Gå til innhold

En måned igjen….Bli med "på tur"


Anbefalte innlegg

Akam ønsker å prøve noe nytt. I april reiser redaktøren til Himalaya for å gå i fjellet, ta bilder og gjøre en litt annerledes test av kameraer. Vi ville gjerne hatt med dere lesere, men det blir vanskelig. I stedet inviterer vi dere til å være med å bestemme hva redaktøren skal gjøre underveis.

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen inneholder to annonser på redaksjonell plass. Dette er ikke noe nytt vi skal begynne med, og det vil ikke bli noen vane. Den eneste årsaken er at våre hovedsponsorer i forbindelse med dette prosjektet skulle få hver sin banner på sidene, men at den første artikkelen kom så kort tid etter at avtalene var i havn, at vi ikke rakk å legge dem på kantene som vanlig.

 

Jeg ber derfom om unnskyldning for å plassere annonsene der de ikke hører hjemme, og lover at til neste artikkel om denne turen, vil de befinne seg på de ordinære annonseplassene.

 

Håper det ikke fører til for mye forstyrrelser i lesingen.

 

Vennlig hilsen

Erik Faarlund

Redaktør

Lenke til kommentar
Du må jo seff blogge og legge ut bilder, helst daglig. Regner med at det går via satelitt :dribble:

5703805[/snapback]

Når du kommer over 4000m vil du ikke finne raskere hastigheter enn modemhastigheter, og det går over satelitt eller trådløst. Så hvis det er litt snøstorm, mister du all forbindelse. Det var et slit å sitte på Himmalayas høyeste "nettcafe" og sjekke epost når man datt ut hvert tiende sekund og den rakk ikke laste noen sider i mellomtiden. Men er vel mulig hvis man har med eget kemboutstyr å selv laste opp bilder og slikt.

 

Siden du skal til basecamp, er det vel stor sannsynlighet for at du tar samme rute jeg tok. Da vil jeg anbefale å ta en liten avstikker når du kommer til Amadablam Viewpoint (lite cafe) og gå opp til Khumjung. Der er det et lite bakeri som har de deiligste bollene og kakaoen man finner på fjellet.

 

edit: Tips til testing av kamera, så kan du sikkert finne mye fint å ta bilde av rundt 03-04 på natta på høyder oppimot 5000m. Da er det forbløffende lyst ute pga. alle stjernene som danner det emst fantastiske du noensinne kommer til å se. Det å komme stå på en bakketopp midt på natta og stirre opp på himmelen er fantastisk. Det er nesten verdt å dra helt opp dit for å bare ligge og se på det. Nå vet jeg ikke hvordan det er å ta bilder av stjerner, men du har gode muligheter for å teste kameraenes mulighet for bilder i mørket, med stjerneskinn som eneste lyskilde.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Erik, din heldiggris! Skulle ønske det var meg som skulle på tur.

 

Et forslag til noe du kan teste: Hvor høyt virker harddiskbaserte lagringsmedier?

Ser at klatrerne skal ha "nok minnekort", men når jeg har vært på tur har ikke det vært et alternativ. Derfor har jeg brukt en batteridrevet harddiskbasert minnekortleser. Jeg har lest at harddisker har mye større sjanse for å feile i tynn luft pga at lesehodet lettere kommer i kontakt med platen. Derfor har jeg ikke tatt sjansen på å bruke min høyere enn 4500 moh i frykt for å ødelegge feriebildene.

 

Det kunne også være av interesse å høre dine erfaringer om hvordan mulighetene er for å lade kamerabatterier i Himalaya, og hvilke forholdsregler du tar for å være sikker på å ikke gå tom for strøm. Hva gjør klatrerne?

 

Tips angående kondens på kamera/objektiv når man kommer inne i telt/hytter er også nyttig. Det er jo meget relevant her hjemme om vinteren også.

 

Som du skriver er det begrenset hvor mye en kan bære på. Hvilke objektiver du velger, og hvorfor, kunne være interessant å høre om.

 

Min egen erfaring med digitalkamera og objektiv i stor høyde (6000 moh) er at de ikke oppfører seg annerledes enn under tilsvarende værforhold i lavlandet.

 

Helt til slutt: Om du ikke har fotografert med tykke votter før, er det på tide å begynne å trene på det nå :-)

Lenke til kommentar

Tja, det er jo flere ting å tenke på her. :)

 

Jeg var i Nepal og Tibet i oktober -- en kjempefin periode -- og hadde det stort sett kjempefint.

 

Linken ovenfor forteller en del om hva jeg opplevde på en ganske mye større tur, og her er noen nyttige(?) erfaringer jeg kan komme på:

 

Husk på at det kun er lov til å ta med ett kamera per person inn i Nepal. Nei, jeg kødder ikke.

