Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Online email adresse, men ikke Telenor internett..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha hørt at det er slik som med mobilnummer, at man kan beholde mobilnummer også når man skifter leverandør. Mener at Post- og Teletilsynet har bestemt at man også kan beholde e-postadressen sin ved skifte av ISP.

 

Ihvertfall har min far ennå sin @c2i.net adresse, selv om det er ihvertfall 5 år siden han hadde Tele2 som leverandør.

Lenke til kommentar

Tele2-kontoene var gratis, og derfor mistet man ikke kontoene. Dersom man har en betalingskonto hos Telenor mister man den vanligvis, men om man er veldig god til å snakke med folk, eller har flaks med personen man treffer, er det mulig å gjøre dem om til gratisabonnementer. Tror ikke det finnes noen regel som sier at man har krav på å beholde den. Derfor er det lurt å bruke en gratiskonto i utgangspunktet. Jeg opprettet en online-adresse mens Telenor hadde Epost-for-alle-programmet, som jeg nå har hatt i 6-7 år. Tror det mest fremtidsrettede er å opprette en Gmail-adressen eller et Frisurf-abonnement.

Lenke til kommentar
Tele2-kontoene var gratis, og derfor mistet man ikke kontoene. Dersom man har en betalingskonto hos Telenor mister man den vanligvis, men om man er veldig god til å snakke med folk, eller har flaks med personen man treffer, er det mulig å gjøre dem om til gratisabonnementer. Tror ikke det finnes noen regel som sier at man har krav på å beholde den. Derfor er det lurt å bruke en gratiskonto i utgangspunktet. Jeg opprettet en online-adresse mens Telenor hadde Epost-for-alle-programmet, som jeg nå har hatt i 6-7 år. Tror det mest fremtidsrettede er å opprette en Gmail-adressen eller et Frisurf-abonnement.

5709029[/snapback]

 

Det mest fremtidsrettede er vel å kjøpe sitt eget domene? Da kan man beholde e-mail-adressen hele livet, uten å være avhengig av eksistensen til gmail, frisurf eller andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettede er vel å kjøpe sitt eget domene? Da kan man beholde e-mail-adressen hele livet, uten å være avhengig av eksistensen til gmail, frisurf eller andre.

 

AtW

5709094[/snapback]

 

Ikke alle har den muligheten,og det koster også peng.

5709139[/snapback]

 

Selvfølgelig har alle muligheten? Om man ser bort ifra penge-spm da ;) Men, 80 kr/året klarer de fleste å bruke.. Og skulle du absolutt ikke ha råd til noe mer enn domainet, kan du jo alltids redirecte e-mailene til din nåværende ISP. Ikke like kult kanskje, men du vil alltid ha samme adresse, uansett ISP.

Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettede er vel å kjøpe sitt eget domene? Da kan man beholde e-mail-adressen hele livet, uten å være avhengig av eksistensen til gmail, frisurf eller andre.

 

AtW

5709094[/snapback]

 

Ikke alle har den muligheten,og det koster også peng.

5709139[/snapback]

 

Som sagt før her, hvem er det som har nett som ikke har den muligheten? Ja, det koster penger, og det er den støreste ulempen. Men det er jo den mest framtidsrettede varianten...

 

AtW

Lenke til kommentar
Mener at Post- og Teletilsynet har bestemt at man også kan beholde e-postadressen sin ved skifte av ISP.

5708991[/snapback]

Jaha, hvordan skulle det fungere?

 

En mailadresse består som du sikkert vet av to deler, det som står etter @ bestemmer hvilket domene og dermed hvilken mailexchanger/mailserver (og dermed ISP) som skal ha mailen, når så mailen kommer fram til mailserveren blir mailen levert til riktig mailboks ut i fra det som står foran @. Dette blir omtrent som at du i din vanlige adresse har navn, gateadresse og poststed. Hvis du flytter må du nødvendigvis endre gateadresse (og evt. poststed). Hvis du ikke er konge da, da forandrer de gateadressen, men du blir "boende" på samme sted :!:

 

Det er selvfølgelig mulig at en ISPen kan la deg beholde mailadressen, enten som en gratistjeneste a'la Frisurf eller mot betaling, men det er ikke mulig å "ta den med seg".

