Gå til innhold

Yahoo sensurerer Allah


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, godt hjulpet av ekstremistiske krigshissere som sprer falsk informasjon om hva som faktisk ble trykket og hvor ofte, så er det ikke merkelig at de reagerer. Når man ser bildene enkelte imamer brukte som eksempler på hva danske aviser trykket av islamhets (bl.a. bilder fra grisefester o.l.) så kan man godt forstå at de reagerer. Spesiellt sett i sammenheng med hvor mye mer troende den gjennomsnittlige muslim er i forhold til den gjennomsnittlige "kristne" i Norge...(og da tenker jeg på gjennomsnittet av alle som står i statskirka..)

 

Poenget er at Yahoo fint kan vinkle det som at de vil beskytte islam fra folk som vil "vanhellige" guds navn i sine e-postadresser ved å "utgi seg som Allah eller hans sendebud" via e-post. (waay outthere, ja, men fremdeles...det ER ett poeng...)

 

Osama eller bin-laden derimot ser jeg ingen grunn til å sensurere..ei heller ikke satan eller jesus, ettersom de fleste i den vestlige verden ikke har samme forhold til kristendommen som muslimer har til Islam.

Lenke til kommentar
kommer a på hvordan du tolker det da... de tolka en tegning som uthenging av islam?? i was like wtf?  :hrm:

5640649[/snapback]

 

 

Tja, hvor mange reagerte egentlig? Man regner med at rundt 40 000 Muslimer rundt om i verden reagerte med demonstrasjoner, det bor 1,6 milliarder muslimer i verden. Altså 40 000 av 1,6 milliarder.

Ble veldig OT detta da.

Lenke til kommentar
Tja, godt hjulpet av ekstremistiske krigshissere som sprer falsk informasjon om hva som faktisk ble trykket og hvor ofte, så er det ikke merkelig at de reagerer. Når man ser bildene enkelte imamer brukte som eksempler på hva danske aviser trykket av islamhets (bl.a. bilder fra grisefester o.l.) så kan man godt forstå at de reagerer. Spesiellt sett i sammenheng med hvor mye mer troende den gjennomsnittlige muslim er i forhold til den gjennomsnittlige "kristne" i Norge...(og da tenker jeg på gjennomsnittet av alle som står i statskirka..)

 

Poenget er at Yahoo fint kan vinkle det som at de vil beskytte islam fra folk som vil "vanhellige" guds navn i sine e-postadresser ved å "utgi seg som Allah eller hans sendebud" via e-post. (waay outthere, ja, men fremdeles...det ER ett poeng...)

 

Osama eller bin-laden derimot ser jeg ingen grunn til å sensurere..ei heller ikke satan eller jesus, ettersom de fleste i den vestlige verden ikke har samme forhold til kristendommen som muslimer har til Islam.

5640793[/snapback]

 

Reglene bør vel være "like for alle", synes personlig det er et rimlig dustete triks av yahoo, men teit sensurering er jo forsåvidt ikke noe nytt av disse selskapene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som en måte å begrense ytringsfriheten vår på. Og ytringsfriheten er noe jeg synes vi bør prioritere høyt. Å innføre en slik begrensing signaliserer at vi bøyer oss for de ekstreme muslimenes krav om sensur. Hvis Yahoo! skal ha noen form for sensur så synes jeg de kun bør ha sensur i de landene der sensur er godtatt. F.eks at folk i midtøsten ikke kan ha epostadresser som inneholder allah eller noe sånt, mens vi utenfor sensur-landene følger våre lover og regler og dermed ikke har noen sensur.

Lenke til kommentar
Jeg ser på dette som en måte å begrense ytringsfriheten vår på. Og ytringsfriheten er noe jeg synes vi bør prioritere høyt. Å innføre en slik begrensing signaliserer at vi bøyer oss for de ekstreme muslimenes krav om sensur. Hvis Yahoo! skal ha noen form for sensur så synes jeg de kun bør ha sensur i de landene der sensur er godtatt. F.eks at folk i midtøsten ikke kan ha epostadresser som inneholder allah eller noe sånt, mens vi utenfor sensur-landene følger våre lover og regler og dermed ikke har noen sensur.

5642101[/snapback]

 

 

second that

Lenke til kommentar

Hva er dette for noe piss?

