Gå til innhold

Atter en hjemmelaget vannkjølingsblokk! [No reply]


Anbefalte innlegg

Ja, da prøver jeg også å hive meg på bølgen med å lage min egen vannblokk!

Planen er å lage en TDX klone, som passer til socket 478. Får da håpe at alt går som planlagt og jeg får litt bedre temps enn de jeg har nå. (Bruker luft i skrivende stund) Om jeg får det til, håper jeg på!

 

Materialer:

- 2mm kobberplate

- 6mm lexan

- 8mm lexan

- kobberbiter

- 12mm kobberrør

 

Trenger jeg mer, kan det anskaffes! :D

 

sketch1.jpg

Et SketchUp bilde... Måtte leke litt her istad :innocent: Ble ikke så innmari bra men..

 

Noen bilder av materialene er også med!

 

IMG_0453.jpg

Alle materialene samlet

IMG_0440.jpg

Closeup av kobberbitene

IMG_0443.jpg

Tjah, bildet taler for seg selv! :roll:

 

 

 

PS!! Kommentarer postes HER

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg endelig startet! Etter litt tegninger i Sketchup og andre researchs!

 

IMG_0476.jpg

Fremdeles under planlegningstadiet...Blir det riktig mål da tro? :hmm:

IMG_0477.jpg

Litt av utstyret jeg kommer til å bruke! :dribble: Nyåpnet "dremel"

IMG_0479.jpg

Kobberplata er utskjært!

IMG_0482.jpg

Også gikk jeg rett på kobberblokka... Dette er noe som tar tid... Skal jeg ta en gjetning tok det vel omtrent 1 time å skjære ut alle rillene... :hrm:

IMG_0488.jpg

Til slutt ble dette resultatet. Ble veldig fornøyd!

IMG_0489.jpg

Den endelige finishen............neida...

IMG_0493.jpg

Overview

 

Hadde tenkt å vise dere hvordan vannet rant via sprinkelvann. Men, så var batteriet tomt i kameraet... :mad: Legger ut i morra!

 

Det som gjenstår, er vel ganske mye når jeg tenker meg om :hmm:

Skal skjæres og loddes i morra! Så jeg er spent!

 

Vel, hva syntes folket?

 

Natti natt... zz

 

 

PS!! Kommentarer postes HER

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Da er det tid for update! Har gjort en del idag!

Tok litt tid å resize alle bildene og legge dem opp på nettet da...

Her er det nå en del!

 

 

IMG_0494.jpg

Begynt med kobberplata!

 

IMG_0495.jpg

In-action bilde...

 

IMG_0502.jpg

Smokk sa det, så var denne løs!

 

IMG_0499.jpg

Slik ble den etter litt hull! Etter litt pussing ble denne finito!

 

IMG_0503.jpg

Da var det loddinga! Mye fiksing må til her, passe på at det blir riktig og pent, og at det ikke blir for mye med loddetinn...

 

IMG_0504.jpg

Ble litt mye tinn her ja :hmm:

 

IMG_0509.jpg

Jah, da vart det rett og fint!

 

IMG_0511.jpg

Fjernet litt overflødig tinn...

 

IMG_0513.jpg

Slik vart det ja! Noen sprekker der, men kan fikses senere :innocent:

 

IMG_0510.jpg

Pusset vekk litt sot eller hva det nå er, som kom ved loddinga ;)

 

IMG_0515.jpg

Skjært ut kammeret

 

IMG_0519.jpg

Pussing og tilpasning av begge lexan bitene

 

IMG_0520.jpg

Litt rot :p Hvis dere ser nøye etter, så er det Skrues TDX guide som ligger der utskrevet :roll:

 

IMG_0521.jpg

Litt mere rot :whistle:

 

IMG_0524.jpg

Mitt arbeidsbord! Som da ble brukt i stua før i tida :p

 

IMG_0525.jpg

Tilbake til arbeidet, hull utborret og begge lexanplatene er omtrent identiske :thumbup:

 

IMG_0529.jpg

Slik ble da kobberplata etter litt småpussing!

 

IMG_0528.jpg

Sjå her ja! Det passer jammen meg!

