Gå til innhold

Conroe EE får 1333FSB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

O.J: Lansering er ryktet å komme i Juli i følge den linkede artikkelen. (En annen prosessorbegivenhet som skjer i sommer er lanseringen av AMDs nye sokkel AM2. Den kommer vistnok 6. Juni)

 

mad_arab: De prosentmessige økningene ser ut til å minke etter hvert som det blir vanskeligere å presse opp bussen noe mer. Det startet med 400FSB og økte med 33%, så 50%, så 33% og til slutt med 25% opp til 1333FSB. Neste steg kan i følge kvalifiserte gjetninger bli en økning på 20% til 1600FSB.

 

Ellers: Spennende med så mye som 3,33GHz på en dobbeltkjerne CPU som er ventet å yte omentrent like bra eller litt bedre enn Athlon64 X2 på samme klokkefrekvens. Dette kan bli en hard utfordrer til AMD.

Lenke til kommentar
Finnes det noen info for hva chipsett disse cpu'ene vill kreve? Vil dagens 955X f.eks med en bios oppdatering fungere?

5608246[/snapback]

De mer normale utgavene på opp til 2,66GHz kommer sikkert til å å være lett å tilpasse i955X og i975X med biosoppdatering. Men nå selger Intel også brikkesett og hvis de har muligheten til å gjøre de inkompatibel f.eks ved å ikke gi nok info til produsentene til å kunne oppdatere bios så kan det godt hende de gjør det for å selge flere brikkesett.

 

En conroe med 1333FSB krever nok nytt brikkesett uansett siden ingen av dagens brikkesett offisiellt støtter 1333FSB. Det er mulig det går an å få uoffisiell støtte ved overklokking av dagens brikkesett men da blir det neppe noe rom for overklokking av CPU'en. Man må altså gamble på at brikkesettet lar seg overklokke nok til å kjøre CPUen på orginal klokkefrekvens. Dette blir neppe noe overklokkere som har råd til en Extreme Exdition CPU fornedrer seg til å gjøre.

Lenke til kommentar
3.33 Ghz Conroe...Vet dere hva dette kan bety!? At Conroe vil overklokke noe sinnsykt bra! At 2.4 Ghz versonen (4MB cache) vil lett kunne klokkes opp til 3 Ghz! Begynne å spare penger allerede nå folkens  :dribble:

5608221[/snapback]

Jeg tenkte akkurat det samme :dribble: Og at man da får hovedkort som takler 1333FSB, og at det kommer "billig" prosessorer som "bare" skal kjøres på 1066 er lovende for oss overklokkere. :love: Faktisk vil vel en 2.66 som justeres opp til 1333FSB da kjøre på 3.33Ghz. (10x multiplier såvidt jeg kan regne meg til).

Lenke til kommentar
Finnes det noen info for hva chipsett disse cpu'ene vill kreve? Vil dagens 955X f.eks med en bios oppdatering fungere?

5608246[/snapback]

De mer normale utgavene på opp til 2,66GHz kommer sikkert til å å være lett å tilpasse i955X og i975X med biosoppdatering. Men nå selger Intel også brikkesett og hvis de har muligheten til å gjøre de inkompatibel f.eks ved å ikke gi nok info til produsentene til å kunne oppdatere bios så kan det godt hende de gjør det for å selge flere brikkesett.

Jeg har ikke reflektert noe over dette ettersom jeg regner med at disse CPUene vil kreve nye brikkesett ettersom de er såpass forskjellige fra dagens P4/PD CPUer rent teknisk, men de skal altså bruke LGA 775? Det kommer ikke en ny socket også for disse CPUene?

 

Edit: uansett betyr vel dette lite ettersom de fleste oppgraderer HK, CPU og minne samtidig. Oppgraderer man CPU er det somregel for å få en kraftig ytelsesforbedring og da kan hvertfall ikke jeg se poenget med å sitte med ett utrangert HK eller minne. Det er hvertfall det jeg har kommet frem til de siste gangene jeg har oppgradert.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Edit: uansett betyr vel dette lite ettersom de fleste oppgraderer HK, CPU og minne samtidig. Oppgraderer man CPU er det somregel for å få en kraftig ytelsesforbedring og da kan hvertfall ikke jeg se poenget med å sitte med ett utrangert HK eller minne. Det er hvertfall det jeg har kommet frem til de siste gangene jeg har oppgradert.

5608586[/snapback]

 

Dette kommer jo helt ann på hvor lenge det var siden man oppgraderte sist og hvor mye pener man har for handen akkurat der og da.

Endret av modzona123
Lenke til kommentar
De to toppmodellene vil vel konkurrere mot AMD's kommende 5000+ og 5200+. skal bli en spennende kamp.

 

Tror fortsatt ikke Intel kan slå AMD når det kommer til spilling, men kanskje dem kan slå dem på noen andre punkter.

5608254[/snapback]

5000+ er vel omtrent det jeg kjører med i dag, dvs en dualcore AMD 64 på 2.6Ghz (2x512k cache) som ikke er noe å rope hurra for om et halvt år. 5200+ er vel bare "nerf" navnet på FX-60.

 

Klokke for klokke er Pentium M "Dothan" raskere enn AMD 64 i de fleste tilfeller, men ikke alle. Test av AMD 64 mot Pentium M, gjør opp din egen mening.

