Gå til innhold

Ny test av Mac OS X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Én ting er ivertfall sikkert, at Mac OS X er mye sikrere enn Windows. Men 100% sikkert får du aldri et operativsystem.

5725230[/snapback]

Hva er det egentlig som ikke er sikrere enn Windows :huh:

Skjønner ikke hvorfor ikke alle bare innser det, ikke en gang med antivirus, ad-aware, antispyware, brannmur, osv. er ikke Windows sikrere.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Én ting er ivertfall sikkert, at Mac OS X er mye sikrere enn Windows. Men 100% sikkert får du aldri et operativsystem.

5725230[/snapback]

Hva er det egentlig som ikke er sikrere enn Windows :huh:

Skjønner ikke hvorfor ikke alle bare innser det, ikke en gang med antivirus, ad-aware, antispyware, brannmur, osv. er ikke Windows sikrere.

5725937[/snapback]

 

Regner med du finner noen heftige exploits for OS 5 eller Linux med 1.x-kernel. :p

 

Litt sprøtt at sikkerheten til windows ligger på det nivået som sine konkurrenter var på mange år tidligere. Og jeg har ikke så mye håp om at Vista blir sikrere, siden det er en god del grunnleggende ting for å ha et sikkert system som de enda ikke har fått på plass. :/

Lenke til kommentar
Én ting er ivertfall sikkert, at Mac OS X er mye sikrere enn Windows. Men 100% sikkert får du aldri et operativsystem.

5725230[/snapback]

Hva er det egentlig som ikke er sikrere enn Windows :huh:

Skjønner ikke hvorfor ikke alle bare innser det, ikke en gang med antivirus, ad-aware, antispyware, brannmur, osv. er ikke Windows sikrere.

5725937[/snapback]

Helt enig. Men det er desverre veldig mange, selv her på forumet, som tror at Windows er sikkert/sikrest.
Lenke til kommentar
Helt enig. Men det er desverre veldig mange, selv her på forumet, som tror at Windows er sikkert/sikrest.

5727160[/snapback]

Kva legg du i "sikkert"? For min del har eg aldri hatt spyware, virus eller andre former for uønska program på maskina mi. Ikkje har eg blitt utsatt for hacking/cracking heller.

Lenke til kommentar

Det er utrulig mange som syter over windows på dette forumet.

Greit nok at windows ikkje er noke sikkert os.

Men kva er problemet dåka? Eg har hatt mine virus og spyware før når eg var mindre erfaren.

Men no har eg 0 virus, 0 spyware, 0 problem.

Einaste eg finner med ad-aware e cookies.

Eg bruker avg antivirus og sp2 brannmuren.

Laster ned ting, er ein aktiv surfer, men eg tenker over før eg gjer ting.

 

Eg skal heller vere einig i at for brukere uten so masse erfaring eller kunnskap at dei kan oppleve problem. Men ha eit oppgradet antivirus og antispyware program, bruk ein sikker nettleser, ha nettvett, og ting blir so mykje beidre!

Det er ikkje so vanskelig og ha det!

Stoler på at Vista blir beidre ein tidlegare OS på sikkerhet.

Lenke til kommentar
Det er utrulig mange som syter over windows på dette forumet.

Greit nok at windows ikkje er noke sikkert os.

Men kva er problemet dåka? Eg har hatt mine virus og spyware før når eg var mindre erfaren.

Men no har eg 0 virus, 0 spyware, 0 problem.

Einaste eg finner med ad-aware e cookies.

Eg bruker avg antivirus og sp2 brannmuren.

Laster ned ting, er ein aktiv surfer, men eg tenker over før eg gjer ting.

 

Eg skal heller vere einig i at for brukere uten so masse erfaring eller kunnskap at dei kan oppleve problem. Men ha eit oppgradet antivirus og antispyware program, bruk ein sikker nettleser, ha nettvett, og ting blir so mykje beidre!

Det er ikkje so vanskelig og ha det!

Stoler på at Vista blir beidre ein tidlegare OS på sikkerhet.

5728326[/snapback]

Syter ikke over at Windows er mer usikkert (har ikke Windows så det angår ikke meg), men skjønner ikke at noen kan si det motsatte...

 

Windows er helt ok, det er MS jeg syter å klager over!

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Eg skal heller vere einig i at for brukere uten so masse erfaring eller kunnskap at dei kan oppleve problem. Men ha eit oppgradet antivirus og antispyware program, bruk ein sikker nettleser, ha nettvett, og ting blir so mykje beidre!

