Gå til innhold

En guide til mobilvett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er alltid den eller de du snakker med ansikt til ansikt som har krav på oppmerksomheten din.
Nemlig !

Det er tydligvis mange som mener at de du snakker med ansikt til ansikt er mindre verdt enn den som tilfeldigvis ringer mobilen din. Oppfordrer alle som står og prater med noen som plutselig bare "må" svare på mobilen sin til å snu ryggen til vedkommende og gå.

Lenke til kommentar

Aktikler om mobilvett er alltid nyttige!

 

Om de nytter er en annen ting. Flere burde sett seg selv på video når de drar fram mobben i tide og utide.

 

For en del bruker mobilen som om det var i mobilens barndom, da den ofte ble sett på som statussymbol. Det fantes vel dummyer som kunne kjøpes, slik at det så ut som man hadde mobil i bilen. I dag har jo alle mobil, men det er ikke uvanlig at folk legger mobilen på bordet foran seg for å vise den. Det er for langt å fiske den opp av lomma eller (mobil)veska.

 

Folk som snakker i mobil på kino eller restaurant er retarderte.

 

Gøy på langtur med rutebuss når masse folk sitter og babler om uviktige ting.

 

Mobilselskapene tjener millioner på meldinger som "Hei, hvor der du?" eller "Gjør du på'a?", og det er uvesentlig hvor mottaker befinner seg eller bedriver.

 

Folk som kjører gjennom kassakøen, drar kortet, legger oppi varene mens skravla går i mobilen de har under haka.

 

Folk som ennå ikke har oppdaga vibrasjonsfunksjonen, eller vet hvordan de skal aktivere den.

 

 

Et par dødsharry jeg har opplevd:

 

Søskenbarnet mitt (godt voksen) som babla i mobilen på vei inn i kapellet i en slektnings begravelse. Faren hans ba han få skrudd den av i en h******* fart!

 

Han idioten som babla i bluetoothsettet i kassakø, mens han snakka med meg og hun i kassa. En liten fjompegutt, som skulle vise at han var stor kar, og viste det helt motsatte. Jeg sa til ham at dersom han fjerna den utveksten han hadde i øret, ville han høre bedre og bli en klokere mann. Han tok ikke imot oppfordringen...

 

 

Det verste er de som sitter og taster mens de kjører. Gad vite hvor mange pils som skal til for å fjerne konsentrasjonen mer fra veien enn mobilknotting.

 

 

Skulle ikke tro mobilen har vært allemannseie noen år, og at nordmenn på toppen av alt er et av jordens folkeferd med høyest mobiltetthet!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

1.1 de fleste gjør vel som søstra mi, setter saken på fullt hyl slik at dem legger merke til den under alle mulige forhold. selvsagt er det profilmulighet, men som oftest endrer den på for mange innstillinger mens brukeren gjerne bare ønsker å justere ringevolumet.

 

1.2 vibrering er på 24/7 her. men jeg har også på ringelyd. om det ene ikke merkes så merkes det andre. mobilen er til for å jeg skal få med meg noen prøver å få kontakt med meg. nabobordet på kaffen be damned ;)

 

1.3 beklager. men jeg skrur den ikke av på kinoen. men jeg avviser samtaler om dem dukker opp. dette fordi ingen jeg kjenner tar seg bryet med å bruke mobilsvar (ikke at jeg har den skrudd på heller) og fordi jeg da har nummeret det ble ringt fra slik at jeg kan ringe dem opp igjen når filmen er slutt.

 

1.4+1.5 desverre er det en naturlig menneskelig refleks å snakke høyt og tydelig når personen i andre enden ikke får med seg hva som blir sagt, selv om dette ikke hjelper fordi signalet er for dårlig. og hva om personen du snakker med er bare tilgjengelig via fasttelefon, hvor sender du smsen da?

 

1.6 denne er jo selvsagt...

