Gå til innhold

Tester: Siemens SXG75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relativt fornøyd med telefonen jeg, men jeg likte ikke helt det der med at man måtte bruke WinXP for å evt installere programmer på tlf fra pc.

 

Jeg bruker kun linux som OS på min pc, men kanskje det javaprogrammet hos BenqSi......, kan kjøres under Wine?

 

Men å koble mobilen til pc via usb kabel for å overføre NMEA data til OLEX kartprogram skulle vel funke greit lell sikkert?........

Lenke til kommentar

Hadde egentlig trudd den skulle få en 5er men. Synes kamerabildene her var en del dårligere enn det jeg har sett i andre tester av den, kanskje annen FW og evt fiksing på bildene i psp eller aps kan være grunnen. Litt synd at den er treg, men kjenner jeg siemens rett blir den sikkert endel raskere etter noen FW-oppdateringer :)

 

Denne stusser jeg litt på "Siemens SXG75 har litt trege menyer, men disse er til gjengjeld tildels brukervennlige og responsive." Ordet responsiv forbinder ihvertfall jeg med hvor rask den er, at den gjør en oppgave når du trykker på knappen etc, hvordan menyene da kan være litt trege, men samtidig responsive på samme tid er for emg litt uforståelig.

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Stusset på det med mp3spilleren. Den ser stygg ut og mangler shufflefunksjon.

 

Syns 3 i design og byggekvalitet er litt drøyt. Dere sier jo ikke noe annet negativt enn at den er stor og det er jo de andre 3g telefonene også. Byggekvaliteten er på topp.

 

Dere burde tatt med at den har knøttlite vindu i videotelefoni og tv.

Bluetooth remote control programmet som følger med kan bare styre musa på pcen.

 

Jeg lurer også på hvilke bukser dere går med siden dere sier at det ikke går an å ha den i lomma. Jeg har ikke merka noe ubehag med å ha telefonen i lomma i forhold til Siemens m65 som jeg har hatt tidligere.

 

Ellers ble jeg positivt overraska over at dere gav den så god karakter til tross for den dårlige firmwaren. :)

Lenke til kommentar

Opplever ikke telefonen som spesielt treg da, annet enn da jeg hadde fylt opp minnet med en masse foto og annet "skrap", da ble den innmari treg, og reboota faktisk. Men etter at jeg sletta en del forhåndsinnlagt "søppel" og flytta over en del foto til en 32MB minnebrikke som fulgte med en nå "drukna" Siemens M75, ble den relativt kjapp igjen

 

Bilder tatt utendørs synes jeg er fine og skarpe, de som tas innendørs kan bli dårlige, avhengig av lysforholdene. Men det meste av kameraer sliter vel sikkert uten blitz i dårlige lysforhold? Jeg er ikke noen ekspert på dette området så.....

 

Venter på en Blitz-sak som kan monteres på telefonen, kan bli interessant å se hvordan kvaliteten på bildene som tas innendørs under litt dårlige lysforhold blir.

Endret av helltcatx
Lenke til kommentar
vi husker fra gigantfloppen SX1, der Siemens valgte en helt ubrukelig tasteløsning.

Det var vel å ta litt hard i, eller?

5648380[/snapback]

 

Ikke etter vår mening. (Vår test av SX1 fra 2004) :)

5648408[/snapback]

Ordet "flopp" brukes vel om noe man trodde skulle bli en salgssuksess, men som solgte dårlig. Og det er vel ikke noe man kan vurdere i en test som er lagd tidlig i en telefons levetid. Det er jo først etter en stund at man kan se om det er en flopp eller ikke...

 

Syns 3 i design og byggekvalitet er litt drøyt. Dere sier jo ikke noe annet negativt enn at den er stor og det er jo de andre 3g telefonene også.  Byggekvaliteten er på topp.

