Gå til innhold

Kulturo: Serenity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan man gi Serenity 3/10 i karakter?

 

Personen som har anmeldt filmen kan umulig ha fått med seg at den er avslutninga av tvserien Firefly som er på 15 episoder. Anmelderen kan heller ikke ha fått med seg at konseptet er SciFI western. Det er tross alt derfor de går kledd som de gjør.

 

Når man har sett tvserien så blir man godt kjent med karakterene og deres lille smugleroperasjon. Først da vet man hva filmen handler om og kan nyte den fullt ut. Man kan heller ikke forvente noe ala Aliens eller Star Wars da dette er et helt unikt konsept.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Valentino, problemet er jo at man forskjellige utgangspunkt når man ser filmer som bygger på tidligere verk, enten i form av serier, prequels eller bøker.

 

Et eksempel på dette er jo f.eks filmene om Harry Potter og Ringenes Herre. En som aldri har lest bøkene vil ha et helt annet syn på filmene enn en som er blodfan og liker å kle seg ut som Voldemort i helgene.

 

Jeg mener at Serenity er en film som appellerer først og fremst til fans av Firefly og at den høye imdb-scoren reflekterer denne massens mening fremfor den jevne kinogjengers.

 

Poenget ditt er alikevel godt og jeg sier meg (ganske så) enig på de aller fleste punkter. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at filmen kommer med en: "anbefalt fohåndsfilm"- merkelapp. Noe som absolutt burde vært et must ang. denne filmen. - og det at filmen er basert på serien Firefly, som var så dårlig at den ble kansellert etter 11 episoder(av totalt 14) sier vel nok til at dette måtte bli en fiasko?

 

At jeg var våken, det kan du banne på. Men at jeg har gitt denne filmen 3/10 tyder gjerne på at jeg var den eneste som var våken under denne pressevisningen. Flere anmeldere stoppet meg i døren ut fra visningen for å be meg fortelle hva egentlig denne filmen handlet om, da de hadde duppet av etter bare få minutter.

 

For å være ærlig burde en genre som Sci- fi western aldri blitt laget. At noen er interessert i å se en mutasjon av Bonansa og E.T sier vel litt mer enn de enn om det gjør om meg, som foretrekker filmer av en viss kvalitet.

Endret av hsaether
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at filmen kommer med en: "anbefalt fohåndsfilm"- merkelapp. Noe som absolutt burde vært et must ang. denne filmen. - og det at filmen er basert på serien Firefly, som var så dårlig at den ble kansellert etter 11 episoder(av totalt 14) sier vel nok til at dette måtte bli en fiasko?

 

At jeg var våken, det kan du banne på. Men at jeg har gitt denne filmen 3/10 tyder gjerne på at jeg var den eneste som var våken under denne pressevisningen. Flere anmeldere stoppet meg i døren ut fra visningen for å be meg fortelle hva egentlig denne filmen handlet om, da de hadde duppet av etter bare få minutter.

 

For å være ærlig burde en genre som Sci- fi western aldri blitt laget. At noen er interessert i å se en mutasjon av Bonansa og E.T sier vel litt mer enn de enn om det gjør om meg, som foretrekker filmer av en viss kvalitet.

5632236[/snapback]

 

 

Om det bare ble laget 11 av 14 planlagte episoder... hvorfor har jeg sett 15 da?

 

Hvorfor vil du fornærme oss som faktisk liker denne filmen med å si at "sier vel litt mer enn de enn om det gjør om meg"? Jeg får inntrykk av at du ser på deg selv som bedre enn andre, og den instillingen synes jeg ikke du burde ha da jeg mener en anmelder bør klare å være objektiv.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

jeg har forstått det slik at det var fjorten epidosder som FOX hadde planer om å sende, med kansellert menes da at serien ble tatt bort etter 11, av fjorten episoder, altså, at de sendte 11 episoder før de kansellerte sendingen, og lot de tre siste ikke gå på FOX.

 

Kanskje du har sett DVD- boksen med de 14 episodene:

 

1. Serenity - (to timers pilotfilm) Serenity og mannskapet blir jaget av Alliansen etter en ulovlig opphuggingsoperasjon.

2. The Train Job - Mannskapet blir kontaktet av en fryktingytende og mektig bandeleder som ønsker at de skal utføre et togran.

3. Bushwhacked - En redningsoperasjon blir dødelig etter at mannskapet finner stedet herjet av kannibalistiske Reavere og et allianseskip som kan vise seg å være svært skadelig.

4. Shindig - Problemer er i vente for Mal etter at han kommer i konflikt med en av Inaras mindre noble klienter. For å komplisere situasjonen ytterligere er det en krigsherre med et godt øye til Serinity.

5. Safe - Etter at mannskapet kommer i kamp med kveghandlere trenger Books hjelp fra Simon. Problemet er at doktoren og hans søster er utenfor rekkevidde etter å ha blitt bortført av noen «hillbillies».

6. Our Mrs. Reynolds - Oppdagelsen av en blindpassasjer leder til en enda større overraskelse da det viser seg at hun er Mels betaling for en utført jobb. I mellomtiden har Alliansen blikket på Serinity, i det minste noen ombord henne.

