Gå til innhold

Slangen i mobilparadiset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at dere tar opp utviklingen i markedet og ser hva man kan vente seg noen år fremover i tid.

 

Jeg ser for meg at teleselskapene slutter med gammeldags roaming innen noen få år. Det er neppe lenge til vi får se det første mobilabbonementet med én ringepris uansett hvor man ringer i verden. Flere operatører vil sikkert følge etter. Er det noen som tør tippe når verdenspris blir vanlig? ;)

 

IP-telefoni er forsåvidt ikke begrenset til telefoner som har WiFi, men kan i teorien også brukes med programmer på telefonen som kommuniserer med operatøren via datatrafikk over f.eks EDGE eller UMTS. Det kreves altså at telefonene har fleksible nok OS (Symbian, Nokia serie 60, osv), samt at operatøren tilbyr transport av samtalen til utlandet via internett i stedet for over via det gamle systemet.

Lenke til kommentar

problemet med alt over ip er quality of service.

samtaler har en markant følsomhet for latency, på lik linje med spill og video.

og QOS kan ikke garanteres utenfor isp sitt nett...

 

det er allerede ett helvets bråk på gang borti statene pga dette, og jeg gjetter meg til at vi kommer til å se det her også etter hvert...

 

som sies i kina, may you live in interesting times...

Lenke til kommentar
problemet med alt over ip er quality of service.

samtaler har en markant følsomhet for latency, på lik linje med spill og video.

og QOS kan ikke garanteres utenfor isp sitt nett...

 

det er allerede ett helvets bråk på gang borti statene pga dette, og jeg gjetter meg til at vi kommer til å se det her også etter hvert...

 

som sies i kina, may you live in interesting times...

5780413[/snapback]

 

Men dette er et problem som det er teknisk mulig å bøte på. Selv om det finnes problemer med det akkurat nå, synes jeg allikevel det er et skritt i riktig retning.

 

AtW

Lenke til kommentar
spørsmålet er hvordan det blir bøtet på...

i usa ønsker dem vel å ta seg ekstra betalt for ekstra QOS. problemet kommer noe en eller annen smart faen skriver en P2P-klient som kan late som den er voip eller lignende og få QOS fordel. da har vi kommet like langt...

5783792[/snapback]

 

Hvorfor vil man ha en p2p-klient som booster sin "QoS-rating"? Man ønsker jo at P2P blir nedprioritert, ellers så vil det jo ikke fungere å snakke i IP-telefonene mens du bruker p2p. Dessuten er det vel enkelt å la det bare gjelde UDP, og ingen vil vel risikere å kjøre p2p over UDP.

 

AtW

Lenke til kommentar

husk at på ett eller annet tidspunkt så går både telefoni og p2p-trafikken over samme utstyr. det er da det er viktig at voip har høyere QoS-prioritet den p2p.

 

men hva da om en eller annen som bruker p2p (ikke nødvendigvis samme person som bruker voip) som har samme QoS som voip-trafikken? er en ikke da back to basics?

 

selvsagt vil alt dette kun ha effekt når loaden er høy. men når er den ikke det på knutepunkter?

 

men dette gjelder kun om QoS har noen som helst mening etter din ISP. for øyeblikket har den ikke det...

Lenke til kommentar
husk at på ett eller annet tidspunkt så går både telefoni og p2p-trafikken over samme utstyr. det er da det er viktig at voip har høyere QoS-prioritet den p2p.

 

men hva da om en eller annen som bruker p2p (ikke nødvendigvis samme person som bruker voip) som har samme QoS som voip-trafikken? er en ikke da back to basics?

 

selvsagt vil alt dette kun ha effekt når loaden er høy. men når er den ikke det på knutepunkter?

 

men dette gjelder kun om QoS har noen som helst mening etter din ISP. for øyeblikket har den ikke det...

5785165[/snapback]

 

Ja, det er vel sikkert mulig å sette opp QoS på p2p, men da gjør du jo ditt "lokale system" mer ubruklig for alle tjenester som ikke tåler pakketap så bra. Så da må man nesten regne med at brukeren ikke har noe ønske om å bruke slike tjenester. Og som jeg sa, dette kan vel ordnes greit av å bare prioritere UDP?

