Gå til innhold

Kulturo: Gymnaslærer Pedersen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke klage for mye, men noen punkter må jeg nesten kommentere:

 

1. Nina lurer ikke Knut inn i AKP(m-l). Knut Pedersen er med i ml-bevegelsen når Nina ankommer Larvik.

 

2. Ninas (og etter hvert Knuts) "sjølkritikk" var ikke for partiets ledelse, men for alle som var på det aktuelle seminaret, altså det meste av Vestfoldt AKP(m-l). Det var vanlig med sjølkritikk, kadervurderinger etc, både på godt og vondt.

 

Angående filmen så blei jeg en smule skuffa. Boka er fantastisk, den drar linjer fra Arild Asnes, 1970 og forklarer til en viss grad hvorfor og hvordan. Hvordan kunne en halv generasjon akademikere aktivt delta i et kommunistisk parti med væpna revolusjon og proletariatets diktatur som mål? Og hvorfor gikk hver enkelt inn i partiet og ble i partiet? Her bommer filmen, den tegner et bilde av AKP(m-l) som en gjeng rabiate demokrativeltere. Det er som Werner Ludal sa det (i boka, etter å ha blitt sosialdemokrat og meldt seg inn i det statsbærende parti), en umarxistisk analyse.

 

Arkivfotoene av Mao og de kinesiske massene er kule og gir stemning, men de hadde passet bedre i en film om Arild Asnes ;)

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke klage for mye, men noen punkter må jeg nesten kommentere:

 

1. Nina lurer ikke Knut inn i AKP(m-l). Knut Pedersen er med i ml-bevegelsen når Nina ankommer Larvik.

Joda, han var allerede med i AKP(m-l), men slik jeg leser forholdet deres, blir han sugd inn i roganisasjonen på en helt annen måte enn om hun ikke hadde vært der... Og dermed "lurer" hun han inn i AKP(m-l)..

 

2. Ninas (og etter hvert Knuts) "sjølkritikk" var ikke for partiets ledelse, men for alle som var på det aktuelle seminaret, altså det meste av Vestfoldt AKP(m-l). Det var vanlig med sjølkritikk, kadervurderinger etc, både på godt og vondt.

5713768[/snapback]

 

Jeg var muligens litt unøyaktig her. Jeg forstod jo at det var den lokale partiledelsen :)

Lenke til kommentar
Joda, han var allerede med i AKP(m-l), men slik jeg leser forholdet deres, blir han sugd inn i roganisasjonen på en helt annen måte enn om hun ikke hadde vært der... Og dermed "lurer" hun han inn i AKP(m-l)..

5713946[/snapback]

Ja, jo, tja, kanskje. Jeg er ikke helt enig, for når Nina skyver Knut Pedersn unna, så forblir han i partiet, når ho skyter seg selv så forblir han i partiet (merk at det aldri kommer til noen utmeldelse i filmen, selv om man nok kan tolke talen han holde for klassen sin som at han er utmeldt. Ei heller i boka melder Knut Pedersen seg ut). Men, det er vel forskjellige måter å tolke ting på ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...