Gå til innhold

Kommende Nvidia-brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De offisielle og endelige navnene på brikkesettene er foreløpig ukjente, men det er neppe helt utenkelig at nForce5-navnet blir tatt i bruk.

Eh hva mener du med det jeg har uthevet? Det er ikke akkurat klart om det betyr at det kan bli brukt eller at det ikke ikke kan bli brukt.

Lenke til kommentar

Liker feature-sette, dobbel gigabit på chipsettet, og bra med PCIe-lanes, ihvertfall på toppmodellene. Toppmodllen har jo 14 lanes utenom de 2 16x-portene, det holder til en 8x, en 4x og en 2x (om noe sånt finnes). Ellers er det bra med flere innebygde sata-porter.

 

Håper de også klarer å få ned effektforbruket litt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen tall på ytelsesløft ved overgang til AM2/DDR-II++?

5565386[/snapback]

Jeg har ikke sett noen tall ennå men vil gjette på en liten ytelseøkning på noen få prostent for likt klokkede CPU'er. Det kan dog hende at de lanserer X2 5000+/5200+ og således får høyere hastigheter. Det er også mulig de pumper opp PR-tallene med et lite hakk uten å øke klokkefrekvensen. Det ser dessverre ut til at AM2-CPU'ene bare støtter DDR2-667 foreløbig. Jeg ville i det minste ventet på offisiell støtte for DDR2-800.

 

Spesifikasjonene på brikkesettene synes jeg virker bra. 6stk SATA i brikkesettet synes jeg er en bra basis. PCI-e lanes er det også nok av på de to beste brikkesettene. (Dette åpner for hovedkort uten den gamle PCI-standarden og med fullt opp med x8/16, x4 og x1-porter.

 

Men hvorfor lanseres det egentlig nye brikkesett? Har ikke de nye CPU'ene den samme HT-bussen som de gamle og dermed er kompatible med gamle brikkesett?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå bør jo Microsoft få fingen ut å lage UAA støtte til Windows XP, ihvertfall om disse hovedkortene skulle dukke opp før Vista gjør.

 

Vil det bli lett å lage UAA støtte til Linux, eller sitter Microsoft og ruger på patenter? De som vet mer om UAA kunne kanskje forklart oss mer om disse ting og andre detaljer på UAA.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg håper at brikkesettene er klare til AM2 er det, og at vi slipper en haug med bugs. Men jeg kommer nok ikke til å velge AM2 med det første.

5566585[/snapback]

 

Samma her , greit å la ting modnes litt og at andre folk er prøvekaniner.

Skal derimot kjøpe et par 1GB brikker av en eller annen som selger billig pga at de absolutt må over til AM2 :!:

Lenke til kommentar

jeg savner fortsatt 8 sata porter, 4 blir for svakt, 6 ikke helt nokk.

 

hvis ddr2 skulle lønne seg som satsningsområde burde de da saktens ha valgt ddr2 800 med en gang?

 

håper denne sokkelen holder seg, 939\940\754 fadesen har skadet amd's seriøsitet i mine øyne. noe av det fine med amd var jo nettop det at man kunne få 700mhz athlonen til å funke på samme hovedkortet som 3200'n.

Lenke til kommentar
jeg savner fortsatt 8 sata porter, 4 blir for svakt, 6 ikke helt nokk.

 

hvis ddr2 skulle lønne seg som satsningsområde burde de da saktens ha valgt ddr2 800 med en gang?

 

håper denne sokkelen holder seg, 939\940\754 fadesen har skadet amd's seriøsitet i mine øyne. noe av det fine med amd var jo nettop det at man kunne få 700mhz athlonen til å funke på samme hovedkortet som 3200'n.

5566798[/snapback]

 

Man kan jo diskutere det med sokler, og det er jo fint at det varer en stund, men jeg er ikke enig at det virker useriøst. Bare upraktisk for brukerene.

 

Enig i at vi godt kunne hatt 8 porter, men jeg håper produsentene fortsetter å slenge på 4 ekstra på toppkortene, og da er det 10 ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
håper denne sokkelen holder seg, 939\940\754 fadesen har skadet amd's seriøsitet i mine øyne. noe av det fine med amd var jo nettop det at man kunne få 700mhz athlonen til å funke på samme hovedkortet som 3200'n.

5566798[/snapback]

 

Er vel egentlig bare 754 som var en virkelig fadese her.... om noen skal kalles det. Ser jo ut til at 939 skal kunne brukes en god stund fremover. og 940 har vel og vil vel være i bruk en god stund.

 

Men skal være enig i at 754 var skuffende. Virket mer som en hasteutgivelse for å kunne si at de var tidlig ute med 64-bit.

