Gå til innhold

Lego-kabinett - del 1: Utvikling/planlegging


Anbefalte innlegg

Diskusjon rundt denne workloggen foregår her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=562569

 

Som noen kansje har fått med seg i det siste så har jeg blåst støv av mine planer rundt et lego-kabinett og nå begynner planene å ta form både i binær- og fysisk form.

 

En annen tråd jeg startet angående emnet kan du finne her.

 

Førsteutkastet til kabinettet ble tegnet ned på en god gammeldags tavle for over et år siden, og det er det forståelig nok litt vanskelig å henvise til nå. Sketchup derimot gjorde jobben, og det første enkle utkastet ble slik:

 

post-9129-1138382307_thumb.png

 

Jeg har så tatt i bruk MlCad til utvikling av legokabinettet da det gir meg muligheten til å lage komplette byggetegninger sammen med "handlelister", noe som bildene nedenfor viser.

 

Bildene nedenfor viser hvordan utviklingen går i MlCad mens jeg driver og planlegger hvordan det skal bli seende ut, og som du kan se har jeg enda et stykke igjen før det er komplett.

 

Merk at bildene viser kabinettet bakfra/fra siden.

 

Problemer som gjenstår

Et par nøtter som må knekkes:

-Hvor skal jeg få plassert vifte/reset/power knapper?

- Hvor skal jeg få plssert CD-rom/Harddisker?

 

 

Byggebilder

 

 

post-9129-1138381506_thumb.jpg

Dette første bildet viser hvordan "kjelleren" vil se ut, hvor det er luftinntak, samt innganger for luftsjaktene som vil gå opp i toppetasjen, samt til PSU.

 

 

post-9129-1138381582_thumb.jpg

Her er vi herved ferdig med kjelleren og er klar for selve hoveddelen av kabinettet, hullene som er åpne her skal brukes for luftinntak til sjaktene, og er ~70x70mm i størrelse slik at de skal passe bra for 80mm vifter.

 

 

post-9129-1138381678_thumb.jpg

Nå begynner det så smått og bli uoversiktelig her :)

Det som har kommet på plass her er en "garasjeport", denne skal brukes som inngang for strømkabel til PSU, og bare for å få prikken over Ien valgte jeg og gjøre det om til en garasje, siden det til høyre kommer en luftekanal.

 

 

post-9129-1138381767_thumb.jpg

Veggene starter å komme på plass, og noen av dere vil kansje og gjenkjenne de fargene som begynner å komme på plass på den ene siden. ;)

 

I midten mellom luftekanalene har jeg startet på en dør, slik at jeg greit skal kunne komme til PSU, samt harddiskene, som jeg planlegger å bygge inn over PSUen i kabinettet, mer om det lengre nede.

 

Bakerst har jeg laget plass for et Lian Li hovedkortbrett fra Microplex, siden jeg var såpass heldig at det passer perfekt med legobrettet valgte jeg å gå for det der, istedet for å måtte drive en hard kamp for å klare å få festet hovedkort, PCI kort og liknende direkte til lego.

 

 

post-9129-1138382021_thumb.jpg

Siste bildet i denne omgang viser hvordan det ser ut hittil, siden hele kabinettet er mer eller mindre hel-hvitt er det desverre vanskelig å se det veldig godt. Men jeg har nå tatt og laget et tak over "garasjeinngangen", samt PSU området, planen er at jeg her oppe skal få laget plss for harrdiskene.

 

 

Forslag/ros/ris mottas selvfølgelig med glede :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ny oppdaterting

Tid er en mangelvare, men endelig har jeg fått unnagjort mer på prosjektet, som nå er oppe i 998 brikker :)

 

 

Har og fått kjøpt inn et hovedkortbrett fra Microplex, samt anskaffet en harddiskholder.

 

Først litt rykende ferske bilder fra byggeplassen

post-9129-1144629575_thumb.jpg

Har funnet meg en harddisk-holder fra et gammelt kabinett som holder 2-3 disker som jeg tenker å bruke. Men typisk nok er det alltid et par millimetre som skiller for at noe skal passe slik jeg vil.

 

 

post-9129-1144629653_thumb.jpg

Tester meg videre frem for å finne en måte å plassere diskene på.

Løsningen ble etterhvert å legge den røde brikken (eks) på den andre siden, på den måten kan jeg skyve hele "diskbeholden" inn via sidedøren som står der hvor diskene skal stå.

 

 

post-9129-1144629755_thumb.jpg

Ingeniørene er i full gang med oppmålinger på byggeplassen.