 

Folk er generelt veldig fattige sammenliknet med vårt nivå.

 

Ikke vær for raus med penger; husk at selv en liten nepalesisk rupi (ca. 10 øre) er av verdi. I Pokhara betalte jeg 4 rupi (inkl. pant) for en kald flaske 7-Up. Men pass på at dere har til tips av sjåfør, guide osv. (noen titalls rupi per person for en god tjeneste er bra lønn).

 

Ikke provoser militærpolitiet eller militsen - et speilreflekskamera i feil retning på feil tidspunkt kan være dumt.

 

Kjøp rikelig med forseglet flaskevann før bilturen, og husk egne våtservietter; hygiene i form av håndvask m.v. er ikke så greit på veien fra Kathmandu, og det er 3-5 timers biltur.

 

Norsk mobiltelefon fungerer som regel ikke i Nepal (min fungerte først da vi kom innen rekkevidde av China Telecom), men av en eller annen grunn fungerte det med mobiltelefon fra Singapore. Jeg tror det har med samtrafikkavtaler å gjøre. :)

 

Kathmandu har et høyt forurensningsnivå.

 

 

Når det gjelder å handskes med høyden, så regner jeg med at de som skal klatre vet alt det du trenger å vite om forebyggende legemidler som diamox, maks antall meter per døgn osv.

 

 

Fotografimessig er det sikkert kult med et 1-serie Canon, men det er flere hundre gram med unødvendig vekt. ;) Jeg ville sterkt vurdert å gått for en lettere løsning; karbonfiberstativ (monopod og tripod), EOS 5D, 20D/30D eller Nikon D70s/D200/D2x, et forholdsvis lett og fleksibelt høykvalitetsobjektiv som EF 24-105mm f/4L IS pluss EF 70-200mm f/2.8L IS og Extender II 1.4x (eller tilsvarende fra Nikon eller annen leverandør, selvsagt). Hvis det blir et 5D, så er et 16-35mm-objektiv også kjekt å ha, men det er kanskje sjelden man får bruk for det. Kanskje et 24mm eller 45mm tilt/shift?

 

 

Slutt på formaningene! Jeg kan for øvrig -- som så mange andre -- anbefale Kilroys restaurant i Kathmandu, der var det mye godt, og et par av kelnerne var også muntre og underholdende.

Lenke til kommentar
Tja, det er jo flere ting å tenke på her.  :)

 

Jeg var i Nepal og Tibet i oktober -- en kjempefin periode -- og hadde det stort sett kjempefint.

 

Linken ovenfor forteller en del om hva jeg opplevde på en ganske mye større tur, og her er noen nyttige(?) erfaringer jeg kan komme på:

 

Husk på at det kun er lov til å ta med ett kamera per person inn i Nepal. Nei, jeg kødder ikke.

 

Folk er generelt veldig fattige sammenliknet med vårt nivå.

 

Ikke vær for raus med penger; husk at selv en liten nepalesisk rupi (ca. 10 øre) er av verdi. I Pokhara betalte jeg 4 rupi (inkl. pant) for en kald flaske 7-Up. Men pass på at dere har til tips av sjåfør, guide osv. (noen titalls rupi per person for en god tjeneste er bra lønn).

 

Ikke provoser militærpolitiet eller militsen - et speilreflekskamera i feil retning på feil tidspunkt kan være dumt.

 

Kjøp rikelig med forseglet flaskevann før bilturen, og husk egne våtservietter; hygiene i form av håndvask m.v. er ikke så greit på veien fra Kathmandu, og det er 3-5 timers biltur.

 

Norsk mobiltelefon fungerer som regel ikke i Nepal (min fungerte først da vi kom innen rekkevidde av China Telecom), men av en eller annen grunn fungerte det med mobiltelefon fra Singapore. Jeg tror det har med samtrafikkavtaler å gjøre. :)

 

Kathmandu har et høyt forurensningsnivå.

 

 

Når det gjelder å handskes med høyden, så regner jeg med at de som skal klatre vet alt det du trenger å vite om forebyggende legemidler som diamox, maks antall meter per døgn osv.

 

 

Fotografimessig er det sikkert kult med et 1-serie Canon, men det er flere hundre gram med unødvendig vekt. ;) Jeg ville sterkt vurdert å gått for en lettere løsning; karbonfiberstativ (monopod og tripod), EOS 5D, 20D/30D eller Nikon D70s/D200/D2x, et forholdsvis lett og fleksibelt høykvalitetsobjektiv som EF 24-105mm f/4L IS pluss EF 70-200mm f/2.8L IS og Extender II 1.4x (eller tilsvarende fra Nikon eller annen leverandør, selvsagt). Hvis det blir et 5D, så er et 16-35mm-objektiv også kjekt å ha, men det er kanskje sjelden man får bruk for det. Kanskje et 24mm eller 45mm tilt/shift?

