Gå til innhold

Dell UltraSharp 3007FPW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterende sitat fra testen: "Apple var først ute med skjermer i den til nå største klassen. Dell fulgte hakk i hel og har lagt seg noe lavere i pris."

 

Så vidt meg bekjent så har apple sin 30" snart vært på markedet 1år. Det er vel ikke akuratt "Hakk i hel" ?

 

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar

"Uten Dual Link DVI-kompatibelt skjermkort og kabel vil ikke skjermen klare høyere oppløsning enn 1280 x 800."

 

Hvorfor støtter skjermen så lav oppløsning på single-link? Den burde jo kunne booste opp oppløsningen endel mer enn det?

 

Ellers er det litt skuffende det med sinnsynsvinkel, er det et vanlig problem med LCD-skjermer? At om man feks har en sekundær skjerm, så vil man merke dårligere farger, man er jo neppe noe særlig mer en 45 grader på skjermen på det verste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror Apple sin 30" har vært på markedet en god del lenger enn bare 1 år, såvidt jeg kan huske i hvertfall.

5586963[/snapback]

 

Jeg tror også det. Synes å huske at jeg satt vinteren 2004 og leste om Apples skjerm og drømte meg bort. Mulig jeg husker feil, dog.

 

En annen ting er, skjermen heter ikke 3007FPW, som på 20" og 24", men 3007WFP. Kanskje flisespikkeri, men jeg tror Dell ville ha satt pris på å få navnet rett (jeg satt like etter nyttår og leita etter 3007FPW på Dell sine sider, og fikk null treff).

Lenke til kommentar

Syns man får merkbart mer glede av lillebroren 24" FPW2405 jeg. Med 5 forskjellige inntak får man to PCer, en tvtuner og kanskje en xbox eller PS på kompositt eller komponentinngangene på èn og samme enhet. Trodde da 30"-eren kom med tilsvarende muligheter. Men det er vel kravet om Dual-DVI som hindrer dette.

 

Latterlig at man ikke kan kjøre i 1920x1200 på single DVI-kabel da, og heller få en svart ramme rundt området som ikke blir brukt. Så kjøp heller 24"-utgaven (eller to, fortsatt rimeligere enn 30"-eren) hvis du ikke er en Photoshop/3dsmax-fanatiker som bare MÅ ha den ekstra plassen. Ska du se på film så kjøp heller en 37" LCD-tv til 18k+ istedet...

Lenke til kommentar
Hvordan er det med maksimale oppløsninger på LCD-TVer i denne størrelsen? Noen som vet?

5587039[/snapback]

Vanlige oppløsninger for 26-42" LCD-TV'er er 1280x720 (16:9), 1280x768 (16:10) eller 1365x768 (16:9). Men det finnes også noen unntak på 37" og oppover som har 1920x1080 oppløsning (16:9). Ta en titt på LCD-TV'er i prisguiden for en full oversikt.

 

For ordens skyld: Oppløsningen på plasma-TV'er er normalt langt lavere enn dette. Der er 852x480 det klart mest vanlige til og med på så store skjermer som 42". På 50" og oppover er det 1366x768 som gjelder.

Lenke til kommentar

grei test, men jeg vil gjerne se test av apple sin 30"

gjerne flere tester av skjermer med f.eks. en oppløsning på 1920 x 1200...

 

jeg stusser litt over at du ikke klarte å spille unreal tournament (2004?) i en høyere oppløsning enn 1280 x 800, da jeg kan spille med en oppløsning på 1920 x 1200 på laptoppen min...

Lenke til kommentar
jeg stusser litt over at du ikke klarte å spille unreal tournament (2004?) i en høyere oppløsning enn 1280 x 800, da jeg kan spille med en oppløsning på 1920 x 1200 på laptoppen min...

5587770[/snapback]

Det er sikkert på grunn av skjermkortet. Det ble brukt et Quadro-kort til testen og det er ikke optimalisert til spill akkurat. Eller kanskje det var problemer med å få UT til å kjøre i det hele tatt på det kortet sånn at han måtte bruke kortet med Single Link DVI og at det begrenset oppløsningen oppad til 1280x800.

 

NB. Legg merke til at 1280x800 er nøyaktig 1/4 av orginal oppløsning. Det kan også tyde på at elektronikken i skjermen har problemer med å skalere opp skjermbilder som er mellom det og full oppløsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er jeg bare dårlig til å skumlese eller står det ikke noen pris for herligheten i artikkelen. Det står gjentatte ganger at den er dyr, så da lurer man jo selvsagt på hvor dyr den er... :ermm:

5588739[/snapback]

 

Du finner prisen på www.dell.no. Den koster ca 18.000.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt en slik 30", men er ikke sikker på om den er bra nok. Samsung kommer også visstnok med en 30" i løpet av våren. Apple sin begynner å bli gammel, så det er vel på tide med en "refresh" fra deres side også.

 

Får klare med med min Sony 23" widescreen (1920 x 1200) så lenge...

Lenke til kommentar
Heldiggrisen Jørgen! :green: Skulle ønske jeg kunne vært med å teste en slik skjerm. Har du et bilde av Windows-dekstop'en evt. med en nettleser eller tre oppe?