Det er ikkje so vanskelig og ha det!

Stoler på at Vista blir beidre ein tidlegare OS på sikkerhet.

5728326[/snapback]

 

99% av alle PC-brukere har utrolig liten peiling på PC. Jeg har vært på LAN-parties (altså et sted der en vanligvis finner folk med over gjennomsnittet peiling på data), og sett folk som aldri har brukt antivirus. De fleste har kjøpt en elkjøp-PC og brukt den rett ut av esken til det de vil. Det står jo ingen steder i manualen til maskinen at en MÅ ha antivirus, antispyware, en annen nettleser, samt en god porsjon nettvett?

Lenke til kommentar
Det er utrulig mange som syter over windows på dette forumet.

5728326[/snapback]

Syter ikke over at Windows er mer usikkert (har ikke Windows så det angår ikke meg), men skjønner ikke at noen kan si det motsatte...

5728574[/snapback]

La meg statuere et eksempel:

http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39146084,00.htm

uansett hvor ivrig men er etter pr er det nok snakk om mye hasj og/eller alkohol inn i bilde...

Lenke til kommentar
Eg skal heller vere einig i at for brukere uten so masse erfaring eller kunnskap at dei kan oppleve problem. Men ha eit oppgradet antivirus og antispyware program, bruk ein sikker nettleser, ha nettvett, og ting blir so mykje beidre!

Det er ikkje so vanskelig og ha det!

Stoler på at Vista blir beidre ein tidlegare OS på sikkerhet.

5728326[/snapback]

 

99% av alle PC-brukere har utrolig liten peiling på PC. Jeg har vært på LAN-parties (altså et sted der en vanligvis finner folk med over gjennomsnittet peiling på data), og sett folk som aldri har brukt antivirus. De fleste har kjøpt en elkjøp-PC og brukt den rett ut av esken til det de vil. Det står jo ingen steder i manualen til maskinen at en MÅ ha antivirus, antispyware, en annen nettleser, samt en god porsjon nettvett?

5728665[/snapback]

 

Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

 

Var dette eit lan med ungdom eller voksne? Eg eg klar over at mange unge gjer faen i å skaffe seg program som man trenge for og halde pcen sikker. Mange voksne veit jo ikkje beidre. Det er vel der windows burde vere bedre på og gje ut informajson. Og det har blitt bedre med tanke på sp2. Som forteller deg at du mangler eit antivirus program. Men det er vel mange som ikkje bruker sp2..

Lenke til kommentar
Det er utrulig mange som syter over windows på dette forumet.

5728326[/snapback]

Syter ikke over at Windows er mer usikkert (har ikke Windows så det angår ikke meg), men skjønner ikke at noen kan si det motsatte...

5728574[/snapback]

La meg statuere et eksempel:

http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39146084,00.htm

uansett hvor ivrig men er etter pr er det nok snakk om mye hasj og/eller alkohol inn i bilde...

5728751[/snapback]

 

 

Hehe, ganske utrulig at dei kan komme med ein sånn påstand.. Det blir jo oppdaga hull i IE ekstremt ofte. Alle med litt peiling og som leser nyheter veit at dette er ein latterlig påstand og komme med, og det hjelper ikkje på mitt syn til IE at dei lyge til folk so kraftig.

Lenke til kommentar
Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

 

Var dette eit lan med ungdom eller voksne? Eg eg klar over at mange unge gjer faen i å skaffe seg program som man trenge for og halde pcen sikker. Mange voksne veit jo ikkje beidre. Det er vel der windows burde vere bedre på og gje ut informajson. Og det har blitt bedre med tanke på sp2. Som forteller deg at du mangler eit antivirus program. Men det er vel mange som ikkje bruker sp2..

5730430[/snapback]

Er bra at MS gjør sitt os mer sikkert med default installasjon, men burde ikke et sikkert os klare seg uten alt mulig av sikkerhetsprogrammer?

SP2 har veldig mye å si for sikkerheten på pc'en, men så kan den gjøre masse merkelige ting med den også :p , men nå er vel de fleste bugsa fikset.

 

Bruker ikke brannmur i Linux engang og alt funker fortsatt som det skal (om det er lurt er en annen ting).

