Gå til innhold

Egen datamaskin for selvangivelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

For å side det sånn.. Det er lenge til jeg får egen maskin på skatteetaten :p Formuen til Gates har krympet? Den var vel på det meste nær 500 milliarder. Altså nesten et helt norsk statsbudsjett, bare på en mann..! :D Nice..

Lenke til kommentar

Gates fremmer 64bit programvare :D La oss håpe han følger opp med en 64-bit versjon av Excel ;)

 

PS. Rart at skatteetaten har en egen maskin til dette. Beregner de virkelig ikke skatt til noen andre personer eller bedrifter som har tall som er over 4 Gi$ ? (Gigabinær dollar)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

32bits programvare kan uten problem beregne 64bits tall, det tar bare lenger tid. Jeg har ikke Excel selv, men jeg har testet i OpenOffice og ikke hatt problemer med å beregne så høye tall. Er det noen med Excel som vil teste?

 

Edit: En person testet det for meg. I Excel blir for eksempel 2^40 -> 1,09951E+12, men i OpenOffice blir det 1099511627776, så jeg tror de må bytte til OpenOffice på grunn av Bill :!:

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Mitt syn på saken...

 

IRS kjører noen mainframes som begynner å dra på årene, maskinene greier ikke volumet og man har begynt å legge til nye maskiner, de første "kundene" som blir flyttet er de med høyest load (Bill Gates er en av dem). Tilslutt blir også de andre flyttet over.

 

End of story .....

Endret av olear
Lenke til kommentar
Edit: En person testet det for meg. I Excel blir for eksempel 2^40 -> 1,09951E+12, men i OpenOffice blir det 1099511627776, så jeg tror de må bytte til OpenOffice på grunn av Bill :!:

5541390[/snapback]

 

Øh? Den skjønte jeg ikke helt? :hmm: De to tallene du viser til er jo nærmest identiske. Greit nok at Exel ikke har like mange desimaler, men dette kan man jo stille på selv.

 

Prøvde selv i Exel og valgte tolv desimaler, fikk da 1.099511627776E+12, altså nøyaktig det samme som OpenOffice.org.

 

Edit: Noen småfeil.

Endret av pæren
Lenke til kommentar
32bits programvare kan uten problem beregne 64bits tall, det tar bare lenger tid. Jeg har ikke Excel selv, men jeg har testet i OpenOffice og ikke hatt problemer med å beregne så høye tall. Er det noen med Excel som vil teste?

 

Edit: En person testet det for meg. I Excel blir for eksempel 2^40 -> 1,09951E+12, men i OpenOffice blir det 1099511627776, så jeg tror de må bytte til OpenOffice på grunn av Bill :!:

5541390[/snapback]

Joa, det er mulig, MEN det gjøres ikke nøyaktig. Det er et kjent faktum at en FPU (som jeg rimelig sikkker vil tror blir benyttet hvis et tall er over 32bit) er unøyaktig, og skatteetaten kan ikke ha slike unøyaktigheter.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Ernie: Det jeg tror efikkan mente var at PCer med 32bit prosessor og OS og programvare fint kan regne på tall med 64bit presisjon. Den eneste forskjellen er at det tar et par klokkesykluser ekstra for CPUen. Altså noe tregere.

 

PS. Simple kalkulatorer er ofte drevet av kloner/varianter av intel 4004-prosessorer. Dette er en 4bit-prosessor og har null problemer med å bedregne tall over 16 uten å miste presisjonen bak komma. Trikset er at den må gjøre beregningene i flere trinn. Det går fint an å få 32 eller 64bit presisjon på beregningene på slike 4bit CPUer. Som oftest er det begrenset til 32bit presisjon siden displayene skjelden er mer enn 8 tegn.

Lenke til kommentar

Simen1: Jeg må si jeg er imponert over hvor rolig du forklarer saker som dette. Jeg sitter omtrent og dunker hodet i bordet, mens du forklarer rolig at hvordan et tall representeres på skjermen ikke har noe med maskinvare/OS under programmet.

 

Bra forumet har folk som rolig forklarer og retter misforståelser. Gang på gang på gang på gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...