7. Jaynestown - Jayne er en folkehelt uten at han vet det.

8. Out of Gas - Mangel på reservedeler får nær fatale følger.

9. Ariel - Mannskapet hjelper Simon med å snike seg inn på et sykehus for å skaffe informasjon om de eksperimentene som har blitt utført på hans søster River. Mens han finner grunnen til hennes psykose forråder en av mannskapet henne og hun havner i hendene på Alliansen igjen.

10. War Stories - Mannskapet nyter suksessens frukter, men kommer snart på andre tanker da de møter en lite hyggelig kar med egen romstasjon.

11. Trash - Mal treffer sin «kone» blindpassasjeren, som viser seg å være gift igjen og hun tilbyr Mel å bli med på et kupp hos en av sine mange menn.

12. The Message - En av Mal og Zoe sine kollegaer fra Uavhengighetskrigen dukker opp under dramatiske omstendigheter. Med en allianseoffiser i hælene på jakt etter smuglergods av en uvant natur.

13. Heart of Gold - En av Inaras kollegaer trenger hjelp, Mel og mannskapet gir en hjelpende hånd.

14.Objects in Space - En menneskejeger sniker seg inn i Serinity for å hente River, men rollene byttes om.

 

Her finner en også en omtale av selve DVD`en, og hva jeg kan se så står det altså 14 episoder her også...? du kan sjekke selv her:

 

http://www.cdon.com/main.phtml?nav=4182&na...6c63a8d2d758e17

 

Og forresten, objektiv? hva er objektivt? du mener kanskje at objektivt er sannhet? eller at det du ser på tv er objektivt? at nyhetene er sanne? eller objektive?

 

Vi lever i 2006, multimediesamfunnet, informasjonssamfunnet, er det ikke naivt å tro på objektivitet?

Endret av hsaether
Lenke til kommentar
Og forresten, objektiv? hva er objektivt? du mener kanskje at objektivt er sannhet? eller at det du ser på tv er objektivt? at nyhetene er sanne? eller objektive?

5632770[/snapback]

 

Når jeg ønsker at du skal være objektiv så mener jeg at du må kunne se ting fra forskjellige synspunkt. At dette ikke var en jentefilm, og tydligvis ikke din sjanger, så betyr ikke det at "det sier mer om alle som likte det enn det sier om deg".

 

edit:

ifølge IMDB er det 15 episoder.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at filmen kommer med en: "anbefalt fohåndsfilm"- merkelapp. Noe som absolutt burde vært et must ang. denne filmen.

Jeg kan ikke se at det skulle være nødvendig. Til og med for seere av Firefly er noe anderledes i filmen da tilpassninger er gjort for publikum som ikke har sett TV-serien. Får de noen lang presentasjon til endringene , nei? Men tar filmen seg god tid til a forklare historiene for nye sere, ja. Altså filmen står godt på egene bein her. Og etter å ha lest innlegg her og på andre forum er det nok av dem nye til universet som ikke har noe problemer med å sette seg inn i filmen uten noe forkunnskap. Du har ikke pekt på noen ting som tilsier at dnne forkunnskapen skulle være nødvendig.

 

- og det at filmen er basert på serien Firefly, som var så dårlig at den ble kansellert etter 11 episoder(av totalt 14) sier vel nok til at dette måtte bli en fiasko?

Dette er rett og slett tragisk å høre komme fra en filmanmelder. Greitt du ikke er TVserie anmelder men man bør sette seg litt inn i sjangeren før man anmelder. Gjerne sette seg litt inn i omstendigheten rundt den filmen man anmelder også.

 

Du må gjerne syntes at Firefly var dårlig om du har sett serien. Det er lang vei derfra og til å påstå at serien ble kansellert pga. kvalitet. Mange serier alment stemplet som gode serier, har blitt kanselert. Man kan ved en forenkling si manglende forståelse fra TVselskapet er skylden. Og FOX godt kjent og kritisert på nettopp dette. De flytter rundt på tidsvinduet til serier, flytter rundt på episoder, markedsfører til feil publikum osv. Dette skjedde også med Firefly slik som med serier som Futurama, Family Guy, John Doe for å nevne noen. Firefly fikk det mye frykktede Fredagsdrama tidsrommet og endte som de fleste andre serier som havner der altså med for lave seertall til å overleve hos FOX. Og når FOX så "nekter "å gi fra seg rettighetene på serien..

 

At jeg var våken, det kan du banne på. Men at jeg har gitt denne filmen 3/10 tyder gjerne på at jeg var den eneste som var våken under denne pressevisningen. Flere anmeldere stoppet meg i døren ut fra visningen for å be meg fortelle hva egentlig denne filmen handlet om, da de hadde duppet av etter bare få minutter.

