Gå til innhold

Anla rettsak mot musikkindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det inntrykket har jeg også. Man skulle jo tro at musikken ble langt billigere ved å selge musikken over nett i stedet for å produsere plater, produsere cover og innlegg, frakte disse over store avstander, distibuere, frakte lokalt, og selge de i en butikk. Alle disse leddene må jo koste mye og da er det rart om det skal være like dyrt på nett.

 

Jeg klarte ikke å finne noen priser musikk for iTunes siden prisene tydeligvis skjules for alle som ikke har innstallert iTunes. Kan noen ta stikkprøver og se hva noen populære album koster via iTunes?

Lenke til kommentar
Det inntrykket har jeg også. Man skulle jo tro at musikken ble langt billigere ved å selge musikken over nett i stedet for å produsere plater, produsere cover og innlegg, frakte disse over store avstander, distibuere, frakte lokalt, og selge de i en butikk. Alle disse leddene må jo koste mye og da er det rart om det skal være like dyrt på nett.

 

Jeg klarte ikke å finne noen priser musikk for iTunes siden prisene tydeligvis skjules for alle som ikke har innstallert iTunes. Kan noen ta stikkprøver og se hva noen populære album koster via iTunes?

5753167[/snapback]

 

Prisen i USA er vel 1 dollar per sang tror jeg? Og 10 kroner per sang i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar
Prisen i USA er vel 1 dollar per sang tror jeg? Og 10 kroner per sang i norge?

5753329[/snapback]

Etter å ha høyreklikket på rundt 100 tilfeldige album som jeg har på harddisken så kom jeg frem til at de har ca 14 låter i gjennomsnitt. Å kjøpe et gjennomsnittlig album via iTunes koster altså rundt 140 kroner. Etter å ha kikket litt i prisguiden til kulturo.no ser jeg at hovedtyngden av album koster 99 kroner. Å kjøpe via iTunes koster altså ca 40% (40 kroner) ekstra.

 

For en forhøyet pris får man:

- Man får ikke innlegget med tekstene

- Dårligere lydkvalitet (komprimert lossy)

- Man mister muligheten til å låne bort musikken sin

- Man mister muligheten til å ta egne kopier på en enkel måte (f.eks til bilen)

- Man mister muligheten til å spill av musikken på de aller fleste mp3-spillere

- Man mister muligheten til å lagre låtene i et fremtidig format hvis fremtidige avspillere krever det

 

Den eneste fordelen man får er at man slipper å bruke tid på å legge platene inn på harddisken manuellt, samt at man sparer miljøet for litt plast, papir, og oljeforbruk, samt at man slipper å finne plass til å stue bort platene etterpå.

 

Mens leverandøren får:

- Slipper å produsere plater

- Slipper å distribuere plater

- Slipper mange fordyrende mellomledd og kan stikke av med hele fortjenesten selv

 

Fordelen for leverandøren er: Lavere produksjonskostnader, kan stikke av med fortjenesten til alle salgsleddene selv, kan til og med ta seg høyere betalt for en betydelig dårligere vare.

Lenke til kommentar
Prisen i USA er vel 1 dollar per sang tror jeg? Og 10 kroner per sang i norge?

5753329[/snapback]

Etter å ha høyreklikket på rundt 100 tilfeldige album som jeg har på harddisken så kom jeg frem til at de har ca 14 låter i gjennomsnitt. Å kjøpe et gjennomsnittlig album via iTunes koster altså rundt 140 kroner. Etter å ha kikket litt i prisguiden til kulturo.no ser jeg at hovedtyngden av album koster 99 kroner. Å kjøpe via iTunes koster altså ca 40% (40 kroner) ekstra.

 

For en forhøyet pris får man:

- Man får ikke innlegget med tekstene

- Dårligere lydkvalitet (komprimert lossy)

- Man mister muligheten til å låne bort musikken sin

- Man mister muligheten til å ta egne kopier på en enkel måte (f.eks til bilen)

- Man mister muligheten til å spill av musikken på de aller fleste mp3-spillere

- Man mister muligheten til å lagre låtene i et fremtidig format hvis fremtidige avspillere krever det

 

Den eneste fordelen man får er at man slipper å bruke tid på å legge platene inn på harddisken manuellt, samt at man sparer miljøet for litt plast, papir, og oljeforbruk, samt at man slipper å finne plass til å stue bort platene etterpå.

 

Mens leverandøren får:

- Slipper å produsere plater

- Slipper å distribuere plater

- Slipper mange fordyrende mellomledd og kan stikke av med hele fortjenesten selv

 

Fordelen for leverandøren er: Lavere produksjonskostnader, kan stikke av med fortjenesten til alle salgsleddene selv, kan til og med ta seg høyere betalt for en betydelig dårligere vare.

5754288[/snapback]

Siden det er slik burde låtene kostet 1-2 kr spørr du meg.
Lenke til kommentar

Få ned prisen på CD så vil dei merke ein stor økning, det er eg sikker på.

 

Simen1 illustrer meget bra ulempene med å laste ned musikk frå nettet som samtidig er veldig gunstig for leverandøren. Dagens prisnivå er skremmande høgt, spesielt på mp3 over nettet, og eg er ikkje forundra over mengden med nedlasting via P2P.

 

Det er ikkje det samme å ha ein mp3 på PCen som ei CD-plate i hylla.

Lenke til kommentar
Få ned prisen på CD så vil dei merke ein stor økning, det er eg sikker på.

 

Simen1 illustrer meget bra ulempene med å laste ned musikk frå nettet som samtidig er veldig gunstig for leverandøren. Dagens prisnivå er skremmande høgt, spesielt på mp3 over nettet, og eg er ikkje forundra over mengden med nedlasting via P2P.

 

Det er ikkje det samme å ha ein mp3 på PCen som ei CD-plate i hylla.

5754349[/snapback]

 

Personlig synes jeg det er bedre å ha musikken på HD, men det er jo rimlig slapt å betale så mye for musikk over nett, spesielt når det er lossy kodet. (Dessuten måtte jeg ha funnet en ny hobby uten rippingen :))

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...