Gå til innhold

Nok et X1600 Pro-kort på AGP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er dette kortet kontra et Radeon 9800 PRO 128MB?

 

Har kjøpt ny skjerm, og kjører 1680x1050 oppløsn. både i windows og spill... Går greit i World of Warcraft, men merker at det blir mye varmere nå, enn før da jeg kjørte 1280x1024.

5473573[/snapback]

 

det er vel en god del bedre enn 9800 siden den er av neste generasjons skjermkort, kjører på høyere mhz og har ny teknologi

Lenke til kommentar

Blåser nytt liv i, tja, det er vel mer noen siste krampetrekninger, er ikke mange som kjøper AGP nå, og de som gjør det gjør det neppe på grunn av dette kortet. I praksis er AGP dødt for entusiastene. Men noen sitter jo såklart igjen med AGP-hovedkort

 

AtW

Som tilogmed har PCIe på sin s478, suckers! :)

Lenke til kommentar
Alle snakker om CPU bregrensninger, men er ikke det kun når man spiller i lave oppløsninger? Ergo går det da fint med en P4 3.0Ghz og et 6800GS hvis man spiller i 1600*1200+?

5473788[/snapback]

Det varierer fra spill til spill, men generellt sett er det riktig at CPUen ikke har noe særlig å si når man spiller i 1600x1200. P4 3,0GHz holder sikkert i lange baner i de fleste spill i den oppløsninga.

 

Trenden med at stadig flere kjøper 20-24" skjermer er bare med på at gamle CPU'er får lengre levetid mens det stadig kreves kraftigere skjermkort for å drive de.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Blåser nytt liv i, tja, det er vel mer noen siste krampetrekninger, er ikke mange som kjøper AGP nå, og de som gjør det gjør det neppe på grunn av dette kortet. I praksis er AGP dødt for entusiastene. Men noen sitter jo såklart igjen med AGP-hovedkort

 

AtW

Som tilogmed har PCIe på sin s478, suckers! :)

5473645[/snapback]

 

Så var vel heller ikke dette kortet ment for "entusiastene".

Det er vel flott at det iallefall kommer nyere kort i AGP format også?

 

Selv spiller jeg hovedsaklig CS... og har ikke sett vitsen med å oppgradere min AthlonXP (barton) på 2.2.

 

Ønsker det nye kortet velkommen jeg :)

Lenke til kommentar
Blåser nytt liv i, tja, det er vel mer noen siste krampetrekninger, er ikke mange som kjøper AGP nå, og de som gjør det gjør det neppe på grunn av dette kortet. I praksis er AGP dødt for entusiastene. Men noen sitter jo såklart igjen med AGP-hovedkort

 

AtW

Som tilogmed har PCIe på sin s478, suckers! :)

5473645[/snapback]

 

Så var vel heller ikke dette kortet ment for "entusiastene".

Det er vel flott at det iallefall kommer nyere kort i AGP format også?

 

Selv spiller jeg hovedsaklig CS... og har ikke sett vitsen med å oppgradere min AthlonXP (barton) på 2.2.

 

Ønsker det nye kortet velkommen jeg :)

5474000[/snapback]

 

Ja, det er greit nok det, men å "blåse nytt liv" i AGP oppfatter ikke jeg som bare at folk som har AGP-kort kjøper dette skjermkortet. Det jeg mener er at jeg tviler på at det kommer til å blåse så mye liv i AGP i betydningen at salget av AGP-hovedkort øker noe særlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er greit nok det, men å "blåse nytt liv" i AGP oppfatter ikke jeg som bare at folk som har AGP-kort kjøper dette skjermkortet. Det jeg mener er at jeg tviler på at det kommer til å blåse så mye liv i AGP i betydningen at salget av AGP-hovedkort øker noe særlig.

 

AtW

5474014[/snapback]

 

Ok... ser ut til at det utgår iallefall... ytelsen ligger litt over 6600GT?

Håper heller på et 7800GS i AGP da.