 

1.7 desverre er vi mennesker fint lite finke til å gjøre flere ting på en gang. om en vil sette ting på spissen så skulle bliførere vært totalt adskilt fra andre ting i bilen slik at en ikke blir distrahert av noe som helst. men dette er jo ikke en god løsning om en er forelder med bilen full av unger eller lignende. tror nok den beste løsningen da er autopilot for bil ;) men jeg liker det at flere og flere telefoner kommer med handsfree i pakken, eller i det minste har mulighet for bluetooth. det finnes en del ting vi mennesker kan gjøre mens vi snakker, og som ikke setter andres liv og helse i fare (våre egne får så være, dem setter vi i fare bare ved å leve)...

 

1.8 desverre er dette ikke bare gyldig for mobiler. er vel mange av dagens digitalkamera som kan ta helt lydløse bilder, eller? men så er det den saken at mange klapptelefoner ser ut som du skriver en melding mens du egenlig tar bilde. vanskelig tema egentlig...

 

2.1 bryter jeg titt og ofte...

 

2.2 har vel omtrent blitt avskaffet på mobiler siden en der ser hvem som ringer (tror ikke jeg har presentert meg for venner å kjente pr mobil på lenge).

 

2.3 er jo omtrent selvsagt :p

 

2.4 vel jeg kan fint finne på å bare forlate en samtale som går ingen steder, eller i det minste ignorere personen. så å slenge på røret er ingen umulighet, uansett hvor uhøflig det nå en gang er. beklager men jeg er ikke høflig av meg...

 

2.5 får så være. så lenge det er den som står for praten som ringte opp så kan han skravle til månen blir mørkebrun for min del :p

 

2.6 er en historie i seg selv ;)

 

2.7 kan en bare glemme når folk du kjenner har funnet en eller annen unskyldning for å ta livet av noen liter med alkohol. oppringninger til de underligste tider er da heller en norm den noe annet. også var det dem morsomme samtalene med folk som har tastet feil nummer i rusen, og som ikke innser at dem har ringt feil osv. dette gjerne klokken 3-4 eller noe sånt...

 

Det verste er de som sitter og taster mens de kjører. Gad vite hvor mange pils som skal til for å fjerne konsentrasjonen mer fra veien enn mobilknotting.

 

tror mythbusters viste at mobilen har omtrent samme virkning som 1 i promille når det gjelder konsentrasjon. men det var en samtale da, ikke sms...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

1.5: Min gamle mor, som med en høyde på 158,8 cm har vent seg til å snakke med et imponerende støynivå for å gjøre seg bemerket, hadde nettopp kjøpt sin første mobiltelefon. Hun var imidlertid lite imponert over det nye vidunderet (bortsett fra konseptet SMS, som jeg i ettertid har angret sårt på å ha lært henne), for alle hun snakket med klaget på skurring i lyden.

 

Alt ble så meget bedre når hun snakket litt lavere, så hun ikke overbelastet mikrofonen...

Lenke til kommentar
Det er alltid den eller de du snakker med ansikt til ansikt som har krav på oppmerksomheten din.
Nemlig !

Det er tydligvis mange som mener at de du snakker med ansikt til ansikt er mindre verdt enn den som tilfeldigvis ringer mobilen din. Oppfordrer alle som står og prater med noen som plutselig bare "må" svare på mobilen sin til å snu ryggen til vedkommende og gå.

5513883[/snapback]

 

Det er kanskje uhøflig, men personlig har som vane å ta telefonene, og å be folk ringe opp senere, da jeg er opptatt. Såfremt jeg ikek er i en situasjon da jeg åpenbart aldri burde hatt på telefonen i det hele tatt. (Det hender seg jo at man glemmer seg). Da bryter man ikek samtalen lenge, og man får også gitt en nyttig beskjed til den som ringer.

