Gå til innhold

Tuniq Tower 120


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke disse testresultatene sier stort. Hvor bra yter f.eks. denne kjøleren mot Scythe Ninja, dersom begge har samme luftstrøm? Det er jo ikke noe problem å oppnå et langt bedre resultat med Scythe Ninja enn det denne kjøleren presterer, dersom man har en kjapp nok vifte på Ninjaen. ;)

 

Men de fleste er vel opptatt av kjøleeffekt ved et gitt støynivå vil jeg tro, dvs ved en gitt luftgjennomstrømning i praksis. En måte å teste dette på kan være å benytte samme vifte ved samme turtall på alle kjølerne som testes eller noe i den duren, for enkelhets skyld.

 

I det hele tatt synes jeg testresultatene (den grafiske fremstillingen) er noe kryptiske, siden man ikke vet stort om hvordan de andre kjølerne har blitt testet med tanke på viftehastighet og slikt, og dermed blir det vanskelig/umulig å sammenligne. Dette burde blitt kommentert bedre, spesielt med tanke på kjølere det er naturlig å sammenligne mot, som f.eks. Scythe Ninja.

 

Siden dere nå har kåret denne kjøleren til å være den beste kjøleren dere har hatt på testbenken til dags dato, håper jeg for guds skyld dere har benyttet samme viftehastighet på denne som på f.eks. Scythe Ninja (eller samme forutsetninger, for å si det sånn) under testing. Hvis ikke er resultatene rett og slett meningsløse, siden de ikke er sammenlignbare.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke disse testresultatene sier stort. Hvor bra yter f.eks. denne kjøleren mot Scythe Ninja, dersom begge har samme luftstrøm? Det er jo ikke noe problem å oppnå et langt bedre resultat med Scythe Ninja enn det denne kjøleren presterer, dersom man har en kjapp nok vifte på Ninjaen.

 

Noe av poenget med å teste et produkt er jo å teste det originale produktet, og ikke et produkt du har modifisert.

Men jeg synes det høres ut som en god idé å skaffe seg en kvalitetsvifte som hw.no kan bruke på kjølerne de tester i tillegg til originalvifta. Det blir jo mer arbeid, men testene vil jo bli mye bedre.

I tillegg hadde det vært fint med to temperaturmålinger; en med vifte på fullt og en med vifte på minimum.

Lenke til kommentar

Nå må det sies at Scythe Ninja ikke har noen standardvifte når man kjøper den, så der må man sette på en vifte av eget valg dersom man vil ha vifte i det hele tatt. Da blir det litt rart dersom de under testingen har valgt en saktegående vifte til Scythe Ninja mens den kjøleren de tester her for alt jeg vet kjører på full guffe med en raskere vifte.

 

Helt konkret mistenker jeg at testresultatet de har på Scythe Ninja er basert på en 12cm-vifte som gikk på 7V, og som var forholdsvis stille-/saktegående. Grunnen til denne antakelsen er følgende setning i en tidligere test av Scythe Ninja kombinert med at testresultatene for Ninjaen stemmer overens:

Viftevalget vårt er en NorthQ 120 mm vifte ved 7V. Ved denne spenningen ligger nemlig støynivået i det nedre sjiktet, uten at det innvirker nevneverdig på ytelsen.

Hva slags hastighet de hadde på den medfølgende viften når de testet Tuniq Tower 120 aner jeg ikke, så vidt jeg kan se står ikke dette nevnt i testen. Men dersom den gikk på full guffe, er det ikke så rart at denne kjøleren yter bedre enn den saktegående viften de har valgt å bruke på Scythe Ninja under testingen av den, og jeg vil jo anta at den medfølgende viften til Tuniq Tower kan gå rimelig kjapt på full guffe, siden støyen da beskrives som "en middels sydhavsstorm". :p

 

Edit: Dersom de brukte denne NorthQ-viften vil jeg si det er en viss forskjell (dersom mine tidligere antakelser er riktige). Denne har en makshastighet på 1000rpm, og da på 12V (de testet med 7V), mens den medfølgende viften til Tuniq-kjøleren kan rotere med hele 2000rpm på full guffe i følge testen.

