Gå til innhold

Mer minne til 6800 XT og GS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For de som er interresert i å se hvor liten ytelseforskjellen på 256 og 512 MiB minne er når alt annet er likt: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=10

5745394[/snapback]

 

Er håpløst missvisende å slippe kort med mer minne når tester viser at det praktisk talt ikke hjelper på ytelsen. Men som artikkelforfatter sier så er det PR-stunt. Jeg personlig synes dette er dårlig PR da de bevisst prøver å lure kunder til å betale mer for et produkt enn det er verdt..

Lenke til kommentar

Jeg syns ærlig talt at trenden om å innføre 512MB på skjermkort ikke er en dum ting i det hele tatt. Det kan ikke bety annet enn at prisene på slike kort og dyrere ikke kan gå andre veier enn ned.. Hva som er dumt med det skjønner jeg egentlig ikke.

 

Edit: Og som folk har påpekt tidligere var det like mye fuzz rundt 256Mb når man prøvde å innføre dette også..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Jeg syns ærlig talt at trenden om å innføre 512MB på skjermkort ikke er en dum ting i det hele tatt. Det kan ikke bety annet enn at prisene på slike kort og dyrere ikke kan gå andre veier enn ned.. Hva som er dumt med det skjønner jeg egentlig ikke.

5745606[/snapback]

Det koster selvfølgelig ca dobbelt så mye å produsere 512 MiB ram som 256 MiB ram. Dermed går produksjonsprisen på kortene noe opp, noe som igjen vil reflekteres i utsalgsprisen. Poenget er at prisøkningen ikke nødvendigvis samsvarer med ytelseøkningen. Hvis kortet blir f.eks 20% dyrere av å ha dobbel mengde minne og får 2% høyere ytelse i gjennomsnitt så mener jeg det er en dårlig handel for forbrukerene.

 

Selv om produsentene holder samme prisnivå så er det en prismessig ulempe. Prisene på kort daler jevt og trutt. Hvis f.eks et kort som har kostet ca 2000 kr det siste halve året skal erstattes av et nytt kort med dobbel mengde minne og beholde prisen så må man huske at alternativet til produsenten har vært å senke prisen med f.eks 20% og beholde samme ytelse som før. Altså 20% lavere pris og samme ytelse i stedet for samme pris som før og bare 2% økt ytelse. Md tanke på ytelse per krone vil fortsatt det kortet med mye minne være et dårligere kjøp enn det med mindre minne.

 

(PS. De konkrete tallene er bare eksempler, selv om jeg har prøvd å bruke så realistiske tall som mulig)

Lenke til kommentar
For de som er interresert i å se hvor liten ytelseforskjellen på 256 og 512 MiB minne er når alt annet er likt: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=10

5745394[/snapback]

Her er en annen test som også tar for seg ATi kort:

http://www.behardware.com/articles/599-12/...king-of-3d.html

5745698[/snapback]

Oi! Det var jo kjempeforskjell på hva de to nettstedene har kommet frem til. Selv med bare 3 nogenlunde sammenlignbare tester så er det jo enorm forskjell på resultatene. (Anand har fått nært null% ytelseøkning, mens BeHardware har fått mange prosent forskjell) Hva kan det skyldes?

Lenke til kommentar

Mye minne på de kvasseste high end-korta er ikke en dum ide, men på low end-kort som ikke en gang klarer å utnytte teknologiene til det fulleste er jo egentlig tålig bortkastet. Eksempelvis 256MB RAM på et Radeon 9200 med 64bits minnebuss, vil jeg gjerne vite hva hele vitsen var med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...