Lenke til kommentar

Kjempegreier for min del. Klarte å ødelegge CPU'en min for ett par dager siden, som var en P4 2,8 Northwood.

 

Så om jeg får tak i en brukt og billig P4 som passer mitt hovedkort, blir det kanskje innkjøp av et sånt kort. Om jeg gidder da. Spiller jo egentlig ikke lengre, men er kos med World of Warcraft innimellom da. :)

Lenke til kommentar

Hm. Skulle absolutt hatt en gfx-oppgradering til på mitt S478-system @ 4ghz før jeg bytter. Sitter med et 6600GT GS @ 600/1160, men det er alt for svakt til å tilfredsstille mine øyne. Men å kjøpe noe svakere enn noe i klasse med 6800 ultra blir bare en alt for liten oppgradering til at det er verdt det.

 

Tror nok resten av systemet vil kunne utnytte et ganske kraftig skjermkort.

:hmm:

Lenke til kommentar
Hm. Skulle absolutt hatt en gfx-oppgradering til på mitt S478-system @ 4ghz før jeg bytter. Sitter med et 6600GT GS @ 600/1160, men det er alt for svakt til å tilfredsstille mine øyne. Men å kjøpe noe svakere enn noe i klasse med 6800 ultra blir bare en alt for liten oppgradering til at det er verdt det.

 

Tror nok resten av systemet vil kunne utnytte et ganske kraftig skjermkort.

:hmm:

5474501[/snapback]

 

Du kan jo prøve å få tak i et PCIe-HK, de er ikke sååå dyre, og AGP-skjermkort med samme ytelse er gjerne litt dyrere(?)

 

AtW

Lenke til kommentar
Nah.  La heller være.  Kjøp et kort på bruktmarkedet og ikke la deg styre av at produsentene vil presse deg over på nytt hovedkort - som de selv også produserer.  :thumbdown:

5474731[/snapback]

 

Hverken nvidia eller ATi produserer da S478-hovedkort eller chipsett? Uansett tror jeg ikke det finnes å få tak i nytt, så det var derfor jeg sa "få tak i" fordi man antakelig må kjøpe det brukt uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hverken nvidia eller ATi produserer da S478-hovedkort eller chipsett? Uansett tror jeg ikke det finnes å få tak i nytt, så det var derfor jeg sa "få tak i" fordi man antakelig må kjøpe det brukt uansett.

 

AtW

5474767[/snapback]

Poenget er vel å få deg til å kjøpe nytt "når du likevel må oppgradere", altså "hjelpe" deg å finne argumenter til å kjøpe nytt utstyr med hovedkort og hele bøtteballetten. Det finnes gode Socket 939 kort med AGP, så det er vel ingen tvil om at det var et skittent trekk fra nvidia og ati å tvinge oss til å oppgradere til nytt hovedkort allerede. Så jeg oppfordrer til å ikke "gi" dem et salg, heller vente til neste generasjon. Ærlig talt så klarer vel de fleste her inne det helt fint.

Lenke til kommentar

Har selv pentium-m 730@2750 mhz. Å si at denne er noen stor flaskehals er å si at fx57 er en flaskehals..for den yter bedre i spill en fx57 gjør på stock. Hket jeg har hatt helt til nå er et asus p4c800e dlx. Det har omtrent akkurat samme features som "moderne" 775 og 939 hk. Eneste minuset er jo agp porten. Derfor blei jeg nå nettopp tvinga til å bytte til et hk med pcie ved kjøp av 7800gt. Ville beholde cpuen min siden den fortsatt er sinnsykt kjapp, og endte da opp med et av de få asus hkene som støtter p-m og pcie.

