Gå til innhold

Kraftig dobbelkjernefokus fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

60 millioner i løpet av 2006 er veldig mye. Det virker som om Intel forsøker å komme AMD i forkjøpet med doble kjerner i det midtre prissjiktet. (Fra Celeron og opp). AMD kan godt svette litt nå for Intel har kommet sterkt i det siste. AMD kan neppe følge opp med dobbeltkjerneracet i den midtre prisklassen på grunn av kapasitetsproblemer. Men det kan kanskje gi AMD et spark bak til å komme i gang med krympingen fra 90 til 65nm. AMD kommer også til å få en sterk utfordrer i Intels Merom og Conroe-prosessorer. Dette kan med andre ord bli et spennende år med et vendepunkt for hvilken produsent spillentusiastene legger sin elsk til.

 

(Tiden vil vise om dette blir en riktig spådom)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja har du rett Simen, så blir det kanskje morsomt å være AMD fanatiker i år, er jo ikke morsomt å ha hele røkla med seg i diskusjoner  :D

 

Men som den fanatiker jeg er tror jeg ikke Intel har sjans til å ta igjen det enorme forspranget i teknologi som AMD har, ja  :cool:

5602278[/snapback]

 

Noen lever åpenbart i sin egen verden.. :)

"Enorme forsprang i teknologi"... :!:

Det som er klart er at AMD har valgt en teknisk løsning som svært mange av oss "nerder" setter pris på... God ytelse i flyttallops, 3D,..lavt energiforbruk..mm..

Likevel er selv "Netburst-ovnene" bedre i både visse benchmarks og praktisk ytelse som de som ikke sitter timesvis med BF2 pr.dag vet å sette pris på.

Og i tillegg..:

Hva "nerdene" anser som bra har null - niks - nada å si for hva som selger mest/best.

Det har vi sett utallige eksempler på i moderne tid.

Fans'en...:

Hva med å glede seg litt over at Intel gjør det AMD skulle gjort for lenge siden...

Sette ned prisen *kraftig* på sine "teknologisk overlegne produkter"..

Men det behøver ikke AMD gjøre.. Tverimot... Fans'en står i kø for å kjøpe "server-CPU'er" til "hobbyklokking-systemene" sine.. :)

Go AMD! :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: du er klar over at Intel sitt nye "motto" er ytelse pr watt? Og at de holder på å fase ut netburst?

5602413[/snapback]

 

Selvfølgelig er jeg klar over det. :) (Privat "faser" jeg ut Netburst-systemer selv)

Og det er vel alment kjent her at jeg er noe "hekta på" Pentium M i desktop-systemer.. Ser fram til å teste ut etterfølgere.. , men det har såvidt jeg vet ennå ikke dukket opp noen HK for i945"mobile".. og dersom ikke Asus kommer med ett nytt CT-479 adapter er jeg også usikker hvor bra disse HK'ene yter.. Dyre blir de ihvertfall... :(

I mellomtiden vurderer jeg å leke meg litt med x2, men ikke før jeg får tak i en billig CPU.. (Planen var jo det ifjor høst.. ett dual-system fra hver, men så tok jo "Dothan-syken" helt over budsjettet mitt) :D

Lenke til kommentar

Men det behøver ikke AMD gjøre.. Tverimot... Fans'en står i kø for å kjøpe "server-CPU'er" til "hobbyklokking-systemene" sine.. :)

Go AMD!  :!:

5602333[/snapback]

 

Jeg er litt skeptisk til det, den gangen intel ga mest for pengene, og var best (2.0 til 3.0 northwood kanskje? noe i den duren ihvertfall), så solgte vel de en del bedre, også blant entusiastene, det var ihvertfall mitt inntrykk. Enkelte kjøper "sitt" merke uansett, men de fleste regner jeg med er noenlunde objektive i sine betraktninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men det behøver ikke AMD gjøre.. Tverimot... Fans'en står i kø for å kjøpe "server-CPU'er" til "hobbyklokking-systemene" sine.. :)

Go AMD!   :!:

5602333[/snapback]

 

Jeg er litt skeptisk til det, den gangen intel ga mest for pengene, og var best (2.0 til 3.0 northwood kanskje? noe i den duren ihvertfall), så solgte vel de en del bedre, også blant entusiastene, det var ihvertfall mitt inntrykk. Enkelte kjøper "sitt" merke uansett, men de fleste regner jeg med er noenlunde objektive i sine betraktninger.

