Gå til innhold

Knallsterkt fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det har vel gått relativt godt med AMD "hele tiden".. De hadde LANGE perioder med røde tall, men dette var hovedsaklig pga de ANDRE avdelingene i AMD..

Etter at prosessoravdelingen ble gjort mer "selvstendig" (økonomisk ihvertfall), så har vel AMD hatt "greie" tall.. de hadde vel det FØR også, om man så på prosessoravdelingen for seg selv..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Gode resultater for AMD er gode nyheter for folk flest ettersom det betyr bedre konkurranseevne som igjen fører til bedre produkter til fornuftige priser. Jeg kan dessverre ikke si det samme om Intel. Jeg håper at denne positive trenden fortsetter i minst et par år til, men det avhenger selvsagt at alle aktører i bransjen åpner for enda mer fri konkurranse fremfor eksklusive avtaler som stenger AMD ute av enkelte markeder slik som dessverre har vært tilfellet de siste årene.

 

Post nr. 5000! :w00t:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
det har vel gått relativt godt med AMD "hele tiden".. De hadde LANGE perioder med røde tall, men dette var hovedsaklig pga de ANDRE avdelingene i AMD..

Etter at prosessoravdelingen ble gjort mer "selvstendig" (økonomisk ihvertfall), så har vel AMD hatt "greie" tall.. de hadde vel det FØR også, om man så på prosessoravdelingen for seg selv..

5463597[/snapback]

Prosessordivisjonen var faktisk den som hadde røde tall før A64 kom. Da overlevde AMD på flashminneproduksjonen. Særlig i den peioden som AMD hadde relativ salgsnedgang (fra 2000 - 2003). Se Simen1 sin fine figur. Marginene i XP serien var også svært dårlige.

 

Jeg vil si det så sterkt. Hadde A64 og Opteron floppet ørlite, og Intel ikke gått i veggen på P4 og Xeon, så hadde trolig AMD vært ille ute. Men vi som kunder kan være glad for at det har gått som det har gått.

 

Det er bra at AMD gjør det godt. Og nå som Dell kanskje skal selge AMD-prosessorer, så får kanskje AMD solgt ennå mer?

5463716[/snapback]

AMD vil nok få solgt mer (særlig i serversegmentet), men de ligger faretruende nær maks produksjonskapasitet, og er avhengig av underleverandører blant annet på produksjon av wafere.

 

Men ut fra det mister Ruiz sier, med forventet (håpet) markedsandel på 30 % i 2008/2009 tror jeg faktisk ikke AMD sin markedsandel vil øke mer en 2 - 3 %-poeng første halvdel av 2006.

Lenke til kommentar
Nå har både AMD og intel rapportert tallene sine for 4. kvartal så da blir det spennende å se når disse sammenfattes til en rapport på markedsandeler innen x86, stasjonære, bærbare og tjenere.

 

Som jeg spekulerte her:

5463700[/snapback]

Bra jobba Simen1, meget interessant! :yes:

 

Spesielt det som skjer i Q2 2005 virker veldig misstenkelig synes jeg, og jeg lurer på hva dette rare avviket kan forklares med? Kapasitetsproblemer hos AMD eller overkapasitet hos Intel med påfølgende prisdumping? Var dette tvilsomme avviket dråpen som fikk begeret til å renne over for AMD slik at de valgte å gå til et antitrust-søksmål mot Intel samme kvartal? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Eh. Er det bare meg som er gammel nok her til å huske måten Intel skviset Cyrix (senere kjøpt opp av først IBM og så VIA) ut av markedet på med én gang de ble truende. På den tider produserte AMD ennå blåkopier av intel-prosessorer på lisens. Tror nok dessverre ikke det tar så mange år før intel bruker økonomisk makt og presser AMD ut av markedet :no:

Lenke til kommentar

problemer med nok leveranse er vel AMD's største problem/svakhet. Tror egentlig Intel måtte satt inn nådestøtet tidligere for å presse AMD ut av markedet..

 

De må vel UANSETT få overtaket først (ha bedre produkter enn AMD på hele linjen, til lavere/tilsvarende pris) før de kan prøve noe slikt..

 

Men TIME WILL SHOW!

