Gå til innhold

Nyheter: Maler mobilen stille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere bruker allerede jaming-utstyr. F.eks. på Ski Kino har jeg "kun nødanrop". På denne måten er ikke utstyret ulovlig fordi det fortsatt er mulig å ringe til 112 som er grunnen til at det er ulovlig å ødelegge for mobilsignaler. Samtidig som det er lovlig er det også helt herlig å kunne se en film uten lyder fra mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Ved hjelp av nanoteknologi skal malingen blandes med ørsmå kopperpartikler, som skal ødelegge for mobilsignalene.

Nå er vel ikke dette det som man valigvis forbinder med nanoteknologi. Vanligvis er det referert til som bitte små roboter. Dette er bare ørsmå partikler.

Lenke til kommentar

pertm: Nanoteknologi er all teknologi som har å gjøre med ting som er under 100 nm (Jeg leste den defininsjonen en eller annen plass). En kamerat av meg driver med forskning på nanoteknologi i form av produksjon av metaller som har interne detaljer (kornstørrelse) som er på nanometernivå. Disse metallene skal i motsetning til andre metaller ha ekstreme mekaniske egenskaper. Det er altså ikke snakk om roboter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan denne malingen skal virke.

 

Den påstås en plass å være passiv (altså sperre alt av signaler i et gitt frekvensområde helt uten at malingen "vet" hvilket signal det er snakk om), mens en annen plass påstås den å være aktiv (kunne skille på signaler slik at f.eks nødsamtaler kommer gjennom). Den passive sperringen motsies også når det står at man skal kunne styre når malingen skal sperre for signaler og ikke.

 

En annen ting er at malingen neppe kan fungere på flater som den ikke er malt på. F.eks i et klasserom med vinduer eller en kirke med store flassflater så vil jo ikke malingen stoppe signaler som kommer inn gjennom (umalte) vinduer, eller umalte tak.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...