 

Og det med å ringe etter 22. en mobil kan lett slås av, vil man ikke bli ringt, så slår man den av. Det er min personlige mening, så jeg synes ikke synd på folk som blir vekt av mobilen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En ting jeg aldri kommer til å forstå er folk som irriterer seg over at man snakker i mobilen når man sitter på bussen... Er det noe verre enn å sitte og føre en samtale med en annen person? Blir folk kanskje irriterte fordi de ikke hører begge sider av samtalen og kan sitte og høre etter som en annen stalker?

Lenke til kommentar
En ting jeg aldri kommer til å forstå er folk som irriterer seg over at man snakker i mobilen når man sitter på bussen... Er det noe verre enn å sitte og føre en samtale med en annen person? Blir folk kanskje irriterte fordi de ikke hører begge sider av samtalen og kan sitte og høre etter som en annen stalker?

5521172[/snapback]

 

Sålenge folk holder seg unna i bilen så, folk som snakker i mobilen når de kjører er nesten uten unntak veldig lite observante i trafikken.

 

AtW

Lenke til kommentar

God artikkel, burde vere obligatorisk pensum for å få lov til å kjøpe mobiltelefon. Er særleg einig i det med å ikkje skrive tekstmeldingar i kinosalen. Det er veldig mange som ikkje forstår/bryr seg om kor irriterande det er for dei av oss som er der for å sjå film.

 

Kay

Lenke til kommentar
God artikkel, burde vere obligatorisk pensum for å få lov til å kjøpe mobiltelefon. Er særleg einig i det med å ikkje skrive tekstmeldingar i kinosalen. Det er veldig mange som ikkje forstår/bryr seg om kor irriterande det er for dei av oss som er der for å sjå film.

 

Kay

5521250[/snapback]

Det er bare å ta fra vedkommende mobilen og pælme den mot utgangen. Det kunne jeg gjort uten å skamme meg...

Lenke til kommentar
God artikkel, burde vere obligatorisk pensum for å få lov til å kjøpe mobiltelefon. Er særleg einig i det med å ikkje skrive tekstmeldingar i kinosalen. Det er veldig mange som ikkje forstår/bryr seg om kor irriterande det er for dei av oss som er der for å sjå film.

 

Kay

5521250[/snapback]

Det er bare å ta fra vedkommende mobilen og pælme den mot utgangen. Det kunne jeg gjort uten å skamme meg...

5521389[/snapback]

:D Ein svært god idè, men ikkje alltid gjennomførbar når idioten sit tre rader lenger framme. Det er mange som blir veldig sinte når ein 106 kg tung mann klatrar over dei. Eit alternativ er då å ha med seg noko å kaste. Popkorn er for lett, og blir fort upresist. Dart-piler er kanskje det beste.

 

Kay

Lenke til kommentar
:D Ein svært god idè, men ikkje alltid gjennomførbar når idioten sit tre rader lenger framme. Det er mange som blir veldig sinte når ein 106 kg tung mann klatrar over dei. Eit alternativ er då å ha med seg noko å kaste. Popkorn er for lett, og blir fort upresist. Dart-piler er kanskje det beste.

Kay

5521447[/snapback]

 

Rifle med bedøvelsespiler som samtidig kjemisk kastrerer offeret. Nå går vi vel litt OT, dere?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Flott guide! Jeg vet om noen som kunne trengt å pugge denne.

 

Forresten godt poeng det med folk som holder mobilen feil mot øret og hyler inn i mic'en "for å høre bedre". Utrolig plagsomt. Det samme gjelder de som holder mic'en under haka eller opp mot tinningen så man ikke hører en døyt. Jeg kjenner en person som stadig bryter disse reglene så jeg må si i fra minst en gang per samtale. Jeg synes det er helt greit å si i fra om slikt både en og 2-3 ganger i løpet av en samtale.

