Gå til innhold

DDR2 akselererer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine spesifikasjoner til å være 2GiB med DDR2-800. Alle tilsvarende i prisguiden er spesifisert til CL5-5-5-8. Med CL4 på hastigheten DDR2-800 er nå latencyen kommet ned på nivå med CL2 på DDR-400.

 

Prisen på de andre DDR2-800 2GiB-modulene i prisguiden koster i området 2700-4000 kr så jeg regner med at disse brikkene plasserer seg i det øvre prissjiktet her.

Lenke til kommentar

"Hvass" i betydningen bra er vel noe som har kommet over grensa fra Sverige til Østfold. Der har jeg hørt uttrykket i snart 10 år. Håper ikke det brer om seg i norge. Jeg foretrekker de gode gamle norske uttrykkene.

 

Men tilbake til temaet: Jeg skulle likt å vite hvilke minnebrikker som sitter på disse modulene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at CL4 på DDR2-800 er på nivå med CL2 på DDR-400?

5603684[/snapback]

Cas Latency er et mål på tilgangstid og måles i antall klokkesykluser. Hvis man dobler klokkefrekvensen (f.eks 400 til 800 "MHz" minnebuss) så dobler man antall klokkesykluser per sekund. Hvis tilgangstiden da tar dobbelt så mange klokkesykluser (4 i stedet for 2) som før så vil det målt i tid ta akkurat samme tid.

 

På DDR-400 tar en klokkesyklus 5ns (nanosekunder). Hvis tilgang til minnet tar 2 slike klokkesykluser så tar det totalt 10ns.

 

På DDR-800 tar en klokkesyklus 2,5ns. Hvis tilgang til minnet tar 4 slike klokkesykluser så tar det totalt 10ns. Altså like bra.

Lenke til kommentar

Hmmmm ... regne regne ....

 

Da er tilgangstiden på minnet jeg nettopp bestilte, DDR2-667MHz CL5

 

2 / 0.667 * 5 = 15 ns

 

Som tilsvarer ... regne regne ... 2 / 0.4 * x = 15 ns => x = 3

 

Altså DDR 400MHz CL3 minne. Ikke superbra, men greit nok siden båndbredden er større.

Endret av gekko513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...