Gå til innhold

Dell på krigsstien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at Paul Dell har fått Dell på nakken skal være at Dell mener at Paul Dell snylter på Dell-navnet og bedriver sin bedrift i strid mot god forretningsskikk.

 

Jøss, når fikk en ikke lov til å bruke sitt eget navn på nettet ?

 

Når fyren heter Dell til etternavn, synes jeg det er temmelig lavmål å stevne fyren for mongfoldige tusen!

Lenke til kommentar
dette er bare teit... bare et amerikansk firma kan finne på noe så idiotisk som å saksøke en person bare fordi ha nar samme etternavn som firmanavnet..

(lurer på når mac donalds skal saksøke jarl mc.donald av mc.donald..)

5640443[/snapback]

 

De har allerede forsøkt noe slikt. For noen år tilbake, sendte Mcdonalds sine advokater et brev med beskjed om å skifte navn - til et hotel e.l. i Skottland, som het Mcdonald, og som hadde vært i drift et par hundre år.

 

Edit: Mener å huske at burgerkjeden IKKE fikk gjennomslag for kravet sitt.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
dette er bare teit... bare et amerikansk firma kan finne på noe så idiotisk som å saksøke en person bare fordi ha nar samme etternavn som firmanavnet..

(lurer på når mac donalds skal saksøke jarl mc.donald av mc.donald..)

5640443[/snapback]

 

De har allerede forsøkt noe slikt. For noen år tilbake, sendte Mcdonalds sine advokater et brev med beskjed om å skifte navn - til et hotel e.l. i Skottland, som het Mcdonald, og som hadde vært i drift et par hundre år.

5640515[/snapback]

Da husker du ikke McDonalds-butikken i Risør, som var en fiskebutikk/fiske-fastfood, eieren het McDonalds og slapp derfor unna med det.

 

Same kommer til å skje her.

Lenke til kommentar
Dette betyr jo masse publisitet for begge parter. Siden til Paul har jo fint lite til felles med sidene og profileringen til pc-giganten, så det må være noe annet som ligger bak enn at mannen bruker sitt etternavn i markedsføringen. Om ikke er jo dette ganske så tynt.

5640557[/snapback]

 

Særs negativ publisitet for Dell da isåtilfelle. Nok ett eksempel på at store selskap trokker på "the little guy"...

 

positivt for den andre parten da...

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er flere sider ved denne saken, men i utgangspunktet virker det rart at Dell skal kunne nekte noen å bruke etternavnet sitt.. F.eks vet vi jo ikke nøyaktig hva han er saksøkt for og hvorfor Dell har reagert, bla kan det jo være en Paul Olsen som fant ut at det var smart å bytte etternavn..

Lenke til kommentar

Huff, det er helt vanvittig at selskaper kan saksøke personer som tilfeldigvis har samme etternavn som de har valgt å bruke i sitt merkenavn. Tror jammen jeg må merkevarebeskytte mitt etternavn snart så ingen andre kan bruke det, og så jeg ikke blir saksøkt for å hete det jeg gjør. :p

 

M$ prøvde noe lignende på 90-tallet en gang. Da fant de plutselig ut at det eksisterte et svensk selskap som hette Excel. Så vidt jeg husker endte saken med at M$ tapte siden det svenske selskapet hadde hatt navnet siden 10 år før M$ lanserte det samme navnet. Det svenske selskapet valgte etter rettssaken å selge navnet sitt for en klekkelig sum.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På den annen side er historien full av domene-snappere som har registrert navn de ikke hadde noen tilknytning til, bare for å kunne selge dem for gode penger til Microsoft og lignende. (Aka. Cybersquatting) Spesielt i World Wide Webs barndom var det et utstrakt "først til mølla" prinsipp. Så en svensk guttunge kunne registrere www.volvo.se (tenkt eksempel) og det var ingen presedens for at det var noe galt i det.

 

Idag er det ikke så lett, og du må vise at du har rimelig grunn til å velge navnet. (I Norge er det enda vanskeligere.)

 

Grenseoppgangen er vanskelig.

 

Det er vel rimelig å tenke seg at den godeste Paul Dell ikke var fremmed for at han var heldig med etternavnet sitt. For eksempel kunne fyren allerede fra starten vist at han ville skille seg fra Dell Computers ved å kalle siden Paul Dell Websites, og/eller legge på en disclaimer som sier "This website is in no way associated with the computer manufacturer Dell computers", og lagt en goodwill-link til Dell for å sende eventuelle besøkere på rett spor. (Det ville jeg gjort i samme situasjon.)

 

På den annen side kunne man da argumentere for at Dell ikke burde ha enerett på et alment etternavn, og at de derfor burde kalt seg "Michael Dell Computers". (Hva da om det fantes en annen Michael Dell?) Men Dell som firmanavn har en historie som starter før world wide web, og kan nok sies å ha hevd på navnet.

 

Men i bunn og grunn er vel dette høyst unødvendig muskelbruk fra corporate lawyers, som truer med å gjøre fyren bankerott hvis han ikke er snill. IMHO skulle det være tilstrekkelig - om Dell i det hele tatt har et rimelig krav på navnet - og gå til sak for å få rettighetene til det, uten å kreve erstatning. Det er vel rimelig vanskelig å se at de har lidd noe tap på dette.

 

Hvis denne saken viser seg å være riktig, skal jeg donere noen kroner til fyren så han har råd til advokat. Men jeg venter på å se mere fakta om saken. Ifølge støttebloggene skal han legge ut en kopi stevnelsen "så snart han vet at det er lovlig i Frankrike", og svare på mail, "Men for øyeblikket har han problemet med internettoppkoblingen". Jeg vil nødig donere penger til noe som viser seg å være en alminnelig scam...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Godt at rettssystemet blir brukt til noe fornuftig i allefall.

5641172[/snapback]

:) Ja, det er tragisk å se alt som ender opp i rettsvesenet og bare blir gående.. Ikke minst at mer eller mindre lugubre advokater nærmest kan skrive hva pokker de vil på regninger til klienter staten betaler for. Skal ikke nevne spesifikke saker, men har f.eks en mistanke om at en viss mulla lar oss sitte igjen med en gigantregning(som sef vi skattebetalere må betale)... og utenom ikke er takknemlig for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...