Gå til innhold

Firefox-lekkasje er ingen bug


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fatter alikevel ikke helt hva den faktisk cacher som kan ta opp til 700MB minne :|

5608613[/snapback]

Hva slags sider er du inne på :ermm:

 

Nei, skal ærlig innrømme at det blir ubehagelig for andre applikasjoner når FireFox.exe overstiger 250 - 300 MB minnebruk. På meg virker det som om det blir værre med tiden, noe som for meg virker som om at den ikke tømmer unna sider som er eldre enn f.eks. de 8 sidevisningene, men lar det flyte rundt i minnet.

Lenke til kommentar
Kanskje det er et aktivt forsøk på å få brukere til å kjøpe mer minne til systemene sine.  :cry:

5609177[/snapback]

Minne er til for å bli brukt synes jeg ;) virker som om noen har den type holdning: "å nei! nå har jeg bare 200MB minne ledig!"

Ellers så tror jeg at det med feature vs bug er "feil"; hvordan kan det forklares at min thunderbird bruker nesten like mye minne som firefox med mange åpne tabs når t.bird ikke har tabs engang (som den burde ha hatt)? Både tb og ff har minnelekkasjer og de stammer trolig fra den gamle mozillakoden.

(har forresten 24 aktive extensions i ff og rundt 10 i tbird, etter å ha avinstallert de utvidelsene som har lekkasjer (se link lenger nede) har minnebruken blitt ganske mye redusert)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

gjelder ff 1.5 eks.:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=130157

http://kb.mozillazine.org/Reducing_memory_...e_%28Firefox%29

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=354828

http://www.squarefree.com/2006/02/04/memory-leak-progress/

 

olear: det er på mozillazine.org sitt forum at jeg har lest (mange tråder) om minnelekkasjer som stammer fra den gamle mozillakoden, om det stemmer, vet jeg ikke

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Jeg gjorde en aldri så liten uhøytidelig test. Vet ikke helt hva jeg vil oppnå utenom å se hvor mye minne firefox bruker i forhold til opera og internet explorer 7.

 

Først tømte jeg cache og "private filer" på hver av browserne, så gjennomførte jeg testen. Alle browsere ble startet opp "tomme" for sider. Jeg testet browserne samtidig.

 

I benyttet to tabs i hver browser, og under følger forløpet:

 

Tab 1:

tastet inn www.begin.no ->

Klikket meg inn på tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=260706 ->

tastet inn www.hw.no

 

Tab 2:

tastet inn www.vg.no ->

Klikket meg inn på http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=302294 ->

tastet inn www.db.no ->

brukte tilbake-funksjonen i browseren.

 

Dette er ikke akkurat hard bruk av browserene, men gir jo en aldri så liten pekepinne på hvor mye minne de bruker (ja jeg vet, veldig uhøytidelig og ikke akkurat en referanse-test):

 

Resultatene ble som følger:

 

Opera v9 tp2 (build 8212): 52.408 KB

Firefox v1.5.0.1 (uten extensions): 49.204 KB

Internet Explorer v7.0.5296.0 B2: 62.948 KB

 

Ved første øyekast ser det jo ikke ut som en minnelekasje i ff, med mindre alle lider av samme lekkasjen. Nå er det jo mye sannsynlig at jeg ville fått tydeligere resultater etter å ha sett gjennom en 100 sider, men iallefall..

 

(Sikkert noen som liker at Opera brukte mer minne enn ff :p)

Lenke til kommentar
Hvorfor kalles det minnelekkasje når noe caches? Minnelekkasje oppstår når minnet spises opp og blir utilgjengelig (noe med pointere, leste litt om det i C++-boken min), ikke når minnet brukes aktivt til f.eks. cache. Minnebruk er derimot et bedre ord for det. :)

5610728[/snapback]

 

Selv om ikke minnelekkasje nødvendigvis er riktig definisjon så er effekten den samme; Firefox _blir_ tyngre jo lengre man bruker den, akkurat som applikasjoner som lider av memory leaks.

Lenke til kommentar
Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå..

5610910[/snapback]

Høres en smule mye ut. Min Opera 8.51 bruker 142mb minne nå, med 18 tabs oppe, etter å ha kjørt et ukjent antall dager.

 

Hvis de kaller 876mb brukt minne med 3 tabs oppe for en feature, så er jeg ikke imponert.

Lenke til kommentar
Firefox bruker akkurat nåå 876mb minne.. Men så har jeg ikke lukket firefox i løpet av de siste 24 timene ialelfall, men er kun inne på 3 sider akkurat nå..

5610910[/snapback]

Høres en smule mye ut. Min Opera 8.51 bruker 142mb minne nå, med 18 tabs oppe, etter å ha kjørt et ukjent antall dager.

 

Hvis de kaller 876mb brukt minne med 3 tabs oppe for en feature, så er jeg ikke imponert.

5611130[/snapback]

 

9 tabs oppe, 148MiB minnebruk. Firefox 1.5.0.1 i Ubuntu. Har hatt den oppe ganske lenge nå, åpnet og lukket tabs i hytt og dynevær. :)

Lenke til kommentar
det er på mozillazine.org sitt forum at jeg har lest (mange tråder) om minnelekkasjer som stammer fra den gamle mozillakoden, om det stemmer, vet jeg ikke

Jeg sier ikke at Mozilla/SeaMonkey er perfekt.Bruker også Firefox, og jeg ser at den bruker en god del mer minne (over tid, er også treigere i bruk). Kilden til lekkasjene kommer sikkert fra Gecko, men slik jeg ser det så er Mozilla/SeaMonkey flinkere til å fikse/skjule problemene. Tror nok de fleste problemene i Firefox blir fikset om ikke alt for mange versjoner.

 

Uansett, de fleste overlever vel litt høyt minnebruk (uansett hvor irritabel det er ;) ).

Lenke til kommentar
Hvorfor kalles det minnelekkasje når noe caches? Minnelekkasje oppstår når minnet spises opp og blir utilgjengelig (noe med pointere, leste litt om det i C++-boken min), ikke når minnet brukes aktivt til f.eks. cache. Minnebruk er derimot et bedre ord for det. :)

5610728[/snapback]

Jeg må si meg ganske enig. Men jeg synest likevel at Firefox bruker grusomt med minne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...