Gå til innhold

Billig-dobbelkjerne i mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Fine greier egentlig  :thumbup:

 

Mulig dette blir en syk klokker siden det er så mye potensiale i 65nm cpuene  :yes:

5489323[/snapback]

 

Dersom det blir til at jeg beholder mitt dual-core Intel system.. er nok denne CPU'en noe som gjør det attraktivt å "tweake" en stund til.

Vil tro jeg også at denne lar seg klokke særdeles langt.. "bare" å gi den FSB200(800) isf. FSB133(533) vil gi en pen boost.. og sannsynligivs uten "anstrengelser" for CPU'en.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke tro på at AMD svarer med å lansere billige dobbeltkjerner av den enkle grunn at de ikkehar produksjonskapasitet til å pøse ut digre kjerner til en lav pris. Jeg tror heller AMD priser X2 3800+ lavere i første omgang og at eventuelle dobbeltkjerner som ikke klarer det kravet vil bli lansert som Sempron X2 med kanskje 1,6-2,0 GHz og 2x 256KiB L2 cache ved en senere anledning. Kanskje rundt den tiden da sokkel AM2 blir lansert. En slik timing kan forsterke inntrykket av at sokkel 939 bare er for budsjett-systemer fremover og at sokkel AM2 er ment for dyrere og bedre systemer. (Uten at jeg tror hverken DDR2 eller den ekstra L2 cachen til Athlon64 vil ha så mye å si for ytelsen)

Lenke til kommentar
Fine greier egentlig  :thumbup:

 

Mulig dette blir en syk klokker siden det er så mye potensiale i 65nm cpuene  :yes:

5489323[/snapback]

 

Dersom det blir til at jeg beholder mitt dual-core Intel system.. er nok denne CPU'en noe som gjør det attraktivt å "tweake" en stund til.

Vil tro jeg også at denne lar seg klokke særdeles langt.. "bare" å gi den FSB200(800) isf. FSB133(533) vil gi en pen boost.. og sannsynligivs uten "anstrengelser" for CPU'en.

5489446[/snapback]

Jeg kjenner ikke noe særlig til Intel, så jeg spør kanskje litt dumt, men er det virkelig sannsynlig? :ermm:

Fra 2,66(133,33 Mhz x 20) til 4,0 Ghz(200 Mhz x 20) uten problemer? :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fine greier egentlig  :thumbup:

 

Mulig dette blir en syk klokker siden det er så mye potensiale i 65nm cpuene  :yes:

5489323[/snapback]

 

Dersom det blir til at jeg beholder mitt dual-core Intel system.. er nok denne CPU'en noe som gjør det attraktivt å "tweake" en stund til.

Vil tro jeg også at denne lar seg klokke særdeles langt.. "bare" å gi den FSB200(800) isf. FSB133(533) vil gi en pen boost.. og sannsynligivs uten "anstrengelser" for CPU'en.

5489446[/snapback]

Jeg kjenner ikke noe særlig til Intel, så jeg spør kanskje litt dumt, men er det virkelig sannsynlig? :ermm:

Fra 2,66(133,33 Mhz x 20) til 4,0 Ghz(200 Mhz x 20) uten problemer? :dribble:

5490382[/snapback]

 

Ingen dumme spørsmål, kun dumme svar.. :)

Tja.. de reviews jeg har sett av 506 (single core versjon..)..så går FSB200 greit.

(Edit:..Ikke hw.no da..) ;)

Har jo selv en Celeron D (2.55) som også klarer greit FSB215 (fra FSB133)... dog med litt høyere VCore (1.5 isf. 1.4).

Derfor er det ikke usannsynlig at denne 806 er "lett" å klokke såpass.

Når prisen blir så lav som det legges opp til.. er den derfor litt interessant for de av oss som ser litt "sport i" å klokke billige CPU'er lengst mulig.. Da kan man jo etterpå inbille seg å ha kjøpt en "high-end" CPU til spottpris..

