Gå til innhold

Tre nye Opteron-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blir spennende å se hva overklokkere klarer å få ut av den 185 opteronen. med utgangspunkt i 2,6ghz så burde den gi veldig gode resultater.

5709436[/snapback]

Tja FX-60 er nok mer ettertraktet da siden den har åpen multi. Ellers er det jo smartere å kjøpe 165 og 170 og klokke dem.

Lenke til kommentar
Hva er den fysiske forskjellen på 285 og 885? Jeg mener noe må "forsvare" prisforskjellen mellom disse to CPUene?

5709577[/snapback]

885 har muligheten til å kjøre flere opptil 8 stk samtidig. Hvis jeg ikke husker feil skal det bety at 885 har flere HT-koblinger som trengs for å ha opptil 8stk kjørende.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Hva er den fysiske forskjellen på 285 og 885? Jeg mener noe må "forsvare" prisforskjellen mellom disse to CPUene?

5709577[/snapback]

885 har muligheten til å kjøre flere opptil 8 stk samtidig. Hvis jeg ikke husker feil skal det bety at 885 har flere HT-koblinger som trengs for å ha opptil 8stk kjørende.

5709749[/snapback]

OK, så det er fysiske forskjeller på CPUene.

 

Husker for noen år siden at man kunne kjøre Celeron i dual CPU oppsett, man fikk ett utrolig bra oppsett til en rimelig penge. Husker også at Intel sperret for denne muligheten etterhvert med å deaktivere noe på CPUen, dvs det var ikke noen fysisk forskjell, kun rutiner man ikke fikk tilgang til. Nå er det vel bare Xeon som har mulighet for slike oppsett.

Lenke til kommentar
Hva er den fysiske forskjellen på 285 og 885? Jeg mener noe må "forsvare" prisforskjellen mellom disse to CPUene?

5709577[/snapback]

885 har muligheten til å kjøre flere opptil 8 stk samtidig. Hvis jeg ikke husker feil skal det bety at 885 har flere HT-koblinger som trengs for å ha opptil 8stk kjørende.

5709749[/snapback]

OK, så det er fysiske forskjeller på CPUene.

 

Husker for noen år siden at man kunne kjøre Celeron i dual CPU oppsett, man fikk ett utrolig bra oppsett til en rimelig penge. Husker også at Intel sperret for denne muligheten etterhvert med å deaktivere noe på CPUen, dvs det var ikke noen fysisk forskjell, kun rutiner man ikke fikk tilgang til. Nå er det vel bare Xeon som har mulighet for slike oppsett.

5709837[/snapback]

Vel, det er ingen fysisk forskjell, begge er jo Socket 940, derimot er det nok forskjeller i kjerne. Sannsynligvis vil det si x antall deaktiverte HT-bus.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Vel, det er ingen fysisk forskjell, begge er jo Socket 940, derimot er det nok forskjeller i kjerne. Sannsynligvis vil det si  x antall deaktiverte HT-bus.

5709866[/snapback]

Så produksjonskostnadene er mao like. Var det jeg ville frem til :) Dvs om man laget en egen serie kjerner til den ene serien eller om man kun deaktiverte noe slik du sier.

Lenke til kommentar
Vel, det er ingen fysisk forskjell, begge er jo Socket 940, derimot er det nok forskjeller i kjerne. Sannsynligvis vil det si  x antall deaktiverte HT-bus.

5709866[/snapback]

Så produksjonskostnadene er mao like. Var det jeg ville frem til :) Dvs om man laget en egen serie kjerner til den ene serien eller om man kun deaktiverte noe slik du sier.

5709978[/snapback]

Nei, de er ikke nødvendigvis like. Jeg bare gjetter her, men sett at alle i utgangspunktet er 885 og at 285 er 885 med feil i :hmm:

Lenke til kommentar

Hvorfor vil den nye prosessoren gi så mye bedre ytelse enn tidligere modeller? Er det en ny stepping, mer cache eller noe annet de har endreet?

 

Grunnen til at det ikke er oppgitt priser for 1xx modellen er vel at de skal begynne med to priser. En høy for privatpersoner og en lav for bedrifter. :roll:

 

EDIT:

 

5000 posts :fun:

 

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
blir spennende å se hva overklokkere klarer å få ut av den 185 opteronen. med utgangspunkt i 2,6ghz så burde den gi veldig gode resultater.

5709436[/snapback]

Tja FX-60 er nok mer ettertraktet da siden den har åpen multi. Ellers er det jo smartere å kjøpe 165 og 170 og klokke dem.

5709505[/snapback]

 

Ja, det blir spennede å se om AMD justerer prisene også. Neppe på de billigste, men litt på de dyrere, håper jeg.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av prosessorer innenfor samme klasse er at de klarer samme max frekvens. Slik at en stock 2.6Ghz ikke vil klokke høyere max enn en stock 1.8Ghz nødvendigvis. Og at det i bunn og grunn er samme cpu'er med forskjellig hastighet når de selges.

 

Pga. dette har mange gått for den beste av de billigste og klokket max.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Mitt inntrykk av prosessorer innenfor samme klasse er at de klarer samme max frekvens. Slik at en stock 2.6Ghz ikke vil klokke høyere max enn en stock 1.8Ghz nødvendigvis. Og at det i bunn og grunn er samme cpu'er med forskjellig hastighet når de selges.

 

Pga. dette har mange gått for den beste av de billigste og klokket max.

5745296[/snapback]

 

nja, omtrent, noe sånt, sortering. en fx er de resterende 5% som kommer best ut?

 

skal det ikke gå ann å fjerne multiplier lås, var det mulig på noen.

 

det er ikke snakk om å senke multiplieren bare så det er sagt.

 

ellers så er det veldig frekkt å se at 3000 ofte går til 2.8/3ghz

mens en 3200 lander tpå 2.4ghz

 

og en 3700 har san diego som er veldig oc vennlig.

 

ellers å kjøper resten opteron for det skal være nokså oc vennlig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...