 

Edit2: Endret linken til en annen NorthQ-vifte, denne ser ut til å stemme bedre med bildene i testen.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Har sett at de i utlandet ofte tar 2 eller flere kjølere og tester de opp mot hverandre for å få litt mer innhold i artikkelen. Og som nevnt over hadde det vært fint med en liten dB måler. Ville gitt en ny mening til støynivået. (selv om slike målinger også ikke er helt gode.) Men ta med et opptak av vifta på full guffe, og vifta på lavest innstilling. I tillegg hadde det vært fint å se graf for temperaturer på lavest innstilling på vifta.

 

Frostytech.com har et skikkelig fokus på testing av kjølere. kanskje få litt tips og inspirasjon derifra?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at konklusjonen i denne testen bør endres en del, da det er mye som tyder på at f.eks. Scythe Ninja faktisk er en mer effektiv kjøler enn Tuniq Tower 120, både for hardcore overklokkere og folk som vil ha en stillegående PC.

 

Alt avhenger av hvilken vifte man velger til Scythe Ninja, det skulle vært meget interessant å se hvordan den ville fungert sammen med viften som satt på Tuniq Tower 120 f.eks.

 

edit: skriveleif

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Jeg mistenker at konklusjonen i denne testen bør endres en del, da det er mye som tyder på at f.eks. Scythe Ninja faktisk er en mer effektiv kjøler enn Tuniq Tower 120, både for hardcore overklokkere og folk som vil ha en stillegående PC.

 

Alt avhenger av hvilken vifte man velger til Scythe Ninja, det skulle vært meget interessant å se hvordan den ville fungert sammen med viften som satt på Tuniq Tower 120 f.eks.

 

edit: skriveleif

5640031[/snapback]

 

helt enig

 

Jeg har Scythe Ninja til min HTPC (P4 3Ghz, socket 775),

 

jeg bruker en veldig stillegående 12cm vifte som var montert i PSU'en min (Norteq 400W PSU, 11 - 17db)

Demonterte PSU'en, og satte vifta i mellom ninja'en og PSU

 

ved idle speed, er CPU av og til oppe i 35 grader...

 

helt rått

 

 

 

Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Nei, sammenligningsgrunnlaget er for dårlig her(som andre har påpekt). Jeg er en lykkelig eier av scythe ninja med en "lydløs" papst vifte. Men etter alt jeg vet så kan dere ha oppgitt temperaturer uten vifte på scythe ninja, noe som blir litt urettferdig med tanke på at tuniq bråker hele 34db på fullt kjør.

Lenke til kommentar
Men etter alt jeg vet så kan dere ha oppgitt temperaturer uten vifte på scythe ninja, noe som blir litt urettferdig med tanke på at tuniq bråker hele 34db på fullt kjør.

5665059[/snapback]

Jeg tror Scythe Ninja hadde en 12cm vifte som roterte med rundt 500-600 rpm, mens Tuniq hadde en 12cm vifte som roterte med 2000 rpm. Det er jo i såfall et rimelig skeivt sammenligning de gjorde under testingen, og sammenligningen blir dermed meget misvisende hvis dette er tilfellet. :no:

 

Får håpe artikkelforfatter oppklarer dette i forumet/artikkelen etterhvert, da det hadde vært fint å få klarhet i dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er en test av alle de store kjølrene man får nå,og alle sammen er prøvd ut med forskjellige vifter,så her har dere testen dere ser etter :)

Her ser dere og at Ninja'en ikke kan måle seg med Tuniq eller Big Typhoon.

 

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=103462

 

Har bestillt meg en Tuniq Tower 120,da denne virker å være meget bra,stod mellom den og Thermaltake Big Typhoon,men Typhoon'en har så idiotisk feste metode,så ble Tuniq'en.

Endret av miracl
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...