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

 

Var dette eit lan med ungdom eller voksne? Eg eg klar over at mange unge gjer faen i å skaffe seg program som man trenge for og halde pcen sikker. Mange voksne veit jo ikkje beidre. Det er vel der windows burde vere bedre på og gje ut informajson. Og det har blitt bedre med tanke på sp2. Som forteller deg at du mangler eit antivirus program. Men det er vel mange som ikkje bruker sp2..

5730430[/snapback]

Er bra at MS gjør sitt os mer sikkert med default installasjon, men burde ikke et sikkert os klare seg uten alt mulig av sikkerhetsprogrammer?

SP2 har veldig mye å si for sikkerheten på pc'en, men så kan den gjøre masse merkelige ting med den også :p , men nå er vel de fleste bugsa fikset.

 

Bruker ikke brannmur i Linux engang og alt funker fortsatt som det skal (om det er lurt er en annen ting).

5730456[/snapback]

 

Joda, eit sikkert os burde det. Men finst det egentlig noke vi kan kalle sikkert os? Eg har aldri sagt at windows er sikkert. Eg trur at dersom fleirtalet av folket hadde brukt linux eller mac hadde det blitt brukt meir tid på og prøve og hacke desse og lage virus som virker. Det fints vel antivirus program til linux og mac? Det er ikkje uten grunn til at desse fints. Men linux og mac er sikre ein windows no, jada.

 

Ja, eg har lest om mange sp2 bugs. Har aldri merka noken sjølv, og som du seier er nok mesteparten ordna.

 

Hehe, kva sikkerhets tiltak du bruker med linux egentlig?

Lenke til kommentar
Men finst det egentlig noke vi kan kalle sikkert os?

 

Eg trur at dersom fleirtalet av folket hadde brukt linux eller mac hadde det blitt brukt meir tid på og prøve og hacke desse og lage virus som virker.

 

Det fints vel antivirus program til linux og mac? Det er ikkje uten grunn til at desse fints.  Men linux og mac er sikre ein windows no, jada.

 

Hehe, kva sikkerhets tiltak du bruker med linux egentlig?

5731107[/snapback]

Det er sant, og det kommer også ann på hvilke kriterier man baserer en test på, Windows kan sikkert ende opp som et sikrere os hvis vilkårene er riktige.

 

Det er nok også sant, men det er mange ting å tenke på her også. De fleste distroer kjøres ikke admin som default, det er så mange valg og forskjeller mellom distroer at det er sikkert en del sikkerhetsrisikoer som ikke er problem på andre distroer, feil blir veldig fort fikset så spredningen er minimal, osv, men om det blir flere brukere på et os'er blir nok sikkerheten et større problem også.

 

Det finnes og det er nok en grunn til det, men for en vanlig bruker som meg tror jeg det ikke har så mye å si. Mange reviews av distroer som har antivirus programmer installert stiller seg spørsmål om dette er nødvendig.

 

Akkurat nå bruker jeg ingen sikkerhetstiltak, men brannmur er vel noe Linuxbrukere er anbefalt å bruke så jeg vil ikke anbefale å bruke Linux uten.

 

EDIT: Selv om Linux har/hadde hatt flere og større sikkerhetsfeil så hadde det per i dag vært et sikrere os å bruke fordi de fleste trusler er rettet mot MS.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Eg skal heller vere einig i at for brukere uten so masse erfaring eller kunnskap at dei kan oppleve problem. Men ha eit oppgradet antivirus og antispyware program, bruk ein sikker nettleser, ha nettvett, og ting blir so mykje beidre!

Det er ikkje so vanskelig og ha det!

Stoler på at Vista blir beidre ein tidlegare OS på sikkerhet.

5728326[/snapback]

 

99% av alle PC-brukere har utrolig liten peiling på PC. Jeg har vært på LAN-parties (altså et sted der en vanligvis finner folk med over gjennomsnittet peiling på data), og sett folk som aldri har brukt antivirus. De fleste har kjøpt en elkjøp-PC og brukt den rett ut av esken til det de vil. Det står jo ingen steder i manualen til maskinen at en MÅ ha antivirus, antispyware, en annen nettleser, samt en god porsjon nettvett?

