Gå til innhold

Sapphire-kort med HDMI-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Igjen, så spør jeg hva som er vitsen med en HDMI-tilkobling? Er det bare at den er mindre?

5713786[/snapback]

- HDMI er standard billedoverføringsteknikk for digital video.

- HDMI tilbyr teoretisk bedre billedoverføringstenknikk enn DVI (12 bit mot 8 bit for DVI).

- HDMI kommer med HDCP implementert (det er en del av kravene, i motsetning til DVI) og er dermed garantet å fungere for fremtidig AACS beskyttet filmmateriale.

-HDMI overfører lyd og foruten denonlink og iLink er HDMI eneste måte å overføre SACD og DVD-Audio digitalt.

Lenke til kommentar
1920x1080 (eller hva det nå er)...er ikke det litt lite? eller kommer det dual-link HDMI utganger på samme måte som med DVI for større oppløsninger?

5713874[/snapback]

Nei. Fordi HDMI ikke er et dataformat på samme måte som DVI så støttes ikke høyere oppløsninger enn 1920x1080@60Hz.

 

Se ellers High-Definition Multimedia Interface Specification kapittel 6.3. Som du vil se av linken er det kun 480i/p, 576i/p, 720p og 1080i som er obligatorisk.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Igjen, så spør jeg hva som er vitsen med en HDMI-tilkobling? Er det bare at den er mindre?

5713786[/snapback]

- HDMI er standard billedoverføringsteknikk for digital video.

- HDMI tilbyr teoretisk bedre billedoverføringstenknikk enn DVI (12 bit mot 8 bit for DVI).

- HDMI kommer med HDCP implementert (det er en del av kravene, i motsetning til DVI) og er dermed garantet å fungere for fremtidig AACS beskyttet filmmateriale.

-HDMI overfører lyd og foruten denonlink og iLink er HDMI eneste måte å overføre SACD og DVD-Audio digitalt.

5713866[/snapback]

 

- HDMI kan jo enkelt overføres til DVI og motsatt

- I teorien ja, i praksis?

- DVI kan lett implmenteres med HDCP. Greit nok at du har en granti, men det er ingen teknisk forskjell på HDCP-implmentert DVI og HDMI?

- Dette var jeg ikke klar over, hvorfor er det eneste måten? Virker rimlig tett på meg, personlig kommer jeg vel neppe til å la være å rippe det uansett, så for min personlig del har det neppe mye å si, men det er definitivt et interessant moment.

 

AtW

Lenke til kommentar
1920x1080 (eller hva det nå er)...er ikke det litt lite? eller kommer det dual-link HDMI utganger på samme måte som med DVI for større oppløsninger?

5713874[/snapback]

Nei. Fordi HDMI ikke er et dataformat på samme måte som DVI så støttes ikke høyere oppløsninger enn 1920x1080@60Hz.

 

Se ellers High-Definition Multimedia Interface Specification kapittel 6.3. Som du vil se av linken er det kun 480i/p, 576i/p, 720p og 1080i som er obligatorisk.

5713901[/snapback]

 

Da vil jeg si, iallefall når trenden er bredere og større flatskjermer, at dette er ett stort skritt tilbake!

Lenke til kommentar
- HDMI kan jo enkelt overføres til DVI og motsatt

- I teorien ja, i praksis?

- DVI kan lett implmenteres med HDCP. Greit nok at du har en granti, men det er ingen teknisk forskjell på HDCP-implmentert DVI og HDMI?

- Dette var jeg ikke klar over, hvorfor er det eneste måten? Virker rimlig tett på meg, personlig kommer jeg vel neppe til å la være å rippe det uansett, så for min personlig del har det neppe mye å si, men det er definitivt et interessant moment.

 

AtW

5713918[/snapback]

 

Alt billedmateriale er i dag og i framtiden (HD) 8 bit. Forskjellen mellom 8 bit og 12 bit er viktig i det øyeblikk en benytter høykvalitets videoprosesseringschipper som jobber internt 10 eller 12 bit for å unngå avrundingsfeil og at en dermed mister billedinformasjon. Benytter en samtidig en skjerm som kan prosessere og visere alle bit-ene vil det være en ulempe å skalere disse ned igjen til 8 bit. Om det merkes i praksis er høyst diskuterbart, men likevel tror jeg de fleste er enig i at det er best å benytte en overføringsteknikk som ikke fungere som en flaskehals.

 

Det er ingen teknisk forskjell mellom HDCP implementert DVI og HDMI, men det seneste rotet rundt DVI og HDCP på skjermkortene har vist at en garanti er viktig å ha uansett...

 

S/PDIF standarden støtter ikke SACD eller DVD-Audio. Antar det er pga noe DRM-møl, men hva vet jeg. I alle fall er vanligste overføringsmetode for disse formatene fortsatt 6 analoge kabler. Kanskje ikke noe stort poeng da disse formatene uansett er døde...

Lenke til kommentar
Da vil jeg si, iallefall når trenden er bredere og større flatskjermer, at dette er ett stort skritt tilbake!

5713982[/snapback]

Har du virkelig behov for større video-oppløsning enn 1920x1080? Det finnes ingen videoformater med høyere oppløsning i salg for den vanlige bruker. Og forsøk har vist at de færreste greier å skille SD fra HD før TV størrelsen nærmer seg 42" - med normal titteavstand.

Lenke til kommentar
Da vil jeg si, iallefall når trenden er bredere og større flatskjermer, at dette er ett stort skritt tilbake!

5713982[/snapback]

Har du virkelig behov for større video-oppløsning enn 1920x1080? Det finnes ingen videoformater med høyere oppløsning i salg for den vanlige bruker. Og forsøk har vist at de færreste greier å skille SD fra HD før TV størrelsen nærmer seg 42" - med normal titteavstand.

5714007[/snapback]

 

men så er dette ett skjermkort også da. Hvis HDMI blir standard erstatter for DVI... hva skal man gjøre av 22'' LCD'en som tar 1920x1200 f.eks. (eller Dell UltraSharp 3007WFP som tar 2560x1600 for den saks skyld...) Hva skjer med skjermer av det kaliber i fremtiden?

 

Men hvis HDMI bare blir erstatteren til TV-out på skjermkortene og vi får dual DVI i tillegg er det ikke så stort problem nei.. (men dette skjermkortet hadde tross alt bare HDMI og d-Sub...derfor jeg reagerte..)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det virker som HDMI har sine mangler når det gjelder PC-bruk. Flat-TV-produsenters implementasjon av HDMI er vel oftest også "minimal" med tanke på oppløsninger, som regel støttes kun de velkjente standardoppløsningene (480i/p, 576i/p, 720p og 1080i/(p?)). Til tross for at native-oppløsningen på flat-TV'en er noe annet (f.eks. 1360x768). Dermed ender forbrukerne opp med å måtte bruke VGA-inngangen på flat-TV'en til PC-bruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...