 

Hvis det er noen som har en "gammel" Dell 24" de plutselig vil bli kvitt for en billig penge så PM meg :p

5586992[/snapback]

Usj, hadde noen bilder av forsiden til Hardware.no oppe på en 30-tommers Apple liggende på forumet, men slettet de for et par uker siden. Er ute på farten nå, men kan komme tilbake med bilder om en liten stund. Jeg kommer sannsynligvis til å gå til anskaffelse av skjermen. 20-tommern ble for puslete etter en uke med denne herligheten :cool:

 

 

"Uten Dual Link DVI-kompatibelt skjermkort og kabel vil ikke skjermen klare høyere oppløsning enn 1280 x 800."

 

Hvorfor støtter skjermen så lav oppløsning på single-link? Den burde jo kunne booste opp oppløsningen endel mer enn det?

 

Ellers er det litt skuffende det med sinnsynsvinkel, er det et vanlig problem med LCD-skjermer? At om man feks har en sekundær skjerm, så vil man merke dårligere farger, man er jo neppe noe særlig mer en 45 grader på skjermen på det verste.

 

AtW

5587004[/snapback]

Vi oppdaget samme særhet med Apple sin 20-tommer, uten sammenligning forøvrig.

 

Når det gjelder innsynsvinkel så er det et issue for alle skjermer som baserer seg på en matrise forran en lyskilde. Det skjønner du sikkert selv. At det faktisk betyr noe for den som sitter rett forran skjermen har jeg ikke vært borte i før nå. Jeg anser det ikke som noe stort problem, men ville kommentere det. Sekundærskjermen vil du som regel kunne vri på så vinkelen nærmere seg 90 grader.

 

 

Syns man får merkbart mer glede av lillebroren 24" FPW2405 jeg. Med 5 forskjellige inntak får man to PCer, en tvtuner og kanskje en xbox eller PS på kompositt eller komponentinngangene på èn og samme enhet. Trodde da 30"-eren kom med tilsvarende muligheter. Men det er vel kravet om Dual-DVI som hindrer dette.

 

Latterlig at man ikke kan kjøre i 1920x1200 på single DVI-kabel da, og heller få en svart ramme rundt området som ikke blir brukt. Så kjøp heller 24"-utgaven (eller to, fortsatt rimeligere enn 30"-eren) hvis du ikke er en Photoshop/3dsmax-fanatiker som bare MÅ ha den ekstra plassen. Ska du se på film så kjøp heller en 37" LCD-tv til 18k+ istedet...

5587043[/snapback]

Savnet av andre innganger, og TV-tuner meldte seg rimelig tidlig ja. Har enttopp anskaffet en 19-tommers widescreen med tuner til kontoret, så det er klart at en 30-tommer ville vært noe kulere. Jeg kan forestille seg at de billigste dårlige tunerene og brikkene vil gi alt for dårlig bilde til å vises på en så stor skjerm, og dermed tipper jeg kostnadene blir høyere enn det smaker for Dell ved å implementere noe som duger greit. Det kan også hende det ligger et teknisk problem bak en slik implementering, men det får være opp til Dell å svare for.

 

Jeg regner med at designerene har valgt å gjøre det slik med oppløsning for å gi best mulig resultet i ikke-optimale oppløsninger. Med en såpass stor skjerm vil uskarphet gjøre seg spesielt gjeldende når en lavere oppløsning ikke er delelig med den opprinnelige. Unasett må du være temmelig tjukk i hue for å kjøpe en slik skjerm uten å bruke den i optimal oppløsning, etter min mening.

 

grei test, men jeg vil gjerne se test av apple sin 30"

gjerne flere tester av skjermer med f.eks. en oppløsning på 1920 x 1200...

 

jeg stusser litt over at du ikke klarte å spille unreal tournament (2004?) i en høyere oppløsning enn 1280 x 800, da jeg kan spille med en oppløsning på 1920 x 1200 på laptoppen min...

5587770[/snapback]

Som Simen sier kan det være mulig det var skjermkortet. Jeg har dessverre ingen mulighet for å dobbeltsjekke, men dersom jeg skaffer emg en slik skjerm så skal jeg teste det :)

 

Er jeg bare dårlig til å skumlese eller står det ikke noen pris for herligheten i artikkelen. Det står gjentatte ganger at den er dyr, så da lurer man jo selvsagt på hvor dyr den er... :ermm:

5588739[/snapback]

Vi refererer sjelden til pris i slike tekster, da prisene forrandrer seg konstant. på siste side er det en link til prisguiden, der du kan skjekke laveste pris og prisen i din favorittbutikk (nå er det bare Dell som selger Dell, så utvalget butikker er naturlig begrenset).

Lenke til kommentar
Savnet av andre innganger, og TV-tuner meldte seg rimelig tidlig ja.

Hva slags innganger savner du? Er det ikke mye bedre å kjøpe et TV-kort til PC'en og kjøre Windows Media Center da?

5589342[/snapback]

Hva skal man med MCE på en arbeidsstasjon? Så vidt jeg har forstått er funksjonaliteten noe strippet i forhold til XP Pro, og det går jeg ikke med på. Å kjøre TV-kort med noe annen programvare er greit nok, men uansett hvordan du vrir og vrenger på det så er det enklere med en dedikert tuner i skjermen. I tillegg er det greit å koble andre videokilder, som spillkonsoller direkte til skjermen.

 

Edit; uansett er jo dette en omtale av en skjerm, og ikke en medialøsning :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de færreste savner en TV-tuner på en dataskjerm og med en 30" så er det nok mer elegant å kjøre TV-bildet som et PC vindu. Dersom det hadde vært en TV-tuner i skjermen, så hadde nok mange beklaget seg over at de betalte ekstra for noe de ikke trengte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...