Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sommerdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

Laget en tråd her tidligere om vinterdekk,

så tenkte vi kunne dele litt tips og erfaringer

rundt dette med sommerdekk også :)

(nå når det så smått kryper mot sommeren ;) )

 

Legger ved link til ovennevnte tråd her: Vinterdekk: Tips og erfaringer

 

 

Legger med litt egen erfaring:

Kjørte forrige sommer,

(den tiden fra jeg fikk lappen til omlegging)

på noen dekk som heter Mastersteel..

Relativt billige dekk, men sitter uventet bra :)

 

Dim: 195/50-15

Pris: 500,- ferdig ballansert :) da i ovennevte dim.

 

Anbefales om du ikke vil bruke

for mye på sommerdekk!

 

La fort merke til at det subba bak, så la på 2

slitte, piggfrie vinterdekk bak så jeg slapp å

subbe i stykker 2 flunk nye dekk..

 

Det satt bra det, bortsett fra på regn :p

Hadde en lei, men morsom, tendens til å dra

rompa etter seg i rundkjøringer..

 

Kommer til å kjøre på NeXeN N3000 i dim: 235/25-18 i sommer ;)

Kommer med erfaring, evt anbefaling der seinere..

 

Ellers noe dere vil tilføye?

Kom med gode historier og ting dere har

opplevd med bra eller dårlige dekk!

 

 

Mvh

Pluggen

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde Goodyear Eagle F1 på min 1999 Audi (forhjulsdrift) i 225/45-17. Nyprisen var ca 2500/dekk (fulgte bilen da jeg kjøpte den).

 

Jeg synes kjøreegenskapene var meget gode på alt slags føre, både rett frem og "sidegrep". Lite spinning, mye akselerasjon og kort bremselengde. Dessuten har de en sikkerhetsfunksjon: hvis man punkterer, kan man kjøre opptil 10 mil i 50 km/h på flatt dekk uten å skade felgen. Dette fikk jeg (dessverre) testet en gang. Glimrende funksjon!

 

Våren 2005 var 2 dekk utslitte, og lommeboka meget tynn hele vinteren. Da kjøpte jeg 2 billige dekk på Dekkmester'n i Fremmerholen (Ålesund) til ca 1300/dekk.

De

-var "laget av Continental" men merket som noe annet (husker ikke nå)

-hadde ikke det kule "v-mønsteret" som dyre dekk med gode vann-egenskaper har

-var billige fordi de kun ble "laget på bestilling", dvs at fabrikken slapp utgiftene forbundet med usolgte dekk

 

Egenskapene er mye dårligere enn de Goodyear'ene som jeg hadde, men likevel "helt ok" ved vanlig kjøring. Spesielt sidegrepet i "stor" fart er merkbart dårligere. Mer Hollywood-lyd.

 

Neste gang kjøper jeg andre dekk, men jeg beholder disse til de er utslitte eller bilen byttes.

 

 

Prisene her er selvfølgelig inkl. alt. Altså fra utslitte dekk på bilen er erstattet med nye dekk på bilen (samme felger).

 

Hvis noen har spesielle tips til hvor man får kjøpt kvalitetsdekk rimeligst mulig i Ålesund, så si gjerne fra. De 2 siste Goodyear'ene begyner å bli slitte..

Lenke til kommentar

Det er dekk vi solgte mye av der jeg jobba,

også til en del taxi'er..

 

Men det er jo ikke snakk om store biler som

har mest fordeler ved de dekkene, er jo ganske

tung bil du kjører i tillegg da...

 

Ellers så har de jo vunnet en del tester,

(skal finne noe dokumentasjon etterhvert,

men har ikke tid til det akkurat nå.

Tar sikkert litt tid med tanke på at dette var tester

som blei kjørt i sommer)

 

Også ganske billige dekk i forhold til mye annet,

men ikke spesielt dårlige av den grunn :)

Kjørte det på firmabilen vi hadde, og det fungerte

ganske bra (VW Touran)

 

Sånn snittmessig vil jeg si det er ok dekk med god

slitestyrke og gode egenskaper til en rimelig penge :)

 

Dog, du har kanskje litt "stor og tung" bil, og litt mer

"aggressiv" kjørestil (har det selv så var ikke et angrep)

enn de som pleier å kjøpe disse dekkene..

 

Til de som stussa på 1300,- og billig i samme setning:

Det er ganske billig med tanke på at han er nede på

45profil.. Dekk blir dyrere jo lavere profil..

Lenke til kommentar
Så og si ingenting kan måle seg med Eagle F1 dekka sånn sett da ;)

5536086[/snapback]

Der har jeg et hett tips. Yokohama AVS Sport. Dette må være de beste dekkene jeg har kjørt med tanke på grep. Jeg hadde en Sierra IS med hjemmebygd turbomotor som banka rundt 200 gamp. Da jeg kjørte den på vålerbanen hadde den litt mindre fres pga lite ladetrykk, men jeg kom i en "fight" med en E30 M3. Disse er kjent for å ha gode kjøreegenskaper og skal ha 193hk. Jeg hadde ikke pulver nok til å passere ham på strekkene, men jeg hadde helt klart bedre grep enn han hadde. Han kjørte på Falken 225/40 17, jeg hadde 205/50 15.

 

Våtegenskapene var topp når dekkene var nye, men avtok selvfølgelig betraktelig ettersom de ble slitt. Tørregenskapene hold seg ganske stabile. Slitasjen var sånn midt på treet. Da jeg skulle kjøpe dekk sto valget mellom Bridgestone Potenza S03 og Yokohama AVS Sport, jeg valgte Yokohama og kommer til å gjøre det neste gang også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det er noen vits får du jo avgjøre selv. Men det er stor forskjell på sommerdekk. Slitestyrke, sideveis grep, bremseegenskaper osv osv.

 

Piggfritt om sommeren er lov, men ganske dårlig (min erfaring). Slites også 100 ganger raskere pga veldig myk gummiblanding

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pleier å kjøpe dekkene etter sesongen fordi da kan man få de billigere. Gjorde det med vinterdekkene og sparte litt penger.

 

Men skal fortsatt ha sommerdekkene som jeg har hatt, kanskje jeg må skifte de til høsten. Men håper ikke det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...