Gå til innhold

Itanium 2-dobbelkjerne i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har kuttet prisene en del ja. 1.6 GHz versjonene av Madison kostet over $4600 og de er jo bare single core. 9010 er forøvrig også single core mens de fire andre er dual core. De har vel planer om å trenge litt mer nedover i markedssegmentene igjen. Med støtte for DDR2 på de nye chipsettene som vistnok ligger klar så skulle ikke det være så umulig. Det blir stort sett moderne teknologi over hele linja nå, mot 3-4 år gammel teknologi på det som er tilgjengelig i dag.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Med rett og melde; Foxton er bare en frekvens boosting og må vel sees på som mindre viktig enn latency forbedringene og symetri forbedringene i kjernen, mye mindre viktig enn SoEMT og mindre viktig enn harvard style L2 med kapasiteten økt fra 256 kiB til 1 MiB + 256 kiB. Men klart smaken er som baken og noen mener teknologi skal være subjektivt. :p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som er bra med itanium? Hvorfor er de så dyre?

5578536[/snapback]

Høy ytelse, ekstrem stabilitet, men den viktigste årsaken til den høye prisen er nok maskinene den benyttes i. De som må ha disse store maskinene har også masse penger. "må ha" betyr her i praksis at en ikke kan løse oppgaven med et cluster på en tilfredstillende måte.

 

Jeg lagde nettopp en tråd om ytelsen til Itanium her:

 

1 til 16-way Opteron 875 vs. Itanium 2 1.5/4M

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Høy ytelse

5578564[/snapback]

Nei, ytelsen til Itanium er i beste fall svært variabel ifølge mine egne erfaringer iallefall. Det er kanskje på tide at du får noen egne erfaringer slik at vi slipper flere slike bastante påstander fra deg ;)

 

Jeg lagde nettopp en tråd om ytelsen til Itanium her:

 

1 til 16-way Opteron 875 vs. Itanium 2 1.5/4M

5578564[/snapback]

Ok, skal sjekke den tråden nå :dremel:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Når det gjelder Foxton tror jeg den har minimal betydning for FP kode, typisk vil FP kode skvise 100% ut av prosessoren. På server workload er det annerledes, der kan Foxton ha noe for seg.

 

Ellers er det nok høyst variabel ytelse på Itanium, med den brede designen skulle det jo bare mangle om ikke SGI var i stand til å hoste opp noen benchmarks som parkerte Opteron.

 

Priskuttet er interessant, i praksis ganske dramatisk når man tar antall kjerner i betraktning. Intel vil likevel slite litt her, med mindre Montecito overrasker på ytelse, tror det er vanskelig å få de store kundene over på denne arkitekturen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Måtte bare laste opp dette. Ser rimelig heftig ut, men jeg er ikke 100% sikker på om dette er siste versjon av Tukvila. Det viser uansett intensjonene for både on-chip arkitekturen og I/O. Datert 22 november 2005 så det er vel begrenset hvor mye som er endret. Det er imidlertid neppe snakk om 8 kjerner lengre. Antagelig 4 kjerner.

 

Edit: link

http://www.hp.sk/mediaservis/prezentacie/p..._(I_Buttig).pdf

post-77158-1141576321_thumb.jpg

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

"Tukwila" virker absolutt spennende, og virker å være det første gode designet fra Intel på mange år. Likevel tviler jeg på at den kommer før tidligst i 2008/2009, spesielt siden "Montecito" har blitt såpass mye forsinket allerede og at Foxton-problemene ennå ikke er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...