Gå til innhold

19 anklaget for piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er greit at de tiltaler folk som systematisk går inn for å distribuere nytt materiale i stort omfang. Men i motsetning til vanlig synes jeg strafferammen på hhv. 3 og 5 år er litt mer edruelig enn de multimillionsummene ($) plateselskaper, filmselskaper osv normalt krever slike for.

 

To av de tiltalte bor i Australia og på Barbados, og amerikanske myndigheter forlanger nå å få disse utlevert.

Hah! Tror de at USAs lover er "verdenslover"? USAs arroganse har tydeligvis fortsatt ingen grenser. (Om ikke disse to personene utførte lovbruddene innnfor USAs grenser da).

Lenke til kommentar
Men jeg fatter ikke hvorfor privatpersoner som har gjort minimalt med piratkopiéring i noen tilfeller har blitt siktet.

5541231[/snapback]

Bryter du loven så bryter du loven. Det kan ikkje vere sånn at dei som bare bryter loven "litt" ein gong i blant skal gå fri.

Lenke til kommentar
Men jeg fatter ikke hvorfor privatpersoner som har gjort minimalt med piratkopiéring i noen tilfeller har blitt siktet.

5541231[/snapback]

Bryter du loven så bryter du loven. Det kan ikkje vere sånn at dei som bare bryter loven "litt" ein gong i blant skal gå fri.

5544806[/snapback]

Man må jo sette straffen litt i perspektiv til forbrytelsen. For å gjøre en sammenligning så gir man ikke 10 års fengsel og en million i bot for nasking av en mandarin fra fruktdisken og samtidig gir 3 års fengsel og null bot for å stjele en trailer full med varer til f.eks Komplett.no

 

Så det er ikke så enkelt som å si at et hvilket som helst lovbrudd = kjempestraff. Nedlasting at noen låter og filmer på gutterommet er over hodet ikke sammenlignbart med systematiske insidetyveri og storstillt distribusjon av 1.dags-materiale.

Lenke til kommentar

"Nettbaserte tyver som stjeler varer"

 

Jeg reagerer på slike uttalelser, og til og med fra statsadvokaten. Burde ikke han kjenne litt bedre til lovverket enn som så? Brudd på åndsverkloven er ikke tyveri. Det er derfor vi har en åndsverklov, fordi lover som omhandler fysiske gjenstander ikke passer inn her!

 

Dessuten lurer jeg på hvordan de beregner "verdiene" her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Nettbaserte tyver som stjeler varer"

 

Jeg reagerer på slike uttalelser, og til og med fra statsadvokaten. Burde ikke han kjenne litt bedre til lovverket enn som så? Brudd på åndsverkloven er ikke tyveri. Det er derfor vi har en åndsverklov, fordi lover som omhandler fysiske gjenstander ikke passer inn her!

 

Dessuten lurer jeg på hvordan de beregner "verdiene" her.

5548337[/snapback]

 

Ja, lurte litt på det jeg også, tipper de legger på ganske tjukt.

 

Ellers så er det jo ikke så overraskende at de lever et "dobbeltliv", har inntrykk av at de færreste tjener på slikt, så det er vel en hobby mer enn noe annet. At det er folk fra IT-bransjen er vel heller ikke overaskende synes jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...