Gå til innhold

Mer AMD enn noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow! Dette var jo ennå bedre for AMD enn jeg estimerte i forrige uke.

Nå kommer vel AMD-aksjene til snekker'n til å gå ennå litt oppover. :thumbup:

 

AMD har dermed gjort to viktige sjakktrekk de siste årene:

    * Introdusert 64-bits hybrid-prosessorer

    * Vært tidlig ute med dobbelkjerner

Jeg mener det viktigste av sjakktrekkene mangler:

* Integrert minnekontroller

Lenke til kommentar

Mine AMD aksjer går iallefall bra! :cool:

 

Det er veldig bra at vi får mer og mer konkuranse. Det mest ideelle hadde vært Intel og AMD med runst 50% markedsanndel.

 

At Intel kommer til å overkjøre AMD så mye så mye til høsten som mange har mener er jeg ikke helt sikker på. AMD utvikler seg de også, og vil vel heller se på noen tester og mer detaljerte spessifikasjoner av Intel sin løsning før jeg tar standpunkt!

Lenke til kommentar

Det at AMD øker sine markedsandeler er gode nyheter for folk flest ettersom det betyr bedre konkurranseevne som igjen fører til bedre produkter til fornuftige priser. Jeg kan dessverre ikke si det samme om Intel. Jeg håper at denne positive trenden fortsetter i minst et par år til, men det avhenger selvsagt at alle aktører i bransjen åpner for enda mer fri konkurranse fremfor eksklusive avtaler som stenger AMD ute av enkelte markeder slik som dessverre har vært tilfellet de siste årene.

 

Som sagt før, så er jeg spent på hvordan markedsandlene holder seg når Intel kommer med sin nye genrasjon, å ha en CPU som er mer eller mindre udiskutabelt (ihvertfall i mine øyne) bedre overall tror jeg ikke er en luksus AMD får beholde så lenge.

5494688[/snapback]

Det gjenstår å se, både om den såkalt "nye" generasjonen fra Intel holder mål er blir nok en SPEC-tiger og hvor mye ekstra ytelse og strømsparing som AMD kan hente ut av sin nye K8L-kjerne når de går over til 65nm-produksjon. Det virker heller ikke som AMD har hvilt på laurbærene den siste tiden, og det virker heller ikke særlig bekymret som dette intervjuet med AMDs Randy Allen klart viser:

http://www.tgdaily.com/2006/01/20/tgdaily_...2006/page2.html

TG Daily: 2006 appears to become one of the most interesting years in the history of the microprocessor and the competition between AMD and Intel. Still, AMD expects continued market share gains. Why do you think the market wouldn't wait for Intel's Merom processor core?

Allen: Good question. I believe Intel is simply too late. Sure, they are not standing still and do everything they can against the market share gains we are experiencing. But we are not standing still either. OEMs are looking at the roadmap Intel is presenting to them and they are looking at our roadmap. I am sure that they see that we can continue to extend our lead through 2006.

 

TG Daily: How far is Intel behind then in AMD's view?

Allen: Look at IDF, where they probably make their most significant statements about upcoming technology. There they made no mention of coming up with a system architecture that is really competitive with direct connect architecture at least until 2008. If we look at their roadmap and everything we see they announced, they are not addressing the fundamental problem they got - which is their legacy front side bus architecture. I believe they are fundamentally disadvantaged until they address this bottleneck.

Lenke til kommentar
Det at AMD øker sine markedsandeler er gode nyheter for folk flest ettersom det betyr bedre konkurranseevne som igjen fører til bedre produkter til fornuftige priser. Jeg kan dessverre ikke si det samme om Intel. Jeg håper at denne positive trenden fortsetter i minst et par år til, men det avhenger selvsagt at alle aktører i bransjen åpner for enda mer fri konkurranse fremfor eksklusive avtaler som stenger AMD ute av enkelte markeder slik som dessverre har vært tilfellet de siste årene.

 

Som sagt før, så er jeg spent på hvordan markedsandlene holder seg når Intel kommer med sin nye genrasjon, å ha en CPU som er mer eller mindre udiskutabelt (ihvertfall i mine øyne) bedre overall tror jeg ikke er en luksus AMD får beholde så lenge.

5494688[/snapback]

Det gjenstår å se, både om den såkalt "nye" generasjonen fra Intel holder mål er blir nok en SPEC-tiger og hvor mye ekstra ytelse og strømsparing som AMD kan hente ut av sin nye K8L-kjerne når de går over til 65nm-produksjon. Det virker heller ikke som AMD har hvilt på laurbærene den siste tiden, og det virker heller ikke særlig bekymret som dette intervjuet med AMDs Randy Allen klart viser:

http://www.tgdaily.com/2006/01/20/tgdaily_...2006/page2.html

TG Daily: 2006 appears to become one of the most interesting years in the history of the microprocessor and the competition between AMD and Intel. Still, AMD expects continued market share gains. Why do you think the market wouldn't wait for Intel's Merom processor core?