5728665[/snapback]

 

Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

5730430[/snapback]

 

Forventer du at bilselgeren skal lære deg å kjøre? ;)

Lenke til kommentar
Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

5730430[/snapback]

De fleste som ikke har altfor mye peilning på PC har hørt om Linux og MAC, men forbinner de med enten svartskjerm med tekst, eller hvit boks med vakkert, men kun brukt innenfor design :roll:

 

Helt topp at Windows blir sikrere, men det at det kun er defender som man sannsynligvis kommer til å ha valget over under installasjon samt at ingen andre om de programmene blir oppgradert i Windows Update er litt urettferdig konkurranse og det tar nok ikke lang tid etter at Vista har fått fotfeste før vi begynner å se at det minker i alternativer... Det som er det mest uretferige er at vi faktisk betaler for disse når vi kjøper en PC (akkurat som man gjør hvis man f.eks kjøper PC med Norten), men dette er ting man blir tvunget til å betale for, tenk om Norten kunne tvunget alle som kjøpte Windows til å betale for Norten Internet Security. Det samme går for WMP... hvorfor tror du man må betale for Real og WMP er "gratis"?

 

Forventer du at bilselgeren skal lære deg å kjøre? ;)

5736788[/snapback]

Lagt merke til at eksempler som innebærer et eller annet med bil er meget populært her på forumet :roll::p

Lenke til kommentar

Forventer du at bilselgeren skal lære deg å kjøre? ;)

5736788[/snapback]

 

Hehe, nei.. Men man kan vel forvente og få informasjon om bilen.

Nett som man bør få informasjon om faren med og ha ein pc kobla opp mot adsl. Med tanke på windows då altso.

5737813[/snapback]

 

Med bilen følger det med en liten manual som gir deg grunnleggende reperasjonsinfo. Samme følger med WinXP, de aller fleste linux-distribusjoner har greie hjelpesystemer og OS X har vel sikkert noe fint. Poenget (og problemet) er at i motsetning til bilkjøring er læringen helt opp til brukeren, og brukeren kan selv velge å kjøre maskinen sin full i virus eller bare drite i sikkerhet, så lenge maskinen virker til det brukeren vil at den skal virke til. Resultatet blir store problemer og ergrelser for alle andre, som faktisk bryr seg. Trist men sant.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Okay. Men so er det vel og sånn at desse aldri har hørt om linux eller mac. Sånn at dei ikkje veit om noke annet alternativ. Det bør jo vere selgaren sin jobb og fortelle om kva som trengst. Iallefall i ein grad.

Men no skal jo windows defender bli innebygd i vista, sant? Og det er ein bra ting, uansett korleis man ser på det, er det ein bra ting.

5730430[/snapback]

De fleste som ikke har altfor mye peilning på PC har hørt om Linux og MAC, men forbinner de med enten svartskjerm med tekst, eller hvit boks med vakkert, men kun brukt innenfor design :roll:

 

Helt topp at Windows blir sikrere, men det at det kun er defender som man sannsynligvis kommer til å ha valget over under installasjon samt at ingen andre om de programmene blir oppgradert i Windows Update er litt urettferdig konkurranse og det tar nok ikke lang tid etter at Vista har fått fotfeste før vi begynner å se at det minker i alternativer... Det som er det mest uretferige er at vi faktisk betaler for disse når vi kjøper en PC (akkurat som man gjør hvis man f.eks kjøper PC med Norten), men dette er ting man blir tvunget til å betale for, tenk om Norten kunne tvunget alle som kjøpte Windows til å betale for Norten Internet Security. Det samme går for WMP... hvorfor tror du man må betale for Real og WMP er "gratis"?

 

Forventer du at bilselgeren skal lære deg å kjøre? ;)

5736788[/snapback]

Lagt merke til at eksempler som innebærer et eller annet med bil er meget populært her på forumet :roll::p

5737000[/snapback]

 

Hehe, ja du har kanskje rett i det. Men sjølv om dei har hørt om linux eller mac tør dei ikkje og prøve det. Nettopp fordi det du sa.

 

Vel MS kan ikkje legge til eit antivirus program til dømes. Dei ville få EU på nakken igjen. Tja, minker i alternativer, eg veit no ikkje eg. MS prøver jo og få kontroll på alle mulige sider med ein datamaskin. Dei har jo slept ut den sikkerhetspakken, (kjem ikkje på navnet) men konkuransen blir ikkje mindre akkurat. Husker godt korleis ms vart tvinga av eu til å fjerne media player frå xp, å gje ut ein versjon uten media player. Det var for at folk skulle få meir valmulighet. Ja, godt poeng det. Vi betaler jo for media player, siden det følger med windows. Personlig bruker eg winamp. EU ville aldri godtatt at norton gjorde noke sånt, det hadde blitt søksmål i million klassen. So det kan vi slappe heilt av på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...