Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som du sier det er ikke alle som liker valgene.. :p Jeg hadde selv forandret noen små ting uten og gå særlig opp i pris. Det jeg hadde endret er :

 

250GB Hitachi disk.

 

AMD 3700+ ( denne koster 200kr mer vell og merke, får man en bedre prossesor.

 

det siste er vell ramen : Heller en pakke fra Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

Men eller så ser dette bra ut. Lykke til

Lenke til kommentar

Blir spennende å følge med på denne serien. Har selv ganske lik hardware i min HTPC. Hovedkortet (A8N-VM CSM) er jeg veldig fornøyd med.

 

Jeg bruker en Athlon 64 X2 3800+ dual core prosessor, og har satt inn et GeForce 6600GT kort med Zalman vifte istedenfor det som er onboard. Jeg bruker S-VHS til en vanlig TV foreløpig.

 

Jeg bruker lydkortet som er onboard, har uansett en ekstern dekoder koblet til. Lydkortet på dette hovedkortet er ganske bra. Det er det første nForce chipsetet for AMD som støtter HD Audio.

 

En annen positiv ting med den integrerte grafikken her er at den støtter H.264 dekoding i hardware med nyeste ForceWare driver og en dekoder som støtter det!

 

Edit:

AMD 3700+ ( denne koster 200kr mer vell og merke, får man en bedre prossesor.

3700+ sin ekstra cache er ikke noe som Media Center applikasjoner yter godt av, så det er litt bortkastet. Ville heller satset på en dual-core prosessor.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
For å kunne dra størst nyte av en Media Center-PC, vil vi anbefale en skjerm som er HD-klar/-kompatibel. Fordelen med et HDTV-klart apparat, er at det klarer å produsere et bilde med en oppløsning på enten 1280x720 eller 1920x1080 piksler.

Til PC-bruk mener jeg at noe av det viktigste med tanke på oppløsning, er at TV-en er i stand til å vise PC-signaler i native oppløsning, noe ikke alle gjør. Ingen HD-klare plasmaskjermer under 50" har oppløsninger som egner seg nevneverdig til PC-bruk (1024*768, som er 4:3, og ALIS-panelene med 1024*1024), og ellers hender det man må bruke VGA for å få pixelmapping, ettersom TV-ene gjerne er mer vriene på oppløsningen via digitale innganger.

 

TV-er som støtter disse oppløsningene er ofte merket HD-ready, eller HD-compatibel. Merk at det vi kaller "ekte HDTV" er apparater som takler oppløsningen 1920x1080

TV-er som er merket HD Ready må oppfylle alle EICTAs krav til dette, bl.a. oppløsning (minimum 720 fysiske linjer). HD-kompatibel er ikke en offisiell sertifisering, men det brukes i hovedsak om lavoppløste apparater (les: plasmaskjermer) som støtter 720p og/eller 1080i. Så og si alle dagens apparater med 720+ linjer har HD Ready-merket. 720p er for så vidt "ekte HDTV" det også. ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Å velge riktig maskinvare

 

Noen lurer kanskje på hva forskjellen på en DVI-D- og DVI-utgang er?

 

Mener du DVI-I :D

 

Jeg for min del ønsker å se at denne kan kobles til et trådløst nettverk. Mine antagelser vil være at man etterhvert vil få lagring på et sentralt sted i huset. Enten vi hdd's som tilbyr ethenet eller andre spennende løsninger (www.thecus.com eller egen dedikert server). Uansett blir verden trådløs.

 

 

For meg er en mediaPC noe som fokuserer mer på musikk og tv, kontra en HTPC som fokuserer mest på film. Syns det er viktig at dere viser en spennende løsning for styring av denne. Gjerne via en PDA eller annet. Det er en del telefoner som støtter wlan. Har dere tatt med dette i del 2 av artikkelen? :D

 

Greit valg av hovedkort spør du meg. Dog tror jeg ikke det drar de sprekeste spillene på markedet. Dessuten er det helt ok, siden man sikkert må kjøpe et nytt skjermkort den dagen du skal se på HDCP beskyttet materiale

 

Men jeg er redd dere havner i et mellomsjikte med denne løsningen dere går for.