Lenke til kommentar

Har faktisk seriøst vurdert å kjøpe AMD aksjer. I etterpåklokskapens klare lys ser jeg at det burde vært gjort for ett år siden. Mens Intel har hatt en nogenlunde stabil aksjekurs har AMD doblet verdien de siste 12 mnd. Hadde det ikke vært for fallet i teknologiaksjer på Tokiobørsen og NYSE i går ville antakelig kursen på AMD aksjene vært enda høyere.

 

Kursutvikling på NYSE, AMD vs. Intel siste 52 uker

 

Fortjeneste pr. aksje (EPS) for AMD i USD

4.kv 04 -0,08

4.kv 05 +0,21

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Har faktisk seriøst vurdert å kjøpe AMD aksjer.  I etterpåklokskapens klare lys ser jeg at det burde vært gjort for ett år siden.  Mens Intel har hatt en nogenlunde stabil aksjekurs har AMD doblet verdien de siste 12 mnd. Hadde det ikke vært for fallet i teknologiaksjer på Tokiobørsen og NYSE i går ville antakelig kursen på AMD aksjene vært enda høyere.

 

Kursutvikling på NYSE,  AMD vs. Intel siste 52 uker

 

Fortjeneste pr. aksje (EPS) for AMD i USD

4.kv 04  -0,08

4.kv 05 +0,21

5463958[/snapback]

 

Det hadde holdt at du hadde gjort det for 1/2 år siden. Ser faktisk ut som DC har slått særdeles positivt ut for AMD.

Lenke til kommentar
Har faktisk seriøst vurdert å kjøpe AMD aksjer.  I etterpåklokskapens klare lys ser jeg at det burde vært gjort for ett år siden.  Mens Intel har hatt en nogenlunde stabil aksjekurs har AMD doblet verdien de siste 12 mnd. Hadde det ikke vært for fallet i teknologiaksjer på Tokiobørsen og NYSE i går ville antakelig kursen på AMD aksjene vært enda høyere.

 

Kursutvikling på NYSE,  AMD vs. Intel siste 52 uker

 

Fortjeneste pr. aksje (EPS) for AMD i USD

4.kv 04  -0,08

4.kv 05 +0,21

5463958[/snapback]

 

gjorde det for ca 1,5 år siden. kjøpte for 17,xx$ per stykk. ligger nå på ca det dobbelte etter fallet. Tror de kommer til å stige en del idag etter det gode resultatet, som var betrktelig bedre ift det som var forventet av intel :)

 

edit: amd har steget med 9% på det europeiske markedet idag iflg reuters. får håpe det fortsetter i usa :tease:

Endret av deep750
Lenke til kommentar
Eh. Er det bare meg som er gammel nok her til å huske måten Intel skviset Cyrix (senere kjøpt opp av først IBM og så VIA) ut av markedet på med én gang de ble truende. På den tiden produserte AMD ennå blåkopier av intel-prosessorer på lisens.

Nei, jeg husker det godt jeg også. Likevel er det utrolig hvor fort folk faktisk glemmer Intels gamle synder. Vedrørende hvordan Cyrix ble saksøkt til døde av Intel så er det godt beskrevet her for dem som er opptatt av historien:

 

Intel Has Always Played Rough

Back when I was still in Dallas, working for InfoWorld, there was a company called Cyrix that made math co-processor chips in competition with Intel. This was possible because Intel had signed an agreement with Texas Instruments that allowed TI to manufacture the chips for Cyrix.

 

At the time, I read the patent cross-licensing contracts, which Intel not only signed but later extended. What TI and Cyrix were doing was obviously within the agreement, but Intel sued nonetheless. Cyrix kept winning in court, but Intel kept Cyrix in court for the better part of a decade. That kept Cyrix small, which I think was the point of the whole exercise for Intel.

[...]

Intel sued not because it had a case, but because it was a big company and Cyrix was a tiny one, and Cyrix was in the way. Intel used a lawsuit to accomplish what it was having trouble accomplishing in the marketplace … the same claim Intel is now making against AMD.

 

This street-fighter mentality is, I think, an outgrowth of Andy Grove's paranoid Intel culture. There's no question: This team had sharp elbows. How much the elbows contributed to Intel's success is hard to say, but they were doubtless an advantage, especially as Intel grew larger and had more to elbow with.