 

Å få SMS-meldinger om "Jeg er på vei til ..." (i bil) er plagsomt. Da vet man at den som sender meldingen holder et halvt øye på veien og 90% oppmerksomhet og en hånd på mobilen. Det er også plagsomt når man ringer til noen og tydelig hører at de kjører. F.eks stadig avbrutt av "vent litt, jeg må bare skifte gir". Jeg sier det som det er og ber vedkommende ikke ta telefonen når han/hun kjører. Så ringer jeg kanskje en halvtime senere i håp om at vedkommende er fremme menn når telefonen blit tatt er det like mye motordur og trafikkstøy i bakgrunnen. Jeg synes det er rett og slett frekt.

 

Den som ringer bør også utøve litt høflighet. F.eks hvis jeg sitter på do, står i kassakø, har sex, kjører bil eller er opptatt på andre måter og trykker "avvis samtale" så er det utrolig plagsomt om den som ringer prøver å ringe på nytt 3-4-5 ganger rett etter hverandre. Avviser man en samtale så er det en grunn til det og man vil bli oppringt så snart det passer.

Lenke til kommentar
God artikkel, burde vere obligatorisk pensum for å få lov til å kjøpe mobiltelefon. Er særleg einig i det med å ikkje skrive tekstmeldingar i kinosalen. Det er veldig mange som ikkje forstår/bryr seg om kor irriterande det er for dei av oss som er der for å sjå film.

5521250[/snapback]

Det er bare å ta fra vedkommende mobilen og pælme den mot utgangen. Det kunne jeg gjort uten å skamme meg...

5521389[/snapback]

:D Ein svært god idè, men ikkje alltid gjennomførbar når idioten sit tre rader lenger framme. Det er mange som blir veldig sinte når ein 106 kg tung mann klatrar over dei. Eit alternativ er då å ha med seg noko å kaste. Popkorn er for lett, og blir fort upresist. Dart-piler er kanskje det beste.

5521447[/snapback]

Jeg liker forslagene. Jeg hadde ikke skammet meg for å gjøre noe jeg heller. F.eks hvis han sitter på raden rett forran meg: sparke i ryggen på stolen han og viske at "hvis du ikke legger fra deg telefonen NÅ så heller jeg denne colaen over deg". Evt. hvis han sitter litt lengre frem: kaste tyggis, sukkertøy, popkorn, sammenkrøllet papir, tomme brus-beger eller andre ting helt til han legger fra seg telefonen. Hvis man er heldig så får man med seg flere irriterte på kastingen.

Lenke til kommentar
1.5: Min gamle mor, som med en høyde på 158,8 cm har vent seg til å snakke med et imponerende støynivå for å gjøre seg bemerket, hadde nettopp kjøpt sin første mobiltelefon. Hun var imidlertid lite imponert over det nye vidunderet (bortsett fra konseptet SMS, som jeg i ettertid har angret sårt på å ha lært henne), for alle hun snakket med klaget på skurring i lyden.

 

Alt ble så meget bedre når hun snakket litt lavere, så hun ikke overbelastet mikrofonen...

5516231[/snapback]

Kjenner fenomenet, særlig på bilturer. I gjennomsnitt 2 ganger per år drar familien fra Bergen til Sunnmøre for å besøke slekten, en tur som tar en del timer bl.a. pga flere ferjeturer osv.

Det har da en tendens til å bli flere telefonsamtaler til min bestefar - som riktignok kanskje har litt redusert hørsel men ikke så gale at et slikt lydnivå skulle være nødvendig. Av og til gjør det faktisk litt vondt å høre på når min mor skriker ut, på sunnmørsk "ja, mej kjøm me 9-fergå, mej vart førrsinka! mej dreg te ho tante i Brattvågen på kaffi attistan!" (oversett det den som klarer). Derretter skal det telefoneres til tanten for å høre at det er i orden, og gjerne til annen slekt for å planlegge besøk de nærmeste dagene. Så høyt som mulig. I bilen.

 

Den siden i artikkelen skal printes og legges i bilen så jeg er beredt i nødstilfeller! Tusen takk!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...