 

Conroe skal delvis bygge på Pentium M, men med 14 step pipeline, og ikke 12 (såvidt jeg husker). Hvis vi da (grovt!) antar at Conroe blir 12/14 = 85% så effektiv som Dothan pr klokke, da vil en 3.33Ghz Conroe tilsvare Dothan på 2.83Ghz, ganger to siden det er dual core. Da er ikke fordelene av høyere FSB, raskere minne og eventuelle optimaliseringer i designet tatt med i "beregningen". Men det ser ut som om Intel da tar rotta på AMD i denne omgangen.

Lenke til kommentar

AMD's roadmap sier at FX-62 på 2.8 Ghz vil være den raskeste fra dem dette året. En 3.33 Ghz Conroe vil da lett kunne slå den. Men Intel sin nye plattform vil nok trenge litt tid til å modnes. De første hovedkorta vil sannsynligvis ikke være helt bug frie, så det kan lønne seg for oss å vente på andre generasjon hovedkort før vi oppgraderer. Eller iallefall til BIOS'n på korta har blitt luket for de verste bugsa. Stabilitet er like viktig som ytelse!

Lenke til kommentar

Det er vel på serversiden, men AMD vil faktisk komme med an 3GHz Opteron i år.

Link

 

Tror dem kommer med en 3GHz Athlon innen året er omme, men blir vel spekulasjoner fra min side.

 

EDIT:

vet artikkelen er veldig kort, men Inq pleier å være tidlig ute med sånne nyheter.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Jeg har ikke reflektert noe over dette ettersom jeg regner med at disse CPUene vil kreve nye brikkesett ettersom de er såpass forskjellige fra dagens P4/PD CPUer rent teknisk, men de skal altså bruke LGA 775? Det kommer ikke en ny socket også for disse CPUene?

5608586[/snapback]

Så vidt jeg har skjønnt er alle forskjellene på innsiden av CPU'en og ikke på koblingen mellom CPU og hovedkortet. Conroe skal vistnok bruke akkurat samme type FSB, signaler og hastighet som P4 netburst til å kommunisere med hovedkortet. Spenningsforsyningen er heller ikke forskjellig på andre måter enn at krav til hvor mye effekt hovedkortet må kunne levere synker fra 125W (?) til 95W for Extreme edition og fra 115W til 65W for de vanlige utgavene. Sokkelsen skal vist forbli den samme LGA775. (Noe som også antydes sterkt av bildet i artikkelen). Det er altså kun innsiden av CPU'en "back end", som får store endringer og ikke "front end" som FSB-kontrolleren eller andre koblinger med hovedkortet.

 

Edit: uansett betyr vel dette lite ettersom de fleste oppgraderer HK, CPU og minne samtidig. Oppgraderer man CPU er det somregel for å få en kraftig ytelsesforbedring og da kan hvertfall ikke jeg se poenget med å sitte med ett utrangert HK eller minne. Det er hvertfall det jeg har kommet frem til de siste gangene jeg har oppgradert.

5608586[/snapback]

Du er inne på det selv: En ny CPU kan gi en kraftig ytelseforbedring. Bytte av hovedkort uten å bytte CPU, eller bytte av minne uten å bytte HK eller CPU gir i seg selv neppe noe særlig bedre ytelse. Det er jo fortsatt DDR2 som gjelder og de andre finessene på hvoedkortene er også stort sett uforandret. Det er lenge siden vi hadde forbedringer på hovedkortene som man bare "måtte" ha. F.eks den gangen produsentene gikk fra USB1.1 til USB2.0 eller den gangen hovedkortene fikk SATA eller PCIe. Slike "må ha"-endringer vil nok ikke skje nå. Det er så vidt jeg vet ikke forventet noen nye slike teknologier man bare "må ha". Det er altså ikke like mye grunner for å "måtte" skifte hovedkort når det komemr nye CPU'er. Å bli tvunget til å kjøpe nytt hovedkort med omentrent samme egenskaper og ytelse som før uten å virkelig trenge det ser jeg på som meningsløst. Det har dessverre vært sånn de siste 2 årene at Intel har lagt inn sperrer som gjør at man ikke kan oppgradere hovedkort uten å skifte hovedkort i samme slengen. Dette presser frem større investeringer enn nødvendig og forer bare bruk-og-kast-monsteret for å tilfredsstille deres egne investorer. Jeg håper de legger av seg denne trenden nå og gjør det lille som må gjøres for å få Conroe til å bli kompatibel med dagens hovedkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
De to toppmodellene vil vel konkurrere mot AMD's kommende 5000+ og 5200+. skal bli en spennende kamp.

 

Tror fortsatt ikke Intel kan slå AMD når det kommer til spilling, men kanskje dem kan slå dem på noen andre punkter.

5608254[/snapback]

 

Ser ut til at det tåler å gjentas...

Intel har noen CPU'er som brukes i mobile-sammenheng... hint: "Dothan".

Disse er *minst* på høyde med de AMD har å by på når det gjelder 3D/spill-ytelse.

Jeg har begge deler.. klokker begge deler.. og mine 730M, 740M har ikke noe problem med å "banke" min Venice.. "klokk-for-klokk"..

På *papiret* ser det ut til at de kommende Intel Conroe (og "singelversjon" Yonah) blir noen skikkelige AMD-"killers"...

Men jeg vil gjerne se noen tester først..

Dersom prisantydning også stemmer vet jeg om minst en som skal ha en "low-end" utgave til klokking/benching... :D

 

PS og edit:

Som Simen1 er jeg også rimelig lei av/frustrert over Intel's evinnelige nyintroduksjoner av chipset sammen med nye CPU-serier.. Og det de evt. "taper" i pris på CPU har de en stygg tendens til å ta igjen på chipset/HK.. :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...