Gå til innhold

Intel har 45 nm-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tull, det er snakk om en SRAM-brikke, ikke noen prosessor. Vet ikke journalisten forskjellen på minne og prosessorer?

5500095[/snapback]

 

Vel, er vel heller det at teknikken for å lage kretser så små er til stede, og at spranget fra å lage RAM til prosessorer ikke trenger være så stort så lenge dette er på plass.

 

Bet meg fast i dette jeg:

Intels 45 nm-brikker vil ha høyere energieffektivitet enn dagens brikker. Ifølge Digitimes gis det et tall på ca. 20 prosent av dagens situasjon, noe som også vil føre til lavere effektforbruk og potensiale for høyere batterikapasitet på bærbare maskiner.

 

Dersom 20% av dagens forbruk er en realitet, vil jo dette tilsi en ekstrem forbedring, ved overgangen fra 90nm->65nm var det jo ikke så utrolig stor en reduksjon tross alt. 20%.... Får nå håpe de greier å oppfylle det, se for dere batterilevetiden på en laptop da :D

Lenke til kommentar
Intels 45 nm-brikker vil ha høyere energieffektivitet enn dagens brikker. Ifølge Digitimes gis det et tall på ca. 20 prosent av dagens situasjon, noe som også vil føre til lavere effektforbruk og potensiale for høyere batterikapasitet på bærbare maskiner.

Dersom 20% av dagens forbruk er en realitet, vil jo dette tilsi en ekstrem forbedring, ved overgangen fra 90nm->65nm var det jo ikke så utrolig stor en reduksjon tross alt. 20%.... Får nå håpe de greier å oppfylle det, se for dere batterilevetiden på en laptop da :D

5500445[/snapback]

 

OK, energiforbruket senkes med 20% mens kjernen krymper med nermere 25%.

Uten at jeg har satt meg alt for mye inn i dette, så vil jo det tillsi at prosessoren er varmere og mindre, så den blir da vanskeligere å kjøle ned...

HW.no fikk jo ikke kjørt EE utgaven som de hadde på test med stock kjøler, måtte stille flere vifter mot kjøleren...

Lenke til kommentar
Så Intel vil gå over på 45nm i 2007, mens AMD sin 65nm kommer mot slutten av i år? (2006) ..

5500064[/snapback]

Det kan se sånn ut ja. Er det noen som har hørt noen litt mer bestemt måned når AMD har tenkt å levere de første 65nm-brikkene?

 

Jeg er spent på hvor mye det er mulig å krympe med dagens materialer.

5500257[/snapback]

Mange eksperter spår at 45, 32 eller 22nm vil bli det siste steget. Noen mener også at 16nm vil la seg gjøre. Krynping kan av naturlig nok ikke fortsette i det uendelige og må stoppe en gang før man kommer ned mot størrelsen på enkeltatomer (0,5 - 5nm). Jeg tror nok en av disse spådommene vil slå til og man må finne andre metoder for å bedre ytelse etter det.

Lenke til kommentar
Intels 45 nm-brikker vil ha høyere energieffektivitet enn dagens brikker. Ifølge Digitimes gis det et tall på ca. 20 prosent av dagens situasjon, noe som også vil føre til lavere effektforbruk og potensiale for høyere batterikapasitet på bærbare maskiner.

Dersom 20% av dagens forbruk er en realitet, vil jo dette tilsi en ekstrem forbedring, ved overgangen fra 90nm->65nm var det jo ikke så utrolig stor en reduksjon tross alt. 20%.... Får nå håpe de greier å oppfylle det, se for dere batterilevetiden på en laptop da :D

5500445[/snapback]

 

OK, energiforbruket senkes med 20% mens kjernen krymper med nermere 25%.

Uten at jeg har satt meg alt for mye inn i dette, så vil jo det tillsi at prosessoren er varmere og mindre, så den blir da vanskeligere å kjøle ned...

HW.no fikk jo ikke kjørt EE utgaven som de hadde på test med stock kjøler, måtte stille flere vifter mot kjøleren...

5500579[/snapback]

 

Det er mindre varme å få ut av kabinettet, det er bra, da trenger man færre vifter, men samtidig er effekttettheten større, jeg vet ærlig talt ikke hvor stort dette problemet er, vil kobber få problemer med å få unna varmen fra kjernen fort nok når effekttettheten blir større? Noen som vet noe om dette?

 

AtW

Lenke til kommentar
Mange eksperter spår at 45, 32 eller 22nm vil bli det siste steget. Noen mener også at 16nm vil la seg gjøre. Krynping kan av naturlig nok ikke fortsette i det uendelige og må stoppe en gang før man kommer ned mot størrelsen på enkeltatomer (0,5 - 5nm). Jeg tror nok en av disse spådommene vil slå til og man må finne andre metoder for å bedre ytelse etter det.

