Gå til innhold

Samarbeider om nytt GPS-system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg systemet benytte seg av" du mangler en vil der ...

 

Ellers vil jeg tro BMW(.de) ikke er så happy for å bli fjerna fra google den ene dagen og at google neste dag kommer med pressemelding om at de har et sammarbeid gående med VW.

 

Ellers ser det kult ut, men det kommer neppe til Norge før tredje verdenskrig er over eller alle norske ambasader er nedbrent (whatever comes first).

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan japanerene kommer til å svare på dette, særlig Nissan som ligger i front hva GPS navigasjon angår.

 

Sitater som underbygger minde påstander:

 

"This is by far and away the most easily understood navigation system currently available on the market."

 

"Nissan's brilliant 'Birdview' satellite navigation system."

 

"Nissan put the revolutionary BIRDVIEW navigation system into commercial production and introduced it to the Japanese market as the first car navigation system in the world to feature user-friendly graphic presentation.

 

The BIRDVIEW system shows the vehicle position and direction of travel from an overhead perspective, looking down at and displaying the immediate surrounding area. This makes it possible to present a panoramic overhead view extending from the vehicle’s actual current position all the way to the horizon ahead, resulting in a natural-looking and easy-to-understand map display.

 

Nissan`s new Stereoscopic BIRDVIEW system represents a further development of this technology.

 

The advanced screen displays topographical features in a three-dimensional format, using colour graduations to show altitude differences and undulating landscapes - thus helping the driver recognise the terrain and desired route at a glance. As the ups and downs and curves in the road ahead are easier for the driver to see, Stereoscopic BIRDVIEW contributes to more relaxed and confident driving.

The system is highly regarded as the most advanced sat-nav on the market today"

 

Nissan i samarbeid med Xanavi(noen som kjenner igjen dette navnet fra Gran Turismo kanskjer? Xanavi Skyline GT-R) har utvikklet dette såkalte "Birdview" Navigasjons systemet, som gir brukeren mulighet til å se topografien i fugleperspektiv, med full frihet til å "snu" kamera vinkel og zoome. I tilleg kan man også velge "tradisjonell" visning.

 

Det er tydelig at VW i samarbeid med Google og Nvidia ønsker å ta GPS navigasjon ett skritt videre, men jeg regner med at Japanerene som er pioneerer på området kommer til å komme med tilsvarende eller bedre løsninger. ;)

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Jeg inbiller meg at det må bli vanskeligere å orientere seg i et detaljrikt 3D-bilde enn i de enkle kartene man er vandt til fra f.eks. TomTom. Man skal ikke behøve å se mange milisekundene på kartet før øynene skal være tilbake på veien, og da virker økt kompleksitet og mer grafikk som et skritt feil vei..

Lenke til kommentar
Jeg inbiller meg at det må bli vanskeligere å orientere seg i et detaljrikt 3D-bilde enn i de enkle kartene man er vandt til fra f.eks. TomTom. Man skal ikke behøve å se mange milisekundene på kartet før øynene skal være tilbake på veien, og da virker økt kompleksitet og mer grafikk som et skritt feil vei..

5564880[/snapback]

Det stemmer nok. Skal man navigere er det best å filtrere ut unødvendige detaljer og kun ha igjen den viktige informasjonen. Det kan allikevel være greit å vise enkelte bygninger ved bykjøring. Et bygg som fanger blikket vil være særdeles effektivt for å finne ut hvor man er. Dette er noe man benytter seg av allerede på bykart.
Lenke til kommentar

Hehe, ja klassisk tilfelle av at "3d må være best"-fellen. Husk hva som skjedde med såkalte V.R. (Virtual Reality) grensesnitt. Hvem gidder vel å traske til et annet rom for å lese email etc etc. Enkelte grensesnitt egner seg best i mer abstrakt form. Et godt eksempel er London Underground hvor kartet var helt uforståelig før man gjorde abstrakte versjoner av de som var noenlunde korrekt med henhold på retning.

 

Google Earth er jo et tøft program siden man kan snurre kloden på en kul måte og zoome seg inn hvorsomhelst. Så konseptet er jo vakkert, men som oftest bare når det gjelder lange distanser. Til vanlig bruk når man kjører rundt byen så vil ikke effekten være stor med mindre de faktisk modellerer hver eneste bygning inn i dette systemet også (noe jeg sterkt betviler).

Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat på noe smart.: GPS/Galileo fungerer jo ved å ha gode atomur i bestemte posisjoner og sende ut et klokkesignal. Hvorfor oppgraderer man ikke bare vanlige basestasjoner for mobiler med et atomur hver og sender ut klokkesignaler derfra så vil man jo få enormt bra presisjon i tettbebygde områder. Kanskje ned til +/- 10cm (noen av antennemastene vaier vel +/- 10cm i vinden)

Lenke til kommentar
Jeg kom akkurat på noe smart.: GPS/Galileo fungerer jo ved å ha gode atomur i bestemte posisjoner og sende ut et klokkesignal. Hvorfor oppgraderer man ikke bare vanlige basestasjoner for mobiler med et atomur hver og sender ut klokkesignaler derfra så vil man jo få enormt bra presisjon i tettbebygde områder. Kanskje ned til +/- 10cm (noen av antennemastene vaier vel +/- 10cm i vinden)

5565574[/snapback]

Tror ikke det ville ha fungert særlig bra. For at nøyaktigheten til GPS skal bli best mulig er det faktisk best at senderen er langt borte. Dessuten ville reflekterte signaler fra f.eks høye hus bli et mye større problem enn det er i dag.

Lenke til kommentar
Jeg kom akkurat på noe smart.: GPS/Galileo fungerer jo ved å ha gode atomur i bestemte posisjoner og sende ut et klokkesignal. Hvorfor oppgraderer man ikke bare vanlige basestasjoner for mobiler med et atomur hver og sender ut klokkesignaler derfra så vil man jo få enormt bra presisjon i tettbebygde områder. Kanskje ned til +/- 10cm (noen av antennemastene vaier vel +/- 10cm i vinden)

5565574[/snapback]

Vil tro at man vil oppnå god nok nøyaktighet ved å få klokkesignalet via kabelnettet som basestasjonene er koblet til. Hvis et synkront nettverk er benyttet har man det i hvert fall. Når UMTS-markedet er godt i gang kommer det sikkert et slikt tilbud. De kan i verste fall gi koordinatene til nærmeste basestasjon, som vil stå tettere enn i GSM. Hvis ikke GPS/Galileo blir så billig at man ikke gidder å spandere penger på et slikt prosjekt.
Lenke til kommentar
Jeg inbiller meg at det må bli vanskeligere å orientere seg i et detaljrikt 3D-bilde enn i de enkle kartene man er vandt til fra f.eks. TomTom. Man skal ikke behøve å se mange milisekundene på kartet før øynene skal være tilbake på veien, og da virker økt kompleksitet og mer grafikk som et skritt feil vei..

5564880[/snapback]

Det stemmer nok. Skal man navigere er det best å filtrere ut unødvendige detaljer og kun ha igjen den viktige informasjonen. Det kan allikevel være greit å vise enkelte bygninger ved bykjøring. Et bygg som fanger blikket vil være særdeles effektivt for å finne ut hvor man er. Dette er noe man benytter seg av allerede på bykart.

5565034[/snapback]

Dette er svært avhengig av hvor mye en kan ta inn over seg før en får "information overload", og det er svært forskjellig for den enkelte, og er også avhengig av stressnivået. Forsvaret, og spesielt den delen som tar seg av cockpit-systemer i jagerfly kjenner godt til denne problematikken.

 

En grei løsning er å gjøre detaljgraden fritt valgbar.

Lenke til kommentar
Jeg kom akkurat på noe smart.: GPS/Galileo fungerer jo ved å ha gode atomur i bestemte posisjoner og sende ut et klokkesignal. Hvorfor oppgraderer man ikke bare vanlige basestasjoner for mobiler med et atomur hver og sender ut klokkesignaler derfra så vil man jo få enormt bra presisjon i tettbebygde områder. Kanskje ned til +/- 10cm (noen av antennemastene vaier vel +/- 10cm i vinden)

5565574[/snapback]

Ideen er utmerket, haken er bare at den allerede er oppfunnet, sjekk nettet for pseudolite (sammentrekning av pseudo satellite).
Lenke til kommentar

Det er ikke noen idé jeg har tenkt å patentere så det gjør ikke noe at det allerede er oppfunnet. :p Tvert i mot er jeg positivt overrasket over at det finnes og brukes som forbedring av posisjoneringen til GPS og som backup-system i tilfelle GPS blir jammet.

 

(Også er det jo gøy å få bekreftet at idéen ikke bare er tvilsom teori, men faktisk fungerer i praksis :cool: )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nissan X-Trail (som jeg ikke har hentet enda).

I denne er det et "Birdview Navigation system" i.

Av bildene jeg har sett, er det en fast skjerm som er nedfeldt i dashbordet. (ikke en som vippes opp)

 

Er det noen som har erfaring med disse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt akkurat denne, men en god del andre GPS-systemer, inkludert med fugleperspektiv til sjøs. Det var greit nok, men jeg foretrekker selv plott på 2D-kart.

 

Nøyaktig hva er det du vil vite?

 

Ellers er det kjent at Google og Nvidia samarbeider med ny GPSløsning med detaljert 3Dterreng og avansert grafikk. Pressemelding: http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....04274408&EDATE=

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...