 

IMG_0531.jpg

De andre delene passer også gitt! :)

 

IMG_0534.jpg

Jobbing med dysa, noe som tok lengre tid denn jeg forventet! Satt og småpirka på den med masse tannlegebor!

 

IMG_0535.jpg

Slik ble den tilslutt, skal finpusse enda mer på denne da

 

IMG_0537.jpg

Da fikk jeg limt på plass rørene! Håper de står rett nå, ellers...

 

IMG_0539.jpg

De tre bitene etter dagens harde jobb!

 

 

Det som gjenstår er å pusse vekk overfødig epoxy lim som har trengt seg inn i dysa, og tette og skru sammen hele greia. Og deretter teste den for lekkasjer!

Og et viktig punkt som jeg vil være veeeeldig nøye på: Sliping og pussing av bunnen! Skal bli en deilig finish der ja! Håper jeg da.. Hvis ikke det er helt umulig med 600 og 1200 pussepapir...

Dette blir da forhåpentligvis gjort i morra!

Testing av blokka i et system blir først mulig til uka da jeg får den andre delen av vannkjølinga mi! Hvis noen er interessert i hva jeg skal kjøpe, kan dere titte her! Og kom gjerne med tips! Skal bestille senere idag eller i morra så... ;)

 

 

Hva syntes da folket om dagens jobb?

 

 

 

 

 

 

 

PS!! Kommentarer postes HER

5697028[/snapback]

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Fikk testa blokka med hageslangen idag! Fant fort ut at loddinga ikke var perfekt.. Spryta vann ut 5-6 forskjellige steder! Så, da må det loddes igjen...

 

Også har jeg fått bestilt vannkjølinga! Den er nok hos meg på tirsdag eller onsdag :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Fått lodda om igjen idag! Håper at det er tett denne gangen da, etter 4 ganger med lodding...

 

IMG_0551.jpg

Her ser dere resultatet etter litt mye pussing med maskin

 

IMG_0555.jpg

Enda et bilde av resultatet

 

IMG_0552.jpg

Closer look..

 

IMG_0557.jpg

Enda et bilde gitt! Håper dette ble bra! Er ikke ferdig med pussinga da såklart...

 

 

Fikk også testa dysa idag!

 

IMG_0558.jpg

Her ser dere vannfordelinga. Er fornøyd med den! :yes:

 

IMG_0560.jpg

Enda ett bilde

 

 

Hull har jeg også fått borret ut idag. Untatt i kobberplata, som jeg trenger litt sterkere saker til. Knakk nemlig to bor! :hrm:

 

IMG_0561.jpg

Hullene er forborret med 2mm bor, og deretter borret med et 3mm bor

 

IMG_0563.jpg

Sånn ser da kammeret ut. Skal la det overflødige tinnet der være. Litt skakt, men har ikkenoe å si (tror jeg)

 

IMG_0546.jpg

Litt mørkt, men dere ser at jeg har borret :)

 

 

Fikk også resten av vannkjølinga på onsdag! Det som lå i pakka fra Microplex var:

 

1 Black Ice Extreme Dual Radiator

1 Mist tank med pumpe

2 Mist vifter med blå led

2 3/8" nipler

3 Meter slange

2 3-4 pins kontakter

Jaggu fant jeg 2 fox oppi esken også! :dribble: Litt ekstra kos!

 

 

Her er det bilder:

 

IMG_0542.jpg

Pumpe, radiator med 2 totalt lydløse vifter oppa! De viftene var meget stillegående! Jada, og en bamse helt inne i hjørnet der ja :whistle:

 

IMG_0543.jpg

Jeg syntes dette var meget pent å se på!

 

IMG_0545.jpg

Tanken med medfølgene led! Også meget pent å se på!

 

Det var da det jeg hadde å by på idag! Kom med ris/ros!

Det som var litt dumt med den radiatoren, var at jeg ikke fikk plass til den i kabinettet! :mad: Litt irriterende, men jeg setter den oppa eller bak kabinettet. Jeg tar også gjerne imot forslag når det gjelder dette!

Det som da mangler på blokka, er å borre hull og forsenke i kobberplata, slipe den speilblank, gjenge opp i toppen, sette alt i sammen med silikon og skruer og teste!