Dataintresserte som ønsker en billig løsning vil komme med en langt bedre løsning ved å kjøpe en xbox 360 og innstallere WMCE på en server de har liggende .)

 

De som har litt mer estetsik sans ønsker nok en enda mer stillegående PC og går da for 100% passive kjølere. Det betyr at dere velger feil kabinett. Og jeg tror dere kunne hatt enda mer nytte av å basere dere på et inteloppsett og satset på Intel® Viiv™ Technology med en snasen dualcore i sentrum ;D (for ikke snakke om wlan)

 

 

Dette er bare litt juling til forfatteren siden jeg kjenner han personlig (har skrevet artikkel med han tidligere) :D Og fordi jeg setter opp en ny løsning i heimen hvor jeg gjerne skulle sett noen av de løsninger jeg kunne tenke meg :)

 

 

Siste ankerpunkt som jeg har er kabinettet dere velger. (hver sin smak :p)

Problemet med HTPC/desktopp kabinetter er at de er forferdelig dype. Faktisk langt dypere enn hva man ofte forventer. Det kan være et problem for enkelte til å få denne til å passe inn i ulike mediamøbler man måtte ha. Nb!

 

Faktisk kan et vanlig kabinett ofte skjules bedre om du faktisk vil ha PC'n gjemt borte fra alt og alle :) Og jeg syns det er merkelig at dere velger et med en viftebasert PSU. Den bråker noe aldeles forferdelig.

 

 

Helt til slutt:

Lord_Linus: Bra artikkel. Du er gjennomtenkt og flink til å skrive. Dessuten er du RÅ på hw siden. Dog skulle jeg så inderlig ønske å se at du gikk for Intel og deres spennende løsninger :D

Lenke til kommentar
For å kunne dra størst nyte av en Media Center-PC, vil vi anbefale en skjerm som er HD-klar/-kompatibel. Fordelen med et HDTV-klart apparat, er at det klarer å produsere et bilde med en oppløsning på enten 1280x720 eller 1920x1080 piksler.

Til PC-bruk mener jeg at noe av det viktigste med tanke på oppløsning, er at TV-en er i stand til å vise PC-signaler i native oppløsning, noe ikke alle gjør. Ingen HD-klare plasmaskjermer under 50" har oppløsninger som egner seg nevneverdig til PC-bruk (1024*768, som er 4:3, og ALIS-panelene med 1024*1024), og ellers hender det man må bruke VGA for å få pixelmapping, ettersom TV-ene gjerne er mer vriene på oppløsningen via digitale innganger.

 

TV-er som støtter disse oppløsningene er ofte merket HD-ready, eller HD-compatibel. Merk at det vi kaller "ekte HDTV" er apparater som takler oppløsningen 1920x1080

TV-er som er merket HD Ready må oppfylle alle EICTAs krav til dette, bl.a. oppløsning (minimum 720 fysiske linjer). HD-kompatibel er ikke en offisiell sertifisering, men det brukes i hovedsak om lavoppløste apparater (les: plasmaskjermer) som støtter 720p og/eller 1080i. Så og si alle dagens apparater med 720+ linjer har HD Ready-merket. 720p er for så vidt "ekte HDTV" det også. ;)

5768301[/snapback]

 

 

Stort sett eneste forskjell på HD TV, HD kompatibel merkede skjermer, kontra HD Ready merkede skjermer, er at HD Ready merkede skjermer er HDCP kompatible.

 

(Klippet fra hjemmekino.no)

HDCP står for High-bandwidth Digital-Content protection, en standard utviklet av Intel for å beskytte digital materiale som overføres via DVI og HDMI. HDCP krypterer signalet mellom videokilden som f.eks DVD spiller eller satelittmottaker og den digitale fremviseren som projektor eller TV.

Lenke til kommentar

Er det mulig å kun bruke xbox360 for å styre alt i WMCE som feks står i kjelleren. Da tenker jeg på at du ser "skjermen" til WMCE via Xbox360??

Det er vel bare rådata du når ikke nødvendigvis å starte opp nettleseren, word, spille spill, starte opptak fra WMCE med xbox360 som klient?

Lenke til kommentar
Stort sett eneste forskjell på HD TV, HD kompatibel merkede skjermer, kontra HD Ready merkede skjermer, er at HD Ready merkede skjermer er  HDCP kompatible.

