Gå til innhold

Opteron får DDR2-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om Opteron kommer for AM2 og for den andre sokkelen (sokkel F??), eller bare en av dem? (kanskje litt av det samme som adnan stillte spørsmål om.)

 

Men siden det står oppgitt to tall for transistorer, så antar jeg at det kommer en versjon med enkelkjerne og en versjon med dobbelkjerne.

Lenke til kommentar
# Minnestøtte: DDR2-800

Hmm.. Dette tar jeg med en klype salt. Det er "litt" rart om AMD i følge gårsdagens artikkel topper med JEDEC-godkjente DDR2-667 for Athlon64/FX, men tyr til muligens ikke-JEDEC-godkjente DDR2-800 for Opteron med de ustabiliteter og kompatibiltetsproblemer det kan medføre. Hvis jeg skulle tippet ville jeg tippet på DDR2-800 for desktop og DDR2-667 for Opteron.

 

Blir dette AMD AM2 opteron da? Kommer disse i dobbel kjerne også tru..

5576325[/snapback]

Tja, jeg håper disse kommer til sokkel AM2-sokkelen også slik Opteron har kommet til sokkel 939 i dag.

Lenke til kommentar
DDR2-800 på Opteron fra starten av er ønsketenkning eller vil i beste fall ikke bli brukt i praksis av serverleverandører. Det vil ikke være mulig å få dette stabilt nok til servere innen midten av 2006 på de minnekapasiteter en skal ha i en server.

5576888[/snapback]

 

vel.. man kan sikkert STØTTE ddr2-800, uten at dette er anbefalt hastighet.. Støtter ikke a64 (nyere revisjoner) DDR-500 også da? Det er vel bare det at den støtter disse "dividerene/multiplierne" som trengs.. slik at man kan kjøre standard fsb og likevel kjøre minne på DDR2-800.. edit: i den grad opteron har fsb da..

 

Regner med at DDR2-667 blir standard..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Det er vel ikke slik at man må ha ddr2 800 ram?      Da må jeg jo kjøpe ny ram igjen hvist jeg skal ha de nye AM2 prosessorene. :(

5576374[/snapback]

 

jo, du må ha DDR2 ram. du kan sikkert bruke DDR2 533 /667MHz...men hvem underforer cpu'en sin slik?

5576595[/snapback]

 

 

Har det mye å si om man underforer den?

Lenke til kommentar
DDR2-800 på Opteron fra starten av er ønsketenkning eller vil i beste fall ikke bli brukt i praksis av serverleverandører. Det vil ikke være mulig å få dette stabilt nok til servere innen midten av 2006 på de minnekapasiteter en skal ha i en server.

5576888[/snapback]

 

vel.. man kan sikkert STØTTE ddr2-800, uten at dette er anbefalt hastighet.. Støtter ikke a64 (nyere revisjoner) DDR-500 også da? Det er vel bare det at den støtter disse "dividerene/multiplierne" som trengs.. slik at man kan kjøre standard fsb og likevel kjøre minne på DDR2-800.. edit: i den grad opteron har fsb da..

 

Regner med at DDR2-667 blir standard..

5577074[/snapback]

ja det er også en måte å si det på. En kunne også sagt at dette er papirlansering av specs med eneste formål å lage oppblåste benchmarks uten rot i virkeligheten, men det blir kanskje litt for provoserende. Uansett er vi nok ganske så enige her.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke slik at man må ha ddr2 800 ram?      Da må jeg jo kjøpe ny ram igjen hvist jeg skal ha de nye AM2 prosessorene. :(

5576374[/snapback]

jo, du må ha DDR2 ram. du kan sikkert bruke DDR2 533 /667MHz...men hvem underforer cpu'en sin slik?

5576595[/snapback]

Har det mye å si om man underforer den?

5577439[/snapback]

Jeg tror ikke det vil ha så mye å si om man underforer den. Se bare på ytelseforskjellen i reelle programmer mellom 1 og 2 minnekanaler (3,2 vs. 6,4 GB/s). Den største ulempen med å bruke gamle minnebrikker fra et LGA775-system er at gamle minnebrikker som regel har dårlig latency (4 eller 5 på 533 eller 667-hastighet).

Lenke til kommentar

Med tanke på at divider ikke er ett spørsmål på AMD cpu'er, så vil jeg tro ikke...eller...

 

Når CPU er spesifisert til DDR2 800, så må du over 800 for å klokke på minnet. DDR2 er jo lettere å øke frekvensen på...så ja, vil vel tro det..

 

men det går fremdeles ann å klokke CPU uten at minnet går over 800 f.eks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...