Gå til innhold

5 Sigma-objektiver for Four Thirds


Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder dette her med f.eks. at 30mm tilsvarer 60mm på ikke-four-thirds kameraer... Hva vil dette si ?

 

Har jeg forstått det likt at 30mm fourthirds har mer zoom-faktor enn 50mm ikke-fourthirds.. ?

 

Også lurer jeg litt på om det er negativt i noen forstand dette med four-thirds ... jeg har ikke helt forstått hva som er annerledes med bildeformatet..

Er det det samme opplegget som tv formater? 4:3 og 16:9 osv ?

Lenke til kommentar

30mm er 30mm uansett system, men sammenligner du med 24x36mm fullformat så blir det tilsvarende 60mm i utsnitt. Det er fordi sensoren er halvparten så stor som en fullformatsensor.

 

Har dette noen betydning? Ja, det har det. Både til det positive og det negative. Jeg vil absolutt påstå at fullformat er det overlegne system blant dagens vanlige slr-formater, men så koster da også det billigste fullformathuset flere tusen kroner mer enn det dyreste Fourthirds-huset. Sammenlignet med vanlige aps-c/dx-hus (Eos 450D, D300 osv.) mener jeg at det ikke er like lett å avgjøre hvilket format som trekker det lengste strået. De formatene står ikke så langt fra hverandre i størrelse, og da blir det mer smak og forskjellig vektlegging av egenskaper som avgjør hvilket som er best for den enkelte fotograf.

 

Både Bigma og Bugma finnes nå til FT. Gode nyheter. Jeg kan også se for meg en kombinasjon av E-420 og 30/1,4 for de som driver med diskrete reportasjeportretter i dårlig lys. Men det er Bigma og Bugma som er det interessante her, og sikkert det mest etterlengtede blant FT-folket. 18-50 ser jeg ikke det helt store poenget i, sett bort fra at det er noe rimeligere enn f.eks. Olympus 14-54.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg deg slik at zoom-faktoren er det samme?

 

For med mine uerfarne øyne, så tolker jeg 14-42mm som at den kan forstørrer ting med en faktor mellom 14 og 42. Og da lurer jeg på om den opplevde forstørringen med 30mm 4:3 er den samme som med Nikon 30mm .... ?? =)

 

Jeg setter pris på at du kan svare på en måte som blir svært lettfattelig for en uerfaren kar som meg, den forrige posten blei jeg dessverre ikke stort klokere på skjønner du :/ Selvom det helt sikkert var et godt svar ;)

Lenke til kommentar

Enkleste måten er kanskje å regne det om til 24x36 mm fullformat, selv om det ikke blir helt riktig perspektivmesig.

 

Fullformat: 30 mm = 30 mm

Canon crop: 30 mm = 30 mm men utsnittet vil oppleves som 48 mm

Nikon crop: 30 mm = 30 mm men utsnittet vil oppleves som 45 mm

Four thirds: 3o mm = 30 mm men utsnittet vil oppleves som 60 mm

 

Er ikke sikker på cropformatet hos Sony og Pentax, men tror det er rundt 1,5 der også.

 

Mener det er en tråd her på forumet hvor det utsnittet på 50 mm sammenlignes på Et Nikon fullformat og Nikon cropkamera.

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Jeg tror du blander uttrykkene litt her.

 

Zoom-faktor er forskjellen mellom største og minste brennvidde på et zoom-objektiv. Dvs at et 14-42mm objektiv har zoomfaktor 3 (42/14).

 

Det som det er snakk om her er brennvidde og cropfaktor. Minste brennvidde er 14mm og lengste brennvidde er 42mm. Men det som gjør det litt vanskelig er at de forskjellige systemene har forskjellig størrelse på bildebrikken. Dessuten varierer forholdet mellom bredde og høyde . Four Thirds systemet har en bildebrikke som er 4/3 tommer målt diagonalt, derav navnet på systemet. Forholdet mellom bredde og høyde er 4:3. Nikon/Canon har litt større bildebrikker og 3:2 format.

 

For å kunne sammenligne brennvidde på forskjellige format så sammenlignes det med 24X36mm format, dvs analogkamera med 135 film. Four Thirds systemet har en cropfaktor på 2. Dvs at 14mm på Four Thirds tilsvarer 28mm på 24x36mm. Nikon har cropfaktor 1,5 og Canon 1,6.

 

Mtp på hva som er negativt/positivt med Four Thirds så har det med hvilke egenskaper en ønsker av systemet. Four Thirds har valgt en litt mindre bildebrikke enn f.eks Canon/Nikon. Dvs at objektivene kan lages noe mindre med samme bildeutsnitt/lysstyrke. Ulempen er at jo større bildebrikken er desto bedre kvalitet er det mulig å få på selve brikken.

 

Når det gjelder bildeformat (forhold bredde/høyde) så vil 4:3 format kunne utnytte objektivet bedre enn 3:2 da dette er nærmere kvadratisk. Dette fordi objektivet er rundt. Men dette med bildeformat er en smakssak. Dessuten er det bare å beskjære bildet i ettertid til det formatet en ønsker.

Lenke til kommentar

Okej... jeg skjønner at jeg har rotet meg inn på litt for dypt vann, for en som ikke er superdyktig til å svømme enda...

 

Hmm... men kanskje dere kan svare på dette :

 

Jeg har prøvd Nikon D40x med 105mm objektiv... noe som ga et visst zoomforhold... Hvis jeg er ute etter det samme zoom-forholdet til min Olympus E-410... burde jeg da også gå etter 105mm eller vil 85mm gi meg ca det samme? Eller kan det være forskjell mellom 85mm'erene?

Lenke til kommentar
Okej... jeg skjønner at jeg har rotet meg inn på litt for dypt vann, for en som ikke er superdyktig til å svømme enda...

 

Hmm... men kanskje dere kan svare på dette :

 

Jeg har prøvd Nikon D40x med 105mm objektiv... noe som ga et visst zoomforhold... Hvis jeg er ute etter det samme zoom-forholdet til min Olympus E-410... burde jeg da også gå etter 105mm eller vil 85mm gi meg ca det samme? Eller kan det være forskjell mellom 85mm'erene?

Du bruker ordet zoom-forhold helt feil, det øker forvirringen din.

 

Du spør om et objektiv til Olympus, som gir deg det samme bildeutsnittet som du får med et 105mm objektiv på Nikon D40x. Nikon opererer med en crop-faktor på 1.5. Det vil si at D40x gir det samme bildeutsnittet som et tradisjonelt filmbasert kamera får med en 105*1.5 => 150mm

 

Olympus har cropfaktor 2. Så for å få samme bildeutsnitt så tar du 150/2 og får 75mm, så ja, du var på sporet.

 

Se forøvrig en utmerket guide som svarer på noe av det du lurer på, og kanskje også på noe annet som du ikke viste at du lurer på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...