 

While there have been other allegations against Intel over the years, it's the Cyrix case —the story I am most familiar with, since I covered it for InfoWorld—that shaped my opinion of Intel's competitive nature. At one point, I even got then Intel exec David House to admit the company had used lawsuits as a competitive weapon.

Mer om dette her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrix#Legal_troubles

http://www.sasktelwebsite.net/jbayko/cpu3.html#Sec3Part7

 

Tror nok dessverre ikke det tar så mange år før intel bruker økonomisk makt og presser AMD ut av markedet :no:

5463896[/snapback]

I såfall håper jeg alle verdens konkurransetilsyn er såpass oppegående for engangs skyld at de setter en endelig stopper for den slags forkastelig forretningsetikk :hrm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, jeg husker det godt jeg også. Likevel er det utrolig hvor fort folk faktisk glemmer Intels gamle synder.

 

Handler vel mere om å evne å legge ting bak seg vil jeg tro, for skal en kun gå rundt i livet å hate og nøste på gamle synder til den/de man hater så har man vel et seriøst problem tror jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, det er jo lettere for Intel å skvise noen ut økonomisk hvis folk støtter dem med å kjøpe Intel brikker. Selv har jeg gått over til å velge HK (Chipset) og CPU fra hhv nvidia og AMD. Klart, jeg har ikke den helt store sansen for Intel sitt maktmisbruk på å tvinge leverandører til dem, men det hadde vel AMD gjort hadde de vært i samme posisjon?

 

Jeg har støttet AMD med 2 cpuer i 2005, begge opteron, 939&940. Det var mine 2 sverdslag på Intel det året. Men skal jeg være ærlig, er det ytelse pr. krone som gjelder for meg, om det er Intel/AMD, pytt det samma :tease:

Lenke til kommentar
Vel, det er jo lettere for Intel å skvise noen ut økonomisk hvis folk støtter dem med å kjøpe Intel brikker. Selv har jeg gått over til å velge HK (Chipset) og CPU fra hhv nvidia og AMD. Klart, jeg har ikke den helt store sansen for Intel sitt maktmisbruk på å tvinge leverandører til dem, men det hadde vel AMD gjort hadde de vært i samme posisjon?

 

Jeg har støttet AMD med 2 cpuer i 2005, begge opteron, 939&940. Det var mine 2 sverdslag på Intel det året. Men skal jeg være ærlig, er det ytelse pr. krone som gjelder for meg, om det er Intel/AMD, pytt det samma  :tease:

5464229[/snapback]

 

Jepp,ville nok vært det samme om AMD var markedsleder,for her snakker vi om penger,masse penger og dermed tro at den ene driver på idealistisk grunnlag blir feil.

Men når det er sagt så driter jeg egentlig i hva slags navn som står på cpuèn men kunne godt tenkt meg flere aktører på banen her.

Når det så gjelder støtte så har jeg vel de siste 2 år kjøpt iallefal 40 -45 cpuèr fra amd :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er spent på utviklingen nå når Intel får en ny arkiktektur, i det siste har AMD sine CPUer vært endel bedre, den luksusen tror jeg ikke de beholder så veldig lenge. Så det blir gøy å se hvordan dette spiller inn.

5464302[/snapback]

Vel, for det første er det ikke snakk om at Intel skal komme med en helt ny arkitektur men derimot en modifikasjon av eksisterende arkitekturer (se vedlagt bilde og følgende artikkel):

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/p6-nexgen.html

 

For det andre så er det også klart at denne arkitekturen vil slite med samme flaskehalser ytelsesmessig som Intels eksisterende FSB-baserte arkitekturer. Midlertidige løsninger som økt klokkefrekvens på FSB, smartere og større cache vil selvsagt hjelpe noe med å minke forspranget til AMD på kort sikt, men neppe på lang sikt. Skal man tro veikartene så er det først iløpet av 2008/2009 at Intel kommer med noe som faktisk kan måle seg med det AMD leverer i dag, men innen den tid så har nok forhåpentligvis også AMD kommet med noe enda bedre.

post-31901-1137678242_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...