båndbredde inkludert i prisen. Hvis det er snakk om delte maskiner må dere få garantert prosessorkraft. Samtidig er det litt kritisk hva slags operativsystem serveren skal kjøre og. HLDS er dårlig porta til *nix, så for å maksimere potensialet til prosessoren(e) bør dere velge noen som tilbyr win32/64 plattform.

Lenke til kommentar

Hmm ja, siden kabinettet er veldig lavt så stusset jeg litt på hvordan CPU kjøler skulle få plass. Kan jo sende en hyggelig mail til Komplett og spørre om de har noen forslag til kompatible produkter :D

 

Nå er det ikke public servere vi skulle sette opp, men warservere. De har da bare maks 10 slots og er ikke i konstant bruk. 150GB burde vel holde i mnd? Eller på hvilken måte tenkte du det var dyrt? Vi har veldig lyst til å mekke vår egen dedikert server og ikke leie hardware av andre. Altså det eneste vi trenger er et sted å putte racken.

 

Ja, vi hadde tenkt å kjøre systemet på enten XP Pro, eller 2003 :)

Lenke til kommentar

Bare for å si det med en gang:

 

Komplett er _ikke_ sjappa for rack-server komponenter!

Da er det mye bedre å velge nextron.no eller en annen butikk

som spesialiserer seg mer mot rack-servere.

 

Hvis dere på død og liv vil bygge en selv, vil jeg like gjerne

anbefale dere å kjøpe en barebone server, enten fra nextron

eller f. eks. psdata: http://www.psdata.no/ps.asp?it=121193&mlevel=010600

Lenke til kommentar

4 cs-servere bruker ca ~200gb trafikk/mnd. Pr. dags dato drifter jeg 20 warservere, samt flere dedikerte og co-location kunder.

 

Alle grafer jeg kan vise til tilsier at det Zerge sier om trafikkbruk stemmer. Det er mye trafikk som går.

 

Når det kommer til valg av 1U så ville jeg sendt en mail til han som driver nextron.no. Jeg vil påstå at han kan levere gode priser og løsninger. (Service avtaler er gull verdt om uhellet er ute.)

 

Det er også ytterst få norske webshopper som selger 1U cpu-vifte til f.eks 3,2ghz, som jeg opererer med.

 

Konkluksjonen blir: Kjøp ferdig 1U server, eller lei dedikert. (tro meg. Dere sparer dere for mye jobb!)

Lenke til kommentar
Takk for tipset ;)

 

Sa ikke at vi skulle bygge selv, sa vi skulle ha eget hardware :D

Ja, det blir nok til at vi kjøper et ferdigmontert rack :)

5804624[/snapback]

 

 

Hva slags planer har dere?

Har dere tenkt til å konkurrere ut Novanett, gameserver etc? :dribble:

 

heheh :)

Endret av pySh
Lenke til kommentar

Tviler på at 3-4 HLDS servere skal konkurrere med det arsenal av servere de tilbyr. De er ment som warservere for meg og mine venner, samt venners venner for en liten sum i mnd, som skal dekke colocation utgiftene våre og kjøp av hardware til en viss grad.

 

Så nei, det skal vi nok ikke PYSH.

Lenke til kommentar

Hehe, hvis det er snakk om at vi setter opp 4 servere (noe som er relativt lite) på en server, er det ca 20 "abbonenter" på serveren. En "liten" sum kan være rundt 50 kr mnd pr person som blir 1000,- kr mnd.

 

Det dekker colocation og en liten del av hardware utgiftene.

5*50 er 250 kr, noe som ikke bare er 50 kr mindre i mnd enn f.eks novanett, men også mer stabile fordi det kjøres så få HLDS på serveren. :)

 

Noen som har erfaring med http://www.gbps.no/ ?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Hehe, hvis det er snakk om at vi setter opp 4 servere (noe som er relativt lite) på en server, er det ca 20 "abbonenter" på serveren. En "liten" sum kan være rundt 50 kr mnd pr person som blir 1000,- kr mnd.

 

Det dekker colocation og en liten del av hardware utgiftene.

5*50 er 250 kr, noe som ikke bare er 50 kr mindre i mnd enn f.eks novanett, men også mer stabile fordi det kjøres så få HLDS på serveren. :)

 

Noen som har erfaring med http://www.gbps.no/ ?

5820427[/snapback]

 

 

erfaring vi hoster 80% av gamening norge slik til opplysning

Lenke til kommentar
erfaring vi hoster 80% av gamening norge slik til opplysning

6856170[/snapback]

Hæ?

Mente du å si at dere (GBPS) hoster 80% av markedet for retailere av gamingservere i Norge?

 

Hvis du representerer GBPS kan jeg ikke akkurat si jeg føler meg trygg på en person/bedrift som adverterer med opplysninger uten forbehold for faktisk statistikk. Du må da ha noe informasjon som kan backe opp det utsagnet der?

 

Uansett, denne threaden har vært død i nesten et halvt år, og jeg har ikke lenger bruk for den.

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...