Kom gjerne med kommentarer!

 

 

PS!! Kommentarer postes HER

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Det eneste som ble gjort idag, var borring av hull i kobberplata og innkjøp av diverse skruer og litt silikon. Ikke så mye som ble gjort i dag alikevel, jeg som hadde håpa på å begynne testinga allerede idag!

Akk nei, tid er noe man har for lite av for tida så får håpe på morgendagen!

Nå er senga neste stopp..

Lenke til kommentar

Idag ble det gjort endel småplukk som tok en del tid. Men det er fræddan og jeg har nok av tid idag :cool:

 

Vel det som da ble gjort er da pussing og tilpasning av hele greia, siste boring og gjenging av hull, filing av for lange skruer og pussing og gnikking på bunnen.

Så, det eneste som gjenstår er å ta på litt silikon og skru det hele sammen og håpe på tetthet! Så skal jeg nok sette opp vannkjølinga i ei bøtte og teste det over natten hvis jeg får tid.

Vel her er det noen bilder av jobben som er gjort hittil:

 

IMG_0585.jpg

 

Sånn ser da blokka ut nå! ;)

 

IMG_0584.jpg

 

Og her ser bunnen ut etter gnikking og pussing og sliping med diverse sandpapir og stålull... Endel av denne jobben tok min far uten at jeg visste det! Så det var jo litt deilig å slippe mye av dette da.. Jeg ble ikke overfornøyd, man ser tydelig på bildet at det er riper, men de er umulig å kjenne! Det kjennes helt glatt ut!

 

 

Ting som gjenstår på blokka:

- Skru opp, legge på silikon, skru igjen

- Pusse

- Fikse en festeordning (har dere noen tips på dette? Vil helst ikke bruke den festegreia som følger med prosessoren...

- Teste!

 

Så folkens, hva syntes dere? Vil gjerne ha en kommentar om hva dere syntes! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, fikk idag skrudd sammen hele greia med silikon og greier. Så, gnidde jeg henda sammen og satte systemet opp til test. Kappet opp og plugget på slanger og sto på en halvtime. Fylte opp tanken med vann, og satte på strøm. Pumpa slurpa i seg vann og etter noen minutter fikk jeg ut all lufta fra systemet. Så, titta jeg på undersida av blokka mi. Null tegn til lekkasje! Så satt jeg å beundret mitt verk i noen minutter, og da la jeg merke til noen dråper. Jeg tørket dem vekk, men de kom tilbake! AHRG! Det kom flere dråper! Så etterhvert, kom det dråper sakte og forsiktig fra 3 forskjellige steder.

Pappa kom med ett forslag om at jeg kunne borre 1 mm inn der det lakk og tette med tinn. Men når han fikk høre at det var 3 steder det lakk, så tvilte vi begge. Det som da er litt kult, er at vi har tilgang på sveising! Da blir det potte tett uansett! Så, min plan er å lage ei ny bunnplate som er 100% perfekt i forhold til den andre som var litt skakk og hadde ujevnheter. Hvis ikke pappa har noen andre forslag.

Hvis det blir sveis blir det gjort på tirsdag og test på onsdag.

 

Da spør jeg dere, hva syntes dere jeg burde gå for?

Har dere eventuelt noen andre forslag?

 

 

IMG_0657.jpg

Her har vi et bilde under testinga! Fikk ikke tatt bilde av lekkasjen under alt irritasjonen da..

 

 

EDIT: Putta på et bilde

PS!! Kommentarer postes HER

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Fant noen fester som kanskje kan brukes!

 

IMG_0676.jpg

Her er de, tatt fra en gammal kjøler som lover på lavt støynivå. Men er det lavt støynivå? nei..

 

De er litt for lange for blokka mi, siden min er litt høyere enn kjøleren på bildet. Hva gjør vi med det? Jo, vi kutter dem i to og sveiser dem i sammen igjen! Da kan de skrus fast oppå lexanen! :cool:

 

Hva syntes dere om forslaget?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jadda, da var vi igang med å skrive her igjen da...