 

AtW

Lenke til kommentar

milde himmel, er det jeg som ikke klarer å ordlegge meg skikkelig eller?

 

i en tenkt situasjon hvor ISP gir QoS på voip og lignende trafikk, så snekrer en smart fyr en p2p klient som later som den er en voip klient. dermed tror isp sine systemer at den har med voip trafikk å gjøre og vips så har QoS ikke noe å si...

 

greit nok, isp kan begynne å lure når en person har en voipforbindelse gående i ørten døgn men men...

 

poenget er ikke at det fucker med min forbindele, jeg tar mine forholdsregler. men det fucker med alle andre forbindelser som min trafikk tilfeldigvis skulle dele linje med.

 

å prioritere udp hjelper nada siden det går fint an å lage en protokoll som bruker udp, men som har tcp-lignende egenskaper (pakkerekkefølge osv).

 

eller en rett og slett pakker tcp-trafikk inn i udp :p

Lenke til kommentar
milde himmel, er det jeg som ikke klarer å ordlegge meg skikkelig eller?

 

i en tenkt situasjon hvor ISP gir QoS på voip og lignende trafikk, så snekrer en smart fyr en p2p klient som later som den er en voip klient. dermed tror isp sine systemer at den har med voip trafikk å gjøre og vips så har QoS ikke noe å si...

 

greit nok, isp kan begynne å lure når en person har en voipforbindelse gående i ørten døgn men men...

 

poenget er ikke at det fucker med min forbindele, jeg tar mine forholdsregler. men det fucker med alle andre forbindelser som min trafikk tilfeldigvis skulle dele linje med.

 

å prioritere udp hjelper nada siden det går fint an å lage en protokoll som bruker udp, men som har tcp-lignende egenskaper (pakkerekkefølge osv).

 

eller en rett og slett pakker tcp-trafikk inn i udp :p

5786000[/snapback]

 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det er aktuelt av 3 grunner:

 

1. Brukeren ødelegger for sitt lokale QoS-system ved å dra det trikset. (ikke bare for ISPen sin). Dermed må man regne med at det er en bruker som ikke har behov for QoS lokalt som bruker det.

 

2. Man kan sikkert sende p2p som udp, men hvem vil det? Mister du en pakke, så er hele fila ødelagt, UDP-pakker blir ikke sendt om igjen.

 

3. QoS på "ISP-level" er egentlig ikke rett måte å løse problemet på (som er for lav båndbredde. Den beste løsningen er mer kapasitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det er aktuelt av 3 grunner:

 

1. Brukeren ødelegger for sitt lokale QoS-system ved å dra det trikset. (ikke bare for ISPen sin). Dermed må man regne med at det er en bruker som ikke har behov for QoS lokalt som bruker det.

 

vel det er så...

 

2. Man kan sikkert sende p2p som udp, men hvem vil det? Mister du en pakke, så er hele fila ødelagt, UDP-pakker blir ikke sendt om igjen.

 

som jeg sa, pakk inn tcp i udp. ja du kan miste en pakke, men du kan be om å få sendt den igjen (den forespørselen kan alltids sendes som vanlig tcp om det er ønsket)...

 

3. QoS på "ISP-level" er egentlig ikke rett måte å løse problemet på (som er for lav båndbredde. Den beste løsningen er mer kapasitet.

 

AtW

5786193[/snapback]

 

og det var aldri min mening å påstå at det var en løsning. jeg ville heller advare mot at vi får amerikanske tanker her i landet når voip og film-over-ip begynner å feste seg for alvor. som sagt så driver nå en del isp og backbone-leverandører å knurrer forskjellige firma og annet fordi dem "eter" opp kapasiteten deres osv...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Er det noen som tør tippe når verdenspris blir vanlig? ;)

5772458[/snapback]

2010!

5773171[/snapback]

Jeg vil tro den første operatøren kommer med dette i 2008-2009... ;)

Og jeg vil tro det er en av de "små".

5786207[/snapback]

Det ser ut som myndighetene i Irland vil sparke operatørene bak og få utviklingen mot en felles europeisk ringepris til å gå fortere: Vil senke ringeprisen

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...