:D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Billige prosessorer er bra. Jeg håper at AMD vil også komme med billigprosessorer med dobbelkjerne så det blir konkurranse på det feltet også.

5490666[/snapback]

Det gjør de sikkert, men som simen1 sier så er jo intel sine kostnader lavere nå som de er på en lavere prod. prosess. Kommer vel endel semproner etterhvert som de har fått nok mang dårlige x2 cpuer. De hiver jo tross alt ikke cpuene om de kan klokkes ned og få disabla litt cache. Jeg personlig mener nå at pentium d ikke kommer til å bli intel sin store konkurrent til x2. Det er det yonah som kommer til å gjøre. Pentium d er for dårlig om man ikke klokker og har vannkjøling eller et lite helikopter av en vifte i pcen.

Lenke til kommentar

Da virker det som om dobbel-kjerne kommer til massene. Hvis prisen ender på 1300,- tror jeg fort single-kjerne prosessoren går en meget usikker fremtid i møte. Hvis denne klokker bra er det absolutt et interessant kjøp, og et klart best-buy for de som er interessert i videoredigering.

Lenke til kommentar
Billige prosessorer er bra. Jeg håper at AMD vil også komme med billigprosessorer med dobbelkjerne så det blir konkurranse på det feltet også.

5490666[/snapback]

Det gjør de sikkert, men som simen1 sier så er jo intel sine kostnader lavere nå som de er på en lavere prod. prosess. Kommer vel endel semproner etterhvert som de har fått nok mang dårlige x2 cpuer. De hiver jo tross alt ikke cpuene om de kan klokkes ned og få disabla litt cache. Jeg personlig mener nå at pentium d ikke kommer til å bli intel sin store konkurrent til x2. Det er det yonah som kommer til å gjøre. Pentium d er for dårlig om man ikke klokker og har vannkjøling eller et lite helikopter av en vifte i pcen.

5491093[/snapback]

Det var det jeg tenkte meg. AMD samler nok opp de "dårlige" kjernene for så å sende de på markedet senere, kanskje når Intel kommer med sine billige i mars?
Lenke til kommentar
Det var det jeg tenkte meg. AMD samler nok opp de "dårlige" kjernene for så å sende de på markedet senere, kanskje når Intel kommer med sine billige i mars?

5492562[/snapback]

Ville ikke vært for sikker, jeg mener å ha lest at AMDs tilnærming til dobbelkjerne øker risikoen for å produsere ubrukelige CPUer sammenliknet med Intels tilnærming. Årsaken er vel den samme som blir brukt som argument mot at Intel ikke laget "ekte" dual CPUer, dvs at kjernene ikke er tett nok integrerte.

Lenke til kommentar
Det var det jeg tenkte meg. AMD samler nok opp de "dårlige" kjernene for så å sende de på markedet senere, kanskje når Intel kommer med sine billige i mars?

5492562[/snapback]

Ville ikke vært for sikker, jeg mener å ha lest at AMDs tilnærming til dobbelkjerne øker risikoen for å produsere ubrukelige CPUer sammenliknet med Intels tilnærming. Årsaken er vel den samme som blir brukt som argument mot at Intel ikke laget "ekte" dual CPUer, dvs at kjernene ikke er tett nok integrerte.

5494624[/snapback]

Det stemmer, men det betyr ikke bare at AMD får en større andel helt defekte CPU'er. Det betyr også at AMD får en større andel delvis defekte CPU'er. F.eks CPU'er som ikke klarer hastighetskravene til X2 3800+, eller har noe defekt L2 cache. Manchester-kjernen produseres med 2x512KiB L2 cache og en del av disse vil nødvendigvis ha defekt L2 cache og kan selges som et billigere produkt med 2x 256KiB L2 cache aktivert. Et annet alternativ er å selge disse med den ene kjernen slått av slik at man kan selge den som f.eks Athlon64 3000+ til 3800+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...