 

 

Slutt på formaningene! Jeg kan for øvrig -- som så mange andre -- anbefale Kilroys restaurant i Kathmandu, der var det mye godt, og et par av kelnerne var også muntre og underholdende.

5708866[/snapback]

Det virker som du hadde et anstrengt forhold til turen din :p

Eneste jeg trengte å tenke på var å tørke meg med venstrehånda, spise med høyre, og drikke minst fire liter vann hver dag. Ellers var det jo greit med vann og hygiene (ingen behov for våtservietter), og millitæret er stort sett greie. Selvfølgelig hjelper noen rupies deg langt på vei, men jeg opplevde ingen problemer med fotografering av militært personell. Forseglet vann før man tak i stort sett ved hver lille landsby gangske høyt oppover.

Lenke til kommentar

Har en ide til en effekt. Ta bildet slik at det ser ut som at du står på bakken og ser på fjellen som om de var opp ned(det blir som å se på månen, bare at fjellet blir månen)

Forstår du? Det tror jeg hadde vært en sykt kul effekt. Eller er ikke? :cool:

Lenke til kommentar
Har en ide til en effekt. Ta bildet slik at det ser ut som at du står på bakken og ser på fjellen som om de var opp ned(det blir som å se på månen, bare at fjellet blir månen)

Forstår du? Det tror jeg hadde vært en sykt kul effekt. Eller er ikke?  :cool:

5711545[/snapback]

 

Hei. Jeg tror ikke helt jeg forstår hva du mener, men kule effekter er interessante, så hvis du kan prøve å beskrive litt nærmere så er det fint.

 

Dios: Takk for gode tips. Det om kun ett kamera pr. person må jeg sjekke. Jeg kommer antakelig til å ta med et EOS 30D. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva slags optikk ennå, men føler at 70-200 f/2,8 IS blir litt stor og tung (må bære den selv hele veien), og har derfor vurdert 70-300 DO eller noe sånt. Synd å miste den gode lysstyrken, men ett kilo betyr ganske mye. Hadde du med 70-200 IS? Kan du si litt om erfaringene dine med det i høyden og i bakkene?

 

Jeg skal forsøke å ta med meg noen kompaktkameraer også. De behøver ikke være Canon. Jeg så for meg et Panasonic LX1, siden det har 16:9 og vidvinkel. Det ville vært flott til fjellene. Og antakelig et ultrazoom av noe slag. Forslag mottas med takk.

 

Vil forøvrig si takk for innspill så langt. Jeg noterer alt sammen, og lager en liste over ting som vil være verdt å ta med. Best til nå må være å fotografere en Yeti, men jeg har hørt at slike bilde er vanselig å få skarpe og gode :-)

 

Erik

Lenke til kommentar
Norsk mobiltelefon fungerer som regel ikke i Nepal (min fungerte først da vi kom innen rekkevidde av China Telecom), men av en eller annen grunn fungerte det med mobiltelefon fra Singapore. Jeg tror det har med samtrafikkavtaler å gjøre. :)

 

Tror dette har med, hvilke bånd som er på telefonen din. Selv om tri-band telefonene blir solgt som verdenstelefoner fungerer de desverre bare i tetbygde strøk i litt mer rike land. Da det finnes 4 GSM nett, to europeiske (GSM900 og GSM1800) og to ikke europeiske (GSM 850 og 1900). De fleste telefoner har (900, 1800 og 1900) på den europeiske versjonen, mens de har (850, 1800 og 1900) på den ikke-europeiske versjonen. Mange fattige ikke-europeiske har kun nett for GSM 850, og da kommer man ikke så langt med den norske telefonen sin.

 

Disse landene har Telenor heller ikke valgt å gjøre noe avtale med da det ville kreve at man puttet kortet sitt i en lokal telefon. Jeg fikk ikke tilkoblet det Equadorianske mobilnettet, selv med en amrikansk telefon og mitt kort. Jeg fikk opp dekning, men fikk beskjedd om at jeg manglet rett til nettet.

Lenke til kommentar
Dios: Takk for gode tips. Det om kun ett kamera pr. person må jeg sjekke.

Det var også en regel om maks en fyllepenn per person.

 

Jeg mistenker disse reglene for å være ganske gamle, men de sto fortsatt på plakaten på flyplassen i Kathmandu da jeg ankom.

 

Jeg kommer antakelig til å ta med et EOS 30D. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva slags optikk ennå, men føler at 70-200 f/2,8 IS blir litt stor og tung (må bære den selv hele veien), og har derfor vurdert 70-300 DO eller noe sånt. Synd å miste den gode lysstyrken, men ett kilo betyr ganske mye. Hadde du med 70-200 IS?