 

Men det er jo teit av atwindsor å sitte her å messe om hvor dårlig alle agp systemer er. Man får vitterlig nforce 3 baserte hk med agp, disse kan bruke både x2 og fx57 og har ellers omtrent samme ytelse og features som nforce 4 med unntak av pcie. Båndbredden på agp har såvidt jeg har lest ingen store begrensende faktorer på dagens raskeneste skjermkort om man ikke kjører sli(det går jo ikke på agp uansett). Eneste grunnen til at ati og nvidia ikke lager native agp på de siste kortene er helt garantert for å få ned sine egne produksjonskostnader. Det koster ekstra og lage både pcie og agp kort samtidig. De må bruke ekstra kretser for å oversette fra agp til pcie og omvendt. Dette så vi på de første pcie kortene fra nvidia iallefall. De hadde native pcie og hadde en translator chip for å kunne brukes i agpporten.

 

Så det er klart forståelig at folk med gode agp hovedkort og cpuer som IKKE er begrensende vil fortsette å bruke hket sitt enda en stund. Et godt pcie hk koster tross alt fra 1000++ kr. Btw, disse korta er ikke noe for å holde liv i agp porten, x1600pro er et møkkakort i forhold til 6800ultra og x800/850 xt/pe korta.

 

Og 6800gs på agp er jo nedklokka i forhold til pcie versjonen, da er det bedre å få tak i et 6800gt med 16pipes og samme core hastighet siden det er mye raskere.

Lenke til kommentar
Har selv pentium-m 730@2750 mhz. Å si at denne er noen stor flaskehals er å si at fx57 er en flaskehals..for den yter bedre i spill en fx57 gjør på stock. Hket jeg har hatt helt til nå er et asus p4c800e dlx. Det har omtrent akkurat samme features som "moderne" 775 og 939 hk. Eneste minuset er jo agp porten. Derfor blei jeg nå nettopp tvinga til å bytte til et hk med pcie ved kjøp av 7800gt. Ville beholde cpuen min siden den fortsatt er sinnsykt kjapp, og endte da opp med et av de få asus hkene som støtter p-m og pcie.

 

Men det er jo teit av atwindsor å sitte her å messe om hvor dårlig alle agp systemer er. Man får vitterlig nforce 3 baserte hk med agp, disse kan bruke både x2 og fx57 og har ellers omtrent samme ytelse og features som nforce 4 med unntak av pcie. Båndbredden på agp har såvidt jeg har lest ingen store begrensende faktorer på dagens raskeneste skjermkort om man ikke kjører sli(det går jo ikke på agp uansett). Eneste grunnen til at ati og nvidia ikke lager native agp på de siste kortene er helt garantert for å få ned sine egne produksjonskostnader. Det koster ekstra og lage både pcie og agp kort samtidig. De må bruke ekstra kretser for å oversette fra agp til pcie og omvendt. Dette så vi på de første pcie kortene fra nvidia iallefall. De hadde native pcie og hadde en translator chip for å kunne brukes i agpporten.

 

Så det er klart forståelig at folk med gode agp hovedkort og cpuer som IKKE er begrensende vil fortsette å bruke hket sitt enda en stund. Et godt pcie hk koster tross alt fra 1000++ kr. Btw, disse korta er ikke noe for å holde liv i agp porten, x1600pro er et møkkakort i forhold til 6800ultra og x800/850 xt/pe korta.

 

Og 6800gs på agp er jo nedklokka i forhold til pcie versjonen, da er det bedre å få tak i et 6800gt med 16pipes og samme core hastighet siden det er mye raskere.

5474905[/snapback]

 

Du kan jo gjerne vise hvor jeg "messer om hvor dårlige alle AGP-systemer er". Enten har du noen veldig vide tolkninger av det jeg sier, ellers så fabrikerer du bare påstander.

 

At folk øsnker å slippe å skifte hovedkort er jo greit nok, men PCI har vært modent for utskiftning leeenge nå, og det er like greit å gjøre det fort. AGP mangler endel ting som PCIe har, feks hvor mye strøm den leverer, SLI osv, så det må antaklig jobbes litt for å gjøre et kort AGP-kompatibelt, og som du sier det koster penger.

 

Å kjøpe s939-kort med AGP var i mine øyne litt lite fremtidsrettet. Og da får man lide for det senere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...