Idag har pappa snakka med noen folk og fant ut etterhvert at rørleggere sveiser kobber. Så, ta heiv vi oss inn i bilen med blokka og for avsted til nærmeste rørlegger. Vi fant en og han ville gjerne sveise detta sammen! Jah! Lycky der! :w00t:

Han tok med seg blokka inn mens jeg og pappa drog for å handle grandis til middagen. Når vi kom tilbake kom han ut med en rykende fersksveiset blokk i hånda. 100 kr skulle han ha for bryet så da drog vi hjem for å fikse på denna igjen.

 

IMG_0658.jpg

Slik så den ut etter en stund hos et sveise apparat som holder omtrent 1000 grader. Jeg la merke til at han hadde sveiset kjøleblokka litt skjeivt, men det kunne pusses. Som dere ser på bildet er det fryktelig mye overflødig sølv som ble brukt.

 

IMG_0662.jpg

Da stappa jeg i kontakta til denne go'gutten her og satte igang med den evige pussinga...

 

IMG_0660.jpg

Etter et kvarters pussing... Detta var noe fryktelige greier... Ble helt ør i henda etter detta...

 

IMG_0664.jpg

Etter en kort pause med pizza heiv jeg meg over pussinga igjen og resultatet ble slik. Flere bilder følger...

 

IMG_0665.jpg

Kan vi si oss fornøyd med dette da? Dere ser kanskje ikke hvor glatt det ble der prosessoren skal sitte... La meg vise dere...

 

IMG_0666.jpg

Jau, et bilde som henger på veggen ja.. Ble ganske glatt og blankt dette!

 

IMG_0669.jpg

Et bilde som viser hvor blankt det ble. Gadd ikke å gnu noe særlig utenfor omerådet prosessoren skal være.

Oh yes, det er et Canon Ixus 750 kamera! :love:

 

IMG_0670.jpg

Slik ja, det som også skjedde under sveisinga, er at kobberplata vrengte seg litt, så vi måtte bruke hammer for å rette den opp igjen... Ble ikke 100% rett men ved kontaktflaten er det passe rett da... ;)

 

IMG_0673.jpg

:w00t:

 

IMG_0675.jpg

Enda ett bilde av blankheten gitt! :love:

 

Ja folkens, hva syntes dere? Skal teste i morra når silikonet har tørka!

Kommentarer ønskes her!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Vel, i den evige strid for å få dette tett, har jeg planlagt en GPU blokk til mitt GeForce 6800GS AGP kort... Den første ideen var å lage en som dåde kjøler core og mem. Men, den andre er å lage en som bare kjøler core. Hva det blir til, er spennende. Skal høre på deres mening... Skal lage Sketch up av begge modellene nå... Så får dere se mer hva jeg har tenkt.

 

 

Vel, SketchUp tegningene måtte jeg utsette, siden trialen min har gått ut, men det er fikset nå! Men så kom jeg på at jeg hadde noen lekser og prøver å øve til, så det må nok komme SketchUp's i morra istedet... :thumbup:

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Ja da fikk jeg lagd en liten test på GPU blokka i SketchUp da... Husk, denne har jeg ikke akkurat lagt noe arbeid i, så jeg beklager den dårlige 3d skillen :blush:

 

 

 

AnX%20Custom%20GPU.jpg

Ovenifra blokka så langt, når jeg får vite hvordan den skal se ut i formen gjør jeg såklart om på dette. Husk at dette skal være en GPU blokk som også kjøler minnet! :thumbup: Skal prøve ihvertfall :yes:

 

Jeg aner ikke hvor mange minnebrikker det er på kortet mitt, men det ser vel omtrent sånn ut som på bildet. Så det jeg ikke veit, er om vannkanalen skal gå igjennom de også, eller trenger jeg bare å sette vannkanalen på core, sånn at den kjøler også ramen? Teoretisk sett tenker jeg da, så kjøler det bedre om jeg lager vannkanal om ramen og!

 

 

 

AnX%20Custom%20GPU1.jpg

Her har vi designet jeg tror jeg kommer til å bruke på core. (ikke så høy da såklart... Tenkte ikke på det før nå at den var såppas høy)

Er det kanskje best å lage en vanlig ribbeblokk på midten?