Ja, vi hadde med den, en 100-400 IS, 16-35, 2x 24-70, 15mm fisheye, osv.

 

Men jeg klatret aldri i et fjell, det høyeste punktet var et pass på 5220 meter og vi brukte bil for de viktigste transportetappene. Unntaket var selvsagt all labbingen rundt omkring i tibetanske tempelområder.

 

Kan du si litt om erfaringene dine med det i høyden og i bakkene?

Det var ikke fryktelig slitsomt, men se ovenfor.

 

Objektivet er for så vidt relativt tungt, men lysstyrken, den optiske kvaliteten, muligheten for å bruke extenderen og bildestabilisatoren var nyttig så mange ganger at jeg ikke ville vært det foruten.

 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke tilgang til et 70-300 DO IS (eller den da utilgjengelige 70-300 f/4-5.6 IS), og jeg er heller ikke i tvil om at jeg ville satt pris på å ha 700-800 færre gram å bære på.

 

Hvis du er fornøyd med bildekvaliteten fra 70-300 DO IS, så ville ikke jeg nølt med å la 70-200 IS ligge hjemme hvis jeg var deg!

 

Siden 30D står på lista, så virker det nye, lysskarpe EF-S-objektivet med IS som et must.

 

Jeg skal forsøke å ta med meg noen kompaktkameraer også. De behøver ikke være Canon. Jeg så for meg et Panasonic LX1, siden det har 16:9 og vidvinkel. Det ville vært flott til fjellene. Og antakelig et ultrazoom av noe slag. Forslag mottas med takk.

Fuji FinePix F11 eller F30, kanskje? Bildekvaliteten ved høy ISO er jo mildt sagt imponerende, og det kan være kjekt til nattlige vandringer hvor man ikke får tatt diskrete bilder uten å være oppe på ISO 1600.

 

16:9 kan du jo fikse med cropping etterpå.

Lenke til kommentar
Norsk mobiltelefon fungerer som regel ikke i Nepal (min fungerte først da vi kom innen rekkevidde av China Telecom), men av en eller annen grunn fungerte det med mobiltelefon fra Singapore. Jeg tror det har med samtrafikkavtaler å gjøre. :)

 

Tror dette har med, hvilke bånd som er på telefonen din.

Nei.

 

Nepal Telecommunications Corporation bruker GSM 900, mao. det samme båndet som er vanlig i Norge. Det finnes også en operatør med GSM 1800, men de startet opp i september.

 

Her er listen over GSM-nettverk i Nepal - fra samme side kan du se at norske teleoperatører ikke har inngått samtrafikkavtale.

 

I Asia har det så vidt jeg vet vært vanlig å gå for de europeiske frekvensene, unntatt der hvor USA har styrt.

 

(Kameratens telefon var for øvrig trippelbånd med samme frekvenser som min.)

Lenke til kommentar

Først: Gratulerer med å få være med på en utrolig spennende tur.

 

Jeg lurer på om CFII microdrive tåler det lave trykket? Jeg har tidligere sett at harddiskprodusenter oppgir en maksimal høyde over havet på grunn av at lavt trykk gjør at lesehodene ikke klarer å "sveve" på "vinden" over harddiskplatene lengre. Har dere en CFII microdrive dere kan ofre på et slikt forsøk?

Lenke til kommentar
Nepal Telecommunications Corporation bruker GSM 900, mao. det samme båndet som er vanlig i Norge. Det finnes også en operatør med GSM 1800, men de startet opp i september.

 

 

Ok, da vet jeg det, har nok mer erfaringer med Sør-Amerika og der har jo USA mye makt. Tror Chile er det eneste landet som bruker europeiske standarder på saker og ting, 220v osv.

 

Forøvrig må du nok ganske langt ut på landsbygda i Norge før du må over på 900 båndet, de fleste tettbygde steder har nok 1800 dekning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si det er spennende saker du skal ut på nå Erik.

Har kanskje ikke noen gode idéer om motiv og andre ting du kan ta bilder av osv, men vi forventer at det kommer en blogg for hver dag som går. (hvertfall annenhver dag)

Tror ikke du bør ta med deg for mye av objektiver og ekstrautstyr til kameraet som du vet at du ikke trenger.

 

Du får kle deg godt og riktig når du skal opp i fjellene slik at du kommer deg tilbake i levende stand.

 

Til slutt må jeg bare få legge til min unike kommentar til fjellvettregel nr. 9 "Spar på kreftene, og grav deg ned i snøen om nødvendig."

Spar på kreftene, den er god, men å grave deg ned i snøen, er nesten ikke verdt å prøve på... Det funker ikke :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...