Allen: Good question. I believe Intel is simply too late. Sure, they are not standing still and do everything they can against the market share gains we are experiencing. But we are not standing still either. OEMs are looking at the roadmap Intel is presenting to them and they are looking at our roadmap. I am sure that they see that we can continue to extend our lead through 2006.

 

TG Daily: How far is Intel behind then in AMD's view?

Allen: Look at IDF, where they probably make their most significant statements about upcoming technology. There they made no mention of coming up with a system architecture that is really competitive with direct connect architecture at least until 2008. If we look at their roadmap and everything we see they announced, they are not addressing the fundamental problem they got - which is their legacy front side bus architecture. I believe they are fundamentally disadvantaged until they address this bottleneck.

5494861[/snapback]

 

Ja, det gjennstår jo å se, men jeg synes Intel arkiktektur ser ut til å ligne såpass på AMD sin, at ytelsen blir noenlunde lik.

 

Og at AMD sine representanter ikke er bekymret ville jeg ikke tillagt så mye vekt, disse folkene hadde sikkert sagt det samme om de gikk var i ferd med å gå konkurs, de vil jo alltid framstille seg selv som et solid og bra selskap.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det gjenstår å se, både om den såkalt "nye" generasjonen fra Intel holder mål er blir nok en SPEC-tiger og hvor mye ekstra ytelse og strømsparing som AMD kan hente ut av sin nye K8L-kjerne når de går over til 65nm-produksjon.  Det virker heller ikke som AMD har hvilt på laurbærene den siste tiden, og det virker heller ikke særlig bekymret som dette intervjuet med AMDs Randy Allen klart viser:

http://www.tgdaily.com/2006/01/20/tgdaily_...2006/page2.html

5494861[/snapback]

Ja, det gjennstår jo å se, men jeg synes Intel arkiktektur ser ut til å ligne såpass på AMD sin, at ytelsen blir noenlunde lik.

5494891[/snapback]

Vel, arkitekturmessig så blir det faktisk mindre likheter mellom dem enn som var tilfellet mellom Intels P6 (Pentium 3) og AMDs K7 (Athlon). Ytelsesmessig så har AMD sin K8-arkitektur spesielt én unik finesse, nemlig den integrerte minnekontrolleren som har vist seg å ha en betydelig effekt. Jeg ser heller ikke bort ifra at AMDs kommende 65nm-design vil inneholde en del mikroarkitektoniske finjusteringer o.l. som vil bidra til å øke ytelsen ytterligere (les: høyere IPC), f.eks. noe av det som blir foreslått her:

http://www.digitimes.com/bits_chips/a20060125PR200.html

AMD will have to find ways to maintain market share, and one way of doing that would be drastically expanding the multicore approach, and that would mean not waiting until 2007 for a quad-core approach or the introduction of a new, faster core.

 

The alternative, for AMD, would be to improve current performance by, for example, having better integer throughput and better cache memory. Another possibility – and this could apply even more to Intel than AMD – would be to add hardware-accelerated functionality in the Southbridge, enabling high-definition (HD) sound, RAID 5, Gigabit Ethernet, a firewall and wireless capability. These functions could be handled by an internal 32-bit multithreaded embedded processor within the Southbridge, with hardware acceleration as well as DSP and DMA support. This would avoid burdening the CPU with a continuous stream of interrupts, and it would not add much cost if all high-end Southbridges for the desktop adopted this approach by default.

 

Alternatively, AMD could speed up their current floating-point (FP) performance, by, for example, having two SSE2 (FP) instructions in each cycle, rather than every two clock cycles.

Det blir uansett spennende å se om Intel klarer å nærme seg eller om AMD rykker ytterligere ifra. Så langt har jo presset vært høyest på Intel som har kommet med den ene floppen etter den andre de siste 3 årene så de tåler nok neppe så mange flere fiaskoer.

 

Og at AMD sine representanter ikke er bekymret ville jeg ikke tillagt så mye vekt, disse folkene hadde sikkert sagt det samme om de gikk var i ferd med å gå konkurs, de vil jo alltid framstille seg selv som et solid og bra selskap.

5494891[/snapback]

Sant nok, men det skinner likevel tydelig klart igjennom at AMD strutter av selvtillit om dagen. De virker iallefall veldig klar til å ta opp utfordringen fra Intel, så noe overraskende har de nok sikkert på lur.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD har dermed gjort to viktige sjakktrekk de siste årene:

    * Introdusert 64-bits hybrid-prosessorer

    * Vært tidlig ute med dobbelkjerner

Jeg mener det viktigste av sjakktrekkene mangler:

* Integrert minnekontroller

5494794[/snapback]

Helt klart. Uten den integrerte minnekontrolleren hadde ikke AMD klart å hevde seg med K8 arkitekturen. Det er en helt kurrant kjernearkitektur, men noen "silver bullet" er det ikke.

