Gå til innhold

RIAA hevder ripping er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har RIAA mistet de aller siste hjernecellene sine, eller?

 

Hva skal dette forbudet være godt for? Det eneste det fører med seg er at plateselskapene tjener dobbelt så mye hvis folk både skal kjøpe CD til CD-spilleren og MP3-filer (over nett) til MP3-spilleren.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Hva om vi sprer rykter av at RIAA har muhammed karikaturer?

 

Jeg som trodde jeg hadde god grunn til la være å kjøpe CD'er fra før av... :roll:

 

Helt utrolig at de presterer å skyte av seg føttene gang på gang. Skjønner de ikke at dette er det samme som å erklære CD-plata for død?

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Har MPAA mistet de aller siste hjernecellene sine, eller?

 

Hva skal dette forbudet være godt for? Det eneste det fører med seg er at plateselskapene tjener dobbelt så mye hvis folk både skal kjøpe CD til CD-spilleren og MP3-filer (over nett) til MP3-spilleren.

5619967[/snapback]

Du har nok helt rett med det med antall hjerneceller, men når det gjelder at de tjener mer penger er jeg redd du tar feil. De tjener ikke mer penger når folk bare for ulemper når man kjøper cden. Og vis man kjøper de på nett får man jo sånn DRM beskyttelse og det vil ingen ha. Dessuten er det helt urimelige vilkår i nettbutikkene (de man kan laste ned musikk i f.eks. iTunes) Så alternativet er vist nedlasting.

 

Men heldigvis trenger vi ikke tenke på sånt i Norge, enn så lenge.

Lenke til kommentar
RIAA sier nå at det de snakket om i Grokster-saken var "autorisering," dvs. at man får en tillatelse til å bruke det på denne måten. Den tillatelsen trekker RIAA nå tilbake.

Så, er det snakk om at ein ikkje lenger kjøper musikk, men berre får ein cdlisens som RIAA kan forandre vilkåra på som dei vil? I så tilfelle burde ein øydelagt musikkcd kunne sendast inn att for å få eit nytt eksemplar då det er ein lisens ein kjøper med RIAA og ikkje sjølve cden. Dette er vel ikkje praksis så vidt eg veit, så ein må kjøpe ein ny cd/cdlisens.

 

Prøvar RIAA å få ein til å betale lisenspengane fleire gongar? Driv dei eit slags dobbeltspel der forbrukar i eine augneblinken har ei lisensavtale som begrensar ``fair use''-rettigheitene ein har, og i andre augneblink står med ei defekt vare utan lisensrettar? Prøvar RIAA å ``have its cake and eat it too''?

 

Skjønner de ikke at dette er det samme som å erklære CD-plata for død?

Mest truleg er det dette RIAA vil, då dei tener betre på å selge eit produkt på eit abstrakt materiale med underlegen kvalitet. Tenk berre på kvaliteten versus pris på mobilringetonar.

 

Men heldigvis trenger vi ikke tenke på sånt i Norge, enn så lenge.

Likevel kan det vere lurt å halde eit våkent auge på forvaltningsorgan som blant anna TONO.

Endret av Sword_Mas
Lenke til kommentar

Så, er det snakk om at ein ikkje lenger kjøper musikk, men berre får ein cdlisens som RIAA kan forandre vilkåra på som dei vil? I så tilfelle burde ein øydelagte musikkcd kunne sendast inn att for å få eit nytt eksemplar då det er ein lisens ein kjøper med RIAA og ikkje sjølve cden. Dette er vel ikkje praksis så vidt eg veit, så ein må kjøpe ein ny cd/cdlisens.

 

Prøvar RIAA å få ein til å betale lisenspengane fleire gongar? Driv dei eit slags dobbeltspel der forbrukar i eine augneblinken har ei lisensavtale som begrensar ``fair use''-rettigheitene ein har, og i andre augneblink står med ei defekt vare utan lisensrettar? Prøvar RIAA å ``have its cake and eat it too''?

 

 

Veldig godt poeng! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har MPAA mistet de aller siste hjernecellene sine, eller?

 

Hva skal dette forbudet være godt for? Det eneste det fører med seg er at plateselskapene tjener dobbelt så mye hvis folk både skal kjøpe CD til CD-spilleren og MP3-filer (over nett) til MP3-spilleren.