Hvor mange høyoppløste TV-er leveres i dag uten HDCP? Forbrukerne ser etter HD Ready-merket når de skal kjøpe ny TV, så her sørger produsentene for at apparatene oppfyller kravet.

Lenke til kommentar
Er det mulig å kun bruke xbox360 for å styre alt i WMCE som feks står i kjelleren. Da tenker jeg på at du ser "skjermen" til WMCE via Xbox360??

Det er vel bare rådata du når ikke nødvendigvis å starte opp nettleseren, word, spille spill, starte opptak fra WMCE med xbox360 som klient?

5768521[/snapback]

 

Du kan styre WMCE fra xboxen. Nå har jeg ikke 360 selv men mener du kan gjøre mye rart med den. Eks Streame musikk fra servern mens du spiller f.eks bilspill. Noen som har xbox 360 kan iskkert hjelpe. Jeg har vært hjemme hos brukeren "Smelck" som viste meg sin løsning.

 

Dessuten har du jo store muligheter med den vanlige xboxen:

Info her

Lenke til kommentar

Bra med en slik artikkel, men det var noen ting som tydeligvis var vedtatt på forhånd, som gjorde at jeg ikke gadd å lese gjennom hele artikkelen.

 

Når det blir vedtatt på forhånd at man f.eks skal bruke et ekstra lydkort kontra spdif ut fra lydkortet på hovedkortet, så stopper jeg opp. Her vil jeg ha en forklaring på hvorfor dette blir gjort. Kjører man lyden digitalt til reciver og lar reciveren ta seg av dekodingen, så spiller det vel ikke noe rolle hvilket lydkort som sender den ubehandlede lyden dit.

Er greit at lydkortet har så og så mange millioner transistorer, men whats in it for me kontra det integrerte?

 

En annen ting jeg reagerte på var at man trengte 1GB med minne. Hvorfor det? Hva med en begrunnelse? På min mediapc med media-portal og Theatertek holder det i lange baner med 512MB.... begrunnelse hadde vært fint.

 

Hvorfor gå for et skjermkort som 6150? Dette støtter vel ikke alt i Purevideo? Er det for det dere ikke ønsket et ekstra skjermkort, så er det for meg begrunnelse nok, men da skjønner jeg ikke hva dere gjør med ekstra lydkort.

 

Er som sagt positiv til artikkelserien, men hvor mange transistorer det er i en ic er ikke viktig for meg, fortell meg heller hvorfor jeg må ha det.

Lenke til kommentar
Stort sett eneste forskjell på HD TV, HD kompatibel merkede skjermer, kontra HD Ready merkede skjermer, er at HD Ready merkede skjermer er  HDCP kompatible.

Hvor mange høyoppløste TV-er leveres i dag uten HDCP? Forbrukerne ser etter HD Ready-merket når de skal kjøpe ny TV, så her sørger produsentene for at apparatene oppfyller kravet.

5768557[/snapback]

 

Poenget er ikke hvor mange som finnes, men at det finnes. det er alltid noen som hopper på og kjøper 30" LCD på komplett.no til 5995.-, den er ikke HD Ready, men HD klar (1280X768).

 

Og det er nok noen som bare ser flatskjerm og en pris som passer lommeboka, og tror disse funker på alt

Lenke til kommentar

Tror jeg vet hvilken kjøler han likte best

 

Det er bare den fra silverstone som er med i prisoversklaget hans...

 

 

Ellers er det vel usedvanlig tregt av logitech hvis de ennå ikke har fått laget noe MCE tastatur?

 

 

Det kabinettet der er jo ganske vanlig størrelse. Sett inn en Mist PSU, og kanskje et ordentlig skjermkort+en god kjøler?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bygget meg en HTPC. Jeg støtter det som blir skrevet om bruk av SPDIF ut. Det kan da ikke være nødvendig med ekstra lydkort!

Min HTPC fungerer fint, men S-VIDEO er ikke det optimale signalet å bruke til en plasma som støtter 720p og 1080i. Disse støttes kun gjennom component inngangen på skjermen. Jeg har store vanskeligheter med å finne skjermkort med component ut. Trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg startet prosjektet. Noen som har erfaringer med dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...