5648871[/snapback]

Jepp, så er vi igang med terningkastkritikk igjen. ;) Og jeg er igrunn nesten enig med deg, Yngvejos. Jeg mener 3 kan være et passende terningkast (ja, for meg trekker størrelsen så mye ned); det er teksten som ikke er passe. Dere skriver jo liksom "Telefonen er stor, men helt gjennomsnitlig for en 3G-telefon" og så kommer skryt av glimrende byggekvalitet og gode taster. En slik ordlegging klinger som en 5'er i mine ører. Det er samme som i testen av N90 (vi er flere som husker den, tenker jeg ;) ). Teksten dere skriver stemmer ikke overens med terningkastet, syns vi lesere (og det er vel det som teller - eller skriver dere testene for deres egen skyld?).

 

Og så vil jeg bare kommentere terningkastet på Trådløs teknologi. Da jeg så 6'ern, var det første jeg tenkte: "Jammen har den WiFi, da? Nei den har vel ikke det, men greit med alt det andre da (EDGE inkludert)." Ingen big deal, men jeg vil bare at dere skal vite hva vi tenker når dere skriver terningkast 6. GPS trekker jo opp, men telefonen er ingen komplett trådløs mester uten WiFi eller EDGE. GPS kan dekke opp for den ene av dem, men ikke begge. Jeg hadde gitt en 5'er der. Og bare et lite spørsmål til ettertanke, hva hadde dere gitt den på Trådløs teknologi hvis den ikke hadde hatt GPS? ;)

Lenke til kommentar

"Et siste minus som bør nevnes er lukkertiden. Vi har sjelden opplevd en tregere lukkertid enn den til SXG75."

 

Tror lukkertid bør erstattes med "utløser forsinkelse" eller noe lignende. Lukkertiden sier bare noe om hvor lenge sensoren utsettes for/registrerer lys.

 

Ellers en fin test :thumbup:

Lenke til kommentar
Og bare et lite spørsmål til ettertanke, hva hadde dere gitt den på Trådløs teknologi hvis den ikke hadde hatt GPS? ;)

5651569[/snapback]

 

Jeg kan være enig i at mangel på EDGE og WiFi burde trekke telefonen ned til en femmer. Men som nevnt tidligere tror jeg så setter ikke vi terningkast på gefülen. I stedet skriver vi en poengsum som gjenspeiler hva telefonen faktisk har og ikke har, og telefonen får da karakter utifra det. Det som også er viktig å huske på er at pris spiller inn.

 

SXG75 har like mange teknologier som SE W900i + GPS og får dermed lik poengsum pluss ekstra for GPS. Men siden SXG75 er nesten 1500 kroner billigere enn W900i, så blir det et stort sprik og SXG75 kommer ut som en sekser.

Lenke til kommentar
Jeg kan være enig i at mangel på EDGE og WiFi burde trekke telefonen ned til en femmer. Men som nevnt tidligere tror jeg så setter ikke vi terningkast på gefülen. I stedet skriver vi en poengsum som gjenspeiler hva telefonen faktisk har og ikke har, og telefonen får da karakter utifra det.

5652234[/snapback]

Ja, jeg har lurt litt på det der. For meg er det uklart hva som er magefølelse og ikke (ikke fullt så uklart nå... ;) ). Sluttkarakter, er det også etter et poengsystem? Og poeng for enkeltegenskaper, er det faste poeng, eller poeng etter gjennomføringen? For for meg er GPS'en på SXG75 helt uaktuell, siden du må betale for bruk. Burde den da ikke få noe mindre enn full uttelling for GPS-egenskapen? (Fra mitt subjektive ståsted...)

 

SXG75 har like mange teknologier som SE W900i + GPS og får dermed lik poengsum pluss ekstra for GPS. Men siden SXG75 er nesten 1500 kroner billigere enn W900i, så blir det et stort sprik og SXG75 kommer ut som en sekser.

5652234[/snapback]

Jeg syns forøvrig både W900i og SXG75 kunne fått en prikk mindre på Trådløs teknologi.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
"Et siste minus som bør nevnes er lukkertiden. Vi har sjelden opplevd en tregere lukkertid enn den til SXG75."

 

Tror lukkertid bør erstattes med "utløser forsinkelse" eller noe lignende. Lukkertiden sier bare noe om hvor lenge sensoren utsettes for/registrerer lys.

 

Ellers en fin test  :thumbup:

5651807[/snapback]

 

Ja, tenkte på det selv, selve lukkertiden er vel neppe 5 sekund.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...