5619967[/snapback]

Du har nok helt rett med det med antall hjerneceller, men når det gjelder at de tjener mer penger er jeg redd du tar feil. De tjener ikke mer penger når folk bare for ulemper når man kjøper cden. Og vis man kjøper de på nett får man jo sånn DRM beskyttelse og det vil ingen ha. Dessuten er det helt urimelige vilkår i nettbutikkene (de man kan laste ned musikk i f.eks. iTunes) Så alternativet er vist nedlasting.

5620162[/snapback]

Jeg mente selvfølgelig ikke at forbrukere kommer til å gjøre begge deler, men at RIAA (og plateselskaper?) vil at vi skal gjøre begge deler. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Huff så fantastisk tåpelig av RIAA. Eg synest ein CD i dag er alt for dyr, om du ikkje skal ha lov til å rippe blir den enda dyrare.

 

Dette kan umulig være realistisk frå RIAA sin side, er sikkert berre for å skremme folk. Skal dei liksom trenge seg inn hos folk og leite etter rippeprogram?

 

Forbrukaren styrer markedet, men ved å komme med utsagn som dette vil dei etter kvart skremme kundar vekk.

Lenke til kommentar
Glad jeg bor i Norge sier bare jeg...

5619830[/snapback]

Det var kun en hårsbredd ifra at vi fikk tilsvarende begrensninger i den nye åndsverkloven som ble vedtatt i høst. Norge er ikke så mye bedre når det kommer til stykket. Forskjellen er at RIAA er så aggressive fremfor stortinget som snikinnfører regler vi ikke hører om før det er for sent..

Lenke til kommentar

Blir vel snart forbudt å spille av sangene uten å ringe RIAA først også. Dette er helt latterlig, så latterlig!

 

Jeg misliker sterkt måten RIAA driver på og hvordan de ser på oss alle som kjeltringer, jeg synes det er en rimlig idiotisk metode å se på kundene sine. I Norge har vi det prinsippet at IKKE er skyldig før det motsatte er bevist og organisasjoner som RIAA og MPAA burde vært kastet ut av Norge og faenskap som DRM burde vært ulovlig. Utrolig hvor lite tenner forbrukerombudet viser i disse sakene. Også her i Norge vil lobby virksomheten til RIAA tilslutt komme igjennom med små skritt av gangen. Noen er nødt til å ta et tak for å vise at denslags hersking over musikk tilbudet her til lands er uønsket.

 

Å ulovliggjøre ripping blir jo så utrolig dumt. Man har jo kjøpt musikken, men siden cd ikke er noe praktisk medium for avspilling må man jo rippe! Og så kommer holdbarheten til cder inn... den er jo ikke imponerende.

 

Hvor ble det forresten av retten til backup? Finnes den fortsatt i Norge?

Lenke til kommentar

Platebransjen i Norge har jo forsøkt seg på mye av den samme gørra i forbindelse med vedtagelsen av endringene av åndsverksloven. Den ønsker helst at vi skal kjøpe flere lisenser til den samme musikken, slik at de kan selge oss den samme sangen mange ganger, én gang som cd til bilen, én gang som cd til stereoanlegget i stuen, én gang til mp3-spilleren, én gang til søster og én gang til bror. Dersom cd-en går istykker, får man selvsagt ikke noen erstatning, for da er plutselig lisensen knyttet til akkurat den cd-en. I tillegg har de vilkår på kjøp av mp3 over nett som sier at de kan ENDRE lisensavtalen etter avtaleinngåelse.

 

I de fleste tilfeller vil man aldri få aksept for at disse vilkårene er vedtatt av kjøper. De står ikke akkurat tydelig på forsiden av en cd, de er hårreisende urimelige - høyst sannsynlig stridende mot avtaleloven § 36. Det bransjen driver med er helt på grensen til bedrageri, og den fortjener å bli uglesett. Å kjøpe musikk idag er høyrisiko; du vet ikke om du har lov til å bruke den om noen måneder, og du vet i hvert fall ikke hvilken av spillerne dine du får lov til å spille den på, eller om ungene dine får lov til å høre sangene samtidig med deg.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...