For å være sikker på at jeg får kabinettet høyt nok har jeg plassert hovedkortbrettet så høyt fra bakken som det vil stå, slik at jeg at jeg fikk dobbelmåle. høyden blir anslagsvis 45/50 cm totalt når det er ferdig.

 

 

 

Så tilbake til skissetegningene

 

post-9129-1144629998_thumb.jpg

De hvite brikkene viser hvor harddiskholderen vil stå, den vil da greit kunne bli skyvd inn uten at jeg risikerer at den faller noe sted.

 

 

post-9129-1144630061_thumb.jpg

Har endelig klekket ut hvor bryterene blir plassert, nemlig noe så orginalt som midt på ;)

 

Det blir 3 brytere av denne typen:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISWITCH&mcat=c57

Som skal være for strøm, restart og global viftekontroll.

 

 

 

post-9129-1144630139_thumb.jpg

Har nå kommet i gang med å bygge i høyden der hvor det ikke kommer noe annet enn et hovedkortbrett for å få avklart hvor høyt jeg må bygge.

 

 

post-9129-1144630185_thumb.jpg

Samme pyramidebyggingen fortsetter. Holder meg unna den "detaljerte" siden inntil videre.

 

post-9129-1144630232_thumb.jpg

Og slik ser det nå ut på tegnebrettet :) En utstikker er plassert øverst for å merke hvor stort område som trengst for at hovedkortbrettet skal passe.

 

Diskusjon her

 

FYI:Kabinettet blir hvitt, bildene er tatt fra en generert byggeliste som fremhever hvilke brikker som legges til ved hver del.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Diskusjon rundt denne workloggen foregår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=562569

 

 

 

Ny oppdatering

Har nå nådd 1855 brikker og 115 slides i "oppgaveheftet", begynner å komme seg bra nå :)

 

Men problemet mitt nå er at jeg ikke vet hvordan jeg skal la toppen være, speiselt siden jeg har 2 x 80mm kanaler med varmluft jeg må få ut på en eller annen måte.

 

 

Tips rundt det tas imot! :)

 

 

På den positive siden; Jeg har nå fått på plass område for CD/DVD-Rom og begynner endelig å nærme meg toppen.

 

 

 

 

Bilder fra byggeplassen

 

post-9129-1146079560_thumb.jpg

Plassen for CD/DVD-ROM begynner såvidt å ta form, har hvertfall klart å finne en plass til den til slutt.

 

 

 

 

post-9129-1146079575_thumb.jpg

Og etter en god del lego-legging har jeg klart å finne full plass til den, her vises hvor stor flate som trengst.

 

 

 

post-9129-1146079585_thumb.jpg

CD/DVD-ROM må jo ut et sted og. :)

 

 

 

 

post-9129-1146079608_thumb.jpg

Så har jeg bygget litt videre og bygget tak over CD/DVD-ROM plassen slik at den ikke skal falle ut særlig lett.

 

 

 

 

 

post-9129-1146079859_thumb.jpg

Hovedetasjen er ferdig!

Logo er på plass, veggene går opp så høyt de må, og det samme med kanalene for luft. Så er bare utfordringen hvordan jeg skal bygge videre derfra.. :)

 

Legg forøvrig merke til at døren ved logoen og er på plass nå ;)

 

 

Diskusjon rundt denne workloggen foregår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=562569

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Diskusjon rundt denne workloggen foregår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=562569

 

 

 

Ny oppdatering

Ny og siste oppdatering når det gjelder første runden av planleggingen av prosjektet, har nå fått bygget meg til topps :)

 

Her varmer jeg opp enkelt og legger et nytt tak for å skille loftsetasjen og hovedetasjen.

post-9129-1151445434_thumb.jpg

 

Så må vi få på plass noen "bærebjelker", legg og merke til at både pipen og luftekanalene er synlige. Et sted må jo varm luft få komme seg ut.

post-9129-1151445438_thumb.jpg

 

For å få litt mer huspreg over det hele har jeg bygget ut 2 mindre rom her, med absolutt ingen nytteverdi.

post-9129-1151445444_thumb.jpg

 

Så neste steg, nemlig veggene samt taket, her har taket fått kommet delvis på plass.

post-9129-1151445451_thumb.jpg

 

Kan jo ikke glemme det viktigste, pipen må jo få stikke opp et sted ;)

post-9129-1151445457_thumb.jpg

 

Voila!

post-9129-1151445464_thumb.jpg

 

Og så til slutt, prikken over Ien, må jo feire at jeg endelig har nådd toppen! :)

post-9129-1151445470_thumb.jpg

 

 

Totalt har prosjektet _hittil_ kommet på totalt 3096 brikker.

 

 

 

 

Diskusjon rundt denne workloggen foregår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=562569

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...