Gå til innhold

Førsteinntrykk fra Dungeons & Dragons Online: Stormreach (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dungeons and Dragons Online: Stormreach er nå å finne i butikkene. Og jeg synes dette er et totalt undervurdert spill. Det er så klart artigst for de som alt kjenner til Dungeons and Dragons, reglene og også de andre PC-spillene (som Neverwinter Nights, Baldurs Gate osv). Men det tar ikke så veldig lang tid å sette seg inn i spillet og reglene dersom man prøver hardt nok.

 

Her er i allefall førsteinntrykket mitt:

 

Jeg har nå spilt dette spillet 4 dager. Og jeg blir bare mer og mer sugd inn i det. Questene og dungeonene blir bare større og større og mer og mer spennende. Stemningen i spillet er bedre enn kanskje noe annet jeg har spilt. Og når man kan spille med venner og utfordre det ene dungeonet etter det andre så blir det enda gøyere. Reglene kan være litt forvirrende i begynnelsen for de som ikke er kjent med Dungeons and Dragons. Men de tar ikke lang tid å komme seg inn i.

 

Spillet har noen barnesykdommer. Men jeg håper inderlig at det blir populært nok så utviklerne får midler til å fixe småbugs og å legge til nytt innhold. De har sagt at de til slutt skal møte taket på max level 20. Så jeg håper de får anledning til det.

 

Hulene er også mye mer varierte enn i f.eks WoW. I WoW slåss man seg inn til bosse, så er man ferdige. Her må man passe seg for feller, finne hemmelige dører, finne spaker osv. Fiendene har også svakheter og styrker i spillet. Er man godt kjent med Dungeons and Dragons 3.5 så vet man også stort sett disse. Men det kan være gøy å finne ut av selv og. F.eks så nytter det ikke å stikke eller bruke sverd mot skjellett. Men en stor hammer derimot . Zombier er motsatt, de bryr seg katta om du hamrer på dem, men de liker ikke å bli rivd i filler av et sverd.

 

Klassene har også sine styrker som kan komme godt med i de forskjellige hulene. Cleric kan f.eks Turn Undead som kan fjerne alle undead på skjermen dersom du er heldig med terningen (Og de vanndøde ikke er alt for sterke i forhold til deg). Mens en annen hule kan være full av feller. Her må roguen til og disarme de han kan for å sikre gruppens overlevelse.

 

Man har også skills som man kanskje kan se på som ubrukelige og ikke vil ta "ranks" på. Som f.eks jump. "oj, det gjør at man kan hoppe høyere" men i noen dungeons kan dette faktisk være veldig godt å ha. Noen steder må man svømme under vann for å komme seg dit man skal (eller til hemmelige skatter). Jeg spilte med en dverg som hadde -29 på swim (noe som er ekstremt), og han hadde ikke sjans til å komme seg dit vi skulle. Det finnes også knapper som krever at man er smart for å skjønne, eller spaker man må være sterk for å bruke. Så en variert gruppe er lurt.

 

I spillet kan man bygge opp karakteren sin mye mer enn i de andre MMORPG'ene og. Man trenger ikke fortsette på den klassen man starter med. Vil du bli litt bedre til å slåss tar du et fighter eller barbar level. Og vil du ha magi i tillegg, ja da tar du et level som Wizard, Sorcerer, Bard eller Cleric. Her trenger ikke Figtheren være den som står forran å ta juling heller. Man kan bygge en warrior med avstandsvåpen, en med dual wield, en som er god med to-håndsvåpen eller han kan bruke skjold og tung rustning for å ta mindre skade. Det er opp til deg.

For å sammenlikne med WoW som er kongen på tronen for øyeblikket så er det spillet her mye mer variert, man kan bygge opp klassene på mange fler forskjellige måter og det har mye bedre stemning.

 

Kampsystemet virker mer interaktivt enn i andre MMORPG'er. Nå skal det sies at jeg bare har spilt WoW, men monstrene løper mer rundt og man kan velge å trykke selv for å slå. Man kan velge at karakteren skal slå når han er nært nok, men monstrene kan da fort smette unna og man bommer dermed. Det kan med andre ord være mye bedre å time selv. Selv om man visuelt sett treffer må man også ha terningen med seg, i ren D&D-stil. For å treffe må man få høyere attack enn mosteret har Armor Class eller AC. Man ruller altså en 20-sidet terning, legger til attack, og treffer dersom man kommer over monsterets AC.

 

En godt representativ anmeldelse.

http://pc.gamedaily.com/game/review/?gameid=2444

 

Jeg vil si at dette er et spill for den som ikke har lyst til å dasse rundt timesvis i store landområder hvor det ikke er noe spennende alikevel. Man kan si byen fungerer som en hub mellom quests og dungeons og man kommer kan fort skaffe seg en gruppe og komme seg til action. Selv om jeg vil anbefale å utfordre questene sammen med venner. Gjenspillsverdien er kanskje ikke den helt store. Men dungeon crawlen er helt fabelaktig den første gangen man er gjennom dem.

