Gå til innhold

Conroe og Merom-detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor har 2.66 ghz-versjonene bare 800 fsb i motsetning til alle de andre? (Conroe altså)

 

Ellers, om det stemmer at denne vil yte ca likt som X2 klokke for klokke, så blir det ikke noen særlig ytelsesøkning å snakke om, beste X2en er jo på 2.6 ghz (dvs strengt tatt er vel det en FX). Får satse på at de presser prisene litt ihvertfall.

 

Merom er jeg mer spent på, kan bli en artig prosessor å dille med i laveffektsoppsett, den har vel 64-bit også?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvorfor har 2.66 ghz-versjonene bare 800 fsb i motsetning til alle de andre? (Conroe altså)

 

Hvor leser du dette? I artikkelen står det at 1,6 GHz har 800 FSB, de andre har 1066..

 

Følgende Conroe-modeller vil bli tilgjengelig, ifølge PCWatch:

 

    * E6700 (2,66 GHz, dobbelkjerne, 4 MB L2-cache, 1066FSB)

    * E6600 (2,40 GHz, dobbelkjerne 4 MB L2-cache, 1066FSB)

    * E6400 (2,13 GHz, enkelkjerne 2 MB L2-cache, 1066FSB)

    * E6300 (1,86 GHz, enkelkjerne, 2 MB L2-cache, 1066FSB)

    * E4200 (1,6 GHz, enkelkjerne, 2 MB L2-cache, 800FSB)

Lenke til kommentar

BigSkippy: Det har sikkert blitt rettet mellom når ATW leste det og du leste det.

 

Endelig får vi vite litt om klokkehastigheter og L2 cache. 2,66GHz vil nok bli en sterk utfordrer mot AMD's dobbeltkjerne på 2,6 eller kanskje 2,8GHz. Hvis ytelsen blir lik klokke for klokke så har vi jo et par faktorer til å vurdere ut fra: Pris og effekt. Effekten skal vistnok bli 65W på Conroe, altså ganske mye bedre enn det AMD kan vise til med sin FX (115-125W) og sine X2 (89W).

 

De aller fleste vil nok måtte kjøpe nytt hovedkort samtidig som CPU'en siden det er få som har hovedkort som takler 1066FSB.

 

Ellers så er jeg litt spent på om Intel klarer å holde løftet om 2,66GHz med tanke på leveringskapasitet. Blir det en papirtiger som setter hardt mot hardt mot AMD's toppmodeller på HW, anand, og andre testsider men ikke blir til tilgjengelig for folk flest eller blir det en farlig konkurrent med tanke på tilgjengelighet også?

Lenke til kommentar
For å kjøre 64bit win XP?  :!: Hvem vil seg selv så vondt....

5596375[/snapback]

Jeg aner heller ikke hva du prater om. XP 64bit fungerer glimrende her også. Dessuten er vel 64bit Linux også et alternativ og snart Vista 64bit også. 32bit OS er sakte men sikkert på vei mot pensjonsalderen.

 

E6600 (2,40 GHz, dobbelkjerne 4 MB L2-cache, 1066FSB - blir dette overklokkerenes gode venn?

5596375[/snapback]

Tja.. Jeg ser for meg at prisen blir rimelig stiv. Stiv pris = ikke noe for vanlige overklokkere. Jeg antar Intel vil se an etterspørselen før de evt. lanserer lavere klokkede modeller av Conroe med dobbeltkjerne. Dessuten er det ikke mye å gå på med tanke på at FSB starter på 1066FSB. Da tror jeg heller at enkeltkjernen på 1,6GHz og 800FSB vil bli et billig overklokkingsmonster.

 

Er det noen som vet om soklene for Conroe og Merom vil bli kompatible? Kan man f.eks benytte Merom i et hovedkort som er ment for Conroe?

Lenke til kommentar

Mange som antar at prisene vil være slik:

 

Intel Q3 2006

 

Core Processor E6700 2.67GHZ/1066FSB/4MB 530US Conroe

Core Processor E6600 2.40GHZ/1066FSB/4MB 316US Conroe

 

Core Processor E6400 2.13GHZ/1066FSB/2MB 241US Allendale

Core Processor E6300 1.86GHZ/1066FSB/2MB 209US Allendale

 

Intel Q2 2006 (Etter 23. April)

 

Pentium D 960 3.6GHZ/800FSB/2x2MB 637US Presler

Pentium D 950 3.4GHZ/800FSB/2x2MB 423US Presler

Pentium D 940 3.2GHZ/800FSB/2x2MB 316US Presler

Pentium D 930 3.0GHZ/800FSB/2x2MB 241US Presler

Pentium D 930 2.8GHZ/800FSB/2x2MB 209US Presler

 

Men det som jeg venter på er spesifikasjoner på Conroe XE. For dersom det kommer en Conroe XE 1333FSB 3,33GHz som alle nettsider har spekulert i, så vil jo den yte enormt mye bedre enn alle andre conroe-prosessorene.