Dette er useriøst. Jeg har notert meg et par andre anmeldelser som er helt på jordet angående faktisk innhold av filmen Serenity (og forøvrig noe andre filmer) og som tydeligvis har kopiert noe fra nettet. Dette er lavmål! Snakk om å ha yrkesstolhet av jobben man gjør. Hvis det du sier er sant er det en god bekreftelse på mine mistanker og grunn til å bare dritte i å lese anmeldelsene til et par aviser/nettisder her i landet.

 

Det er bra du ikke sovnet selv. Dog jeg syntes det er rart at du da har klart å ende opp med den konklusjonen du har.

 

For å være ærlig burde en genre som Sci- fi western aldri blitt laget. At noen er interessert i å se en mutasjon av Bonansa og E.T sier vel litt mer enn de enn om det gjør om meg, som foretrekker filmer av en viss kvalitet.

5632236[/snapback]

Du skal få mene hva du vil om sjangeren. Men den senere utalelsen din er rett og slett bare langt utenfor mål. Jeg foreslår at du tar en kikk på rettningslinjene for forumet til dem du skriver for. Om jeg var på kanten så er dette langt forbi noen kant. Anmeldere må tåle en liten støyt for hva de har skrevet. Greitt, jeg skal ta på meg at jeg var unødig krass i første inlegg. Men om dette er svar man skal få fra anmeldere her så er jeg egentlig enda mindre interresert i den nye nettsiden enn før. Og det er synd for alle parter.

 

Og forresten, jeg foretrekker da så absolutt filmer av kvalitet. Men selv om jeg foretrekker action så betyr det ikke at jeg raker ned på alt av sjangeren kjærlighetskomedie. Jeg prøver å vurdere hver film ut fra sine kvaliteter selv om jeg selvsagt er i utgangspunktet litt mer skeptisk til kjærlighetskomedie enn action.

 

 

--

Angående episoder så har begge litt rett. Da Serenity er titelert som to espisoder, part I & II. Men det er jo faktisk bare en episode i visning. Allikevel er det nokså vanelig for serier å tele slike episoder som to - 2 -. Altså det er 14 unike episoder, FOC viste 11 av dem. Men det er 15 episode minutter (15x42min) i serie tid... Ble det oppklart da?

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar

Jeg forstår at mange er uenige med min anmeldelse av Serenity. Jeg vil likevel påpeke at det å sitte som anmelder ikke er en objektiv jobb(og så kan man diskutere i de uendelige hva objektivitet er, krav til dette, vårt mediesamf i forhold til objektivitet o.l) men det å skrive en omtale, og vurdere en film, kommer alltid til slutt til å handle om smak og behag.

 

Det har alltid vært slik at en kan enten si seg enig, eller uenig med en anmelder. En må lære en anmelder å kjenne, og så kunne si seg enig eller uenig. Er det slik at du er uenig med meg i denne saken, kanskje du bør lese mine andre anmeldelser óg. Om det er slik at du fortsatt er uenig med meg, er vel dette bra, for da vet du at neste gang jeg anmelder en film og gir den 3/10, så er dette en film du vil like godt!

 

Jeg står like fullt på mitt syn av denne filmen, men versågod andre kan godt mene noe annet.

Lenke til kommentar
hsaether gjorde den store feilen å slakte en Joss Whedon-kreasjon på et nerdeforum.  :!:

5637804[/snapback]

 

Nei, feilen var å skrive en talentløs anmeldelse med tåpelige poenger og virkemidler for å forklare at filmen er dårlig. Som et dårlig forsøk på å etterlikne de mest hysteriske anmeldelsene til VGs Jon Selås.

 

Et godt eksempel på hvordan man anmelder en film man ikke spesielt liker, ved å vise at man har begrep om sjangeren og kan rette konstruktiv skyts, er det bare å lese Zaeiras anmeldelse av Red Eye på kulturo.no. Slik skal det gjøres, og det er en anmeldelse jeg kan respektere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tro det eller ei, jeg er litt lei av at filmanmeldelser skal være så forbannet subjektive. (Unnskyld språket)

 

Jeg forstår at man aldri kan fjerne den subjektive påvirkelsen helt, men det kan man da hverken det gjelder forskning eller andre ting? Det blir bare en tilnærming.

 

Poenget med å lese anmeldelser har-jeg-trodd var å kanskje se om denne filmen burde sees eller ikke. Ikke noe stort poeng å lese anmeldelsen etterpå. Dermed faller argumentet om å legge subjektivitet til grunn på seg selv. Da må man i tilfelle forutsette at folk finner en anmelder de liker ved å se filmer først og så lese anmeldelser, og så senere lese anmeldelser først. Men hvem gjør dette?

 

Nei gi meg tilnærmet objektive anmeldelser takk.

Lenke til kommentar

Nei gi meg tilnærmet objektive anmeldelser takk.

5770701[/snapback]

 

Det finnes ikke.

 

Finn deg en anmelder som har tilnærmet samme smak som deg, så skal du se at det blir bedre. Det at noen har samme mening som deg betyr ikke at de er objektive, det er ikke mulig å lage en objektiv anmeldelse av en film. Jeg ser heller ikke poenget med å snakke "varmt" om en film man ikke liker for å fremstå som liksom-objektiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...