Gå til innhold

Tredje generasjon SATA-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plextor har kanskje overpriset, men de har ei heller noen reelle konkurrenter i det segmentet så de vet nok hva de driver med. Det gjelder tross alt å dra ut mest mulig penger av et marked. Hvorfor blir f.eks nye skjermkort lansert til 7000 og koster under halvparten noen måneder etterpå..? ;)

Lenke til kommentar
Yehaa! Enda en overprisa Plextor brenner!

5787174[/snapback]

Jeg gav vel rundt 500 for IDE versjonen av denne brenneren... Bruk prisguiden så finner man ok priser.

 

Overpriset? En Porsche er vel kanskje overpriset den og... Plextor har iallefall en overlegen garantiordning hvor de (DHL) henter brenneren på døren din og kommer med en ny ganske kjapt!

 

Ellers er også Firmware oppdateringsmulighetene enkle og effektive, og de er flinke til å gi ut nye formware med fixer og forbedringer samt noen ganger nye funksjoner.

 

Har hatt flere Plextor enheter både på IDE og SCSI, og aldri hatt noen problemer med dem, det kan ikke sies om andre Sony/ASUS/NEC brennere jeg også har testet.

Lenke til kommentar
Plextor er veldig flinke med å overprise varene sine gitt.

Jeg hadde personlig ikke kjøpt en DVD-brenner for 800 kroner.

 

Edit : S-ATA har tidligere hatt problemer med optiske enheter,

mulig dette har blitt fikset ?

5787138[/snapback]

 

Kan kanskje være enig i at de priser brenenerene sine litt drøyt, men de har endel funskjoner som er relativt uvanlig blant andre brennere. (Overrad ti lead-in/out, single-session-mode osv).

 

Ellers sto følgende i speccen: featuring RoHS-compliant design

 

Kan dette ha noe med hvor bra den fungerer med kontrollere å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det hovedsakelig er Intel sine Chipset som har fungert best med Sata-brennere (av forskjellige typer)?

5787276[/snapback]

 

Det er vel heller slik at NATIVE Sata fungere bra mot optiske enheter, og Silicon ol. Sata kontrollere har litt problemer.

 

Om Plextor er noe som helst, så er det underpriset! Kvalitet og service som man ikke finner hos noen andre produsenter av optiske enheter. Jeg husker at jeg kjøpte en 8/2/20 CD brenner fra Plextor, (SCSI) til ca. 6000kr, man fikk tilsvarende (i brennehastighet) billig brennere for ca. 1500kr. Den gang var kanskje Plextor litt overpriset, men jeg angrer ikke. Bunnsolid kvalitet er verdt noen ekstra kroner!

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det hovedsakelig er Intel sine Chipset som har fungert best med Sata-brennere (av forskjellige typer)?

5787276[/snapback]

 

Er det noen som vet mer om dette? Hvordan fungerer SATA DVD-enheter på nForce 4 hovedkort?

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det hovedsakelig er Intel sine Chipset som har fungert best med Sata-brennere (av forskjellige typer)?

5787276[/snapback]

 

Er det noen som vet mer om dette? Hvordan fungerer SATA DVD-enheter på nForce 4 hovedkort?

5787792[/snapback]

Regner ikke med at det er noe problem, da nForce4 også bruker NATIVE S-ATA

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom naturlig og ikke-naturlig S-ATA?

5787995[/snapback]

vil vel tro at forskjellen er at BIOS kan sette opp en native kontroller, slik at du slipper å laste inn egen driver med floppy under installasjonen av Windows.

Lenke til kommentar
Ellers sto følgende i speccen: featuring RoHS-compliant design

 

Kan dette ha noe med hvor bra den fungerer med kontrollere å gjøre?

RoHS er vel det direktivet som slår til om tre mnd angående tungmetaller i kretskort.

 

Er det ikke slik at det hovedsakelig er Intel sine Chipset som har fungert best med Sata-brennere (av forskjellige typer)?

5787276[/snapback]

 

Er det noen som vet mer om dette? Hvordan fungerer SATA DVD-enheter på nForce 4 hovedkort?

5787792[/snapback]

Regner ikke med at det er noe problem, da nForce4 også bruker NATIVE S-ATA

5787907[/snapback]

Jeg har hørt at det er problemer med optiske drev og SATA på alle nVidia kontrollere og de fleste "eksterne" kontrollere du vanligvis finner på dagens hovedkort og at det egentlig bare er Intel sine og en SI som ikke garantert gir deg problemer. Men til 800,- ++ for et drev er det vel langt mellom testpersoner med erfaringer.

Lenke til kommentar

RoHS står for "Restriction of Hazardous Substances" og er et EU-direktiv som trer i kraft til sommeren (1. juli?) Kort sagt går det ut på at elektronikk som selges i EU etter denne datoen må følge direktivet og må følge en del miljøkrav. Det er satt grenser for bly-innhold og en del andre stoffer.

 

 

Regner ikke med at det er noe problem, da nForce4 også bruker NATIVE S-ATA

5787907[/snapback]

Jeg tror ikke det løser problemet. Saken er at enkelte SATA-kontrollere mangler deler av de kommandoene til SATA-grensesnittet som brukes i forbindelse med optiske drev. (Det påvirker ikke hvordan harddisker jobber). Etter det jeg har hørt gjelder problemet også SATA-kontrolleren i nforce4-brikkesettene. Så langt er det vel bare intels southbridger ICH6 og 7 som støtter optiske SATA-drev fullt ut.

Lenke til kommentar

hmm.

jeg hører ser hva du skriver.

 

jeg har selv akkurat fått meg et nytt HK med Nforce3 (250Gb?)

 

er det noen her i denne tråden som vet om det er problemer med satadrev her?

jeg mener å huske at jeg brukte det samme HK til en pc jeg bygde for en kamerat, som bruke datidens beste sata dvdbrenner. (var vel ca 1K for brenneren da)

 

og vet du hvilke problemer man har når kontrolleren ikke støtter optiske sata enheter fullt ut?

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte litt ekstra siden du spurte. Forumets største ekspert på området er OC-Freak og han beskrev problemet i denne tråden.

 

Majoriteten an andre S-ATA kontrollere (Nvidia, Promise, Highpoint osv) virker ikke eller har problemer av forskjellige slag. De er rett og slett bare laget med tanke på å støtte harddisker.
(min utheving)

 

Jeg fant ikke noen kompatibilietsliste for Plextor PX-755SA, men listene for de litt eldre SATA-modellene finner du her: Plextor 712SA og Plextor PX-716SA

 

Det var det jeg kunne finne av utdypende informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...