 

AtW

5602870[/snapback]

 

Det gjelder nok debattanter som deg, men det store flertallet går i "saggebukser" eller "med bar mave" fordi det er "in"/for å være "en av de kule". (relatert til ungdom/klær) :D

Lenke til kommentar

Absolutt ingen kan beskylde meg for å være objektiv når det gjelder AMD vs Intel, men dog seggebukse, tja, etter en velfylt jul og god januar, så bør jeg vurdere bukseseler, eller så blir det både bar mave og seggebukse :!:

 

Men det gjenstår enda å se om oppgraderingen av PM til desktop kan ta ledelsen, men når det er sagt, jeg blir ikke overasket om dette blir Intel sitt år, ytelsesmessig. Men jeg tror uansett det kun vil være for en stakket stund, har stor tro på at AMD kan slå hardt tilbake når salget begynner å synke og fri kapasitet kommer igjen. Så 2007 så er intel nok en gang bare en stor produsent av middelmådige CPU'er :)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Absolutt ingen kan beskylde meg for å være objektiv når det gjelder AMD vs Intel, men dog seggebukse, tja, etter en velfylt jul og god januar, så bør jeg vurdere bukseseler, eller så blir det både bar mave og seggebukse  :!:

 

5603018[/snapback]

:D

Ungdom er relativt, ung til sinns osv..

Det er også "befriende" med debattanter som kaller "en spade for en spade" og er klar i talen..

:thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

For meg virker det som at intel har sett at AMD er billigere og bedre, og svarer med å droppe prisene. Det kan godt stemme at Intel kan ta igjen AMD forsprang, men hva skjer når prossessorene skal ha 64bit? Der har jo AMD allerede massen erfaring, og glimrende CPUer.

 

Personlig håper jeg AMD beholder forspranget de har nå så lenge at de blir like store som Intel. Det ville gitt mer utvikling

Lenke til kommentar

Tok for moroskyld å satt opp ett lite regnestykke. Hvis 60 Mill utgjør 1/4 av Intels CPU slag, så selger de ca 240 millioner CPUer i året. Hvis man da tar en gjennomsittspris pr CPU. Si at det er 2000,-. billigste Dual Core er i dag 2250 hos Komplett, men de har en del billligere. Men de har også mange dyre server prosessorer også. Itanium koster vel ganske mange tusen hvis jeg ikke husker feil.

 

Men hvis gjennomsnitts prisen ligger på 2000,-, så vil det si at Intel selger CPUer ut fra siste ledd (fra butikker osv, ikke fra selve Intel) så vil det totale summen komme opp i +/- 480 Milliarder. Det er jo bra med penger :w00t: Skulle hatt litt prosenter der :D

Lenke til kommentar

Uansett hva Intel kommer opp med, tror jeg AMD kan svare med noe bedre.

De sa jo selv etter IDF at "årets IDF viste oss en ting, de har ingenting nytt som kan true oss" (kanskje ikke helt riktig oversatt av meg, men noe i den stilen, leste det på inquirer)

 

Håper AMD's framgang varer til de havner på en 50/50 med Intel på desktop og serversiden. Det ville nok vært det absolutt beste, og vi vil kunne se like iherdig konkurranse som man ser mellom Nvidia og ATI om dagen = gull for oss forbrukere :yes:

Lenke til kommentar

Tror veldig mange har bruk for det. Ihvertfall vi som bruker pcen mye. Hvor irriterende er det å måtte gjøre en ting av gangen på pcen fordi den ene prosessen gjør at den andre blir treg? Nå skal det sies at jeg har en rimelig gammel pc, så det merkes mer hos meg en hos andre, men jeg tror mange kan ha bruk for en dobbelkjerne-prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...