 

Vil ikke da en XE variant med litt lavere spesifikasjoner være litt mere troverdig?

Lenke til kommentar

Jo, 3,33GHz hørtes veldig mye ut i forhold til resten. Bare det å pumpe opp FSB fra 1066 til 1333 vil bety en del mer varmeutvikling fra FSB-kontrolleren noe som gir mindre varmebudsjett til selve kjernen. Jeg tror at hvis TDP på Conroe XE blir på f.eks 99W så vil det gi rom for både 1333FSB og økt kjernefrekvens. Kanskje fra 2,66 til 3,0GHz.

Lenke til kommentar

Legg merke til modellnumrene og spesifikasjonene:

Skal vi tro PCWatch kommer Merom i form av disse modellene, alle med doble kjerner:

    * T7600 (2,33 GHz, 4 MB L2-cache, 667FSB)

    * T7400 (2,16 GHz, 4 MB L2-cache, 667FSB)

    * T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-cache, 667FSB)

    * T5600 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667FSB)

    * T5500 (1,66 GHz, 2 MB L2-cache, 667FSB)

Alle modellene med 4MiB L2 cache blir sikkert dobbeltkjerner som i desktop-serien, men de med 2MiB kan vel bli enkeltkjerner akkurat som i desktop-serien? Navnet skiller seg jo også ut med T5xxx i stedet for T7xxx. Kan dette være en indikasjon på enkelt vs. dobbelt kjerne? Kanskje det er noen som har missoppfattet når de trodde at alle disse skulle bli dobbeltkjerner?

Lenke til kommentar
Jepp, Merom er 64-bit. Dette er prosessoren jeg venter på, blir ikke ny laptop før jeg kan dytte inn en dual core med 64 bit.  :)

5596164[/snapback]

For å kjøre 64bit win XP? :!: Hvem vil seg selv så vondt....

5596375[/snapback]

 

Nei. For å kjøre 64 bit Vista.

5596396[/snapback]

Enda værre. XP 64 bit har vel snart vært ute i et år(?) og kanskje 64 bits Windows er brukbart til noe annet en eksperimenter på gutterommet snart? 64bits XP er i hvertfall svært kranglete når det kommer til bruk i ActiveDirectory/"managed computers". Drivere er jo også ofte spennende om man finner + alle programmene som ikke virker helt som de skal. Vista tør jeg ikke tenke på før i 2007, da det ikke lengre er "beta" (dvs, sikkert fullt av barnesykdommer etter offesiell release). Det er nok lenge til 64bits os blir så utbredt som dere vil ha det til... Men dette var litt offtopic. :ohmy:

 

Tipper men neste prosessor-platform blir en slik dobbeltkjerne Conroe. Virker ikke som AMD klarer å svare med annet enn DDR2 minne på stort sett samme prosessorene de leverer i dag. Jeg vil også anta at K8-arkitekturen til AMD begynner nærme seg "veggen" på 3.0Ghz, så det skal bli spennende å se hva de finner på. :thumbup:

Lenke til kommentar
BigSkippy: Det har sikkert blitt rettet mellom når ATW leste det og du leste det.

 

Endelig får vi vite litt om klokkehastigheter og L2 cache. 2,66GHz vil nok bli en sterk utfordrer mot AMD's dobbeltkjerne på 2,6 eller kanskje 2,8GHz. Hvis ytelsen blir lik klokke for klokke så har vi jo et par faktorer til å vurdere ut fra: Pris og effekt. Effekten skal vistnok bli 65W på Conroe, altså ganske mye bedre enn det AMD kan vise til med sin FX (115-125W) og sine X2 (89W).

 

Jepp, enten det ellers så var jeg på fylla (figurativt) :), men jeg tror det har blitt rettet...

 

Jeg ser selv spent på effektbruket, til tross for X2 sine tall så tyder de tallene jeg har sett at mange X2er bruker endel mindre enn 89 watt, intel og amd har vel også litt forskjellige måter å måle det på, så jeg gleder meg til å se noen objektive målinger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jepp, Merom er 64-bit. Dette er prosessoren jeg venter på, blir ikke ny laptop før jeg kan dytte inn en dual core med 64 bit.  :)

5596164[/snapback]

For å kjøre 64bit win XP? :!: Hvem vil seg selv så vondt....

5596375[/snapback]

 

Nei. For å kjøre 64 bit Vista.