Sensurere navn? Vi har allerede bøyet oss i støvet for religiøse fanatikere, før ble muhammed referert til muhammed. Nå skriver de fleste prof. muhammed (uheldig for de som har en ph.d fra vesten, og viser visttkortet sitt i midtøsten som i tillegg faktisk heter muhammed - blir sikkert steinet...)

 

Norge som faktisk er et kristen land, skriver ikke "guds sønn jesus", når de skriver "jesus", selv om jeg ikke forveksler det med naboen min som har røtter fra mexico og er navnebror (selv om jeg er sikker på at han ganske sikkert også ble født i en stall).

 

Det er ikke sinnsykt lang tid siden europas regjeringer ikke var nikkedukker for det katolske styre i Roma (i evolusjonenens navn er det ikke såå lenge siden), så hvorfor skal vi inkludere en streng av islam inn i våres dukketeater nå som våres holdninger begynner å bli mer basert på fundsatsene på humanetikk?

 

Uten at jeg er noen stor tenker - eller har mer en gjennomsnittet og tenke med, undrer det meg at "allah" som betyr gud(?) eller "halla" baklengs (hallo på østlansk) - ikke sensureres på alle språk - derav gud, god, jehova og alt andre lignende ting.

 

Og til siste ettertanke, hvis noen tegner et bilde av muhammed, jesus, buddha og jehova som står i en sirkel så godt som 4 mann kan gjøre - og tar hverandre i 2eren (syns jeg er unaturlig generøs med tanke på redskapet de fleste dødelige har fått til å reprodusere rasen med) - hvem blir så mest fornærmet? Jeg ville tro det var en afrikaner - for hans rase ikke var representært på tegningen med gudestatus... (selv om det er mest trolig at jesus lignet mulla krekar fremfor chuck norris som enkelte amerikanske gudebilleder ser ut til å gjøre - men det er jo vanskeligere å gudedyrke en halvfet semi-terrorist...)

 

Mine 2 øre, x antal setninger & misbruk av ytringsfriheten. puh ha.

Lenke til kommentar
kommer a på hvordan du tolker det da... de tolka en tegning som uthenging av islam?? i was like wtf?  :hrm:

5640649[/snapback]

Rart at det ikke står noe om Mohammed...

 

OT!

Menmen, når det gjelder bildene (så det på en nyhetskanal på TV) må jeg si at det har lite med ytringsfrihet å gjøre.

 

Et bilde av en person som representerer en religion med en bome på hode. Det er vel ikke akkurat å ytre en mening, men kan føre til frykt for andre kulturer. Hva hadde vi følt om de hadde printet flagget vært med masse nazi-tegn i aviser der borte og kalt det for ytringsfrihet?

 

Handlingene til ekstremistene er på ingen måte akseptable, men å demonstrere er en rett de har til å ytre sin mening. Hadde alle muslimer oppført seg slik de gjorde i Norge da de demonstrerte hadde nok flere vist respekt til det som blie sagt.

 

Mange muslimer har selv sagt at bilder av Mohammed har de sett masse av tidligere, det har vært land som har brent Koranen, osv, osv. Jeg stiller meg litt kritisk til at det er så mange som har benyttet seg av disse ekstreme demonstrasjonene først nå.

 

Synd at et fåtall muslimer skal ødelegge for så mange andre...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Jeg trur at grunnen til at Allah ble sensurert er at USA ikke vil ha for mange "informasjons-snutter" som inneholder Allah, Osama og binladen. For da er det lettere å spore opp personer som bruker dem, og undersøke om de er en trussel. Så pass dere, dere kan havne på Guantanamobasen hvis dere nevner Allah eller har det i e-mail adressen! hahaha :tease:

 

Som muslim synes jeg at hvis de skal sensurere Allah så skal de sensurere Gud, for det er det samme! Gud = Allah på arabisk.

 

Men jeg må innrømme at å sette Allah i samme bås som Osama binladen er litt nedverdigene.. (Yahoo er ikke til å sammenlikne i dette tifellet.) For dere som ikke skjønner det, så bare tenk dere at navnet til mora di, ditt eller noen du har tru på står med Bin laden. ;)

 

Sensurering av Allah burde føre til sensurering av Gud!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...