5500610[/snapback]

 

Ja, men nå har kløktige ingeniører flere ganger før fått til ting som ble ansett som "umulige" ved hjelp av smarte løsninger, så det kan jo hende vi får det enda litt mindre. Men før eller siden må det jo stoppe (evt bli alt for dyrt å krympe).

 

AtW

Lenke til kommentar
Intel påstår ha å en fungerende testversjon av en prosessor bygget med 45 nm produksjonsteknikk.

Les mer

5499961[/snapback]

 

Tull, det er snakk om en SRAM-brikke, ikke noen prosessor. Vet ikke journalisten forskjellen på minne og prosessorer?

5500095[/snapback]

Tydeligvis ikke.

 

Mer om dette her:

http://digitimes.com/bits_chips/a20060126PR200.html

Intel has produced what are believed to be the first fully functional Static Random Access Memory (SRAM) chips using 45nm process technology, its next-generation, high-volume semiconductor manufacturing process.

 

Achieving this milestone means Intel is on track to manufacture chips with this technology in 2007 using 300mm wafers, and it also maintains the company’s focus on pushing the limits of Moore’s Law, by introducing a new process generation every two years.

 

Today, Intel leads the industry in volume production of semiconductors using 65nm process technology, with two manufacturing facilities making 65nm chips in Arizona and Oregon and two more coming online this year in Ireland and Oregon.

[...]

The 45nm SRAM chip has more than 1 billion transistors. Although it is not intended to be an Intel product, the SRAM demonstrates an advanced technology capability, with acceptable process yields and chip reliability prior to ramping processors and other logic chips using the 45nm manufacturing process.

 

In addition to the manufacturing capabilities of its D1D facility in Oregon, where the initial 45nm development efforts are underway, Intel has announced the construction of two high-volume fabs to manufacture chips using the 45nm process technology: Fab 32 in Arizona and Fab 28 in Israel.

 

Dette er spennede, lurer litt på hvordan AMD ligger ann på dette, såvidt jeg har forstått er det enkelere å prodsere CPUer billigere på 45 nm en på feks 65, noe som jo er en konkurranse-fordel. Og Mindre effektforbruk er jo heller ingen ulempe for oss kunder.

5499990[/snapback]

Per 15. november i fjor så var dette status fra AMD:

 

Slide71.JPG

 

Mer her:

http://epscontest.com/presentations/05q4_a....htm?slide=64&a

http://epscontest.com/presentations/05q2_a...htm?slide=103&a

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Mange eksperter spår at 45, 32 eller 22nm vil bli det siste steget. Noen mener også at 16nm vil la seg gjøre. Krynping kan av naturlig nok ikke fortsette i det uendelige og må stoppe en gang før man kommer ned mot størrelsen på enkeltatomer (0,5 - 5nm). Jeg tror nok en av disse spådommene vil slå til og man må finne andre metoder for å bedre ytelse etter det.

5500610[/snapback]

Det var store atomer! Gå ned til en tiendel, så er du i nærheten. Tror vi sier i størrelsesorden 0,03 - 0,3 nm. Tallene kan variere litt, avhengig av hvordan man velger å definere atomradius. Atomer i vanlige halvledermaterialer ligger i størrelsesorden 0,1 - 0,15 nm sånn omtrentlig.

Lenke til kommentar

Det er ingen prosessor nei. Det vil neppe komme noen 45nm prosessor prototyp før om et halvt års tid. Kanskje mer. SRAM brikker brukes typisk i starten for å kalibrere fabrikklinjene og prosessteknologien. Det går typisk noen generasjoner med test SRAM gjennom før en har en prosess som er moden nok til at en kan begynne å produsere prosessorer for testformål på de.

 

Ellers har jeg ennå ikke sett noen bekreftelse eller benekting av at high-k GOX er brukt. Leste på et forum at det er påstått 5x reduksjon av lekkasjestrøm så det kan jo tyde på at high-k er benyttet.

 

FD-SOI er i allefall ikke med i 45nm prosessen. På et tidlig tidspunkt var dette planen til Intel. 193nm litografi benyttes også. Intel ser ut til å hoppe over 157nm litografi. Planen er visst å gå for EUV på 32nm om EUV noen gang kommer til å funke da...

 

litt mer detaljer her:

http://www.eetimes.com/news/latest/showArt...cleID=177103800

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Men selv om forbruket pr transistor går ned, så pleier de sist gang jeg sjekket å stappe mange flere transistorer på hver brikke. Vil ikke da vinninga gå opp i spinninga? Så man får pc'er som yter bedre, men kan holde det ca like lenge med samme type batteriteknologi... Eller er kjølere på nyere cpuer mindre enn sine forgjengere..? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...