Gå til innhold

Intel-Mac kun noen prosent raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Apple kjent for å skrike høyt når det gjelder prosessorytelse? Den var litt ny for meg. Kunne du evt. ha utdypet litt så ikke vi misforstår hverandre?

5488681[/snapback]

 

De har (dvs ihvertfall hadde) stadig reklamer med hvor utrolig mye raskere de var enn en vanlig PC. Men alle produsenter smører jo bra på når det gjelder egne produkter...

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er jo Apple kjent for å skrike rimelig høyt når det gjelder prosessordytelse, og jeg tror de fleste tar uttalelser, også fremtidige, med en klype salt =)

5488660[/snapback]

Selvsagt smører fyren på. Men til hans forsvar: de testene som ble frontet av Steve Jobs var specint/fp tester, og han sa også at ikke alle applikasjoner ville oppnå samme ytelsesforbedring. I så måte var det en noenlunde edruelig test.

 

Jeg tror også testene ble gjort på en imac. Uten at jeg vet hvor mye det har å si på specint/fp ytelse, så er vel busshastigheten på imac merkbart høyere på intel-maskinene.

Lenke til kommentar

Angående det med at Apple har en tendens til å skrike litt høyt iblant angående hvor mye raskere deres prosessorer/maskiner er enn andre (og da spesielt PC):

 

(Her kan dere se en reklameanimasjon som var på Apple sitt nettsted for noen år tilbake. De har også hatt liknende reklamer i ettertid.)

post-52269-1138092227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er Apple kjent for å skrike høyt når det gjelder prosessorytelse? Den var litt ny for meg. Kunne du evt. ha utdypet litt så ikke vi misforstår hverandre?

5488681[/snapback]

 

De har (dvs ihvertfall hadde) stadig reklamer med hvor utrolig mye raskere de var enn en vanlig PC. Men alle produsenter smører jo bra på når det gjelder egne produkter...

 

AtW

5488746[/snapback]

 

Altså, de mener vel at mac OS er kjappere en windows? Er det ikke der det ligger?

Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat sjokkert, men tror vel i likhet med andre at situasjonen bedrer seg når programvaren for Intel(x86) blir ytterligere optimalisert. Mht rosetta, så kom ikke det heller som noen bombe, men en halvering var veldig mye, de har sikkert noe å gå på der også i form av optimalisering.

Lenke til kommentar

Jeg sakser meg selv fra en annen tråd:

 

Nå skal det sies om MacWorld-testen at mange av oppgavene er diskintensive. Å skrive JPEG bilder til en fil er nok mer avhengig av harddisken enn av prosessoren. den smule konvertering som foregår er neppe avgjørende.

 

Og når vi ser at ett iMovie filter er dobbelt så raskt mens et annet er akkurat like (eller raskt) tregt som før, så bør vi spørre hvorfor. Det gjør ikke MacWorld, de bare konstaterer at slik er det og summerer resulatene.

 

Men hvis en oppgave faktisk er dobbelt så rask på en maskin, og alle andre variabler er like, (de kjører den samme versjone av applikasjonen, kompilert for å gå på begge prosessorer), så må vi kunne anta at det er fordi Intel-prosessoren kan klare en jobb vesentlig raskere enn G5-prosessoren, men at noe holder de andre resultatene tilbake. Kan være at koden ikke er optimalisert for Intel ennå, iMovie er i versjon 6 og har hatt lang tid til å tilpasse seg G5, mens den kanskje bare rått kompilert for Universal mode.

 

Tiden vil vise hva vi egentlig kan vente oss her...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Denne saken har jo gått sin gang rundt omkring i forskjellige nettaviser verden over, siden folk tydeligvis elsker å "ta folk" på hva de sier - men fakta er at det Steve Jobs så edruelig sa var: "Now everything's not going to run 2-3X. You know the disks aren't 2-3X faster, etc., but on the most important benchmarks, 2 to 3 times faster."

 

Dette gjentok han faktisk også opptil flere ganger under keynote talen sin. At Apple sin PR-avdeling er flink til å skrive "2x to 3x faster!" rundt omkring på Apple.com og at all verdens IT-presse velger å ignorere Steve Jobs sine egne kommentarer om ytelsen er jo typisk nok. :)

 

Slashdot-thread for mer info.