 

 

AnX%20Custom%20GPU3.jpg

Også tenkte jeg ut dette, da blir vannet sendt igjennom alle ribbene, tror jeg... Fikk ikke tenkt ut så mye når jeg lagte detta....

 

Vel, som sagt, hastverks arbeid er det jo! Men jeg håper at dere får et visst innblikk på hvordan denna blokka skal bli ;)

 

 

Så, da ønsker jeg gjerne tips fra dere! :thumbup:

 

 

Dette er min post nr 100! :w00t:

Lenke til kommentar

Fikk da gjort en skikkelig pussejobb idag, og det som mangler nå er å trykkteste den i springen... Også er det en 24/7 test i vannkjølingsoppsettet mitt som kommer etter det...

 

Dagens pussejobb!

 

IMG_0678.jpg

Lekkert? Syntes detta vart skikkelig digg jeg :love:

 

IMG_0679.jpg

Oh yes :love:

 

IMG_0681.jpg

Det vart sinnsykt bra åss! På detta bildet ser det litt dårligere ut enn det er men...

Det jeg brukte for å få sånn en overflate var: slipemaskin 180 korn > 600 korn for hånd > 1200 korn for hånd > surra dopapir rundt en pussekloss og la deretter litt stålull oppa og gnidde. Det gjorde virkelig susen!

 

Jeg sier bare: :love:

 

PS: ER vel lov å være litt selvdigger? :innocent:

 

Folkens, jeg vil gjerne ha kommentarer :roll:;)

Lenke til kommentar

Jada, har testa den nå og den er potte tett! :)

Men det som blir litt stygt på utseendet er at jeg må bruke den festebraketten som følger med kjøleren på P4 prosessorer...

Og den syntes jeg er veldig stygg. Dette er den første blokka jeg lager da... Skal nok lage en blokk til, men blir nok ikke GPU blokk med det samme! Nå er det CPU som står øverst på lista.

 

Vel, jeg har tittet litt rundt blandt cpu blokker, både fra proffe produsenter og hjemmelagde blokker. Til slutt kom jeg over en som jeg ble forelsket i:

Swiftech Storm

 

Den klør jeg virkelig i fingrene etter å lage! Vel, den blir vel ikke like proff, men skal gå etter samme prinsipp, altså jetdyser som spruter vannet ned i hull i kobberblokka. Som da gir en bedre kjøleeffekt enn ribber (?)

 

Vel, det blir vel en utfordring... Og skal gjøre en god research!

Lenke til kommentar

En del testing og tilpasning er nå gjort med blokka, og den sitter som støpt i sokkelen nå! :D Fikk da starta systemet og jeg trøkka meg rett inn i bios for å sjekke tempen.

Jeg så da at den var på 32 grader! Jaggu tenkte jeg, den funker jo!

Jeg tror den kjøler bedre når jeg får hatt på litt as5 pasta og fått litt kortere og tilpassede slanger! Så jeg håper på at den kommer under 30 når det er gjort!

Så, forstatte jeg inn i windows og fyrte opp everest og startet systool for å fyre opp cpu'n litt.

Kjørte stability test (som da hisser opp cpu) og så at den økte til 36 grader. Noen ganger 38 men gikk aldri over det.

Prøvde å klokke litt, men fikk desverre error etter 400mhz...

Da tenkte jeg "er det ramen da?" Men før jeg fikk tenkt ferdig kjente jeg på chipset kjøleren, og den var temmelig varm! Tipper 50 grader omtrent, hvis ikke mer.

 

 

IMG_0685.jpg

Et bilde fra testinga!

 

 

Så, neste prosjekt er da å lage en chipset blokk! Har ikke noe peil på hvordan jeg skal lage denne og hvordan jeg skal lage festeordningen...

 

Så jeg spør dere folkens, har dere noen tips? Kommentarer og tips ønskes sterkt!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Vel, da var det tid for update igjen da... :)

 

Det som er blitt gjort nå, er faktisk ganske mye!

 

Jeg har fått lagt en del på chipset blokka, og er storfornøyd med den hittil.