 

 

Men apropo, hvorfor må man på død å liv bytte socket hele tiden? tenker på produsentene. Hva er det egentlig man tjener på å bytte socket. Er det ikke arkitekturen i prossesoren som først og fremst dikterer egenskaper. Har socket og pinner så mye å si ?

Lenke til kommentar

Byttet fra Socket A til 754/939/940 skyltes vel overgangen fra minnekontroller i chipset til minnekontroller i CPU. Overgangen fra 754/939/940 til AM2 skylles vel overgangen fra DDR1 til DDR2. Ved bytte til ny sokkel blir det enklere for brukerne å se hvilke hovedkort og minnebrikker som passer.

Lenke til kommentar

sant det arnbju, de skifta ikke sokkel bare fordi de hadde lyst til å tvinge på oss noe nytt.

 

men synes nå fortsatt den raske overgangen er høyst uheldig.

 

jeg sitter å ønsker meg egentlig en bakover kompatiblitet mellom ddr1 og ddr2 cpu'er på samme sokkel, så du med et nytt hovedkort kunne bruke opp ram og cpu som det passet. men det er vel såpass stor forskjell på de to mediene at det blir med ønsket.

Lenke til kommentar

fremoverkompatibilitet tror jeg du kan se langt etter. Grunnen er at DDR og DDR2 har ulike slotter og har ulik elektrisk tilkobling til CPU. Hver CPU blir neppe utstyrt med minnekontrollere for både DDR og DDR2 (det tar opp ekstra plass på kjernen) så da er det like greit å ha inkompatible sokler for å unngå forvirringer med hensyn til hva som er kompatibelt med hva.

 

Det finnes riktignok noen hovedkort som skryter på seg oppgraderbarhet fra sokkel 939 til AM2 og fra 754 til 939 men disse baserer seg utelukkende på såkalte datterkort. Dvs. at man må kjøpe et nytt ganske stort kort som inneholder en ny CPU-sokkel, nye minnespor og nye spenningsregulatorer. Kortet settes ned i en spesial-slot i hovedkortet. Med denne metoden kobler man effektivt ut nesten hele den øvre tredjedelen av hovedkortet og lar datterkortet styre de resterende 2/3 av hovedkortet.

 

Samtidig med et sokkelbytte så står man også friere til å endre spesifikasjoner på spenninger, max strøm, antall pinner, og har muligheten til å legge til maskinvareegenskaper som f.eks viritualisering.

 

Når sokkel A roses opp i skyene for fremoverkompatibilitet så synes jeg det er å ta litt for hardt i. Når man kjøpte sokkel A hovedkort første gang så var det ingen hovedkort/brikkesett som taklet noe mer enn 100MHz FSB og man var dermed begrenset oppad til Athlon 1200MHz eller noe sånt. Kort tid etterpå kom det hovedkort som støttet opp til 133MHz FSB. Av disse var det ikke alle som klarte å støtte mer enn Thunderbird-kjernen fordi de nyere kjernene Palomino og Tbred krevde lavere driftsspenninger. Ennå en del senere kom det hovedkort som støttet 166MHz FSB. Selv disse kunne ikke oppgraderes til 3200+. For det måtte man ha de siste og beste hovedkortene som taklet hele 200MHz FSB. Så man kunne på ingen måte starte med Duron 600 og oppgradere til Athlon XP 3200+ i løpet av de 5 årene sokkel A varte. Fremoverkompatibiliteten begrenset seg altså til hovedkort som var under ca 2 år gamle selv om de benyttet samme sokkel. I så måte har sokkel 940 hittil vært svært oppgraderbar med en levetid på 3 år med bakoverkompatibilitet. Sokkel 754 hadde et litt kortere liv med ca 1 år som storhetstid, men er fortsatt mulig å oppgradere med Turion64 eller en av de svært overklokkbare Sempronene. Sokkel 939 har vart ca 2 år nå. Alle de tre soklene 754, 939 og 940 ser ut til å vare ennå en stund før de fases ut.

Lenke til kommentar
jeg sitter å ønsker meg egentlig en bakover kompatiblitet mellom ddr1 og ddr2 cpu'er på samme sokkel, så du med et nytt hovedkort kunne bruke opp ram og cpu som det passet. men det er vel såpass stor forskjell på de to mediene at det blir med ønsket.

 

Da må du velge Intel, de har ikke minne kontrolleren innebygget i cpu.

Men Intel bytter ut sokkel 3 ganger oftere enn amd, så vet ikke helt om det akkuratt er mer forbruker gunstig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...