Lenke til kommentar
AMD har dermed gjort to viktige sjakktrekk de siste årene:

    * Introdusert 64-bits hybrid-prosessorer

    * Vært tidlig ute med dobbelkjerner

Jeg mener det viktigste av sjakktrekkene mangler:

* Integrert minnekontroller

5494794[/snapback]

Helt klart. Uten den integrerte minnekontrolleren hadde ikke AMD klart å hevde seg med K8 arkitekturen. Det er en helt kurrant kjernearkitektur, men noen "silver bullet" er det ikke.

5495159[/snapback]

Kanskje ikke alene, men sammen med integrert HyperTransport-hub så er den utvilsomt dynamitt. Og mye bedre kommer det også til å bli på de nye soklene som kommer fra AMD iløpet av året skal være designet for å støtte HyperTransport 3.0/4.0 samt fremtidens minnestandarder; DDR2, DDR3, DDR4, FB-DIMM, FB-DIMM2, osv. Det som Intel skal svare med virker ikke å være like sprekt, og virker å være et slags sop-i-hop design fra P-D og P-M samt dobbel cache og FSB. Spør du meg så blir dette nok et blindspor, men kanskje godt nok til at folk som ikke vet bedre fortsatt kjøper det inntil Intel får ut noen skikkelige design i 2008/2009.

Lenke til kommentar
Og mye bedre kommer det også til å bli på de nye soklene som kommer fra AMD iløpet av året skal være designet for å støtte HyperTransport 3.0/4.0 samt fremtidens minnestandarder; DDR2, DDR3, DDR4, FB-DIMM, FB-DIMM2, osv.

5495228[/snapback]

Nå vil vel neppe DDR2 gjøre underverker for vanlige brukere, kanskje et par prosent ekstra ytelse her og der, men hva HyperTransport 3.0/4.0 vil gjøre aner jeg ikke. Er det HT 3.0 som kommer med sokkel AM2? Kanskje du kan utdype hva fordelene er og om det har noe å si for oss vanlige brukere?

Lenke til kommentar
Wow! Dette var jo ennå bedre for AMD enn jeg estimerte i forrige uke.

Nå kommer vel AMD-aksjene til snekker'n til å gå ennå litt oppover. :thumbup:

 

AMD har dermed gjort to viktige sjakktrekk de siste årene:

    * Introdusert 64-bits hybrid-prosessorer

    * Vært tidlig ute med dobbelkjerner

Jeg mener det viktigste av sjakktrekkene mangler:

* Integrert minnekontroller

5494794[/snapback]

Nå er vel neppe noen av de to førstnevnte punktene sjakktrekk i seg selv, da jeg tviler på at AMD hadde kapret store markedsandeler med dette alene, dvs dersom ytelsen ikke var på plass. Og derfor tror jeg den integrerte minnekontrolleren har vært ett viktigere trekk som har gitt dem en fordel over Intel mht ytelse, samt at de gjorde heldigere valg enn det Intel gjorde mht utviklingen av x86 arkitekturet. Dvs det er vel først og fremst varmutviklingen til P4/Netburst som har vært ett problem, hadde man kunnet øke frekvensen i den takten Intel opprinnelig planla, ville de neppe hatt noe problem(mht ytelse). Mener å ha sett at planen for Netburst/P4 var frekvenser opp mot 6-7 Ghz..

 

edit: Dobbelkjerne er sef en fordle mht ytelse, men ettersom AMD etter min mening ikke var spesielt tidlig ute, så er det liten grunn til å tro at dette har vært en avgjørende faktor.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Og mye bedre kommer det også til å bli på de nye soklene som kommer fra AMD iløpet av året skal være designet for å støtte HyperTransport 3.0/4.0 samt fremtidens minnestandarder; DDR2, DDR3, DDR4, FB-DIMM, FB-DIMM2, osv.

5495228[/snapback]

Nå vil vel neppe DDR2 gjøre underverker for vanlige brukere, kanskje et par prosent ekstra ytelse her og der, men hva HyperTransport 3.0/4.0 vil gjøre aner jeg ikke. Er det HT 3.0 som kommer med sokkel AM2? Kanskje du kan utdype hva fordelene er og om det har noe å si for oss vanlige brukere?

5495281[/snapback]

Jeg tror nok AMD vil klare å hente ut mer ytelse av DDR2 enn Intel så langt har klart, men hvor mye bedre det blir iforhold til dagens DDR gjenstår fortsatt å se selvsagt. Hva nyere versjoner av HyperTransport vil innebære bortsett fra det opplagte som lavere tilgangstid, høyere båndbredde og bedre skalering vites ennå ikke bortsett fra dette kanskje:

http://www.crn.com/showArticle.jhtml?articleID=173603233

Hypertransport 3.0 that will include support for fault tolerant I/O.

For vanlige brukere så er det først og fremst lavere tilgangstider som vil ha noe å si, deretter høyere båndbredde ettersom det gir bedre skalering ved høyere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...