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at det er slik som med mobilnummer, at man kan beholde mobilnummer også når man skifter leverandør. Mener at Post- og Teletilsynet har bestemt at man også kan beholde e-postadressen sin ved skifte av ISP.

 

Ihvertfall har min far ennå sin @c2i.net adresse, selv om det er ihvertfall 5 år siden han hadde Tele2 som leverandør.

5708991[/snapback]

 

E-postadressene er knytta til domenet og ikkje noko ein kan "portere" rundt.

Om post og teletilsynet kjem med eit proteringsvedtak har så blir eg virkeleg redd, for då viser dei virkeleg kor lite kunnskap dei sitt inne med.

 

(å sende mail frå anna smtp( anna isp-nettverk) er jo fullt mulig men serveren som holder kontrollen over mailen må vere same)

 

Eit proteringsvedtak her kan samanlikast med å kreve at svenske og danske (45 og 46)-nummer kan bli norske utan noko som helst endring i telenettverket.

Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettede er vel å kjøpe sitt eget domene? Da kan man beholde e-mail-adressen hele livet, uten å være avhengig av eksistensen til gmail, frisurf eller andre.

 

AtW

5709094[/snapback]

 

Ikke alle har den muligheten,og det koster også peng.

5709139[/snapback]

 

Som sagt før her, hvem er det som har nett som ikke har den muligheten? Ja, det koster penger, og det er den støreste ulempen. Men det er jo den mest framtidsrettede varianten...

 

AtW

5709206[/snapback]

 

Jeg trodde at en måtte være registrert som firma eller noe lign. for å kjøpe domene navn.

Jeg har en venn som har kjøpt domene med navn som jeg har og jeg betaler ham for dette.Det koster ca kr 50 per mnd. for å ha web mail.Jeg kan egentlig ikke si at dette er billig for å ha et navn bare til mail.

Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettede er vel å kjøpe sitt eget domene? Da kan man beholde e-mail-adressen hele livet, uten å være avhengig av eksistensen til gmail, frisurf eller andre.

 

AtW

5709094[/snapback]

 

Ikke alle har den muligheten,og det koster også peng.

5709139[/snapback]

 

Som sagt før her, hvem er det som har nett som ikke har den muligheten? Ja, det koster penger, og det er den støreste ulempen. Men det er jo den mest framtidsrettede varianten...

 

AtW

5709206[/snapback]

 

Jeg trodde at en måtte være registrert som firma eller noe lign. for å kjøpe domene navn.

Jeg har en venn som har kjøpt domene med navn som jeg har og jeg betaler ham for dette.Det koster ca kr 50 per mnd. for å ha web mail.Jeg kan egentlig ikke si at dette er billig for å ha et navn bare til mail.

5709678[/snapback]

 

For å kjøpe et no-domene ja, men det finens jo ikke få andre alternativer. (og bra er det, for en mann med et såpass populært etternavn som meg), om det er verd det kan såklart diskuteres, men muligheten er der for alle, og det er det som er "mest fremtidsrettet"

 

AtW

Lenke til kommentar

Du må også tenke på at Telenor bare lar kunder i sitt egen nett sende via sin mailserver. Mao så må du bruke webmail grensesnittet hvis du er koblet opp via en annen ISP. Prøver du å sende mail med en ren mailklient vil du mest sansynlig bare få en "Relaying Denied" error.(De fleste ISP'er lar ikke kunder "utenfra" sende via sin mailserver)

 

Så hvis du er avhengig av å bruke et rent mailprogram kan det by på problemer å benytte den samma mailadressa via en annen ISP.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...