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar

Takk for gode førsteinntrykk, Seekzor og Steinar. Her i Levanger venter jeg fortsatt på å få fatt i dette spillet. På Norli her som vanligvis bruker å være veldig bra på å få tak i nye spill på releasedato (og ellers skaffer alt man måtte ha lyst på ;) ), fikk de ingenting hverken på fredag eller lørdag, visstnok på grunn av det artige været på østlandet... I alle fall, på fredag i skulle de fått inn seks kopier, og alle var "forhåndsbestilt" (meg inkludert), og de skulle få ti nye på mandag... Så ting tyder på at det kan komme til å ta av. Neppe i samme grad som WoW, men det trengs ikke for at det skal bli bra. ;)

 

Gleder meg i alle fall veldig til det er mulig å få kjøpt det her. Tror absolutt dette kan bli bra! Ellers overraskende lite diskusjon på forumet om dette spillet, egentlig. Venter alle sammen intenst på Oblivion, eller? :)

Lenke til kommentar

Førsteintrykket mitt og var bra da jeg prøvde betaen, men der ville jeg være ranger og meele classes her ikke mange skills etter hva jeg har fått med meg. Men bak på pakken så står det at man kan få bortimot over en million av kombinasjoner av ferdigheter. Men det jeg prøvde virker det som et 'hack n' slash' spill tvers igjennom ? Tar jeg feil her eller ?

Lenke til kommentar
Dette mener jeg så langt:

http://www.vgb.no/8004/perma/39720/

5709944[/snapback]

Interessant lesning, takker. :) En liten kommentar, dog. Etter å ha lest noen previews og reviews, så tror jeg det ikke bare er mørke huler og kloakksystemer som skal utforskes. Det snakkes også om store, åpne landskap, spesielt egnet for større teams (mener også å huske at det for noen typer oppdrag er plass til dobbelt så mange, og at det er noen av disse oppdragene som er utendørs).

 

Gleder meg til å lese omtalen da! :) Nå har jeg endelig fått tak i spillet, har spilt det første oppdraget (finne wizard stones), det hele virker veldig artig, men så har jeg spilt utallige timer Guild Wars også da, så typen spill tiltaler meg. Skal spille mer i kveld. :)

Lenke til kommentar
Ikke PVP... Massive Online Coop spill er bare kjedelig da.

Ser ikke like barnslig ut som WoW i det minste

5719642[/snapback]

 

Ja, om det tar 4 timer bare å finne seg gruppe. Og når du endelig finner deg gruppe så består halve av dritunger som bare skal være spydige.

 

Bortsett fra ste-broren min har jeg ikke spilt med noen andre under 20 i DDO. De aller fleste jeg har spilt med har vært 30-40 år gamle.

 

Og coop blir så klart mye gøyere når det ikke bare går ut på å drepre, drepe, drepe. Stå go glo på en boss i 20 min, KANSKJE få et item man trenger for så å begynne på nytt med å drepe, drepe osv..

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar

Førsteintrykket av dette spillet er veldig dårlig. Jeg prøvde det bare så vidt i beta og syntes det så bra ut.

 

Men nå som jeg fikk prøvde det noen timer i dag må jeg si at jeg er veldig skuffet. Tungvin or rotete interface plager mest. Men også det begrensede muligheten for kommunikasjon og ting man kan "gjøre" med andre personer. Det var også mindre tilerettlagt ofr RP enn wow, noe som er ganske utroligt å få til egentlig. Og noe som altså trekker ned hos meg. Jeg skal gi spillet en skikkelig skjanse til uka når jeg har tid, men jeg frykter at jeg ikke kommer til å betale noe abonment når fritiden min løper ut nei.

Lenke til kommentar

Irriterer meg at jeg ikke kan gå/rusle helt rolig i dette spillet :p Det skal jo liksom være et rollespill, ser rimelig teit ut når alle sammen jogger rundt i det lokale vertshuset. Og så fant jeg ingen måte å heale meg selv på, hverken som Paladin eller noen annen klasse. Gah!

Lenke til kommentar
Irriterer meg at jeg ikke kan gå/rusle helt rolig i dette spillet :p Det skal jo liksom være et rollespill, ser rimelig teit ut når alle sammen jogger rundt i det lokale vertshuset. Og så fant jeg ingen måte å heale meg selv på, hverken som Paladin eller noen annen klasse. Gah!

5730233[/snapback]

 

På level 1 som Cleric eller Bard kan du velge Cure Light Wounds. Paladin får spells etter hvert.

 

Rollespilling blir hva man gjør det til selv. Man trenger ikke emotes for å sette seg inn i en rolle.

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar

Jeg har allerede rukket å spille dette spillet mye mer enn jeg gadd å spille WoW, men det går jo på personlig preferanse. Og for den saks skyld, jeg synes det er mye lettere å gjøre litt RP i dette enn i WoW for den del. Som Seekzor sier, det blir litt hva man gjør det til selv. Det kan jo ha noe med at det er DnD-reglene som er nærmest det jeg selv mener er rollespill da, og at alt er veldig familiært for meg. :) Det kan også ha noe med at jeg spiller en klasse (rogue) som passer meg veldig bra og hvor jeg føler jeg virkelig er til nytte i en quest. ;)

 

Så personlig etter å ha spilt en stund, er jeg helt hekta. Og jeg driver enda og tuller rundt i havnedistriktet og forsøker å få gjort alle quests som er her. ;)

Lenke til kommentar
Har lyst til å prøve dette spillet! Bare litt kjipt at det koster en hundre-lapp pr mnd....

5731910[/snapback]

Første måned er "gratis" da, så du skulle fint rekke å gjøre deg opp en mening før du må begynne å betale. :)

5742413[/snapback]

 

Kjøpte spillet i går! :cool: Kosta bare 279,- på games199.com :w00t:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...