Har også loddet, men er ikke helt sikker på om denne er tett. Brukte mye flussmiddel, loddefett loddeditt og loddedatt for å få det best til. Men, så viste det seg at plata jeg bruker oppa ovnen (ei kobberplate) satt seg fast i blokka! Så derfor fant jeg ut to ting:

 

- At flussmidlet virkelig funker fett og jeg kommer til å bruke det i all min lodding heretter!

 

- At jeg ikke må bruke den kobberplata å lodde på heretter...

 

Så, etter at jeg fikk den vitenskap inn i mitt hode, varmet jeg den opp igjen og røska den løs. Derfor, er jeg litt usikker på om den er tett. Siden jeg varmet den opp igjen. Jeg veit jo ikke sikkert før jeg har testa! Vel, jeg durer på noen bilder så får dere se...

 

IMG_0687.jpg

Alle delene som er lagt hittil.

 

IMG_0688.jpg

Kobberbunnen.. Ble fornøyd med loddinga ovenpå ihvertfall da! Den ble skikkelig pen!

 

IMG_0689.jpg

Her ser dere skjøten, den har noen sprekker, men det betyr ikke at det ikke er tett heller!

 

IMG_0690.jpg

Ovenifra, uten topplokket

 

IMG_0691.jpg

Ovenifra, med topplokket :p

 

IMG_0692.jpg

Fra siden. Som dere ser har jeg laget en mellomplate som er åpen for festeordninger. Jeg fant ut idag at den var litt for bred, så jeg må kutte den litt.

 

 

Det var da chipset updaten! Beklager at jeg ikke har noen bilder fra selve loddinga og diverse in action bilder. Men det er jo akkurat det samme som cpu blokka!

Jo! Og dere lurer kanskje på hvordan vannet skal gå inn og ut? Simpelt sett setter jeg to rør ved enden i hver side av vannkammeret, med en liten dyse på inngangsrøret.

 

 

 

Så kjempetypisk støter jeg på noen problemer da, når jeg driver å mekker hardware.

 

Jeg skulle sette på vannblokka mi, og skulle feste den med den festegreia jeg har. Uheligvis var det litt trangt der, og plutselig kom det en skummel "knekk!" lyd som førte til grøssninger nedover ryggen min.

 

IMG_0693.jpg

Jeg satt da med denne delen i hånda

 

Jeg prøvde ivrig å lime med epoxy lim, men den knakk opp igjen. Så prøvde jeg med superlim, men nei, det knakk opp igjen det og. Jeg prøvde med superlim atter igjen, og det satt som et skudd denne gangen. Jeg setter isammen pcn min med vanlig luftkjøling og sjekker litt temps. Men så ser jeg at den varierer ustabilt mellom 40-45-46-47 grader. Noe ante meg, og før jeg fikk vite ordet av det, hørte jeg et brak og et knekk inni pcn min. Vel, dette var da ikke så lett...

 

Hva gjør vi da?

 

IMG_0694.jpg

Jo, vi tar ut selve festebraketten fra hovedkortet! Da kan jeg drive litt mer uforsiktig enn jeg gjorde når den stod på hovedkortet.

Jeg tok den med meg ned i kjelleren, og kalte på min far. Han glodde litt på den, og kom fram med en unik løsning:

 

IMG_0696.jpg

Å lage en liten bit i stål å skru på den! Denna satt jo som ei kule!

 

Og vips, så var det problemet ute av verden.

 

Hva har vi lært idag da?

- Å ikke ta i for mye når man fester en hjemmelaget kjøleblokk

- Lim funker ikke til det jeg trodde det funka til.

- At det er lett å skjære seg i kabinettet uten å merke det før det er blod overalt.

- Å modde sin egen vannkjøling er noe fa** arbeid!

- At heretter skal jeg være enda mer forsiktig!

 

 

Vel kjære publikum, om jeg kan kalle dere det, hva syntes dere om innsatsen hittil?

 

 

*Glede seg til å legge seg etter en _veldig_ stressende dag*

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okay, vannkjølinga har flyttet inn i pcn min, og jeg prøver meg ivrig på en bra cpu klokk. Cpu'n idler på ca 32 grader. Load tempen har jeg ikke fått gribbet tak i enda, men den kommer i løpet av dagen!

