Gå til innhold

Mer perpendikulært fra Segate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøy! Da kan vi kanskje se mobiltelefoner og små mp3-spillere med 12GB til en billig penge snart. 3x4 cm er på størrelse med 1,9" displayer på mobiltelefoner som SE T610 og tykkelsen er 5mm. Dvs. halvparten at størrelsen til batteriet i min T610, eller ca 7% av hele volumet til T610. Det er med andre ord ikke mye størrelse som skal ofres for å få plass til en slik.

 

Mange vil sikkert si at flash må være bedre, men det er ikke nødvendigvis sant. Støtsikkerheten er så bra og prisen er ennå bedre. Prismessig kommer nok denne disken til å koste rundt 1/3 av tilsvarende mengde flash koster. Altså rundt 1000 kr mot ca 3000 kr (produsentenes innkjøpspris). Forvent derfor at produkter med denne vil koste ~2000 kr mindre enn tilsvarende produkter med like mye flash.

Lenke til kommentar
Bra!

 

En mobiltelefon med en slik disk, og støtte for MOD og OGG hadde vært veldig bra!

5613849[/snapback]

 

Hehe, MOD faktisk :). Om den har såpass mye som 12 gb så hadde jeg neppe brydd meg om å transkode til OGG personlig, hadde jeg heller beholt sanger rundt 190 kbs-bitraten, men det hadde jo neppe skadet med en slik støtte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Seagate har lansert en 1 tommers harddisk med 12 GB lagringskapasitet basert på perpendikulær lagringsteknologi.

Les mer

5613672[/snapback]

Det finnes faktisk et NORSK ord for perpendikulær: VINKELRETT. Men for all del, det høres jo mye mer fantastisk ut med et fremmedord

5614409[/snapback]

 

Perpendikulær er da et fullt lovlig norsk ord? Personlig bruker jeg antaklig det ordet oftere enn jeg bruker vinkelrett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Seagate har lansert en 1 tommers harddisk med 12 GB lagringskapasitet basert på perpendikulær lagringsteknologi.

Les mer

5613672[/snapback]

Det finnes faktisk et NORSK ord for perpendikulær: VINKELRETT. Men for all del, det høres jo mye mer fantastisk ut med et fremmedord

5614409[/snapback]

 

Perpendikulær er da et fullt lovlig norsk ord? Personlig bruker jeg antaklig det ordet oftere enn jeg bruker vinkelrett.

 

AtW

5614484[/snapback]

Lovlig ja, norsk nei. Om jeg ikke tar feil er det av latinsk opprinnelse, og er vanlig brukt i engelsk språk (perpendicular).

Lenke til kommentar

Hvilket OS som får plass på en slik beror jo på hva slags OS du velger. Det finnes mange tidligere Windows versjoner og Linux versjoner som hadde hatt mer enn nok plass til å boltre seg på for en stund. Det koker vel egentlig ned til hva du selv legger til av ekstra programvare og filer.

 

Jeg er nysgjerrig på hvor pålitelige slike harddisker blir i forhold til den eldre metoden å legge dataene på i platene.

Lenke til kommentar

12GB er nok i massevis for Windows. En ren installasjon av Windows XP tar ca 2GB og kan lett strippes ned til 1,5GB. Men legg til ca 0,5GB for en liten sidevekslingsfil og drivere og 2GB for basisprogrammer som nettlesere, kontorprogrammer, epost, IM, Acrobat reader, fotoprogrammer etc. så er vi realistisk sett oppe i rundt 4-5GB. Spill tar veldig mye plass men så er jo ikke supertynne bærbare beregnet på spilling heller. Det største ankepunktet med en slik er nok ytelsen. 3600rpm er jo ikke spesielt imponerende og en aksesstid på over 20ms er heller ikke noe å skryte av.

 

G: Jeg tror ikke den perpendikulære teknikken vil endre sikkerhetsaspektet noe særlig. Grunnen er at de aller fleste kræsj skyldes en av følgende grunner: Støtskader som igjen fører til at lesehodet treffer platene og lager arr. Hvis ikke lesehodet går umiddelbart så kan det gjøre det i ettertid. Lagrene i motoren slites ut eller har fabrikasjonsfeil som f.eks et støvkorn i oljen som kan feste seg på sakte ødelegger lagrene. Elektronikken feiler.

 

Men det kan være noe i bekymringen. Noen diskkræsj skyldes at alt for mange overskrivinger har forskjøvet sporene noe slik at sporene er i ferd med å blande seg med nabosporene. Jo tettere sporene ligger jo større er faren. Slike steder markeres før det får konsekvenser og flyttes til reservesektorene. Men det er et begrenset antall reservesektorer så etter en tid kan det gi S.M.A.R.T.-advarsel og evt. tapte data.

Lenke til kommentar
Seagate har lansert en 1 tommers harddisk med 12 GB lagringskapasitet basert på perpendikulær lagringsteknologi.

Les mer

5613672[/snapback]

Det finnes faktisk et NORSK ord for perpendikulær: VINKELRETT. Men for all del, det høres jo mye mer fantastisk ut med et fremmedord

5614409[/snapback]

 

Perpendikulær er da et fullt lovlig norsk ord? Personlig bruker jeg antaklig det ordet oftere enn jeg bruker vinkelrett.

 

AtW

5614484[/snapback]

 

Godkjent som nynorsk også til og med:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...P=Perpendikulær

 

Men er nok enig i at vinkelrett eller normal er vanligere å bruke.

Lenke til kommentar
Seagate har lansert en 1 tommers harddisk med 12 GB lagringskapasitet basert på perpendikulær lagringsteknologi.

Les mer

5613672[/snapback]

Det finnes faktisk et NORSK ord for perpendikulær: VINKELRETT. Men for all del, det høres jo mye mer fantastisk ut med et fremmedord

5614409[/snapback]

 

Perpendikulær er da et fullt lovlig norsk ord? Personlig bruker jeg antaklig det ordet oftere enn jeg bruker vinkelrett.

 

AtW

5614484[/snapback]

 

Godkjent som nynorsk også til og med:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...P=Perpendikulær

 

Men er nok enig i at vinkelrett eller normal er vanligere å bruke.

5618914[/snapback]

 

Personlig bruker jeg det nok i denne rekkefølgen (mest til minst) normal, perpendikulært, vinkelrett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...