5596396[/snapback]

Enda værre. XP 64 bit har vel snart vært ute i et år(?) og kanskje 64 bits Windows er brukbart til noe annet en eksperimenter på gutterommet snart? 64bits XP er i hvertfall svært kranglete når det kommer til bruk i ActiveDirectory/"managed computers". Drivere er jo også ofte spennende om man finner + alle programmene som ikke virker helt som de skal. Vista tør jeg ikke tenke på før i 2007, da det ikke lengre er "beta" (dvs, sikkert fullt av barnesykdommer etter offesiell release). Det er nok lenge til 64bits os blir så utbredt som dere vil ha det til.

5596845[/snapback]

 

Selvom han venter på en merom må han jo ikke kjøre 64bits OS selvom. Er jo greit å ha begge mulighetene der, samtidig som man slipper å oppgradere til 64bits cpu i laptopen når det blir "standard" for alle å kjøre 64bits OS.

 

OT: Kommer foresten vista med 32bit? Har ikke fulgt helt med der...

Lenke til kommentar
Jepp, Merom er 64-bit. Dette er prosessoren jeg venter på, blir ikke ny laptop før jeg kan dytte inn en dual core med 64 bit.  :)

5596164[/snapback]

For å kjøre 64bit win XP? :!: Hvem vil seg selv så vondt....

5596375[/snapback]

 

Nei. For å kjøre 64 bit Vista.

5596396[/snapback]

Enda værre. XP 64 bit har vel snart vært ute i et år(?) og kanskje 64 bits Windows er brukbart til noe annet en eksperimenter på gutterommet snart? 64bits XP er i hvertfall svært kranglete når det kommer til bruk i ActiveDirectory/"managed computers". Drivere er jo også ofte spennende om man finner + alle programmene som ikke virker helt som de skal. Vista tør jeg ikke tenke på før i 2007, da det ikke lengre er "beta" (dvs, sikkert fullt av barnesykdommer etter offesiell release). Det er nok lenge til 64bits os blir så utbredt som dere vil ha det til... Men dette var litt offtopic. :ohmy:

 

5596845[/snapback]

 

Nuvel... jeg har installert nærmere 80 programmer, som alle funker fullstendig problemfritt. All hardwaren min støttes også.

 

Bruker samme antivirus som før (avast) + daemon tools som også funker problemfritt. Peerguardian funker også fint. Bare for å nevne et par av de vanlige programmene...

 

Du gir fullstendig feil (med overlegg?) inntrykk av hvordan Windows x64 fungerer i praksis.

 

Har du en urgammel scanner eller webcam så kan det hende sjansene dine er dårligere for å finne en driver, men det aller meste av vanlig hardware har full drivertilgjengelighet.

 

Ja, det fungerer flott til vanlig bruk, og ikke bare "eksperimenter på gutterommet" :roll:

 

Listen med vanlige programmer som ikke fungerer er kort hvis den i det hele tatt kan kalles en liste (ikke kom drassende med en liste med spesialprogrammer eller urgamle versjoner).

 

Rett skal være rett, og det har vært flere misledende og overdrevne utsagn om Windows x64 i denne tråden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utbredelsen av 64-bits XP/Vista så er jeg enig i at dette vil ta tid, og det er en viss risiko for at det faktisk også kan floppe. Folk ser ikke helt behovet, og de vet heller ikke hva de går glipp av.

 

Men hadde MS satset på å kun lage 64-bits versjon av Vista, så ville implementering gått fortere. Det skjer dog ikke...

Lenke til kommentar
Jo, 3,33GHz hørtes veldig mye ut i forhold til resten. Bare det å pumpe opp FSB fra 1066 til 1333 vil bety en del mer varmeutvikling fra FSB-kontrolleren noe som gir mindre varmebudsjett til selve kjernen. Jeg tror at hvis TDP på Conroe XE blir på f.eks 99W så vil det gi rom for både 1333FSB og økt kjernefrekvens. Kanskje fra 2,66 til 3,0GHz.

5596565[/snapback]

 

The Extreme Edition of the Conroe processor will operate at 3.33GHz, support 1333MHz processor system bus and 4MB cache. Thermal envelope of the part should be 95W.

 

Intel Corp. officials did not comment on the news-story.

 

Er iallefall en god ting at antydningene var noen lunde like..

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060212234350.html

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg venter på 64 bit dual core er ganske enkelt at jeg i fremtiden ønsker å ha muligheten til å unytte nettopp disse egenskapene. At jeg ikke får utnyttet maskinvaren fullt ut første dag driter jeg i. Kjøper jeg en laptop så kommer jeg til å bruke den i tre-fire år, og innen 2010 så kan det hende at 64 bit lar seg utnytte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...