 

Jeg gir meg med gpu ideen og kjøper en onkli' blokk istedet. *skamme seg* Men chipset blokka skal jeg nok gjøre ferdig!

 

Jeg har merket at gradene sank med hele 2 grader når jeg brukte 10% kjølevæske + batterivann! Så, den blandingen funket meget bra.

 

Trangt ble det i pcn min, men alt fikk plass, og det er plass til mere! :D

Vel da får jeg iherdig prøve med litt klokking, og prøve å oppnå gode resultater! PS: Jeg tar gjerne imot tips om dette!

 

Takk for denne gang... "I'll be back"

Lenke til kommentar

Da folkens, kommer jeg med mer!

 

Jeg flyttet radiatoren ut av pcn min, på grunn av dårlig plass og mer varme. Så nå står den oppa pcn! Jeg skal feste den skikkelig via en metode snart, og sette på viftegriller... Noe som jeg er fattig på! :p

 

Så dere skal få se noen bilder av hvordan det ser ut nå... Jeg må beklage at jeg ikke har noen bilder med radiatoren inni pcn...

 

Bilde%20001.jpg

Her testes det for lekkasjer... Tanken står utenfor fordi jeg hadde et lite uhell med den inni pcn når jeg skulle fylle på væske! Det rant nemlig over... Men det gikk bra...

 

Bilde%20002.jpg

Uten blitz for å vise litt blått! :p

 

Bilde%20003.jpg

Nærbilde av tanken min! Skikkelig saker det der åss! Den er lydløs hvis du har et underlag under den!

 

Bilde%20004.jpg

Mere blått....

 

Bilde%20005.jpg

Her er da radiatoren oppa kabinettet. På det bilde er den fremdeles i lekkasje-test stadiet... Hadde noen problemer med lekkasje på den ene niplen, men det viste seg at slangeklemma som ble brukt var dårlig...

 

Bilde%20006.jpg

Bilde tatt forfra! Akkurat her, under cd/dvd drevene, var radiatoren plassert før! Dere skjønner kanskje at det vart trangt og varmt?

 

Bilde%20007.jpg

Min kjøleblokk på plassen sin! :love:

 

Bilde%20008.jpg

Uten blitz...

 

Bilde%20009.jpg

Her ser dere litt ledning kaos! Hvis dere ser nøye under radiatoren, er det en rød "brikke" i hvert hjørne av radiatoren. Det er sånne greier som fulgte med Donald for litt sida! De passet perfekt til å teipe fast under der! Demper vibrasjoner og samt gir radiatoren ett lite løft...

 

Bilde%20010.jpg

Og her, er en temp sensor plassert, for å måle gradene på luften som kommer ut!

Ett spørsmål, er gradene på den lufta som kommer ut her lik som vann temp?

 

Bilde%20011.jpg

Flaska med blanda 10% ferdigblandet frostvæske og batterivann. Pluss pumpa som jeg bruker til å pumpe ut og inn vannet med! Kjempepraktisk!

 

Bilde%20012.jpg

Et lite bilde av temps... Tatt rett etter kald oppstart.

 

Bilde%20013.jpg

En løsning jeg måtte bruke...

 

Bilde%20014.jpg

Romtemp øverst, vann/luft ut av radiator temp nederst.

 

 

 

Så, det var det! Jeg kjørte en prime95 torture test istad, den loadet på 40~42 grader. Dette med 10% overklokk. Vanntemp/luft ut steg da til 30~31 grader og holdte seg der mens jeg prima. Men det jeg lurer på folkens, er dette bra temps? Det tar lang tid før vannet blir kjølt ned merker jeg, men det har vel noe med viftene å gjøre... Er MIST Vifter som har 16dB.. De blåser kanskje litt lite?

Det som står for tur nå, er en dropmod på kortet mitt for å få stabil spenning. Deretter skal jeg gjøre noe med festing av radiatoren på toppen. Deretter! Skal jeg fortsette på chipsetblokka!

Så, får vi se hvordan det blir med den nye cpu blokka...

 

Kommenter gjerne her!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...