Lenke til kommentar
Denne saken har jo gått sin gang rundt omkring i forskjellige nettaviser verden over, siden folk tydeligvis elsker å "ta folk" på hva de sier - men fakta er at det Steve Jobs så edruelig sa var: "Now everything's not going to run 2-3X. You know the disks aren't 2-3X faster, etc., but on the most important benchmarks, 2 to 3 times faster."

 

Dette gjentok han faktisk også opptil flere ganger under keynote talen sin. At Apple sin PR-avdeling er flink til å skrive "2x to 3x faster!" rundt omkring på Apple.com og at all verdens IT-presse velger å ignorere Steve Jobs sine egne kommentarer om ytelsen er jo typisk nok. :)

 

Slashdot-thread for mer info.

5488890[/snapback]

 

Nå sier jo tråden at "apple påstår en dobling" og det synes jeg egentlig de gjør, på apple sine sider kommer det tydelig fram, og da hjelper det ikke mye at steve er litt mer edruelig i et intervju.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe...husker at Apple lanserte "the fastest computer in the world" for et par-tre år siden. Det var vel en dual powermac det dreide seg om hvis jeg ikke husker feil. De måtte trekke den reklamen noen steder fordi de ikke kunne dokumentere påstandene sine. Uansett en lekker maskin på mange måter, raskest eller ikke.

 

Man kan vel mene hva man vil om at Apple tar munnen for full av og til, men saken er at Mac-kjøperen er ikke så veldig opptatt av om ytelsen dobles eller tredobles. Når design og funksjonalitet fremdeles er av høy klasse vil nok det faktum at strømforbruket er gunstigere med lavere varmeutvikling og bedre batteritid som følge telle mer.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Steve Jobs har det med å bløffe vedrørende ytelses-påstander, og er en uvane han neppe kommer til å legge fra seg med det første selv som Apple blir en del av den svært så ytelses-kresne PC-verdenen. Skulle gjerne likt å lest et teknisk intervju med denne mannen for å se hvor fjern fra realitetene han virkelig er - utifra tidligere uttalelser virker det bl.a. som han fortsatt tror på MHz-myten o.l. :roll:

Lenke til kommentar

Det er veldig farlig å komme med uttalelser som "verdens raskeste", "mye raskere enn konkurrentene", "mye bedre" osv siden de forplikter seg gjennom markedsføringsloven til å holde det de lover i reklamen. Hvis folk starter opp MAC'en sin og oppdager at den ikke er så rask som lovet har de i følge forbrukerkjøpsloven ikke fått den varen de har betalt for og har krav på prisavslag, kostnadsfri omlevering (med en vare som holder det som loves), eller på andre måter noe som veier opp for at de ikke fikk det som produsenten lover. Så hvis det er noen som er føler at de er lurt av reklamen så vil jeg oppfordre til å dokumentere at det er tilfelle og reklamere på varen og kreve utlevert det man har betalt for, prisavslag etc.

Lenke til kommentar
Nå sier jo tråden at "apple påstår en dobling" og det synes jeg egentlig de gjør, på apple sine sider kommer det tydelig fram, og da hjelper det ikke mye at steve er litt  mer edruelig i et intervju.

 

AtW

5488930[/snapback]

Hvor kommer det klart fram at de påstår en dobling av ytelsen? Det står opptil en dobling av ytelsen (på grunn av dobbelkjerne). Den setningen garanterer ikke en ytelsesdobling, men man kan oppnå det i enkelte tilfeller. Det er nok helt sant. En annen interessant ting med den setningen er at den antyder at en single core G5 er like kraftig som en single core Yonah, som jo er i tråd med det Apple har sagt om G5 sin ytelse tidligere, nemlig at den er overlegen P4 i ytelse per klokkefrekvens.

 

Dernest kommer det specint og specfp resultater som sikkert er OK, men spec testene er jo bare syntetiske tester, og Intel har jo alltid gjort det litt kunstig bra på spec testene så vidt jeg har fått med meg.

macytelse.png

Endret av gekko513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...